Hoe de bomma gelukkig houden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:12

Ik zou diezelfde dag als a gewoon langsgaan en dit uitspreken.

Dan maar een drukke dag voor oma.

Anoniem

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:18

Zo ver krijg ik mijn vriend helaas niet meer :n Ik heb gevraagd waarom hij niet direct heeft gezegd dat hij het niet vindt kunnen maar dan had ze weer zitten janken aan de telefoon om daarna naar zijn ouders te bellen om haar beklag te doen over hem.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:06

Zou bij mij heel simpel zijn. Spreek een datum af, wordt de afspraak afgezegd, dan schuift deze op naar volgende maand. Ga niet heel mijn leven overhoop zetten en smeken om bij iemand mogen langs te gaan.
Snap wel dat het niet fijn is voor je vriend maar jullie doen al de moeite om het heel eind naar ginder te rijden en een hele dag ginder te zitten. Het mag een beetje langs 2 kanten komen vind ik dan!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:19

Of laat het haar gewoon even lekker uitzoeken? Ben ik de enige die dit als eerste denkt? Het is een erg vervelende situatie maar ik heb ook zo’n oma die ontzettend veel zelfmedelijden heeft, over iedereen klaagt, en vind dat nooit iemand haar opzoekt terwijl haar zoon dagelijks haar avondeten maakt en brengt. Op een gegeven moment is het ook een beetje klaar. Bomma wilt duidelijk niet dat jullie komen, of zo komt het in elk geval over, ik snap dat het pijnlijk is maar ik zou het loslaten of in elk geval voor een tijdje, en misschien later eens contact opnemen.

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:04

Nee hoor Savannah, ik zou er ook wel even klaar mee zijn. Ik weet nog van mijn oma dat zij ook altijd mopperde dat bepaalde mensen niet vaak genoeg op visite kwamen. Mijn oma had ook haar favorieten (ons dus) en wij woonden op een behoorlijke afstand waardoor we eens in de zoveel weken een keer langskwamen. Daar zeurde ze niet over. Mijn oom en tante daarentegen woonden in hetzelfde dorp en kwamen daar iedere week, maar daar was ze altijd boos op omdat ze niet vaak genoeg langskwamen. Sommige mensen zijn gewoon niet aardig, en ook oma's kunnen daarbij horen. Mijn oma was helaas ook zo iemand.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:27

Mijn gedachte is inderdaad ook laat het haar ff lekker zelf uitzoeken.
Ze maakt je vriend weleen soort van overstuur maar oweee als dat andersom gebeurd.

Maargoed. Je kan wel denken zoek het lekker uit maar daar hebben jullie natuurlijk niks aan. Ik zou haar gewoon een brief sturen met hierin uitgelegd hoe haar gedrag op jullie overkomt. En dat jullie ondanks dat jullie druk zijn haar toch willen bezoeken. Het lijkt een beetje alsof ze als een klein kind behandeld wordt. Er mogen dingen niet gezegd worden want dan raakt ze overstuur. Ik zou haar duidelijk vertellen wat jullie dwars zit en dan is ze maar even overstuur.
Met oudere mensen is het soms best lastig omgaan inderdaad... mijn oma werd dement op een gegeven moment. Ik ging iedere week naar haar toe maar op een gegeven moment kwam ik er een paar keer huilend of verdrietig vandaan. Oma kon zo tekeer gaan over dat ik een wijde broek aan had of mn haren rood of meer dan 1 oorbel in had of whatever. Toen heb ik voor mezelf besloten dat ik voor ons plezier naar haar toe ging. Niet om afgezeken te worden. Dus als ze in de zeikmodus zat was ik na 10 min weer weg.
Dit gaat bij jullie natuurlijk niet... dat besef ik me. Maar juist daardoor is het denk ik wel nodig dat je vriend haar verteld hoe hij zich voelt.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:24

Tel daarbij op, dat sommige oude mensen denken dat hoe naarder zij doen tegen jou, hoe harder jij je best zal gaan doen om het hun toch naar de zin te maken.
Dat het vaak tegengesteld uitpakt schijnt alleen niet door te dringen :(
Ik heb er helaas ook ervaring mee, en uiteindelijk is het contact een poosje helemaal nul geworden.

