Overname restaurant, bij wie moet ik zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Overname restaurant, bij wie moet ik zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 12:30

Beste bokkers,

Het restaurant waar ik fulltime in dienst ben is overgenomen door iemand anders.
Sinds 1 Maart is het restaurant gesloten ivm verbouwing wat 2 maanden gaat duren.
Ik moest de eerste week helpen met het restaurant leeg halen zodat alles gesloopt kon worden maar toen was er voor mij niks meer te doen dus zit ik nu thuis tot 1 mei? Toen mijn vorige werknemer vertelde dat hij het restaurant verkocht heeft vertelde hij ook dat het personeel automatisch wordt overgenomen. Van de week kreeg ik echter te horen van de nieuwe eigenaren dat dat helemaal niet in het contract stond wat hun ondertekend hebben..
Er stond alleen in dat de inventaris, goodwill etc wordt overgenomen.

Ze willen mij wel graag in loondienst maar zeggen dat ik nog in dienst ben van mijn oude werkgever en dat hij eerst de overeenkomst met mij moet beëindigen. Ook moet ik volgens hun bij mijn oude werkgever zijn om deze 2 maanden doorbetaald te krijgen terwijl er geen werk voor mij is vanwege de verbouwing.

De een zegt dat het personeel automatisch wordt overgenomen dus de nieuwe werkgevers moeten mij doorbetalen, en de ander zegt dat ik bij mijn oude werkgever moet zijn omdat ik geen ontslagbrief heb gekregen van hem..

Weet iemand hier iets meer over?

Daantjuh88

Re: Overname restaurant, bij wie moet ik zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:36

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:39

Als een dolle melden bij je rechtsbijstandsverzekeraar/de vakbond/ het juridisch loket. Hier ga je een jurist bij nodig hebben, en snel ook. En niet alleen jij, maar ook je collega's - misschien kunnen jullie het samen doen. Als er maar snel iets gebeurt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:44

Voor zover ik weet wordt jij (inclusief je contract) bij een overname mee overgenomen. Je vorige werkgever had dus gelijk. Het ligt anders als de overname een gevolg van faillissement is.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:59

Je bent met de verkoop van de onderneming inderdaad mee "verkocht" aan de nieuwe eigenaar. Ik zou zeker even met de rechtsbijstand bellen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 13:25

Een collega van mij is lid van de FNV vakbond, hij heeft contact met ze opgenomen maar moet nog even wachten op meer informatie.

Ik vind het vooral raar dat ze er nu pas mee komen nadat het vaste personeel zich kapot heeft gewerkt om het restaurant leeg te halen, volgens hun krijgen we die uren nog uitbetaald.. ben benieuwd.
Ook dat als ik in loondienst kom bij hun vanaf 1 mei dat ik weer helemaal opnieuw moet gaan beginnen terwijl ik nu een vast contract heb van 38 uur, leidinggevende functie heb en stuk boven het minimumloon zit.

Maar volgens hun boekhouder gaat het personeel echt niet mee en ze wilden nog het contract laten zien >;)

Ik ben nergens lid van, kan ik dan ook gewoon bellen met de rechtsbijstand?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:32

Bel dan het juridisch loket, die kunnen je op weg helpen met juridische hulp. Rechtsbijstandverzekeraar en vakbond helpen je alleen (zonder extra kosten) als je al lid/verzekerd bent.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:53

Als het goed is staat jouw contract op naam van het bedrijf en niet op naam van de vorige eigenaar en dus ben je gewoon nog dienst van het bedrijf.
Zeker dus het juridisch loket inschakelen en contact houden met je collega's.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:13

Snel melden bij het UWV.
Je hebt nl sowieso recht op WW en zij gaan in gesprek met de je nieuwe werkgever.
Zolang je er niets gebeurd krijg je niet betaald en via het UWV kun je iig wat krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:14

Debortje_ schreef:
Een collega van mij is lid van de FNV vakbond, hij heeft contact met ze opgenomen maar moet nog even wachten op meer informatie.

