Stage, hoe de keuze maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Stage, hoe de keuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 12:41

Hoi Bokkers :wave:

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor het volgende schooljaar (3e leerjaar) ga ik twee keer stage lopen in Nederland. Deze twee stage periodes duren 12 weken en het betreft een onderzoeksstage. Ik volg de studie Dier- en Veehouderij op de HAS in Den Bosch. De stages moeten bij een periferie bedrijf plaats vinden. Helaas weet ik echt niet welke richting ik op wil... Vanuit de opleiding wordt er erg gestuurd richting voerfabrikanten, onderzoeksinstellingen of adviseurs. Helaas vind ik dit allemaal niet aantrekkelijk om er een stage in te volgen. Ik heb inmiddels al een gesprek gehad met mijn coach maar alsnog ben ik er niet aan uit.

Ik wil wel proberen om één stage richting marketing te doen omdat ik dit nog interessant vindt alleen dan de volgende vraag, bij wat voor bedrijf? Ik heb al wat bedrijven (ruitersportzaken) benaderd alleen de meeste zoeken toch iemand die meer meewerkt (min 50%) en vanuit de opleiding is de richtlijn maar 20% meewerken en 80% onderzoek doen. Daarnaast wordt er gestimuleerd om bij grotere organisaties of bedrijven stage te doen. Ik weet dus even niet welke richting ik op moet gaan denken..

Iemand hier goede ideeën die mij kunnen helpen of misschien zelfs een leuke en leerzame stage weten?
Mijn interesses:
Biologie/diergezondheid
Marketing (maar in 1 blok de basis gehad maar interesse gewekt om te kijken of dit iets voor mij is)
Dierwelzijn (misschien dat hier ook adviseurs in zijn?)
Qua diervoorkeur: Paard, gezelschapsdieren, geit, koe.

Hopelijk heeft er iemand goede ideeën voor een leuke stage ! :D
Alvast bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:57

Gezondheidsdienst voor Dieren? VPL Het Woud (die wormtellingen doet)?
VHL Wageningen (doet genetische tests)?
Allemaal gezondheid én onderzoeksmogelijkheden, lijkt me.

Goededoelen hebben ook nog al eens stagemogelijkheden, dus Dierenbescherming of WNF zou ook nog kunnen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:25

Geen organisatie zit op een 12 weekse stage te wachten, daar heb je als organisatie alleen maar last van.

Per saldo heb je daarom als student de plekken niet voor het uitkiezen. Maak er 1 stage van 24 weken van en je zult zien dat de deuren voor je open gaan. Zelfs met de beperkte meewerk tijd van slechts 20%.

Dus tja, hoe de keuze maken? Welnu: daar waar je überhaupt mag komen, daar zou ik maar snel 'ja' tegen zeggen!

ChiVet

Re: Stage, hoe de keuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:53

Faculteit Diergeneeskunde op de UU al gekeken? In het departement waar ik nu stage loop (DWM), heb ik al vaker gehoord van mensen van de HAS die hier hun stage doen. Je kan natuurlijk ook checken bij andere onderzoeksdepartementen, de klinieken of mogelijk zelfs op de Tolakker (de boerderij bij faculteit diergeneeskunde). Eigenlijk altijd wel iets te doen ook en er lopen heel veel studenten rond.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:09

En bij een grote hengstenhouder fokkerij? Verkoop van sperma, onderzoek naar kwaliteit sperma, merrie begeleiding bij bevruchting en geboorte.

Of bij een merk zelf zoals Harry Horse, Horka of QHP of anders merk dat in Nederland gemaakt en verkocht wordt en niet in een ruiterwinkel waar van alles alleen verkocht wordt. Zij doen Nieuwe collectie (marketing onderzoek ernaar) uitzoeken, productie en verkoop ervan.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:15

Ik heb dezelfde opleiding gedaan als jij en ik heb stage gelopen bij de nvwa, een onderzoek gedaan over de certificering van rundersperma. Was wel een half jaar, maar als jij de mogelijkheid hebt om de twee stages samen te voegen is dat misschien een geschikte stageplaats?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:20

De stages die aangeraden worden vanuit de opleiding worden dat, omdat dat het werkgebied is waar je nog wel meer dan 1% kans hebt om een baan te vinden. Ik zou serieus overwegen om je daar toch wat meer in te verdiepen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:41

De adviseurs van bijvoorbeeld kalverenmelkpoeder zoals dekavit en van drie gaan langs boeren en letten daarbij ook op het welzijn omdat het van belang is om de kalveren zo gezond mogelijk te houden omdat zieke dieren niet of minder groeien. Ze letten bijvoorbeeld ook hoe gezond de dieren zijn en hoe dat eventueel verbeterd kan worden. En grote bedrijven hebben wat vaker een opdracht liggen dat ze onderzocht willen hebben. Misschien hebben ze wel iets van een vraagstuk liggen van heeft deze of die welzijnsmaatregel invloed op de gezondheid/groei van een kalf ofzo. Grotere voerfabrikanten zijn ook veel bezig met marketing, ook zeker bij paarden en gezelschapsdieren. En tussen voeding en gezondheid kun je wel een grote link leggen. Ook grotere organisatie met ruitersportwinkels of een merk als BR is veel met marketing bezig. En in de veehouderij MS Schipper met gezondheid. Gd voor dieren / nvvwa miss iets? Of juist bij een bedrijf dat zich bezighoud met biologische melkveehouderij? Overal is wel een mouw aan vast te knope met een beetje creatief denken om het in je straatje te laten passen. Ligt ook maar net aan welke vraagstukken zo bedrijf heeft liggen waar ze antwoord op hebben. Maar als jezelf met een goed voorstel komt kunnen ze ook positief reageren en zet je het een beetje naar je hand. En tja als je echt niet weet wat je wil ga er dan gewoon een beetje open in en zie het gewoon als een ervaring waar je altijd dingen van leert, zoals wat je wel of niet wilt. Het bepaald niet altijd gelijk je toekomst al heb je dat idee nu misschien wel.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:56

Ik heb zelf stage gelopen bij Schothorst Feed research. Onderzoek naar voeding bij rund, varken en pluimvee. Super leuke stage gehad en erg leuke mensen!