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:26

Antwoord op je topic titel: niet.
Niet je best doen om haar gelukkig te maken.
Gewoon je ding doen. Is dat in haar ogen niet goed genoeg? So be it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:27

Ik denk inderdaad dat het contact 0 gaat worden de komende tijd. Ik was al aan het kijken wat nu mogelijk was voor april om langs te gaan, maar vriend heeft nu duidelijk aangegeven niet meer langs te gaan tot na het Belgisch bouwverlof. Waarschijnlijk gaan wij haar dus pas weer zien als de baby midden juli wordt geboren. Ik verschiet momenteel van mijn vriend. Hij doet nu waarvan hij altijd heeft gezegd het nooit te doen. Geeft volgens mij wel aan hoe hoog het hem nu zit.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:33

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al voorbij gekomen, maar is het niet mogelijk om bomma te leren skypen, eventueel via een ander familielid die regelmatig erheen gaat? Dan zouden jullie bijvoorbeeld elke week een half uurtje contact kunnen houden, elkaar kunnen zien, zonder telkens die hele afstand te hoeven afleggen, en dan kunnen jullie alsnog eens langs gaan af en toe.

Anoniem

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:48

Oh nee, begin haar er niet over. We houden expres een vaste lijn want een gsm nummer intikken gaat vaak al te moeilijk. Het is ook veel niet willen hoor. Ze heeft nu onlangs beslist ook niet meer met de bus te willen reizen. Ze verwacht dat iedereen haar nu overal maar naar toe brengt. De bus stopt quasi voor haar deur en recht voor de winkel, maar dat wil ze dus helemaal niet meer. Soms vind ik haar een klein kind hoor. Nee ik wil niet, ik kan niet. Jij moet dit en jij moet dat. Maar goed, ik zit niet in de positie om mij ermee te bemoeien. Ik kan wel eens mijn mening geven tegen vriend en schoonouders. Ze delen die wel maar het lukt hun ook niet echt om door te dringen.

Ik heb nu wel mijn schoonvader ingelicht dat het zo niet meer verder kan. Mijn vriend heeft er veel verdriet van en de bomma wordt er zelf ook niet gelukkig van.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:53

Andere invalshoek misschien maar kan Bomma eigenlijk nog wel met de bus reizen? Mijn demente schoonmoeder was een kei in het verbergen van haar dementie. Mensen die haar niet zo vaak zagen hadden echt niets in de gaten maar wij wisten wel beter.

Kan zomaar zijn dat Bomma merkt dat reizen met de bus niet meer lukt maar dat op deze manier verbergt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:57

Iemand zei het al eens hierboven maar je kunt misschien inderdaad gewoon een vaste datum afspreken elke maand en als ze niet zelf af belt gewoon gaan, belt ze af dan vervalt de afspraak. Better luck next month. Zo heeft ze het zelf in de hand

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:58

Hebben jullie misschien een familie app of iets om dit eens in te gooien? Misschien is er meer aan de hand met haar waardoor ze nu dit gedrag laat zien. Tevens kan dan de rest van de familie ook bij haar aangeven mocht ze over jullie mopperen dat het haar eigen gedrag is?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:01

En als een familielid de laptop mee neemt als ze op bezoek gaan en skype gewoon voor haar opstart zodat jullie elke week even met haar kunnen praten?
Lastig hoor.
Ik zou er snel klaar mee zijn als het mijn oma was, maar in dit geval zou ik vooral voor je vriend inderdaad nog iets proberen te regelen, niet voor bomma zelf.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:03

Wat sneu voor je vriend! Hopelijk dat oma het begrijpt dat het niet leuk voor hem is en anders gaat denken..

Voor mij is het wel heel herkenbaar, een oma waarbij het nooit goed genoeg is. Ze woont ook 300 km verder, waardoor mijn moeder en ik er niet vaak heen gaan. Daarnaast is ze ook niet gezellig als je er bent, want het gaat er alleen maar over dat ze niets te doen heeft, thuis zit en hoe eenzaam ze is. En het ‘leuke’ daaraan is dat ze dat gewoon recht in ons gezicht liegt, want ze heeft wel degelijk leuke afspraken met vriendinnen en haar andere dochter. Ze kan trouwens met haar vriendinnen overal heen met de trein en de bus. Maar mijn moeder moet altijd naar haar komen, ook zoiets.

