ik ben op zoek naar gezonde ontbijtjes, lunchgerechtjes, tussendoortjes en avondeten die ik eventueel kan invriezen. Ik weet dat er al veel topic zijn over gezond eten, maar vrij weinig terug te vinden of dit ook ingevroren kan worden. Ook gerechten die koud lekker te eten zijn, zijn meer dan welkom!
Even kort de situatie schetsen.
Mijn vriend heeft een melkveebedrijf en doen zo veel mogelijk van het loonwerk ook zelf. Wat betekent dat hij vele uurtjes op de tractor zit, met warm weer en weinig tijd. Het is een familiebedrijf dus na het melken ontbijt hij daar, eet er ook in de middag warm eten (algemeen soep, aardappelen, vlees en groenten en een toetje) en komt in de avond tussen 20u en 22u naar huis. Afhankelijk van hoe druk het is op het land en op de boerderij. Er zijn regelmatig dagen bij dat hij niet naar de boerderij gaat in de middag en dus hele dag door blijft rijden; als hij dan naar huis komt is het vaak een zakje chips, pasta pesto maar ook niet dagelijks, eens een omelet met kaas en tomaat,... Je kent het wel, niet altijd even gezond. Let op, met momenten mag het wel eens wat minder ongezond zijn, maar ik wil toch eens wat gezonde dingen klaarzetten. Vooral omdat het zo laat is... Omdat hij vaak vele uren op de tractor zit vergeet hij te eten (lees; hij neemt 3 boterhammen mee; koekje en 2 liter cola). Proberen om aan te leren om een koeltasje mee te geven met lekkere, gezonde en voedzame dingen. Maar wat?
Hij kan op sommige plaatsen tussendoor wel snel even binnen wippen bij de andere stallen van hun om even de magnetron te gebruiken maar dat is vaak niet ideaal.
Daarom ben ik dus op zoek naar gezonde menu's die mee kunnen op de tractor en eventueel koud ook lekker zijn. We zijn maar met ons 2 dus vandaar de vraag om het invriezen. Anders is het dagen achter elkaar hetzelfde eten en da`s ook geen succes...
Wat ik zelf al had bedacht of soms wel maak;
- havermout muffins met blauwe bessen
- bevroren fruit in de blender met een beetje sinaasappelsap (om te vullen eventueel met wat havermout?)
- Pasta pesto met speltpasta
- omelet met tomaat en kaas (niet zo gezond maar acht af en toe)
- slaatje met spekjes-mozzarella-tonijn uit blikje-...
- iets van koude pastasalade? Maar wat is dan lekker?
- zelfgemaakte appelmoes zonder suiker
- bevroren blauwe besjes meegeven
Ik ben zelf geen geweldige kok maar ben wel geïnteresseerd en niet bang om eens wat te proberen! Alleen rijkt mijn creativiteit niet zo bijster ver
Dus weet iemand lekkere receptjes, websites met leuke inspiratie? Brand los!
Dank je wel!
Smullen maar!