automonteuren: auto schakelt niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

automonteuren: auto schakelt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 13:49

Omdat hier zo af en toe mensen met verstand van auto's voorbij komen, drop ik dit eens:

Sinds gisteren weigert mijn auto om te schakelen..
Als ie net gestart is, gaat het nog wel, maar als ie warm wordt (althans, zo lijkt het) gaat hij het steeds rotter doen, tot helemaal niet meer..
Ik krijg m dan met geen mogelijkheid meer in zn 1, ook niet als ik langzaam rol en rustig naar 1 probeer te schakelen. Als t dan met een hoop mazzel wel gelukt is, heb ik het idee dat de auto wil blijven rijden.. alsof mn koppelingspunt 'onder de vloer' zit zeg maar. Dat ie niet helemaal los koppelt.

Hij lijkt wel te willen schakelen met de motor uit.

Omdat ik woonplaats service heb, heb ik gisteren de anwb erbij gehad. De monteur heeft er toen een stukje mee gereden (onder luid protest van mij, ik durfde eigenlijk ook niet mee te rijden :') ) en zei : koppeling kapot. -O- Ik vond dat nogal een kort door de bocht conclusie, want wat is er dan precies kapot? Maar meer als 'koppeling kapot' kon hij me niet vertellen, en ja, dat had ik zelf ook al bedacht :')

Ik hoop eigenlijk op een slappe koppelingskabel waardoor de auto niet meer ontkoppelt, want dat zou bij de garage redelijk eenvoudig te fixen zijn.
Morgen kan ik m hopelijk wegbrengen, het is maar een klein stukje maar ik weet wel dat ik dat met angstzweet in mn naad ga rijden %) de anwb meneer zei "geen probleem, het is maar een klein stukje en desnoods rij je alles in zn 2 (wat zou kunnen want het is alleen maar in de stad zeg maar en ik denk 1,5 km) of je zet de motor uit, schakelt naar 1, start en rij weer verder"

Uiteraard laat ik de garage er naar kijken, maar ik was benieuwd of iemand dit ook heeft gehad en wat het zou kunnen zijn, ook qua kosten...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:53

Ik zal mijn vriend vanavond eens vragen wat het precies zou kunnen zijn, die is automonteur..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:54

Mijn man is automonteur. Ik zal zijn mening eens vragen voor je.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:55

Ik vermoed de schakelarm

Hij gaat wel in zen 2 en de rest ?

Nachocheese

Re: automonteuren: auto schakelt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:58

Iets met koppelingsplaat?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:58

Wat jij omschrijft klinkt idd als een versleten koppeling..

Als je motor loopt, blijft er zeg maar kracht op de versnellingsbak staan, waardoor schakelen moeilijk is.. Ik denk dat jouw monteur zo ook zijn conclusie heeft getrokken.. Hij klinkt ook heel aannemelijk.. Als de motor uit staat, krijg je m dan wel makkelijk in zijn versnelling?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 14:00

Thanks! ik snap best dat het zo over internet eigenlijk niet te beoordelen is... met googlen heb ik ook van alles gevonden, van drukgroep (?) tot remvloeistof..Nooooit geweten dat je remvloeistof met je koppeling te maken kon hebben :')

Maken moeten ze m toch, maar omdat er 5 maanden geleden nog nieuwe koppelingsplaten in zijn gezet, vind ik het zo moeilijk te geloven dat de hele koppeling (wat dat ook moge wezen) naar zn grootje is -O-

@little_birdy: hij gaat eerst niet meer in 1, dan nog wel in 2... uiteindelijk ook wel heel rot in 2 maar dat duurt wat langer voordat dat rot wordt. Op de grote weg ging ie nog wel naar 3, 4 en 5. Maar ik heb misschien gelukkig niet lang genoeg gereden totdat dat ook rot zou worden. Dus verder opschakelen kan ik niet veel over zeggen...

