Balans krijgen met onregelmatige werktijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zon101

Balans krijgen met onregelmatige werktijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:12

Hallo bokkers,

Het werken in de onregelmatigheid valt mij soms best tegen.
Wat zijn jullie tips om een zo goed mogelijke balans te krijgen wanneer je onregelmatig werkt..en
sta je bijvoorbeeld juist elke dag op hetzelfde tijdstip op? Sport je meer, eet je extra gezond?

Matheno

Re: Balans krijgen met onregelmatige werktijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:20

Doe je ook nachtdiensten?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:21

Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:23

Ik volg ook want heb het juist andersom, ben vanuit onregelmatig naar regelmatig gegaan en kom serieus tijd tekort :+

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:23

Nee, werkzaam tussen 7:00/23:00 uur. Bij nachtdiensten wordt het volgens mij wel heel lastig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:23

Ik had er altijd belang bij om sommige zaken niet te veranderen.

Dus 8 uur slapen, ook als ik wakker werd na 8 uur en nog moe, bed uit.

Eten de vaste volgorde aanhouden. Dus in de ochtend (ook al is het door het slapen middag of nacht) ontbijten, tussen de middag soep en brood en daarna warm. Dan zat ik dus soms om 3 in de nacht aan mijn warm eten, dat was dan maar zo.

Merk wel dat ik beter heel onregelmatig kan werken, dus 2 nachten, 1 vrij, 3 vroeg, 2 laat bijvoorbeeld, dan 5 nachten, 2 vrij, 5 late enz. Die breken op.

Inmiddels al jaren in dagdienst dus probleem speelt niet meer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:26

Probeer in ieder geval elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan en rond dezelfde tijden te eten. Zie het advies van MarliesV hierboven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:29

Ik lees even mee, ik werk ook erg onregelmatig. :) Gelukkig nu weer begonnen met studeren, want die onregelmatige diensten zijn niet altijd fijn heb ik gemerkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:32

Dat is idd een lastige. Kan me bij jou tijd voorstellen dat je ontbijt na het opstaan. Midden in de werktijd lunch wegwerkt en na je werk warm eet. En je bedtijd aanpast aan je opsta tijd.

Merk bij gv met drie ploegendienst dat hij ook cintinue loopt te worstelen om een soort van regelmaat te houden. Maar vooral eten blijft gehannes, hij heeft het inmiddels zo ingericht dat de twee dagdiensten wekker gaat voor opstaan (voor de vroege moet wel 5 uur de wekker) dan ontbijt, mudden in werk lunch en voor de vroege en late dienst eten tussen 1700 en 1900 (middag is eten op werk) en slapen gasn tussem ee zes en acht uur voor het opstaan.

de nachtdienst is slapen tot hij wakker wordt of wekker om twee uur middag afhankelijk van eventueel sporten. Dan eet hij ook rond zes avond en gaat dan weer slapen tot 2100 uur. Maar het blijft een continue verstoord leefritme soort van permanente jetlag. Vooral tegen vierde en vijfde nacht werken merk je goed geheugen is gaar, noemen het altijd nachtdienst dementie zo ongeveer

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:39

Ik volg! Met vroege/late diensten heb ik gelukkig geen probleem dus daar heb ik niet echt tips voor, maar ik werk ook nachtdiensten en ik doe er 2 weken over om weer terug in het dagritme te komen, en dan heb ik weer nachtdiensten.. Dus als iemand daar tips voor heeft...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:39

Zit er ergens wel een beetje regelmaat in je uren (bv Vroege-vroege-late-late-nacht-nacht-vrij...)?

Sowieso vind ik het heel belangrijk om tijd te nemen voor jezelf. Dat vergeet ik soms wel eens, bv na een vroege, wanneer ik om 13.30 thuis kom. Je hebt dan nog een ganse namiddag, die je gemakkelijk helemaal volstopt met plannen (huishouden, sporten, afspreken, boodschappen,....), terwijl je dan vaak wel even vergeet dat je op 4 uur je bed al uit was en je vaak dan ook wel gewoon te weinig geslapen hebt. Dus even die zetel in en niets doen :+

Voor mij is het advies van op hetzelfde tijdstip opstaan een no-go, maar dat is weer persoonlijk. Wij hebben vaak wel bovenstaand uurrooster (2 vroeges, 2 lates, 2 nachten, nachtaf, 1dag vrij). Die vroeges starten om 6uur, dus dan ben ik wakker rond 4:30uur. Na twee vroeges ben ik stikop, en ben ik blij dat ik bij mijn eerste late wel even wat uurtjes langer kan slapen.
Als je effectief tussen 7 en 23 uur werkt, kan je wel iets makkelijker vaste uren aanhouden.

Als ik écht een slechte planning heb, plan ik wel middagdutjes in :'). Dit is in het geval dat ik op dag 1 een late heb (tot 21u normaal), met de dag erna een vroege vanaf 7u, waarbij ik bij die late dan overuren heb.... Wettelijk is voorgeschreven dat als er minder dan 8uur tussen twee shiften zit, je de tweede niet moet komen doen. Tot 8 uur dus wel. Dus een late met overwerk tot 23u, een half uur naar huis rijden, 23u30 thuis. 5u30 wekker die afgaat, 6u vertrekken, 7uur weer aan het werk. Dan kruip ik mijn bed in als ik thuis kom, en slaap ik hetgeen ik gemist heb bij (dus 8-5u30 = 2u30).

Ik moet zeggen dat ik er het eerste half jaar ook lastig mee had. Ondertussen (1,5 jaar verder) heb ik er niet teveel problemen mee. Gezond eten, 4x per week sporten en alle dagen een wandelingetje, zijn wel wat standaard bij mij. Verder: moe = moe = slapen. Luisteren naar je lijf!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:44

Ik werk wisselende diensten (6.30-16.00, 9.00-18.00 of 13.00-21.30) en ervaar hier helemaal geen problemen mee in mijn ritme. Ben ook niet anders gewend, heb nooit van 9/5 gewerkt dus dat is misschien het verschil.

Ik ontbijt zodra ik op sta, of dat nu 5 uur of 11 uur is. Lunch tussen 12 en 2 en rond 5/6(7 uur hooguit als ik tot 6 werk) uur avondeten. Elke dag, of ik nou vroege, late of vrij heb.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:44

Ik werk onregelmatig, vroegste dienst moet ik er om 04:30 uit, laatste dienst lig ik er om die tijd in zo ongeveer. En die diensten kunnen elkaar afwisselen met slechts 1 vrije dag ertussen. En alles er tussenin komt ook voor. Enige tip die ik heb, slaap 8 - 9 uur per nacht en ga dan je bed uit. Je "overslapen" lijkt aantrekkelijk, maar kost meer dan het oplevert. Als ik echt rotte wisselingen heb, ga ik soms smiddags gewoon relaxen met een serie, meer dan dat niet. Je lichaam moet eraan wennen, maar ik doe het inmiddels een paar maanden (en daarvoor ook onregelmatig maar zelden eerder dan 11u beginnen), en het is stiekem echt héérlijk!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:03

Ik werk ook onregelmatig. In het begib moest ik eraan wennen dat de wekker niet meer 5 dagen in de week om 5 uur ging en was ik ook vaak om 5 uur klaarwakker. Dat is er gelukkig inmiddels wel uit :)

Ik sta wel altijd vroeg op, maar dat komt ook omdat ik geen uitslaper ben. Verder vind ik het heerlijk zo onregelmatig werken. Vandaag was ik al om 11 uur klaar en de rest van de dag heb ik voor mezelf.