Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:28

Magrathea schreef:
Citaat:
TS: weet jij toevallig of de brieven de gevangene in de envelop bereiken (met andere woorden, ziet de gevangene jouw adres)? En, is het vermelden van je achternaam op de envelop verplicht? Ik zou namelijk graag zoveel mogelijk anoniem blijven maar een postbus voor €250,- per jaar vind ik echt te gek, enkel voor dit doel, hoe mooi het doel ook is.
Of je gebruikt de mail-vrijwilligers :)


Mail-vrijwilligers?
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 24-04-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:29

Ja, als het goed is zijn er mensen in de USA die brieven voor je printen en versturen. Dat maakt de correspondentie goedkoper. Ik heb er zelf alleen nooit gebruik van gemaakt, maar het moet op writeaprisoner te vinden zijn als het goed is

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:30

Je moet wel bedenken dat sommige criminelen psychopaten zijn,d.w.z. dat ze een geestelijke stoornis hebben waardoor ze geen empathie met anderen kunnen voelen.In Nederland krijgen die vaak t.b.s.Als je met zo iemand contact gaat leggen dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om jezelf te kunnen beschermen.Natuurlijk zitten er ook mensen in de gevangenis voor, althans in mijn ogen, onschuldige dingen. Zo heeft er ooit een bejaarde moeder-overste van een Nederlands klooster vastgezeten omdat ze weigerde de (gezonde) kloosterkippen te laten ruimen tijdens een vogelgriepepidemie.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:10

Amerika is wel echt een gevangenisstaat. In sommige staten kun je voor een piepklein vergrijp, zoals rijden onder invloed, al weken tot maanden vastzitten. Gewoon dingen waar je in Nederland een kleine taakstraf, boete of enkele dagen gevangenisstraf kunt krijgen.
Veel mensen die eenmaal een keer vast hebben gezeten lopen meteen tegen allemaal restricties aan. Een baan vinden is bijvoorbeeld veel moeilijker, ook als het om een klein vergrijp gaat. Veel mensen worden daardoor juist de criminaliteit ingedwongen.
Daarnaast speelt het gebrek aan een sociaal vangnet ook een grote rol. Veel daklozen hebben niet veel andere keus dan stelen of dealen om te overleven en worden daar meteen voor vastgezet. Vervolgens gaat het echt niet beter zodra ze weer vrij komen. Zit je eenmaal in het criminele circuit kun je je niet zomaar ontworstelen. En om jezelf te verdedigen tegen een of andere gang is een moord snel gepleegd....
Tevens kent Amerika een groot aantal rechterlijke dwalingen. Het gebeurt heel regelmatig dat mensen een levenslange straf uitzitten die helemaal niet schuldig zijn.

Wat ik wil zeggen is dat een gevangenisstraf niet persé een crimineel van je maakt, en als je wel crimineel bent, ben je niet meteen een slecht mens voor de rest van je leven.
Ik vind het iig tof om te lezen dat er zoveel mensen toch een sprankje licht in de duisternis van deze inmates wil brengen, wat ze ook op hun geweten hebben.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:41

Interessant topic!
Ik zou best wel willen maar ik kan wel engels schrijven maar niet je van het.
Ik heb dat andere topic ook ooit gelezen, en ik wist dat jij dat ook deed toen.
Mag ik vragen waarom dat schrijven toen gestopt is met die andere gevangenen?

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:06

Magrathea schreef:
Ja, als het goed is zijn er mensen in de USA die brieven voor je printen en versturen. Dat maakt de correspondentie goedkoper. Ik heb er zelf alleen nooit gebruik van gemaakt, maar het moet op writeaprisoner te vinden zijn als het goed is

Misschien is dat wel beter. Ik ben ook bang dat ik dadelijk een brief krijg die ik niet kan lezen wegens het slechte handschrift :+

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 21:33

Birdie60 schreef:
Interessant topic!
Ik zou best wel willen maar ik kan wel engels schrijven maar niet je van het.
Ik heb dat andere topic ook ooit gelezen, en ik wist dat jij dat ook deed toen.
Mag ik vragen waarom dat schrijven toen gestopt is met die andere gevangenen?


Ik ben er mee gestopt omdat ik in korte tijd een paar keer verhuisd ben, het op school allemaal heel druk werd en ik er geen tijd meer voor had. Met anderen ist contact gewoon verwaterd.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:35

Ik heb het ook een tijdje gedaan met Scott Anderson maar hij is gestopt met schrijven.
Ik ben wel van plan om het later terug te doen met Belgische gedetineerden. Heb zelf ook stage gelopen in een gevangenis dus ik ken het leven daar wel een beetje.

