Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe reageer jij?

Je negeert het, doet alsof je niks merkt
142 (42%)
Je vraagt ze vriendelijk of ze willen stoppen of weggaan
56 (16%)
Je gaat zelf weg
83 (25%)
Iets anders
50 (15%)

Totaal aantal stemmen: 331


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:35

germie schreef:
Negeren, maar mogelijk wel met de opmerking: Wat ben ik blij dat ik geen relatie heb, misschien is scheiden een goede oplossing.
(en dit soort dingen is denk ik ook de reden waarom ik geen relatie heb, en als ik het zo lees ben ik er nog steeds blij om).


Dit is natuurlijk ook niet hoe een relatie normaal is/hoort te zijn he :+

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:46

VivaLaVida schreef:
germie schreef:
Negeren, maar mogelijk wel met de opmerking: Wat ben ik blij dat ik geen relatie heb, misschien is scheiden een goede oplossing.
(en dit soort dingen is denk ik ook de reden waarom ik geen relatie heb, en als ik het zo lees ben ik er nog steeds blij om).


Dit is natuurlijk ook niet hoe een relatie normaal is/hoort te zijn he :+

Ik zie het helaas om me heen enorm vaak. De meesten scheiden uiteindelijk (gelukkig). Maar voor mij wel een reden om niet zomaar verliefd te worden. Dan heb je straks een terleurstelling. Ik heb zoiets van ooit komt er iemand, maar dan moet het echt goed voelen, maar ik blijf wel de baas over mijzelf. Maar dat is een geheel andere discussie.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 00:29

safina schreef:
karuna schreef:
Ik reageer even kort. Op dit moment even ellendig van de pijn in schouder weer. Heb vluchtjg reactiss gelezen maar blijft niet fijn plakken. Wel een aantql heftige verhalen, waarvan een helaas bekend waarvan ik niet snap waarom een man dit een vrouw aan kan doen.

een vraag wel die me te binnen schoot. Het negeren of weglopen is dat dan ivm niet mijn zaak, niet weten wat te doen, of om een andere reden. Idd de bystander effect wat ik nog steeds niet begrijp. Ik grijp in bij bv ongeval of reanimatie ongeacht wat mensen doen.

Heb al eens een trap in mijn buik te pakken gehad door een achterbuurman om die reden, die was flink hardhandig naar zijn kleine zoontje en die kwam ik tegen met honden uitlaten, hij gooide mijn hond de sloot in en trapte mij vol in mijn buik. Aangifte gedaan en naar ziekenhuis. Op kneuzingen na gelukkig geen schade. Man is midden in de nacht opgepakt daarvoor, ook dit een grote brede kerel


Ontzettend knap dat je na zo'n ervaring toch gewoon je mond open trekt. Echt respect voor.


Dit dus! Echt super dapper dat je er in deze situatie ook iets van heb gezegd!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 05:32

Altijd iets van zeggen!!

De boodschap die je afgeeft door niets te zeggen is: ‘Dit wordt blijkbaar gewoon geaccepteerd door omstanders,dus is het oké.’
Dat zou zowel het slachtoffer als de ‘dader’ kunnen denken.
Dat is een boodschap die je dus niet wil afgeven!

Door er iets van te zeggen, geef je aan beide partijen het signaal af, dat het NIET maatschappelijk geaccepteerd is om iemand zo te behandelen.

Ik heb vroeger een relatie gehad waarbij hij mij tijdens een ruzie om niks, publiekelijk van de fiets afduwde op straat. Hij zei erbij dat ik niet hoefde te proberen te zeggen dat hij me geduwd had,want dat zou hij ontkennen en dan was het zijn woord tegen de mijne. Ik was gewoon gevallen en dat had iedereen gezien!...
Niemand zei iets! Ze kéken allemaal wel. -O-
(En omdat niemand iets zei,vond hij meteen dat het dus gerechtigd was wat hij deed)
Daarmee voelde ik mij erg hulpeloos en dom,dus stond ik op met een grapje; dat het wel een blauw been zou worden. Ik wist niet wat ik anders moest zeggen en wilde me ook niet laten kennen.
Ik was op dat moment wel erg teleurgesteld in de mensheid en heb zelfs aan mijzelf getwijfeld: misschien gaf hij me gewoon voor de grap een duwtje,en had ik het verkeerd opgevat.

Zo gaat het in het hoofd van een slachtoffer,en zo komen zij er steeds verder in.

