Vriendin van broer mee naar crematie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 00:24

Ok, beetje vage titel maar het is een beetje een lang verhaal.

Opa is gisterochtend overleden. Mijn broer heeft nu zo'n 4 maand een vriendin. Zij heeft opa 1 keer gezien (met mijn verjaardag). Verder hebben zij en broer meerdere keren de kans gehad om op bezoek te gaan (ouders en ik gingen iedere zondag op bezoek)

Maar.. nou gaat ze dus mee naar de condoleance en crematie als "familie". Ze staat ook op het kaartje. Zij is 16 broer is 20.

Wat vind bokt hiervan?
Ik vind het een beetje vreemd en ben er ook best wel boos over.. Ze heeft de beste man een keer gezien en niet echt gesproken. Nou gaat ze met de condoleance bij ons staan, word door tiental man gecondoleert met iemand die ze niet eens kent en eingelijk geen emotionele waarde aan bindt.

Mijn ouders stonden er heel erg over in dubio en hebben oma laten beslissen. Die zei dat ze er geen probleem mee had, maar denk eerder dat dat voor mijn broer was. (Toen oma's vader overleed, kwam mama ook bij de condoleance en begravenis. Toen had ze hem ook maar 1 keer gezien. Toen was oma er helemaal niet blij mee, dus daarom mijn gevoel dat ze het om mijn broer doet)

Broer zelf geeft als argument dat het om "respect" te tonen is. Maar je toont genoeg respect als je als gast bij de condoleance en crematie komt.. Daarbij is de meid nog maar 16. Mijn broer is naief en denkt dat ze nooit meer weggaat, en dat ze er daarom bij hoort. Maar ze is nog jong en ze kent de resr van de familie ook nauwelijks.

Stel ik me nou aan om hier lichtelijk boos om te staan of is dit uberhaupt niet raar?

Nou moet ik zeggen dat ik totaal niet van "vreemden" hou en al geirriteerd raakt dat ze 2/3 keer per week hier eet en bijna elke dag hier is, maar dat ter zijde.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:27

Gecondoleerd.
Wat betreft je vraag: Jij hebt duidelijk zelf geen klik met haar, maar ik zou het de keus laten aan je moeder en oma.
Al vind ik het persoonlijk ook niet echt vanzelfsprekend dat ze er op staat.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 22-03-18 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:29

ach mijn ex schoonzusje stond ook gewoon op de rouwkaart van mijn schoonmoeder en dan echt gewoon als "partner" van mijn zwager... het kan dus nog gekker...

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:29

Gecondoleerd.


Ik ben het met je eens, zou dat echt niet kunnen waarderen.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:30

Ik vind het wel logisch, anders zou ze zelfstandig naar de crematie moeten komen en dat lijkt me ook niet ideaal. Bovendien kan ze jouw broer zo goed steunen.

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:30

Ik zou de crematie gebruiken om afscheid te nemen van je opa, en niet zoveel focussen op de vriendin van je broer. Dat is toch helemaal niet het punt van zo'n gelegenheid? Waarom is het belangrijk wie er wel of niet in het rijtje staat? Kaart is al gedrukt neem ik aan, dus ook daar zou ik me niet druk om maken.
Gecondoleerd.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:31

Ik snap je gevoel op zich wel, vooral omdat het om zo'n jong meisje gaat en de relatie nog niet erg serieus lijkt. Tegelijkertijd vind ik dat het niet aan jou is om daar een oordeel over te hebben. Ja zij hoort nu bij de familie; hoe lang zou je broer een relatie moeten hebben voordat iemand erbij hoort? Dat is ook een beetje raar, toch? Als je eerst door een soort proefperiode heen moet...
Als zij zich gewoon beleefd en een beetje bescheiden opstelt zou ik er verder geen moeite mee hebben.

Denise: dat ook idd.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:33

Ik vind het niet zo raar dat ze mee gaat. Is het niet om respect te tonen danwel als steun voor je broer. En jullie/jij als familie mogen het dan wel niet als iets blijvends zien, voor hun is het ‘echt’. Het lijkt me dan ook niet nodig de relatie kleiner of minder betekenisvol te maken omdat het nog zo pril is en je niet van vreemden houdt.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:37

Gecondoleerd :(:)

Ik snap je gevoel heel goed, ben het ook met je eens.

