Facebookaccount / pagina ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Facebookaccount / pagina ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:33

Vast mensen met meer ervaring hier, dus wil het toch eens navragen :)
Heb in het verleden een facebookaccount gehad, gewoon simpel zoals iedereen. Deze heb ik vorig jaar ergens verwijderd en mis het op zich niet, heb nu al een tijdje Instagram en dat vind ik zelf leuker.

Wat ik wel mis op Instagram is het informatieve gedeelte, vragen stellen en info krijgen en artikels lezen etc. etc. Dus zit ik te denken om misschien toch terug een facebookaccount aan te maken. Dit wil ik dan ook richten op de pony's en de wandelingen en het gaan maken van een trektocht, maar dan met wat meer foto's/filmpjes en ook een plaats om vragen te stellen en info te vergaren.

Maar nu kwam ik tot de ontdekking dat er ook zoiets als een facebook-pagina bestaat, waar je dus ook volgers hebt en statistieken net zoals bij Instagram. Vind het wel interessant om te zien wat mijn foto's doen bij de mensen dus dat lijkt mij ook wel leuk om te hebben.

Wat heb jij zelf? Enkel een account? En staat deze dan openbaar of privé? Gebruik je deze actief?
Heb je daarnaast ook een pagina? Wat is het voordeel daarvan? Gebruik je je account nog veel of doe je alles via de pagina?

En dan nog een extraatje ... de naam. Hoe ben jij aan jouw naam gekomen? Ik wil niet mijn gewone naam gebruiken, maar blijkbaar spoort facebook "nepaccounts" op dus iets met [***] zou bv. opvallen dat het geen echte naam is. Zelf ben ik rotslecht in het verzinnen van namen, dus hoe pak ik dit aan?

Iemand die mij vooruit kan helpen? :)

Dammie

Re: Facebookaccount / pagina ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:56

Waarom geen WordPress blog? Dan heb je de problemen met je naam niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:58

Omdat ik daar nog nooit van gehoord heb :o
Ik ga eens even opzoeken wat het is ..

Maar een blog is vooral om te bloggen neem ik aan? Zelf dingen vertellen .. Maar hoe zit het met informatie krijgen en dingen zien voorbijkomen die interessant kunnen zijn maar waar je niet specifiek naar zoekt? (zoals dat ik op facebook bv. een account zou volgen gericht op wandelingen of dergelijke en waarvan dan interessante artikels voorbijkomen waar ik misschien wat aan heb).

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:01

Veel sites hebben nog de ouderwetse nieuwsbrief.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:04

Je zou een facebookpagina op naam van je paard kunnen aanmaken. Dan maak je die pagina niet aan als persoon maar als 'sportteam'. "Team Polly" of zo :D
Dan kun je geen 'vrienden' hebben, maar wel volgers. Net zoals je Adèle kunt volgen, of welke popzanger dan ook. Dat is denk ik wat je wilt. En dat kan dus.
Je moet wel ook eerst een persoonlijk account hebben, maar dat kan je helemaal afschermen. En dat kan je natuurlijk ook onder de naam Jan de Vries doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:10

Dat is dus inderdaad de bedoeling Ibbel :j Maar dan moet je een "persoonlijk" account hebben en die moet ik dan nog even verzinnen :+

Wat mij nog niet duidelijk is is als je zo'n pagina maakt en zelf (met die pagina?) gaat volgen, of je dan ook artikels ed op je tijdlijn ziet verschijnen .. Of moet je dan steeds naar die pagina zelf gaan om te kijken of ze iets nieuws hebben geplaatst?

@ Dammie : ik heb geen site. Of wat bedoel je precies?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:53

Ik bedoelde deze: https://nl.wordpress.com/ .
Het is ideaal voor een gratis website.
Ik weet niet of je dan ook iets als volgers kunt hebben. Dat zou een nadeel kunnen zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:02

Wordpress is voor als je zelf een site wil maken, maar je krijgt daar geen artikels van anderen te zien. :) Je kunt wel volgers/lezers opbouwen, maar daar moet je zelf een hoop voor doen, dat gaat niet zo makkelijk als via social media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:41

Dat zoek ik inderdaad niet meteen. Wil ook graag zelf mensen/pagina's/onderwerpen kunnen volgen om zo meer info tegen te komen dan wanneer je er specifiek op zoek naar gaat.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:44

Met een fb pagina kun je zelf niemand volgen. Dat kun je dan alleen met je account.. iedereen kan jouw pagina volgen maar er komt verder niets op te staan als jij er niets opzet.