Ik vind het vooral raar dat ze er nu pas mee komen nadat het vaste personeel zich kapot heeft gewerkt om het restaurant leeg te halen, volgens hun krijgen we die uren nog uitbetaald.. ben benieuwd.
Ook dat als ik in loondienst kom bij hun vanaf 1 mei dat ik weer helemaal opnieuw moet gaan beginnen terwijl ik nu een vast contract heb van 38 uur, leidinggevende functie heb en stuk boven het minimumloon zit.

Maar volgens hun boekhouder gaat het personeel echt niet mee en ze wilden nog het contract laten zien >;)

Ik ben nergens lid van, kan ik dan ook gewoon bellen met de rechtsbijstand?

Ja, je kan altijd contact opnemen met een advocaat oid, dan krijg je gewoon een rekening.

Idd sowieso contact opnemen met iemand die er verstand van heeft. Hier ga je geen goed advies krijgen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:15

lizy29 schreef:
Als het goed is staat jouw contract op naam van het bedrijf en niet op naam van de vorige eigenaar en dus ben je gewoon nog dienst van het bedrijf.
Zeker dus het juridisch loket inschakelen en contact houden met je collega's.

Geldt dat ook als het bedrijf een andere naam krijgt?
Ik ga morgen ochtend langs het juridisch loket, ze hebben een inloopspreekuur voor gratis juridisch advies.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:54

De vraag is of de verkoop aan alle vereisten van bedrijfsovername voldoet. Maar los daarvan: jullie hebben al voor dit bedrijf gewerkt alsof je er in dienst bent. Waarom hebben ze nu bedacht dat ze van jullie af kunnen? Het verhaal deugt niet...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:03

Prrrr schreef:
De vraag is of de verkoop aan alle vereisten van bedrijfsovername voldoet. Maar los daarvan: jullie hebben al voor dit bedrijf gewerkt alsof je er in dienst bent. Waarom hebben ze nu bedacht dat ze van jullie af kunnen? Het verhaal deugt niet...

In krijg er idd ook een beetje een rare nasmaak van. Alsof ze willen proberen jullie zo goedkoop mogelijk zo vrijblijvend mogelijk op de loonlijst te zetten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:18

Bij overname van het bedrijf waren wij verplicht het personeel mee te nemen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:24

lizy29 schreef:
In krijg er idd ook een beetje een rare nasmaak van. Alsof ze willen proberen jullie zo goedkoop mogelijk zo vrijblijvend mogelijk op de loonlijst te zetten.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de nieuwe eigenaren inderdaad niets in het contract hebben staan over de overname van het personeel. Eerst even afwachten. Het zou zonde zijn als er gelijk een slechte relatie ontstaat terwijl jullie nog wel moeten gaan samenwerken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:32

Ik zou helemaal niks afwachten... Straks ben je te laat.
Echt juridisch advies inwinnen over het hoe en wat zodat je je niet in de luren laat leggen :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:10

Toen ik mijn bedrijf verkocht stond er ook niets in het contract over overname personeel maar ze zijn toch echt allemaal gewoon daar blijven werken.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:15

XLeandrosX schreef:
lizy29 schreef:

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de nieuwe eigenaren inderdaad niets in het contract hebben staan over de overname van het personeel. Eerst even afwachten. Het zou zonde zijn als er gelijk een slechte relatie ontstaat terwijl jullie nog wel moeten gaan samenwerken.

Tja, maar ruim anderhalve maand zonder werk thuis zitten zou ik niet zomaar ineens kunnen ophoesten en ook de WW verstrekker zal willen weten bij wie TS in dienst is/was, dus kan me goed voorstellen dat gewoon afwachten geen optie is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:48

UWV kan je ook meer vertellen toch?

Bij ons is recent 1 van de 2 bedrijfslocaties overgenomen, daar is wel personeel mee overgenomen, maar niet allemaal, hoe dat precies is geregeld weet ik eigenlijk niet. We hebben we allemaal dezelfde contractcondities gehouden (of beter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:58

Wat zei het juridisch loket TS? :)