Over de anonimiteit: De gedetineerde krijgt de envelop en zal dus zien wat daar op staat maar je moet je achternaam er niet op zetten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101764
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:39

Oh dat heb ik wel gedaan. Zit daar niet mee.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 21:40

Ik ook

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:04

Vjestagirl schreef:
Ja ik heb moreel bezwaar tegen verkrachtingen. Maar ik geloof niet dat iemand die al 10 jaar vast zit nog dezelfde persoon is als dat ze 10 jaar geleden waren.


Dit is wel echt heel naïef. Net als dat je zegt dat je ze er niet voor aan zou zien om op het vliegtuig te stappen naar een vreemd land omdat ze er de taal niet spreken. Zoals iemand anders hier al uitlegde zal dit in de praktijk ook niet zo makkelijk gaan. Maar denk je nu werkelijk dat een moordernaar, om maar iets te noemen, bang zou zijn om naar een vreemd land te vliegen? Die mensen hebben vaak niks te verliezen. Verdiep je eens in het brein van zulke mensen. Zijn veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan en op Netflix staat een hele interessante docu. Heel veel psychopaten en seriemoordernaars hebben ook daadwerkelijk een afwijkende hersenscan. Die mensen kúnnen niet veranderen. Al zitten ze 50 jaar vast en zouden ze daarna weer vrij komen. Ik heb niks tegen zulke brieven schrijven, ik heb er in het verleden ook wel eens naar gekeken. Maar het is wel handig om er iets realistischer naar te kijken.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 22:08

Nynke1 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ja ik heb moreel bezwaar tegen verkrachtingen. Maar ik geloof niet dat iemand die al 10 jaar vast zit nog dezelfde persoon is als dat ze 10 jaar geleden waren.


Dit is wel echt heel naïef. Net als dat je zegt dat je ze er niet voor aan zou zien om op het vliegtuig te stappen naar een vreemd land omdat ze er de taal niet spreken. Zoals iemand anders hier al uitlegde zal dit in de praktijk ook niet zo makkelijk gaan. Maar denk je nu werkelijk dat een moordenaar, om maar iets te noemen, bang zou zijn om naar een vreemd land te vliegen? Die mensen hebben vaak niks te verliezen. Verdiep je eens in het brein van zulke mensen. Zijn veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan en op Netflix staat een hele interessante docu. Heel veel psychopaten en seriemoordenaars hebben ook daadwerkelijk een afwijkende hersenscan. Die mensen kúnnen niet veranderen. Al zitten ze 50 jaar vast en zouden ze daarna weer vrij komen. Ik heb niks tegen zulke brieven schrijven, ik heb er in het verleden ook wel eens naar gekeken. Maar het is wel handig om er iets realistischer naar te kijken.


Iedere seriemoordenaar is een moordenaar. Maar niet iedere moord is seriemoord, niet iedere moord is een compleet vooraf uitgedacht plan (het is al moord als je een telefoontje krijgt van je nichtje dat ze verkracht is, en jij rijdt erheen en slaat de dader dood terwijl je alleen van plan was hem een pak rammel te geven. Dan heb je tijd gehad om erover na te denken).

Je mag het naïef noemen. Ik noem het een andere versie van de werkelijkheid. Iedereen leeft toch in zijn eigen versie van de werkelijkheid, er is niet zoiets als 1 waarheid :)

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:12

Ben je nooit bang dat als diegene vrij komt in 1x voor je deur staat?

Daar denk ik dan weer aan :+

Als puber had ik veel pen vriendinnen wat altijd leuk was.
Vakantie vriendinnen.
Al jaren niet meer gedaan.
Mijn engels is slecht dus dat is niks voor mij.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 17-03-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101764
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:12

Kan niet in mijn geval...hij zit levenslang...

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 22:14

linnie050 schreef:
Ben je nooit bang dat als diegene vrij komt in 1x voor je deur staat?

Daar denk ik dan weer aan :+


Nope.
Diegene zit 6000km verderop in de gevangenis. Ik geloof niet dat iemand zodra hij vrij is en zijn parole op is alle moeite gaat doen een paspoort te bemachtigen, een stervensduur vliegticket te kopen en uit gaat vogelen hoe alles in Nederland werkt, om dan op de bonnefooi op een ander continent bij een penvriendin voor de deur te gaan staan.

