Nestbeginsels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CaVaLaPhoto

Nestbeginsels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:54

Hallo bokkers.
Ik kwam net uit de berging dat bij mijn appartementje hoort en ik was dit tegengekomen. In de berging bewaar ik mijn paardspul dat ik op stal niet kwijt kan en mijn fiets. En er zijn gaten aanwezig in de muren ter luchting.
Zouden dit nestjes zijn van wespen, of is dit iets onschuldigers?
Afbeelding

Dit zijn die gaten vanaf de buitenkant gezien.
Afbeelding

Supervixen

Re: Nestbeginsels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:57

Wespen denk ik ja, dit hadden wij ook op zolder. Even wat gaas in die gaten stoppen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:03

Mogelijk een nest van afgelopen jaar.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 20:49

Bedankt voor de reacties!
Een van die bolletjes ziet er nog vrij 'vers' uit vond ik, niet zo grijs als die ander. En ze zijn beiden nog erg klein, doorsnee van ongeveer 10 cm. En ik heb die lichtste nog niet eerder gezien dan vandaag (ben zondag voor het laatst in de berging geweest), die donkere kan mij niet gelijk opgevallen zijn hoe die in een hoekje verstopt zit in het donker.
Maar dan ga ik de woningbouwvereniging even inlichten :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:03

Check je contract daar even op. In ons huurhuis, duplexwoning, hadden de buren een wespennest in het plafond. Zomers kwamen er altijd aardig wat wespen bij ons naar binnen gevlogen, en met een jong kind in huis vond ik dat een risico. Woningbouwvereniging gebeld, maar zij waren niet aansprakelijk voor ongedierte in de woning.
Met de buurtjes overlegd of ze het niet weg wilden laten halen, maar het bleek dat dat nest er al jaaaaren zat, en dat bij hun zomers de wespen door alle gaten en kieren in de muur kwamen.

Wij wilden toch al verhuizen, en hebben er toen maar wat haast achter gezet...

Maar woningbouwvereniging weigerde enige vorm van medewerking, was eigen verantwoordelijkheid.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:09

Bedankt voor de tip! Dan kijk ik eerst het contract na voor ik contact met ze opneem.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:30

Emmer water eronder, jezelf goed inpakken en afsteken met een schep. Zorgen dat het nest in de emmer valt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:46

Wijsje schreef:
Emmer water eronder, jezelf goed inpakken en afsteken met een schep. Zorgen dat het nest in de emmer valt.

Ik zie héél levendig voor me hoe dat helemaal mis kan gaan...Zorg er tenminste voor dat iemand het filmt :D

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:54

https://goo.gl/images/egyJw2 mss zoiets voor in de gaten in de muur? Wel de ventilatie maar in de toekomst geen kans meer op nieuwe nesten. (Weet zo niet hoe ik het plaatje erop krijg. bij google staat het onder Bijenbekje.)

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 22:09

Bedankt voor de tip gerlienke!

Ik zou dan al de ladder van mijn broertje moeten lenen en een schep van stal, anders gaat het sowieso al niet lukken _O-

Ik heb net gevonden in de klapper dat ik voor melding van ongedierte (oa kakkerlakken, wespen en ratten) de woningbouw moet inlichten voor hulp. Bij ratten ook de gemeente. Maar ratten maken niet zulke soort nestjes, dus ik ga eens kijken of ik morgen tussen het werken door kan bellen als ik zo meteen via internet geen melding door kan geven :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:18

Wij hadden dit vorig jaar in de schuur. Gegoogled hoe en wat. Als ze nog zo klein zijn zit er enkel nog de koningin in. Mijn vriend heeft er toen iets om gedaan voor het gat, afgestoken en in de fik gestoken. Scheelde een hoop geld (wij hebben koop huis)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:33

JustMe8484 schreef:
Wij hadden dit vorig jaar in de schuur. Gegoogled hoe en wat. Als ze nog zo klein zijn zit er enkel nog de koningin in. Mijn vriend heeft er toen iets om gedaan voor het gat, afgestoken en in de fik gestoken. Scheelde een hoop geld (wij hebben koop huis)

Deze zijn inderdaad nog zo klein dat je ze makkelijk zelf kunt verwijderen.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 22:35

Voor de zekerheid bel ik toch liever eerst de woningbouwvereniging voor ik zelf ga stunten :) Even horen wat hun er van zeggen. Kon zo snel niks vinden om via het portaal in te dienen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:37

loveskiara schreef:
Voor de zekerheid bel ik toch liever eerst de woningbouwvereniging voor ik zelf ga stunten :) Even horen wat hun er van zeggen. Kon zo snel niks vinden om via het portaal in te dienen.

Snap ik, maar wacht niet te lang. Nu is het dus nog simpel, als je te lang wacht zitten er zo heel veel in en dan is het een veel lastiger klus...