My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 17:58

Ik heb een tijdje terug een filmpje gezien van mensen die hun achtergrond en roots hebben laten onderzoeken. Daar kwamen geweldige resultaten uit.

Nu zag ik dat je ook zelf een test kan laten doen. Iemand hier ervaring mee? De prijs valt enorm mee en het lijkt me erg leuk om te weten wat voor bloed ik in mijn aderen heb stromen.

https://www.myheritage.nl/dna?mmr_aid=5 ... 6004_3_0_0

SavannahNx

Re: My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:59

Ik volg even!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:03

Ervaring hier!

Ik was benieuwd en heb mijn dna ingestuurd. Is heel makkelijk. Je krijgt een setje thuis bezorgt met borsteltjes, wat wangslijmvlies op de borsteltjes doen en dan weer in de brievenbus gooien en een paar weken wachten. Ook nog eens prima te betalen deze dagen.

Overigens heb ik de test bij ftdna laten doen en de uitslagen gratis ge-upload naar myheritage (en gedmatch). Dat kan omgekeerd geloof ik ook.

Oh ik heb een verre maar nog te traceren nicht in nw zeeland gevonden en 2500 heel verre (ontraceerbare) neven en nichten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:12

Ik heb me met dit onderwerp veel bezig gehouden voor mijn opleiding, en om een lang verhaal kort te maken:

- Besef je dat je je DNA (mega gevoelige informatie!) uit handen geeft en naar een commercieel bedrijf opstuurt. En dat je die informatie ook weer terugkrijgt en vervolgens bijv. ook op andere sites kan uploaden. Hoe betrouwbaar is dat? In wiens handen komt dat? Natuurlijk zijn hier regels etc aan verbonden maar: verdiep je er eens in voordat je eraan begint.

- Besef je dat deze testen niet altijd even 'betrouwbaar' zijn. Oftewel, dat je voor de fun een resultaat krijgt en je nog maar moet zien in hoeverre dit daadwerkelijk klopt. Zo hebben een paar van mijn docenten dit soort testen bij diverse (grote, bekende) bedrijven laten doen en 3x raden wat het resultaat was: elke keer totaal anders :') In 1 geval was zelfs het resultaat bewijsbaar niet kloppend met de werkelijkheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:17

Memories schreef:
Ik heb me met dit onderwerp veel bezig gehouden voor mijn opleiding, en om een lang verhaal kort te maken:

- Besef je dat je je DNA (mega gevoelige informatie!) uit handen geeft en naar een commercieel bedrijf opstuurt. En dat je die informatie ook weer terugkrijgt en vervolgens bijv. ook op andere sites kan uploaden. Hoe betrouwbaar is dat? In wiens handen komt dat? Natuurlijk zijn hier regels etc aan verbonden maar: verdiep je er eens in voordat je eraan begint.

- Besef je dat deze testen niet altijd even 'betrouwbaar' zijn. Oftewel, dat je voor de fun een resultaat krijgt en je nog maar moet zien in hoeverre dit daadwerkelijk klopt. Zo hebben een paar van mijn docenten dit soort testen bij diverse (grote, bekende) bedrijven laten doen en 3x raden wat het resultaat was: elke keer totaal anders :') In 1 geval was zelfs het resultaat bewijsbaar niet kloppend met de werkelijkheid.

Klopt hoor.

Al heb ik de regels bestudeerd en vind ik de privacy voldoende geregeld. Met fora en facebook smijt je meer privacy gevoelige info de de wereld in, mn tot de persoon herleidbare. Deze bedrijven doen onderzoek met enkel geanonimiseerde data en daar kan ik goed mee leven, al zal dat voor iedereen verschillen.

Wel een nuancering wat betreft de steeds verschillende uitslagen. Je wordt gematcht op basis van stukjes van je dna, je hele dna is te groot. Elk bedrijf heeft een andere selectie waardoor de resultaten kunnen verschillen, helemaal als de overeenkomst maar heel miniem is zoals bij de meeste matches.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:01

Dikke nep! DNA is ingewikkelde materie.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:35

Ik heb er alleen over nagedacht. Ze kunnen je vanalles zeggen (wijs maken) het is toch niet te controleren. Voor het zelfde geld hebben ze 50 profielen klar liggen en sturen ze je er gewoon eentje op. Het is net zoiets als een kleuren databank. Er moeten eerst heel veel mensen aangemeld zijn voor je kan gaan matchen, lijkt mij. Hoe kunnen ze anders weten wie met wie overeenkomt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:21

senna21 schreef:
Dikke nep! DNA is ingewikkelde materie.

Nee joh, verwantschap en afkomst bepalen met DNA is zo'n beetje de simpelste test die er is.

Ik zou inderdaad even goed kijken naar de voorwaarden. Hoe zit het met opslag van materiaal (sample dat je instuurt en DNA dat daaruit wordt gehaald) en van je genetische data (de varianten die ze testen)? En wat mogen ze allemaal met jouw gegevens doen? Alleen vergelijken met anderen en met hun referentieset (voor afkomst)? Of mag dat ook voor andere studies gebruikt worden? En in dat laatste geval, zijn dat studies die zij zelf doen of samen met academie of industrie? Op basis hiervan kun je zelf een overweging maken of je dit wat vindt.