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:14

Van het vorige topic was ik een stille mee lezer. Wie weet ga ik ook ooit wel schrijven. Voor nu vind ik het gewoon erg leuk en interessant om mee te lezen. Heb het oude topic gevonden ! Ik heb nog niet alles in dit topic terug gelezen, weet niet of hij al geplaatst was.
[LZP] Ooit een gevangene geschreven?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:39

Vjestagirl schreef:
linnie050 schreef:
Ben je nooit bang dat als diegene vrij komt in 1x voor je deur staat?

Daar denk ik dan weer aan :+


Nope.
Diegene zit 6000km verderop in de gevangenis. Ik geloof niet dat iemand zodra hij vrij is en zijn parole op is alle moeite gaat doen een paspoort te bemachtigen, een stervensduur vliegticket te kopen en uit gaat vogelen hoe alles in Nederland werkt, om dan op de bonnefooi op een ander continent bij een penvriendin voor de deur te gaan staan.

En niet te vergeten het visum aanvragen, wat hij/zij waarschijnlijk niet krijgt.

En mocht het toch zo zijn dan krijgt ze een kopje thee van me en misschien kan ik haar wel helpen om haar leven hier op de rit te krijgen. (In het, nogmaals, mega onwaarschijnlijke geval dat ze dat zou doen. Familie, kind, alles achterlaten voor een willekeurig persoon in NL. Weinig kans.)

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:03

Mar_jolijn schreef:
Inderdaad Kimbers, die zijn er ook vast wel, maar een zeer grote minderheid.
Wat je ermee opschiet? Jij hebt geen enkel moreel bezwaar iemand op te vrolijken die in de gevangenis zit voor verkrachting van minderjarigen? Nogmaals, het klinkt wellicht wat bekrompen, maar ik probeer te begrijpen hoe en waarom (bijvoorbeeld) jij dit doet


Ik keur de dingen die ze gedaan hebben absoluut af. Mits ze schuldig zijn uiteraard. En dat iemand daar de consequenties van moet ondervinden staat voor mij buiten kijf. Maar dat maakt niet dat ze geen mens meer zijn. Voor mij persoonlijk geldt dat ieder mens recht heeft op menselijk contact. Op de een of andere manier. Iemand daarvan onthouden, en in Amerika kan dat extreme vormen aannemen, vind ik een vorm van straf die voor mij onaanvaardbaar is. En veel gevangenen hebben inderdaad weinig of geen normaal sociaal contact. Al dan niet met de buitenwereld.
Ik denk ook niet dat je het moet zien als in opvrolijken. Maar inderdaad meer als een lichtpuntje. Even andere onderwerpen. En soms kun je misschien een bijdrage leveren aan dat ze veranderen in positieve zin.

Misschien moet je stellen dat je het gedrag/de misdaad afkeurt maar de mens niet erachter. Want dat zijn immers twee verschillende dingen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:29

Zouden de gevangenen ook je mail adres krijgen?

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:38

Nee, want zij hebben geen beschikking over het internet. In geen een gevangenis.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:00

Lughnassadh schreef:
Nee, want zij hebben geen beschikking over het internet. In geen een gevangenis.

Ik denk dat ik dan eerst een mail ga sturen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:47

Dees schreef:
Ze zoekt gericht naar mensen met een strafblad om mee te pennen.
Dat is imo raar.


Wat is daar raar aan? Mogen gedetineerde geen 2e kans hebben ofzo? Zo'n piepklein kansje op contact met iemand.

Er word eerder in dit topic gesproken op eenzame ouderen. Klopt, er zullen vast en zeker veel oudere alleen zijn. Maar ook wel eens nagedacht over de gedetineerde? Deze worden vaak in de steek gelaten door familie en vrienden door wat ze gedaan hebben. En dat is hun goed recht, maar geen enkel persoon verdiend eenzaamheid. Of je nou een eenzame oudere bent, of een gedetineerde.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar iemand die vast zit. Waarom? Het trekt mijn aandacht.

Ik schrijf niet met mensen in de gevangenis, maar ben er ook gewoonweg te druk voor. En de inspiratie voor dat soort dingen ligt altijd erg laag bij mij :').

@ Lughnassadh, er is weldegelijk een manier om te mailen. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Maar er is zeker weten een systeem voor :j.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:22

Klopt alleen dat gaat via via. Rechtstreeks kan niet voor zover ik weet. Zoals jij en ik zouden kunnen mailen zeg maar.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:42

Nee dat klopt inderdaad. Maar dat komt omdat iedere mail gescreend word. Precies zoals bij de brieven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 07:11

Er zijn over het algemeen meer mensen die zich inzetten voor ouderen dan voor eenzame gedetineerden helaas. Dat betekent niet dat ouderen het niet verdienen oid, meer dat er gewoon minder mensen beschikbaar zijn voor de andere groep