Het lijkt alsof ze 24/7 bezig gehouden moet worden. Het is altijd tegen mijn moeder ‘ja Betty van verderop, nou die heeft pas leuke dochters hoor. Want zij komen wel zo vaak in de week’.
Altijd als we komen vind ze dat we te laat zijn of gaan we te vroeg weer weg. Nooit een keer ‘goh gezellig dat jullie er zijn he!’ Daarnaast kunnen we ook nog een opmerkingen verwachten als we even in een magazine kijken of op onze mobiel. Want we zijn nu bij oma dus oma moet aandacht.

Empathie is ook ver te zoeken is. Want zij heeft het altijd erger. Opa is 6 jaar geleden overleden, ze heeft nooit aan mijn moeder gevraagd hoe het met haar gaat en of ze haar vader mist. En toen mijn moeder een paar jaar geleden een zeer rottige periode heeft doorgemaakt, is het enige wat haar moeder zei ‘ ja nu zie je eens hoe ik mij voelde he’. Terwijl mijn moeder op het moment van overleden van haar vader (man van oma) alleen er aan heeft gedaan om klaar voor haar te staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:10

Ik ben er vrij zeker van dat dat nog perfect lukt. Verder kan er voor haar een wekelijkse afspraak gemaakt worden met de hulpverlening. Die sturen iemand die haar op een afgesproken dag en uur komt ophalen, naar de winkel brengt, daar wacht of helpt winkelen, wat ze zelf wil, om haar daarna weer thuis af te zetten en mee te helpen uitladen. Dit kost €1 en dit wil ze ook niet. De laatste tijd is haar redenatie: Mijn kinderen moeten maar voor mij zorgen.

Granoek: Dit is moeilijk omdat ik in shiften werk en vriend ook niet op voorhand weet wanneer hij een weekend vrij is. Dit weten we meestal ten laatste 2 weken op voorhand. Maar zoals nu hebben wij dus ook direct gebeld en is het alsnog nee. Ik ga waarschijnlijk wel van werk veranderen dus dan zijn daar ook meer mogelijkheden in, ik neem het zeker mee :j

Joyce83: Nee, geen familieapp. Wel een schoonmoeder die een uitstekend telefooncontact heeft met de rest van de familie :D Ze zijn hier dus wel van op de hoogte dat ze moeilijk doet.

8nnemiek: Dat is zeker een goed idee dat ik ga voorleggen :j We proberen sowieso al regelmatig te bellen, maar dat is inderdaad niet hetzelfde :)

Nachocheese: Dat is ook een lastige situatie en herken er wel veel in! Nu klaagt ze bv weer dat ze niets kan invriezen, want ze heeft geen diepvriezer. Nu heeft ze er recent 1 gekregen. Blijkt die niet aan te staan. Ze legt er haar oud en uitgedroogd brood in voor de konijnen. Ze heeft dus al een oude kapotte diepvriezer vol brood, de nieuwe gebruikt ze daar nu dus ook voor. We kunnen moeilijk nog een 3de gaan halen, maar dat verwacht ze dus eigenlijk wel.

Ook zie je duidelijk dat ze sommigen echt veel liever heeft. Zo zijn er voor bepaalde kleinkinderen altijd gebak en taartjes in huis, gaat ze achter verse pistolets en dergelijke. Terwijl als wij er zijn de bakker altijd toevallig dicht is :+ Terwijl we er net zijn langs gereden en die gewoon open is. Nu gaat het ons niet over taartjes en gebak, maar goed. Ik kan mij wel in mijn vriend verplaatsen dat het niet fijn is dat er heel duidelijk wordt gemaakt dat hij niet de lieveling is. En dat is helaas enkel en alleen door de afstand. Wij worden afgerekend op het feit dat we niet zo makkelijk kunnen langsgaan en niet wekelijks langs gaan.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:24

Kan je niet onverwachts gaan?Heeft ze jullie gezicht gezien en kan dan niet zeggen dat je nooit komt.Ook al duurt het bezoek 5 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:30

Nee, daarvan gaat ze helemaal over de zeik en kan ze flink boos om worden. Nu is 220/240 kilometer enkel rijden voor misschien zelfs niet binnen te mogen ook niet iets waar ik voor sta te springen. Ik wil veel doen, maar ik heb ook grenzen :)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:33

Dan zou ik 1 van haar kinderen( bij voorkeur de ouders van jouw vriend) haar eens goed de waarheid laten vertellen.