Al zou ik er nu niets meer aan doen. Het is zo, gebruik dit moment om afscheid te nemen en te rouwen. Al snap ik de gedachtegang van je oma/moeder ook goed.

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:37

Ten eerste heel veel sterkte, gecondoleerd.

Toen mijn opa 4 jaar geleden overleed was mijn nichtje 17 en had toen ongeveer een half jaar een relatie, die jongen was wel een paar keer bij mijn opa geweest. Mijn oma heeft toen besloten dat hij wel op het kaartje kwam en hij zat ook bij de directe familie tijdens de uitvaart en bij de condoleance. Uiteindelijk is een half jaar later hun relatie uit gegaan, tja dat is het risico, maar op dat moment was hij wel een grote steun voor mijn nichtje.

Toen mijn oma een half jaar geleden overleed had mijn nichtje ongeveer een jaar een nieuwe vriend, deze was zeker in de laatste periode vaak bij mijn oma geweest. Oma wilde hem ook graag erbij op de kaart, dat hebben we dus ook gedaan.

Soms maakt het niet uit wat jij wil of vindt, je oma heeft aangegeven dat ze er op de kaart bij mag en daar heb je het mee te doen. Probeer er niet te veel mee bezig te zijn.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:38

Oké TS, allereerst gecondoleerd. :(:)

Je wekt de indruk dat je deze dame niet mag en je aan haar stoort. Dat is helemaal oké.

Nu vind ik zelf dat crematies, condoleances, (kerk)diensten, etc, er eigenlijk niet zijn voor de overledene. Die krijgt er niets van mee.
Deze bijeenkomsten (want dat zijn het) zijn er vooral voor de nabestaanden. Zij kunnen afscheid nemen, elkaar steunen en troosten en er gewoon simpelweg voor elkaar zijn.
En nu komt de vriendin van jouw broer in beeld. Op dit moment is zij samen met jouw broer. Hoe dat over 10 jaar is doet er op dit moment niet toe. Maar denk je niet dat jouw broer steun krijgt van haar? Van zijn vriendin? Alleen dat lijkt me al een reden om haar aanwezigheid te accepteren. Iedereen rouwt op eigen wijze. Misschien heeft jouw broer haar gewoon nodig op zo'n loodzware dag.

Onthoud ook dat namen op kaartjes slechts formaliteiten zijn. Maak je er niet te druk om. Besteed je tijd alsjeblieft aan afscheid nemen. Dat ksn je hierna namelijk nooit meer. Je ergeren aan die vriendin kan daarna vast nog wel.
Denk om jezelf, veel sterkte! :(:)

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:45

Boemklatsch schreef:
Ik vind het niet zo raar dat ze mee gaat. Is het niet om respect te tonen danwel als steun voor je broer. En jullie/jij als familie mogen het dan wel niet als iets blijvends zien, voor hun is het ‘echt’. Het lijkt me dan ook niet nodig de relatie kleiner of minder betekenisvol te maken omdat het nog zo pril is en je niet van vreemden houdt.

Hier ben ik het mee eens. Ze zal er vooral zijn als steun voor je broer en dat is toch ook alleen maar fijn voor hem. Kan wel begrijpen dat het bij het condoleren niet helemaal logisch voelt, maar ik zou het eerder raar vinden als ze er bij de crematie niet bij zou zijn of tussen de andere mensen zou zitten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:46

Gecondoleerd.

Ik vindt het niet raar. Dat heb je nu eenmaal met relaties.
Ik zie het zelf meer dat ze een steun is voor jouw broer en niet zozeer voor de rest van de familie. Moest ik in haar plaats zijn zou ik het wel ongemakkelijk vinden. Maar goed het hele gebeuren vindt ik sowieso al ongemakkelijk.
En of de relatie nu wel of niet blijft duren doet er niet toe. Als je broer er een goed gevoel bij heeft moet je hem dat gewoon gunnen. Als hij nu steun aan haar heeft is het goed.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:47

Sterkte TS.

