Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe reageer jij?

Je negeert het, doet alsof je niks merkt
142 (42%)
Je vraagt ze vriendelijk of ze willen stoppen of weggaan
56 (16%)
Je gaat zelf weg
83 (25%)
Iets anders
50 (15%)

Totaal aantal stemmen: 331


Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:55

Maar het ging helemaal niet om lichamelijke mishandeling in het topic, maar om ruziënde mensen in het openbaar. Ik vind dat eerlijk gezegd nog een wezenlijk verschil...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:31

Ligt er wel aan wat er gezegd wordt, hoe etc. Daarbij zijn ze wel in een sauna waar mensen ter ontspanning komen. Het zegt wel iets over mensen als ze zich hier niet kunnen inhouden. Mensen gaan er daarom snel vanuit dat dit van kwaad tot erger wordt.

Mij is wel verteld dat mensen die echt willen mishandelen en dit stelselmatig doen, juist veel stiekemer te werk gaan. Alleen thuis verbaal en fysiek mishandelen en bij slaan, juist plekken uitkiezen waar mensen het niet snel zien, dus op romp, armen en benen.
In het gezicht slaan en schelden etc zijn meer woede uitbarstingen.

En dan nogmaals, wie zegt dat deze vrouw heilig was? Omdat ze schrok van zijn reactie? Zichzelf niet verweerde? Misschien zat ze wel heel erg fout en schaamde ze zich??

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:12

Siesjuh: hoe TS het vertelde klinkt het wel op het randje van (bijvoorbeeld het meesleuren) en het klinkt ook als een heel ongelijke situatie: ze hadden niet een gelijkwaardige manier ruzie, het was nogal eenrichtingsverkeer.
Dat vind ik zelf wel twee zorgelijke punten.

Superpony: 'wie zegt dat deze vrouw heilig was' geeft het idee dat het anders wel aanvaardbaar of in elk geval begrijpelijk gedrag zou zijn. Wat mij betreft is het dat niet. Als er echt iets mis is gegaan, dan kun je als volwassenen gewoon afstand van elkaar nemen. Er is echt geen reden waarom het nodig is om dat in het openbaar op zo'n manier uit te spelen. Door allerlei redenen te verzinnen waarom het misschien toch wel begrijpelijk is, geef je vooral dat soort ongezond gedrag veel ruimte. Ik denk dat het prima is als dat soort dingen niet normaal gevonden worden. Wat de reden of oorzaak of aanleiding ook was.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:23

Het gaat mij erom dat mensen er meteen een heel verhaal bij verzinnen. Iedereen die roept dat ze van alles zouden doen, maar de realiteit laat zien dat dit vaker niet dan wel gebeurt. Je hebt niet gehoord wat de man zei en hoe. Ook zie je zijn houding niet. We gaan uit van een verhaal op internet.

Ik zeg nergens dat ik gedrag goedkeur. Maar je kan wel eerst nadenken waar dit gedrag vandaan komt. Zelf terug gaan schreeuwen tegen die man, is niet zo heel anders, of wel? Mag een vrouw dat tegen een vreemde man wel? Wie zegt dat die man dit vaker doet? Wie zegt dat die man agressief is?

Mensen zijn niet perfect. En wat hoort..........mn oren horen. Als ik morgen mijn man in de sauna vertel dat ik ben vreemd gegaan, zal hij ook niet denken, we nemen even afstand en gaan hier verstandig over praten.
Vrouwen halen nou eenmaal het bloed onder de nagels vandaan bij mannen. Maar ze kan die man ook wel diep gekwetst hebben. Niet iedereen is zo perfect dat hij zichzelf dan perfect onder controle heeft.

Aanleiding is altijd belangrijk voor je gaat oordelen. Zelfs in ons rechtssysteem telt dit mee.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:42

superpony schreef:
Vrouwen halen nou eenmaal het bloed onder de nagels vandaan bij mannen.

Wauw, dat is wel een hele donkere en bevooroordeelde opvatting.
Echt... dit is vooral het excuus dat de rondte doet als grensoverschrijdend gedrag wordt goedgepraat. Dat is gewoon niet ok. Vrouwen halen niet 'nou eenmaal' het bloed onder de nagels vandaan bij mannen.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:21

pmarena schreef:
Ik vind de beste opmerking hier in het topic nog wel, dat als er niemand reageert op (verbaal) geweld, je als slachtoffer kan denken dat het dan inderdaad normaal is dat je zo behandeld wordt. Dat je niet meer waard bent dan dat :(:)

Alleen daarom zouden er al zoveel mogelijk mensen wat over moeten zeggen.