Ja ik denk dat er kracht op de versnellingsbak blijft staan ook :j Dat ie daarom niet meer in elkaar grijpt. Maar het voelt ook alsof ie niet loskoppelt. Dat is dan inderdaad misschien hetzelfde, en heeft dan helaas niks met de kabel te maken..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:11

Dat klinkt toch echt als een schakel arm .
Dat had een auto van mijn werk ook.
Geen idee wat het heeft gekost maar een kapotte of slippende koppeling voelt anders .
Als je gas geeft houd de auto dan in ?
Gaan je toeren sneller omhoog dan dat je vooruit komt ?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:13

Ookal is het enkel je drukgroep kun je alsnog beter een nieuwe koppeling erin laten zetten want geheid dat je later alsnog problemen met je koppeling krijgt.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:13

Klinkt als koppelingsplaten die er geen zin meer in hebben.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:20

Mijn man zegt dat het vanalles kan zijn. Koppeling, schakelmechanisme, bepaalde ringen in je schakelbak.

Maar wat wil je nu precies weten? Want hij moet sowieso naar de garage. Pas als ze daar de bak eraf halen kunnen ze exact zien wat het is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:27

Als je zelf al onverantwoord vindt om nog ermee te gaan rijden. Doe dan ff een belletje naar je garage en vraag even of ze de auto komen ophalen met bv een auto-ambulance.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:32

Even paar vraagjes: heb je geprobeerd om even je pook te schudden als die in zijn vrij staat? Als dat helpt, dan is je kabel stuk en daar kan de garage wel een gebruikte voor vinden. Als hij steeds uit de versnelling schiet, dan is de kans groter dat je plaat kapot is en dan moet je bedenken of je dat nog wel wilt laten repareren. Als je koppeling gewoon absurd zwaar gaat, dan is de drukgroep stuk en dan kun je de garage vragen eerste te vertellen wat het kost.
ik ben geen automonteur, maar gek op oude auto's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:36

Ik zou hem ook op laten halen als je twijfelt of het wel verantwoord is om er mee te gaan rijden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:39

Ik heb dit ook eens gehad met mijn terreinwagen. Reed 200km van huis de snelweg af en het ding weigerde te schakelen :=
Afgekoeld ging het wel weer een beetje en ben er toch nog heelhuids mee thuisgeraakt.

Daags erna is het gerepareerd in de garage, maar weet echt niet meer wat eraan stuk was. Dus ik lees graag even mee. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:45

Heb je al eens geprobeerd om de pook op te tillen als je schakelt??
Ik heb eens gehad dat de bodemplaat verroest was en toen zakte de pook door de bodem en schakelde ook niet meer. Door hem op te tillen deed alles het weer. De garage heeft het toen snel opgelost door een paar fikse klappen met een hamer tegen de bodemplaat* waardoor die weer naar binnen boog en de pook niet meer kon zakken.
* De auto stond toch al op de nominatie om afgevoerd te worden, maar ik had nog even geen andere...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 19:01

Dank voor de tips tot zover, eens kijken of ik nog wat antwoorden kan geven:

@Little_Birdy: Nee de auto houdt niet in. Als ie eenmaal rijdt gaat t prima.
Wel voel ik de auto trekken als ie (uiteindelijk) in zn 1 staat en ik t koppelingspedaal indruk. Dus alsof ie niet loskoppelt..

@BiBiQ: Heb je gelijk in, hij gaat toch naar de garage. Maar ik was gewoon benieuwd of anderen ook wel eens zoiets aan de hand gehad hebben.

@Binotje en Cayenne: als ie eenmaal gaat, dan gaat het wel. Ik kan de automotor uitzetten, naar 1 schakelen en weer verder rijden. Ik weet niet helemaal zeker of de auto dan opschakelt naar 2, dat ging gisteren nog wel redelijk. In principe kan ik in de 2e versnelling naar de garage rijden, omdat het een heel klein stukje in de stad is. Maar als ik het maar half niet vertrouw, bel ik inderdaad of ze m komen halen :j

@pipodipo: ik heb niet geprobeerd de pook te schudden, is niet in me opgekomen :')
Hij schiet niet uit de versnelling, als ie er eenmaal in zit, zit ie. Alleen naar een andere versnelling schakelen gaat moeizaam. En in stilstand naar 1 schakelen gaat eigenlijk niet.
Mn koppelingspedaal gaat niet zwaar. De pook (dus de koppeling?) geeft t gevoel alsof je m tegen een muur aan duwt. Dus de platen komen niet vrij (? dat heb ik ook maar gehoord). Vandaar dat ik wel kan schakelen als de motor uit staat, omdat de platen dan vrij zijn (ik hoop dat ik het goed vertel :') )

@DD: nee ik heb niet geprobeerd de pook op te tillen. Dat gaat ook niet. Oh ja ik heb het wel een beetje geprobeerd maar optillen gaat eigenlijk niet.. alleen voor zn achteruit. De pook voelt ook verder prima aan. Ik krijg m alleen niet in zn eerste versnelling gedrukt.