Hier in dezelfde situatie gezeten. Met 2 personen, een neefje en een nichtje. Beide hadden net een "relatie" of hoe serieus het mocht zijn, en waren nog niet heel vaak op bezoek geweest. Toch stonden beiden op het kaartje en ik vind het nu nog steeds heel vervelend. Als ik naar de rouwkaart van mijn oma kijk zie ik 2 wildvreemde mensen staan die ik 1 keer gezien heb en die ook allang geen relatie meer hebben met mijn neef en nichtje. Dat heeft ook nooit lang stand gehouden.

Het is niet raar, maar heel logisch.

Ohja. Beide hadden daarna wel het lef om niet op de begrafenis te verschijnen.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 00:53

Had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn dus even globaal antwoord

Allereerst bedankt

En het is niet zo dat ik haar niet mag - in tegendeel, ik kan het redelijk met haar vinden en heb totaal geen problemen met haar. Zullen nooit besties worden, maar het is niet zo dat ik haar niet mag/haat. Het gaat er meer om dat ik het gewoon een ontzettend raar idee vind. En vooral omdat ze nog zo jong is. Als ze nou wat jaartjes ouder was geweest en opa misschien iets vaker had gezien had ik het al anders geweest. Daarbij heb ik nou niet echt het idee dat de relatie echt serieus is, vooral omdat ze zo jong nog is.

Ik ben ook absoluut niet van plan om er verandering in te brengen oid - toen het overlegd werd heb ik mijn mond gehouden en alleen even toestraks met mama er over gehad.

Als steun - ik vind dat hij daar ons nog voor heeft. Daarbij komt de meid het hele weekend al slapen. En steun is er genoeg als ze gewoon als gast zou komen.. Anders zou ik mijn oma van de andere kant van de familie er ook wel bij willen hebben staan.

Daarbij condoleance/crematie pas volgende week dus nog genoeg (teveel) tijd om te malen. Tijdens de condoleance en crematie zal ik me er ook wel niet aan irriteren, maar als er ong te veel tijd is om na te denken dan loopt het niet helemaal lekker soms. Maar ik hecht me ontzettend aan momenten en bijvoorbeeld het kaartje. Als er ook maar iets niet goed zit oof niet lekker zit dan kan ik daar aardig van overstuur raken. iets met autisme, we zijn vanmiddag naar het mortarium geweest en maal er nu al over dat ik vergeten was andere schoenen aan te doen en dat ik daar al heel erg mee zit.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:07

[quote="Hikarii”]
Als steun - ik vind dat hij daar ons nog voor heeft. Daarbij komt de meid het hele weekend al slapen. En steun is er genoeg als ze gewoon als gast zou komen.. Anders zou ik mijn oma van de andere kant van de familie er ook wel bij willen hebben [/quote]

Maar een relatie met je oma is niet te vergelijken met verkering/persoonlijke relatie. En los van het feit dat ze het weekend komt slapen is een crematie/afscheidsdienst júist een moment waar je veel steun bij je vriend/vriendin kan vinden.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:19

Sterkte met jullie verlies.

Ik snap dat je er pissig over bent en dat mag natuurlijk. Maar oma heeft besloten en als zij oke zegt is het oke.
Het is best vreemd dat een jong meisje, die opa 1x heeft gezien inderdaad bij de hele crematie betrokken is en ook gecondoleerd wordt.

Ze zou er goed aan doen om wel aanwezig te zijn voor je broer en hem te steunen maar dan als gast ofzo. Helpen maar nodig maar je niet bij de directe familie voegen. Dat zou passend zijn geweest maar waarschijnlijk heeft zij zelf niet veel ervaring met begrafenissen/crematies (had ik iig niet toen ik 16 was) dus doet ze wellicht gewoon wat haar wordt gevraagd en wil ze niet brutaal zijn om nee te zeggen..
Wellicht heeft ze zichzelf hier helemaal niet voor aangedragen maar heeft je broer het gevraagd ofzo?

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:37

Gecondoleerd.

Rottig van je gevoelens, maar eerlijk gezegd vind ik dat je je hebt te schikken naar de beslissing van je oma en je broer. Ik zou me als ik jou was bezighouden met je eigen verdriet en je persoonlijke afscheid van je opa. Laat je daarvan niet afleiden, dar zou zonde zijn. Het afscheid is immers eenmalig. Laat het los en laat het gaan.