Doorbreek dat patroon wanneer iemand dat zelf niet kan.

Karuna, ik vind dat je goed gehandeld hebt.
Ookal ligt het niet in jou macht om evt. huiselijk geweld te voorkomen,je hebt wél een signaal afgegeven, namelijk dat het NIET normaal is om iemand zo te behandelen/dat iemand je zo behandelt.

Ik en mijn vriendengroep hebben twee jaar geleden op die manier een jonge vrouw mee naar huis genomen van een festival. Haar vriend kleineerde haar al de hele dag en werd aan het einde van de dag fysiek steeds agressiever naar haar. Toen ik haar huilend tegenkwam bij de toiletten en een gesprek aanknoopte,vertelde ze na aandringen dat ze van hem afhankelijk was om naar huis te komen, anders zou ze weg zijn gegaan.
Wij hebben haar toen aangeboden haar thuis te brengen. Ze was ontzettend opgelucht en is met ons meegegaan.

Zo zal het niet altijd gaan natuurlijk,maar voor deze vrouw was onze steun net genoeg om de power te vinden om voor zichzelf te kiezen.

Anoniem

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:52

In het algemeen: Toch denk ik niet dat het helemaal "eerlijk" is om achteraf "boos" te zijn op anderen dat zij er niks van hebben gezegd toen jouw vriend jou onjuist behandelde.
Als je het zelf al niet durft (en vaak blijven vrouwen daar na toch nog bij hun vent!) kan je eigenlijk niet verwachten van anderen dat zij wel er wel wat van zeggen en zichzelf riskeren voor jou. Theoretisch gezien dan. Of het het juiste voelt, om niks te doen als omstander, is natuurlijk weer n ander verhaal.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:07

Ik vind dat je best teleurgesteld mag zijn dat niemand je geholpen heeft op zo'n ellendig moment :j

Maar wellicht hebben de mensen er omheen het ook niet helemaal mee gekregen / helemaal beseft wat er gebeurde.
Wat een ontzettende klöte-klapper trouwens die vent zeg :r

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:09

Wat een vervelende situatie. Ik denk dat ik wat zou zeggen tegen de man. Eens even goed laten merken wat ik ervan vind!!! -:(-

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:19

Het ligt helemaal aan de situatie.. Wat anderen zeggen, als t een boom van een kerel is, geloof ik niet dat ik erop zit te wachten om daar klappen van te krijgen..

En dat die vrouw dan boos op mij zou zijn omdat ík niks gedaan zou hebben, zou een mooi verhaal zijn.. Ik zit niet in die relatie... Voor zoiets ga ik geen eventuele klappen vangen..

Op een plaats zoals pretpark, sauna, restaurant of club zou ik wel iets tegen de eigenaren of beveiliging zeggen..

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:23

Ik bemoei me daar niet mee tenzij ik er zelf last van zou hebben. Het zijn toch echht die vrouwen zelf die voor zo’n vent kiezen, er bij blijven of steeds weer terug gaan ondanks zijn gedrag. En dan moet ik daar mijn nek voor uit steken? Nee bedankt.
Als ik al iemand aan zou spreken is het de vrouw om voor zichzelf op te komen en de eikel te dumpen. Verder geen behoefte om de held te spelen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:32

Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:35

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Dan is dat maar zo... ik ga er niet bij staan kijken maar als er een aggresieve kerel voor mn neus staat ga ik me er ook niet tegenin bemoeien..

Maar het ligt er helemaal aan waar het is en wat voor type het is...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:37

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Zoooo ga je lekker? Misschien dat die mensen wel iets hebben meegemaakt waardoor ze niet kunnen reageren of er iets van kunnen zeggen... Helaas zijn we niet allemaal met een grote mond en een hoge dosis zelfvertrouwen geboren en zijn er ook genoeg situaties te bedenken waarbij dat tot de grond toe afgebroken kan zijn. Niet oordelen als je de reden niet kent.
Daarnaast gaat eigen veiligheid altijd voor...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:41

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Waarom moeten ander zich gaan bemoeien als de vrouwen zelf het niet doen?
klap op je harses krijgen en de vrouw huppelt nog braaf met zo'n kerel mee. Het gaat echt niets veranderen aan de situatie. Hoogstens dat zo'n kerel nog bozer word en de vrouw de dupe.
De enige die het kan veranderen is de vrouw zelf door zo'n idioot de deur te wijzen.