Overigens zou ik zelf denk ik voor 23andme gaan, die hebben net wat meer info, al zijn ze ook wat duurder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:27

Ik was benieuwd of mensen er in al die jaren wat aan gehad hebben. Ik hoor er nog weinig over namelijk.

Zijn er nog leuke verhalen te delen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:33

Ik heb zowel bij MyHeritage als bij Nebula Genomics (WGS, gedaan voor gezondheidsredenen) ene DNA test laten doen. Ik vertrouw niet op deze ancestry resultaten, maar er zal vast wel iets dat klopt bijzitten haha. Beide komt op 100% Europees uit. Matches heb ik veel uit Amerika en Australië, maar allemaal erg ver weg qua familieband :')

Nebula Genomics
Afbeelding
Afbeelding

MyHeritage
Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:37

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:25

Ik heb het wel gedaan. Ik ben ook 99% Europees, zo'n 55% uit Nederland en 45% uit Scandinavië.

Dat zou zeer goed kunnen! Mijn moeder heeft haar stamboom helemaal gemaakt en in mijn vaders familie had een familielid dat al eens gedaan en een boek van uitgebracht.

Foxy, wat is daar mis mee? Een dader moet toch gestraft worden? Als een familielid van mij zoiets gedaan zou hebben, dan is hij of zij daar zelf verantwoordelijk voor.
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-12-24 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:28

foxy80 schreef:
Ik begin er niet aan.

Dit is helaas geen fabeltje maar echt gebeurd:
https://www.hln.be/buitenland/kijk-jenn ... ~a5b05f0f/

Is dit de reden waarom je er niet aan begint? Want als je niemand vermoord (hebt) is er weinig aan de hand toch? :')

Ik heb ook MyHeritage gedaan paar jaar geleden. Ik ben Iers, schots en welsh. :D Nog niks qua familie contact gedaan maar wel mijn stamboom oa hiermee uitgezocht tot aan 1600 ongeveer. Echt heel leuk vind ik om dat te hebben. :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:29

Hier geen ervaring uit eerste hand, maar van een huisgenootje zo’n 8 jaar terug.
Die besloot voor de lol zo’n test te doen en kwam er daarmee achter dat haar vader niet haar biologische vader was. Er was destijds bewust voor een donor gekozen ivm onvruchtbaarheid maar dat was nooit aan haar verteld.
Door de test kwam ze er ook achter dat ze een van de vele kinderen was van een arts die zijn eigen zaad gebruikte. Ze heeft zo’n 15 half broers en zussen ontmoet waarvan er een paar echt als twee druppels water opbaar leken, zo bizar!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:14

Foxy als mijn familielid zoiets gedaan zou hebben, dan vind ik het terecht dat diegene opgepakt wordt. Overigens is dit in Amerika geweest denk ik, en daar hebben ze andere wetten dan hier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:31

Een paar jaar geleden heb ik mijn DNA laten onderzoeken door My Heritage en ik krijg nog regelmatig berichten binnen van nieuwe matches. Tot nu toe klopt alles en waar ik het voor deed, lijkt ook te kloppen. Details kan ik alleen niet openbaar plaatsen. Maar volgens de test ben ik 66,6% Noord- en West-Europees en 33,4% Scandinavisch. Na onderzoek bij verschillende gemeentearchieven (op Internet) blijkt dat de genoemde, voorgaande familieleden ook werkelijk als zodanig ingeschreven waren. Mijn vader is samen met een kennis los van MH veel verder gaan graven en is een paar eeuwen terug gegaan. Zelf heb ik daar momenteel het geduld niet voor.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:46

Memories schreef:

Maar het kan je ook gigantisch helpen... in 2015 ftdna gedaan samen met mijn "broer" want op het sterfbed van mijn vader is ons op eens verteld dat mijn 5 jaar oudere broer niet zijn biologisch kind is.
Boem, daar sta je...
Onze mams is overleden in 1980 toen wij beiden 9 en 14 waren.
Schok dan in 2015... en nog beter : de gehele familie (van beide kanten) wist het - alleen wij dus niet omdat ons mans iedereen (incl vader) heeft laten beloven te zwijgen.

Bekend was alleen dat het een Amerikaanse militair was... geen naam geen niets en het verhaal speelde ja eind 60er jaren en grote schande.
Via via is mijn broer aan een soort detective in de USA gekomen en die begon over FTdna ( en dan Gedmatch my Heritage, enz enz)
Uiteindelijk een match gevonden, een verre neef en via deze en veel speurwerk in 2020 daadwerkelijk "de vader" gevonden.
Dat was zo bijzonder...
Zonder die databanken hadden wij hem nooit gevonden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:15

Anomien schreef:
Ik was benieuwd of mensen er in al die jaren wat aan gehad hebben. Ik hoor er nog weinig over namelijk.

Zijn er nog leuke verhalen te delen?