Overigens kan ik het goed begrijpen dat je broer zijn vriendin naast zich wil hebben. Ik zou daar geen moeite mee hebben. Ik zou het niet gaan toetsen aan hoe vaak, hoe lang, leeftijd.... Dat ik niet aan mij vinden om te doen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:42

Hikarii schreef:
Ok, beetje vage titel maar het is een beetje een lang verhaal.

Opa is gisterochtend overleden. Mijn broer heeft nu zo'n 4 maand een vriendin. Zij heeft opa 1 keer gezien (met mijn verjaardag). Verder hebben zij en broer meerdere keren de kans gehad om op bezoek te gaan (ouders en ik gingen iedere zondag op bezoek)

Maar.. nou gaat ze dus mee naar de condoleance en crematie als "familie". Ze staat ook op het kaartje. Zij is 16 broer is 20.

Wat vind bokt hiervan?
Ik vind het een beetje vreemd en ben er ook best wel boos over.. Ze heeft de beste man een keer gezien en niet echt gesproken. Nou gaat ze met de condoleance bij ons staan, word door tiental man gecondoleert met iemand die ze niet eens kent en eingelijk geen emotionele waarde aan bindt.

Mijn ouders stonden er heel erg over in dubio en hebben oma laten beslissen. Die zei dat ze er geen probleem mee had, maar denk eerder dat dat voor mijn broer was. (Toen oma's vader overleed, kwam mama ook bij de condoleance en begravenis. Toen had ze hem ook maar 1 keer gezien. Toen was oma er helemaal niet blij mee, dus daarom mijn gevoel dat ze het om mijn broer doet)

Broer zelf geeft als argument dat het om "respect" te tonen is. Maar je toont genoeg respect als je als gast bij de condoleance en crematie komt.. Daarbij is de meid nog maar 16. Mijn broer is naief en denkt dat ze nooit meer weggaat, en dat ze er daarom bij hoort. Maar ze is nog jong en ze kent de resr van de familie ook nauwelijks.

Stel ik me nou aan om hier lichtelijk boos om te staan of is dit uberhaupt niet raar?

Nou moet ik zeggen dat ik totaal niet van "vreemden" hou en al geirriteerd raakt dat ze 2/3 keer per week hier eet en bijna elke dag hier is, maar dat ter zijde.


Het probleem lijkt vooral bij jou te liggen, dat je haar niet zo graag ziet. Je hebt het ook over “de meid” en benadrukt continu dat ze zo jong (16) is.. Maar je bent zelf nog maar 19? 8)7

De vriendin van je broer is er als steun voor je bróér. Mijn vriend was ook bij de crematie van mijn oma, had haar ook slechts één keer gezien. Stond ook als familie op het kaartje. En hij heeft me enorm veel steun gegeven die dag.
Ik zou echt woest zijn geworden als mijn broertje het nodig had gevonden om daar zijn twijfels over uit te spreken. Je bent op dat moment gewoon één familie die rouwt.

Ze is er voor je broer, ik vind dat je daar respect voor moet hebben. Focus je op jezelf en het afscheid, niet op haar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 02:37

sterkte met jullie verlies.

Is er dan een richtlijn hoe vaak iemand bij iemand op bezoek moet zijn geweest voordat de persoon als familie mag worden gezien?
Is het niet de wensen respecteren van, in dit geval, je oma. Maar ook je broer?
Bedenk eens dat jezelf iemand hebt ontmoet, die je heel graag mag, maar nooit je opa heeft kunnen ontmoeten omdat je het nog te pril vind, maar toch kun je daar steun aan en van hebben.

En ben het met Liesje1611 eens... lijkt meer een persoonlijke kwestie te zijn dan een algemeen iets.
Er zijn mensen die met 16 meer volwassen zijn dan anderen ooit zullen worden. Dat zij regelmatig met jullie mee eet en overnacht is iets tussen haar, je broer en je ouders. niet aan jou om daarover te oordelen of het te veroordelen. Het is iets dat je zult moeten accepteren of verhuizen, immers maken en bepalen je ouders de regels en niet jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 03:18

Gecondoleerd TS.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je je hier zo druk over maakt. Het gaat niet om hoe vaak ze je opa gezien heeft of hoe oud/jong ze is. En ook niet hoe jij tegen hun relatie aankijkt. Als jou broer de relatie wel serieus neemt, zal ze hem die dag waarschijnlijk goed kunnen steunen. En het is beetje vreemd als ze dan apart komt van je broer en hem "alleen" laat staan bij het condoleren. Ja jullie zijn er ook.. maar als ik naar mezelf kijk voel ik me meer gesteund door mijn vriend naast me dan familie op zulke momenten.