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:36

SavannahNx schreef:
Of laat het haar gewoon even lekker uitzoeken? Ben ik de enige die dit als eerste denkt? Het is een erg vervelende situatie maar ik heb ook zo’n oma die ontzettend veel zelfmedelijden heeft, over iedereen klaagt, en vind dat nooit iemand haar opzoekt terwijl haar zoon dagelijks haar avondeten maakt en brengt. Op een gegeven moment is het ook een beetje klaar. Bomma wilt duidelijk niet dat jullie komen, of zo komt het in elk geval over, ik snap dat het pijnlijk is maar ik zou het loslaten of in elk geval voor een tijdje, en misschien later eens contact opnemen.



Zo zou ik ook zijn hoor. Graag of helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:41

quera schreef:
Dan zou ik 1 van haar kinderen( bij voorkeur de ouders van jouw vriend) haar eens goed de waarheid laten vertellen.


Daarom heb ik alvast mijn schoonvader verwittigd. Ik ga ook nog proberen vanavond langs te gaan bij mijn schoonouders, maar hangt er wat vanaf wanneer de afspraak in het ziekenhuis is afgelopen :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:42

Jameer dat het zo lastig verloopt en zeker te begrijpen dat jij (jullie) ag en toe denken zak ik in de stront hier kunnen we niks mee.
Is ze altijd een mopperkont geweest? Vaak is hebben ouderen te maken met vele verliezen, zoals bv lichamelijk ongemakken, het gaat allemaal niet meer zoals je wilt, ze verliepen de regie over het leven en klampen zich vast aan dingen waar ze (denken) invloed op te kunnen uitvoeren, dat dit claimen averechts werkt, hebben ze vaak niet door. Als je dit inzocht heb kan de zaak eens omgedraaid worden. Door bv keuzes te geven...Bomma we kunnen op die en die data, welke dag zou u het prettigst vinden klinkt heel anders als we willen dan komen. Dezelfde vraag als we komen wat zou u leuk vinden om te doen met ons. Begrepen voelen levert vaal minder klaagzang op en als er geklaagd wordt dan wordt dat door haar zo ervaren en zou je denken het moet eruit. Lastig want vraagt veel van de omgeving...ik zeg dan altijd rits en oren dicht en niet persoonlijk aantrekken.
We vragen veel van onze ouderen in deze tijd. Begrip van twee kanten zou dan een mooie zijn, je kunt de andere nooit veranderen...alleen de manier waarop je er zelf mee opgaat heb je in de hand

Anoniem

Re: Hoe de bomma gelukkig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:46

Ze is zo geworden na het overleden van haar man. Het verergerd wel telkens in de winter (soort winterdepressie). Meerdere datums kunnen we helaas niet aanbieden :n Ik werk in april bv 3 van de 4 weekends dus dan blijft er gewoon geen keuze over helaas. We kunnen misschien het laatste wel proberen. Vragen wat ze wil doen. We bieden wel al vaak aan om met haar naar de winkel te gaan etc.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:54

Als jij het aanbiedt...dan neem jij de regie (is een leuke om over na te denken)keuzes bieden als ze er zelf niet op komt, winkel, lunch buiten de deur, zullen we lekker dingen meenemen...

Mijn moeder is te jong gestorven. En heeft 9.5 jaar mogen aftakelen. Ik neem het voorbeeld ruiten wassen. Of ik de ruiten kon wassen. Natuurlijk mam en dan ging ik aan de slag op mijn manier...dit gaf ruzie..zitten strepen op...ja koekoek doe het even lekker zelf als je alleen maar commentaar kunt leveren.

Op het oncologiecentrum ga iemand mij de tip om eens in te lezen in verliezen van regie en hoe daar mee om te gaan

Ruiten wassen...tuurlijk mam...hoe deed jij dat vroeger...brandspiritus..hoeveel moet er in de emmer, wil jij in de rolstoel de emmer vast houden dan kun je mij helpen om strepen te voorkomen, want blijkbaar kan ik nog veel leren.....kortom ruiten wassen was nog nooit zo leuk samen en strepen dat boeide helemaal niet, want daar lag heg probleem helemaal niet (ze wilde het zelf doen en op haar manier)

Data is lastiger in jullie situatie
Succes en hoop dat het geen 0 contact wordt, want het zou zonde zijn