Bij My Heritage bleek alles te kloppen qua afkomst, mijn man heeft het geduld om gericht stamboom onderzoek te doen en lijsten in te vullen. 200 Jaar geleden bleken mijn man en ik van 1 en dezelfde persoon af te stammen, een NL smid die meerdere zonen had, ik stam af van de oudste en mijn man van zijn derde zoon.
Gelukkig heeft onze dochter geen Habsburgse kaak. :')

Wat DNA betreft: dat wordt binnenkort verwijderd, we betaalden verder niks meer voor gebruik van My Heritage, en dan bewaren ze het DNA uiteindelijk niet langer, en gezien we in een rare tijd leven, vind ik dat een prettig idee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:59

Ik heb nooit een DNA test gedaan. Maar mijn moeder vind het leuk om in gegevens te spitten en voorouders op te zoeken. Zo heeft ze voor mij een cirkel van voorouders gemaakt.

Ik heb mijn voorouders tot 6 generaties compleet, inclusief geboorte en sterf datum en plaats. Dus tot eind 1700. Veel van de 7de generatie is ook bekend en weet zelfs sommige tot 10 generaties terug. Alleen daar dan niet overal die plaatsen en data erbij.

Alle plaatsen zijn uit Nederland. Veel uit de regio Lisse. Een ander deel van de cirkel vooral veel rond Nijmegen/Groesbeek en rondom Enter (Achterhoek).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:06

Ik heb een DNA test gedaan vanwege gezondheidsredenen, blijk 60% Scandinavisch bloed te hebben en 20% Engels bloed. Het klopt, mijn vader heeft vrij recentelijk een Schotse voorvader en zijn famillie aan moederskant komt veel uit Wijk bij Duurstede, het vroegere Dorestad waar de Viking invasie was en er dus veel mensen rond lopen met Scandinavisch bloed (net als in Friesland
En door de stamboom uit te pluizen tot aan de 17e eeuw is er veel terug te vinden dus.

Wat wel grappig is, is dat ik deze uitkomst helemaal niet had verwacht..mijn vader lijkt meer Zuid Europees qua uiterlijk en dat bloed had ik dan ook meer verwacht.

Mijn moeder heeft ook een DNA test gedaan en die had maar 30% Scandinavisch bloed en meer West Europees maar die ziet er met blond haar en blauwe ogen wel weer meer Scandinavisch uit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:43

Joy_Mennings schreef:
Foxy als mijn familielid zoiets gedaan zou hebben, dan vind ik het terecht dat diegene opgepakt wordt. Overigens is dit in Amerika geweest denk ik, en daar hebben ze andere wetten dan hier.

Ik vind dit echt keihard. Denk eens even aan je eigen familie en beeld je eens in dat jij, door zo' n test, ervoor zorgt dat iemand achter de tralies belandt. Daar word je toch niet blij van, wat voor misdaad daar ook aan vast hangt? Om nog maar te zwijgen van het stigma dat je hele gezin nu krijgt want je bent nu "familie van ..." Voor jezelf kan je wel roeptoeteren dat dat niet uitmaakt, maar wat met minderjarige familieleden die mee door het stof mogen? Gaan die in hun handen klappen voor jouw actie?

Amerika is idd ver, maar wat als zo' n test nu uitwijst dat een overzeese tak via oma of opa iets mispeuterd heeft? Wie kent zijn echte stamboom? Zoveel mensen (oa zoals Sasja) DENKEN familie te zijn, en dan wijst zo' n test iets anders uit en HOPPA daar is familie in Amerika.

Dichter bij huis: zou jij er blij van worden als uit zo' n test zou blijken dat je overleden opa oorlogsmisdaden begaan heeft?

En wat dat artikel betreft: het is maar zeer de vraag of de dame in kwestie baby actief vermoord heeft - wie weet in wat voor penibele situatie ze zich bevond om kind achter te laten? Wist ze wel dat ze zwanger was? Maar nu zit ze in de cel en riskeert levenslang.

Ik denk daarover na en daarom doe ik het niet. Ik ben blij met de familie die ik ken.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:34

Ik weet gewoon even niet of dit serieus is... :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:38

nevica schreef:
Ik weet gewoon even niet of dit serieus is... :')

Same _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:44

Natuurlijk is het serieus, nog nooit gehoord van haplogroepen?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:04

Ja? Dus dan kom ik bij mijn eerdere reactie; als jij (of je familie) niet iemand vermoord (hebt) is er vrij weinig aan de hand toch? :')

Of gaan we nu met een kleine groep statistieken komen van gerechtelijke dwalingen? Dan is het wel pech ja. Maar verder, als iemand in mijn verre familie iemand vermoord heeft en die word in Amerika opgepakt. Terecht, en is toch niet mijn schuld? Ik heb het niet gedaan.
Het argument van aangekeken worden door andere vind ik ook vrij bijzonder. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat niemand van mijn familie hier in NL niemand ooit heeft vermoord dus nee, daar ga ik niet van wakker liggen hoor.
Wat een leven als je bij alles zo enorm ver weg denkt met dit kan wellicht misschien ooit een beetje gebeuren. :+