Mijn stalbaas is eind vorig jaar overleden. Andere situatie, want geen directe familie.. maar zelfde idee. Mijn vriend had de beste man 1x gezien. Maar is wel meegeweest om mij te steunen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 03:57

Om te beginnen heel veel sterkte met het verlies voor jou en je familie..

Wat ik er over zeggen kan dat ik ongeveer in een vergelijkbare situatie heb gezeten. Ik had net 3 maanden een relatie met mijn vriend. We wisten dat zijn opa op sterven lag. Mijn vriend kan heel moeilijk tegen dit soort situaties waardoor ik zijn opa nooit heb gezien. Zijn oma had ik toen der tijd ook nog nooit gezien.
Mee gaan naar de uitvaart kon ik niet onderuit. Ik moest er zijn voor mijn vriend. Zoiets kan je je vriend/vriendin gewoon niet alleen laten doen.

Zijn oma wilde dat ik vernoemd werd op de kaart, maar ik had zoiets van, tja ik heb hem niet gekend.. ook oo de linten van het bloemstuk stond ik vernoemd.
Zijn oma vond het juist fijn, heel fijn. Want tja, ik hoorde tenslotte toch ook bij de familie.

Voor mij was de dag van de uitvaart ook meteen de dag dat ik de familie zag van mijn vriend (tante, oom, neefjes, oma en de rest)
Ergens heel ongemakkelijk.. maar die mensen vonden het dus fijn.

En ja het gaat om respect tonen! Bedoel, je kan wel mee leven met je eigen schoonfamilie, daar zal je tenslotte toch veel vaker mee te maken krijgen. Ze hoort er tenslotte wel bij! Ze hoort bij je broer. En zelfs de beste relaties kunnen de vreemdste wendingen krijgen. Maar dan nog.
Ik persoonlijk zou het vreemder vinden wanneer zij er niet bij is. Ze hoort erbij! Ze maakt deel uit van het leven van je broer.
En of het haar nou emotioneel raakt of niet. Respect heb ik er voor, dat ze mee gaat om er voor je broer, en voor jullie te zijn!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 05:37

Als eerst: gecondoleerd met het verlies van je grootvader.

Verder, en dan hoop ik niet dat ik hard overkom: ik ben van mening dat je wel erg negatief denkt over je broer, zijn vriendin en hun relatie. 'De meid' is nog maar 16, je broer is 20 maar erg naief, ze zijn nog maar 4 maanden samen. Ik zou niet zo blij zijn als mijn familie zo over mij en mijn relatie zou praten/denken.
Zelf was ik ook 16 toen ik verkering kreeg met een toen 23-jarige student. Zijn oma stierf een paar maanden nadat we verkering kregen, en ja, ik stond ook op het kaartje. En nee, ik stond niet in het condoleance-rijtje. Ik heb aangegeven dat ik dat erg moeilijk vond, eerste major sterfgeval in de familie, en het was geen enkel probleem dat ik me daarvoor terug trok.
Die 23-jarige student is trouwens al ruim 24 jaar mijn partner, waarvan 18 jaar als echtgenoot.

Om dit nou onder de noemer autisme weg te schuiven vind ik ver gaan, ok, jij hebt het er moeilijk mee maar is dat dan meteen te relateren aan autisme? Dan kun je alles wel ergens aan toewijzen. Laat het los, het is het in deze emotionele tijd niet waard om je daar zo druk om te maken, stop je energie in het er zijn voor elkaar, net zoals de vriendin van je broer dat zal doen. Zij hoort bij hem, hij hoort bij de familie, hoe lang of hoe kort dat ook is.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:01

Gecondoleerd met je verlies.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je zelf een relatie hebt/ooit hebt gehad?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:06

Gecondoleerd met het verlies.

Als ik jou was zou ik je energie steken in het afscheid en het steunen van je familie. Jouw broer zal ongetwijfeld steun halen uit de aanwezigheid van zijn vriendin.
Gun hem dat. Andersom had jij dat vast ook gewild.