Of ik zelf iets zou zeggen in die situatie.
Ik zou het niet willen maar ben nog al een flapuit en ik ben bang dat er sneller dan ik wil uit floept: gaat ie lekker!?
En dan heb je met standje agressief al de poppen aan het dansen, maar daar ben ik dan niet bang voor, maar weet ook dat je er niets aan hebt en de vrouw nog minder.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:43

Siesjuh schreef:
Zoooo ga je lekker? Misschien dat die mensen wel iets hebben meegemaakt waardoor ze niet kunnen reageren of er iets van kunnen zeggen... Helaas zijn we niet allemaal met een grote mond en een hoge dosis zelfvertrouwen geboren en zijn er ook genoeg situaties te bedenken waarbij dat tot de grond toe afgebroken kan zijn. Niet oordelen als je de reden niet kent.
Daarnaast gaat eigen veiligheid altijd voor...


Typische excuses en uitvluchten!
Nét die mensen die in soortgelijke omstandigheden gezeten hebben of dergelijks meegemaakt hebben zouden moeten wéten hoe noodzakelijk het is wél te reageren als omstaander!
Precies hetzelfde type flauw excuus als "ik had een slechte jeugd en daarom werd ik psychopaat of moordenaar" of "ik sla vrouwen omdat mijn vader dat ook deed of mij sloeg"... Net dan weet je hoe erg het is!!

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:44

Noou nou nou dus het is de vrouw haar eigen schuld Bruintje?
Precies alsof we terug keren naar het tijdperk "tja ze werd verkracht want ze vroeg er toch echt zelf om met haar minirokje over straat hoor!"

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:46

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!


Als die vrouw het schijnbaar niet de moeite vind voor zichzelf op te komen waarom moet een ander dan zijn nek uitsteken? Want een dag later zit ze weer poeslief bij die ‘leuke’ vent op de bank ‘want hij heeft ook zoveel lieve kanten’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:53

Mars schreef:
Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!


Als die vrouw het schijnbaar niet de moeite vind voor zichzelf op te komen waarom moet een ander dan zijn nek uitsteken? Want een dag later zit ze weer poeslief bij die ‘leuke’ vent op de bank ‘want hij heeft ook zoveel lieve kanten’

Misschien door manipulatie?

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:00

Ik maakte dit ooit mee op een treinstation. Agressieve kerel die de tas van zijn 'vriendin' afgepakt had om haar te dwingen met hem mee te gaan. Hij was heel fysiek, dus ik ben samen met een ander meisje op een plek gaan staan waar hij ons niet kon zien/horen en toen hebben we 112 gebeld. Politie was er heel snel en hebben hem afgevoerd en het meisje op de juiste trein gezet. Geen idee wat er verder gebeurd is. Als ik alleen geweest was (andere meisje was overigens een wildvreemde) had ik wrs ook wel de politie gebeld, maar ik ga echt mijn mond niet open trekken als vrouw alleen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:03

Nee maar die optie heb je dus ook, je hoeft helemaal je nek niet uit te steken, je kunt altijd anoniem de politie bellen maar zelfs dat doen al die mensen die menen dat die "domme vrouw toch maar leuk bij die vent blijft"!
Erg, ga jullie schamen, echt!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:04

Little_Gift schreef:
Noou nou nou dus het is de vrouw haar eigen schuld Bruintje?
Precies alsof we terug keren naar het tijdperk "tja ze werd verkracht want ze vroeg er toch echt zelf om met haar minirokje over straat hoor!"

Het is de schuld van de kerel, niemand meer en niemand minder.
Maar het stoppen ligt niet bij vreemde omstanders. Vrienden en familie vind ik wat anders.
Maar uiteindelijk ligt het aan de vrouw of het echt stopt.
En ja ik heb het van dichtbij gezien, namelijk bij mijn moeder en wij als kind moesten ook met die vriend dealen maar konden hem door onze leeftijd niet het huis uit schoppen.
Pas toen wij na veel gedoe onze moeders ogen geopend kregen kwam er een einde aan de ellende.
En zo simpel is het toch, de vrouw zelf moet het doen, zoveel mensen kunnen er wat van zeggen, maar dat vinden die vrouwen dan toch leugens. Tot het in gaan zien dat die mensen geen leugens vertelde maar wilde helpen. Maar dan heb ik het nog steeds niet over vreemde in de sauna of op straat.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 14-03-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:04

Mars schreef:
Als die vrouw het schijnbaar niet de moeite vind voor zichzelf op te komen waarom moet een ander dan zijn nek uitsteken?