De auto heeft in oktober nog bij de anwb op de brug gestaan en is qua carrosserie in orde. Ook zijn er nieuwe koppelingsplaten in gegaan (hij knarste nogal). Toen heeft ie dus vanaf oktober tot van de week goed geschakeld..

Ik weet t echt niet, maar ik hoop het morgen of van de week van de garagemeneer te horen :j De conclusie en de kosten zal ik dan wel melden, voor t geval iemand t nog nuttig vind :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:36

Dan blijf ik bij mijn schakelarm verhaal haha .
Ben benieuwd wat de garage te vertellen heeft.
Laat je dat ons nog even weten ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:39

Mijn vorige auto had dat ook. Koppelingsplaten en versnellingsbak moesten vervangen worden.
Succes met de rekening.. :=

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:50

Klinkt als versnellings bak... helaas al 3x pech gehad hier.

Als die koud is schakelde die wel aardig maar als ie warm werd was het mis.

Die van mij gaat morgen naar de garage.
Ik kan je advieseren echt niet door te blijven rijden. Kans dat ze nu nog iets kunnen maken. Bij. Versnellingsbak olie verversen kan nu al wat schelen. (Gebeurt normaal niet zo snel want dat gaat en auto leven mee vaak, maar bij oude auto's kan dat nog wel eens vies of slecht zijn) Als je langs de kant van de weg staat is het mis. En is het gewoon of afgeschreven of een hele dure rekening.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:18

Ik heb dit van de zomer met mijn auto gehad en dat was een versleten koppeling. Was een duur grapje :(

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:54

Cer schreef:
De auto heeft in oktober nog bij de anwb op de brug gestaan en is qua carrosserie in orde. Ook zijn er nieuwe koppelingsplaten in gegaan (hij knarste nogal). Toen heeft ie dus vanaf oktober tot van de week goed geschakeld..

Ik weet t echt niet, maar ik hoop het morgen of van de week van de garagemeneer te horen :j De conclusie en de kosten zal ik dan wel melden, voor t geval iemand t nog nuttig vind :D

Zonder het type auto is er niet veel te zeggen over kabel etc.
Maar als er in oktober de koppelingsplaten vervangen zijn zou het ook kunnen zijn dat ze de drukgroep(drukt de koppelingsplaten uit elkaar) niet mee hebben vervangen en dat deze nu kapot gegaan is.

Kan ook wat Little birdy zegt de schakel arm, en als je een systeem met een kabel hebt de kabel. (kan ook op vloeistof zijn, dan misschien hier iets mee)

De versnellingsbak geloof ik niet want je geeft aan dat als hij in een versnelling zit dat hij wel gewoon rijd toch? als de bak kapot zou zijn zou je hem in de meeste gevallen horen janken.

maar achter een computer oordelen is bijna niet te doen :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:15

NiNa_14 schreef:
Cer schreef:

Maar als er in oktober de koppelingsplaten vervangen zijn zou het ook kunnen zijn dat ze de drukgroep(drukt de koppelingsplaten uit elkaar) niet mee hebben vervangen en dat deze nu kapot gegaan is.

Kan ook wat Little birdy zegt de schakel arm, en als je een systeem met een kabel hebt de kabel. (kan ook op vloeistof zijn, dan misschien hier iets mee)

De versnellingsbak geloof ik niet want je geeft aan dat als hij in een versnelling zit dat hij wel gewoon rijd toch? als de bak kapot zou zijn zou je hem in de meeste gevallen horen janken.

Koppelingsplaten en drukgroep koop je in 1.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:22

Mijn versnellingsbak heeft geen moment gejankt, ik kreeg hem alleen steeds moeilijker geschakeld. Hele grapje moest dus vervangen worden. Dus dat 'ie moet janken is niet altijd waar.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:25

janderegelaa schreef:
NiNa_14 schreef:

Koppelingsplaten en drukgroep koop je in 1.

dat zou wel moeten maar bij veel onderdelen zaken kun je deze ook los van elkaar kopen het is geen verplichte set.