Als zo'n klootviool dan de dame in kwestie thuis mores leert dan is dat puur pech, maar je geeft aan háár in ieder geval wel het signaal van meid dit is echt niet okee.

Ik denk dat een buitenstaander dat wellicht wel beter kan dan de eigen familie die met een beetje pech ook helemaal onder de gehersenspoelde plak zit van zo'n etterbak... Juist vreemden maken vaak wat meer indruk, dat zie je bij kinderen al ;)


Mee eens, heb ook meegemaakt dat er mensen waren die het niet konden geloven dat die persoon dat kon doen, zo'n aardige jongen, als slachtoffer zijnde moeilijk om aan te moeten horen lijkt me. En misschien dat het slachtoffer dan ook nog weer gaat twijfelen of ze niet zelf de oorzaak is van het probleem.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:50

Shadow0 schreef:
superpony schreef:
Vrouwen halen nou eenmaal het bloed onder de nagels vandaan bij mannen.

Wauw, dat is wel een hele donkere en bevooroordeelde opvatting.
Echt... dit is vooral het excuus dat de rondte doet als grensoverschrijdend gedrag wordt goedgepraat. Dat is gewoon niet ok. Vrouwen halen niet 'nou eenmaal' het bloed onder de nagels vandaan bij mannen.


Nou, daar denken we dan heel verschillend over. Maar dat doen ze zeker wel. Vrouwen maken het mannen heel erg moeilijk soms. Ik ben vrouw, mag dat even duidelijk zijn en hetero.

Ik praat het ook niet goed. Je moet goed lezen wat ik zeg. Je was er niet bij!! En iedereen die mens is, kan boos worden en een keer uit zijn plaat gaan. Je weet niet hoe dit ging en waarom. Andersom had ook gekund.

Iedereen gaat er maar vanuit dat die man agressief is en zijn vrouw elke dag wat aandoet. Als ik morgen mijn man zo tot het uiterste drijf, dat hij zo uit zijn plaat gaat tegen mij in het openbaar, zal hij ook direct daarna zijn spullen pakken en vertrekken, want wanneer dat gebeurt, is zijn grens echt wel bereikt.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:33

Ik snap wel wat Shadow0 bedoelt. Dat soort gedrag is nooit okee, ook niet als iemand het bloed onder je nagels vandaan haalt. Mensen zouden zich moete kunnen gedragen. Als mensen ruzieen en al helemaal in het openbaar, zegt dat iets over het type mens..

Echter..... qua ontwikkeling is het helaas zo dat veel mensen ruzieen, agressief zijn, narren, treiteren, pesten, slaan en dat soort dingen.. Voor sommige mensen is het gewoon de dagelijkse gang van zaken..
En ik zou er bij mopperen tegen elkaar niet heel veel van zeggen, dat moeten ze echt zelf weten. En bij echt agressief gedrag zou ik wellicht iemand waarschuwen, maar ik ga zelf niet een stomp op mn gezicht ontvangen door zo'n baviaan..
Maar dat zou ik ook niet doen als er twee vrouwen ruzie maken..
Hoewel ik wel weer denk dat ik in andere gevallen misschien wel wat zou doen. Een beroving van een ouder iemand, of een kind wat in elkaar getrapt word.. raar is dat eigenlijk

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:56

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Lafheid heeft er niets mee te maken. We hebben het over ruzie, nietwaar? Welke oplossing geef je, als je je er wel mee bemoeit? Dacht je dat een volwassen persoon niet wist dat het niet hoort in het openbaar ruzie te maken? Als mensen zich beter voelen, als ze er wat van zeggen, begrijp ik dat. Je zou het ook als bemoeizucht kunnen zien. Een ruzie kan ook escaleren, doordat je er mee bemoeit. De ruzie kan afgereageerd worden op de ander. Zelf vind ik het vervelend als een groep mensen schreeuwend en tierend een ruzie groter maken. Nog afgezien het feit, dat indien iemand zich er mee bemoeit heeft, deze er nog dagen last van kan hebben en het ruziënde stel het gewoon bijlegt. Er bestaat trouwens een woord, als je geholpen wil worden...help! Dan zou ik ingrijpen...en anderen misschien ook. Maar mensen hebben over het algemeen geen hulp nodig als ze ruzie maken. Voor iedereen legt het anders. In iedere situatie reageer je anders. Ik hoop dat je nekhaar omlaag gaat en ook ziet waarom een ander misschien niet reageert bij een ruzie.