Om haar te laten zien dat ze wel waarde heeft en ze wel de moeite is om voor op te komen, zelfs al gelooft ze dat zelf op dat moment niet?

Tink89 schreef:
Ik maakte dit ooit mee op een treinstation. Agressieve kerel die de tas van zijn 'vriendin' afgepakt had om haar te dwingen met hem mee te gaan. Hij was heel fysiek, dus ik ben samen met een ander meisje op een plek gaan staan waar hij ons niet kon zien/horen en toen hebben we 112 gebeld. Politie was er heel snel en hebben hem afgevoerd en het meisje op de juiste trein gezet.


Goed gehandeld!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:05

Bubblewrap schreef:
Mars schreef:


Als die vrouw het schijnbaar niet de moeite vind voor zichzelf op te komen waarom moet een ander dan zijn nek uitsteken? Want een dag later zit ze weer poeslief bij die ‘leuke’ vent op de bank ‘want hij heeft ook zoveel lieve kanten’

Misschien door manipulatie?

Dat kan, maar denk je echt dat je als vreemde buitenstaander daar wat aan kunt veranderen.
Liefde maakt blind, heel blind.
Want 1 slijmwoord van zo'n zak en ze vinden hem weer geweldig en de rest van de wereld is tegen hun.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:21

Little_Gift schreef:
Nee maar die optie heb je dus ook, je hoeft helemaal je nek niet uit te steken, je kunt altijd anoniem de politie bellen maar zelfs dat doen al die mensen die menen dat die "domme vrouw toch maar leuk bij die vent blijft"!
Erg, ga jullie schamen, echt!

Als je de politie moet bellen voor een scheldpartij kan je blijven bellen... je mag wel een beetje realistisch blijven..

Als iemand fysiek wordt, dan wordt het zeker een ander verhaal, en iemand waarschuwen (beveiliging, politie oid) zou ik dan zeker ook doen, eigen veiligheid in acht nemend..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:34

Little_Gift schreef:
Typische excuses en uitvluchten!
Nét die mensen die in soortgelijke omstandigheden gezeten hebben of dergelijks meegemaakt hebben zouden moeten wéten hoe noodzakelijk het is wél te reageren als omstaander!
Precies hetzelfde type flauw excuus als "ik had een slechte jeugd en daarom werd ik psychopaat of moordenaar" of "ik sla vrouwen omdat mijn vader dat ook deed of mij sloeg"... Net dan weet je hoe erg het is!!

Hooo .
Nu ga je te ver.
Mijn vriend werd later zeer agressief naar mij als mensen hem aanspraken.
Dat was mijn schuld want door mijn gedrag moest hij boos worden/nare dingen zeggen en nu werd hij als boeman gezien (en dat was mijn schuld).
Dus om te zeggen dat het een flauw excuus is van sommige mensen als ze niet weten wat te doen (omdat ze zelf in die situatie gezeten hebben) en dat vergelijken met een moordenaar is zeer onterecht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:37

Brainless schreef:
Little_Gift schreef:
Typische excuses en uitvluchten!
Nét die mensen die in soortgelijke omstandigheden gezeten hebben of dergelijks meegemaakt hebben zouden moeten wéten hoe noodzakelijk het is wél te reageren als omstaander!
Precies hetzelfde type flauw excuus als "ik had een slechte jeugd en daarom werd ik psychopaat of moordenaar" of "ik sla vrouwen omdat mijn vader dat ook deed of mij sloeg"... Net dan weet je hoe erg het is!!

Hooo .
Nu ga je te ver.
Mijn vriend werd later zeer agressief naar mij als mensen hem aanspraken.
Dat was mijn schuld want door mijn gedrag moest hij boos worden/nare dingen zeggen en nu werd hij als boeman gezien (en dat was mijn schuld).
Dus om te zeggen dat het een flauw excuus is van sommige mensen als ze niet weten wat te doen (omdat ze zelf in die situatie gezeten hebben) en dat vergelijken met een moordenaar is zeer onterecht.


Precies, dat is dus juist wat er veel gebeurt.
Zo'n slapjanus denkt echt niet nu ga ik te ver.

Daarom schreef ik dit ook:
Het gaat echt niets veranderen aan de situatie. Hoogstens dat zo'n kerel nog bozer word en de vrouw de dupe.