Wat jij wilt kun je het beste doen met een account.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:53

Bij facebook pagina's worden posts vaak amper bekeken, dat gaat met een normaal profiel echt veel beter.. Ik heb beiden en doe eigenlijk amper wat aan de pagina omdat het met de normale account veel praktischer is, ook wat berichtjes sturen betreft en andere mensen volgen idd.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:55

Zitouna schreef:
Bij facebook pagina's worden posts vaak amper bekeken, dat gaat met een normaal profiel echt veel beter.. Ik heb beiden en doe eigenlijk amper wat aan de pagina omdat het met de normale account veel praktischer is, ook wat berichtjes sturen betreft en andere mensen volgen idd.

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de branche en wat je er mee doet.
Ik heb zakelijk een pagina en dat is de enige 'reclame' die ik maak. Cursussen en workshops post ik daar en zitten altijd binnen no time vol.
M'n eigen account hou ik privé en daar deel ik dus nooit wat van m'n zakelijke pagina.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:58

Ik heb een account voor mezelf en een pagina voor mijn paarden omdat ik commentaar kreeg dat ik te veel foto's van paarden op mijn eigen account had haha (en dan val ik echt nog heel erg mee qua aantal foto's posten)
Heb niet echt een reden voor de pagina behalve dat ik het fijn vind mijn foto's van de paarden samen te hebben en eens af en toe terug kan kijken in de oude foto's.

Je gaat sowieso wel je account nodig hebben om je pagina te onderhouden. Je kunt inderdaad geen andere pagina's volgen, dat moet met je account. Idem voor privéberichten etc..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:15

Ik heb beide. Gewoon een privé account (met tegenwoordig ook mijn eigen naam) en een pagina voor mijn re-enactment groep. Die voor de groep beheer ik, en daar post ik dus als 'Frisia Fantasia', niet met mijn gewone naam. Is wel verbonden aan mijn privé account doordat ik gewoon kan schakelen tussen beide, maar verder niet.

Overigens kan je prima een facebook account hebben met een andere naam dan je eigen hoor. Ik heb voor mijn moeder een account met de naam van haar hond gemaakt, en ik ken genoeg mensen die als 'Boerderij zus en zo' of 'Geiten Liefhebber' ofzo heten. Denk niet dat dat is wat er in hun geboorteakte staat. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:22

Zitouna schreef:

Zit daar veel verschil in ja? Heb je dan je account ook gewoon openbaar staan? Of hoe pak je dat aan?

julius_juut schreef:
Overigens kan je prima een facebook account hebben met een andere naam dan je eigen hoor. Ik heb voor mijn moeder een account met de naam van haar hond gemaakt, en ik ken genoeg mensen die als 'Boerderij zus en zo' of 'Geiten Liefhebber' ofzo heten. Denk niet dat dat is wat er in hun geboorteakte staat. :P

Haha ja, ik had dat idee ook .. weet ook niet hoe facebook daar tegenwoordig nog mee omgaat, maar zou het wel jammer vinden als na een paar maanden alles geblokkeerd wordt. Hoewel ik eerder een account "cobo" heb gehad en daar heb ik nooit problemen mee ervaren (heb ik 3 jaar gehad). Nu was dit wel een "privé-account" en zat er geen pagina aan vast ofzo, misschien dat het dan nog verschil maakt?

Weet echt niet goed wat ik moet doen qua naam, wil het liefst gewoon dezelfde als mijn instagram, maarja, dat gaat wel opvallen dat het niet echt is gok ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:44

Heb eens even zitten kijken .. Als ik nu qua naam voor de account eens CoBo als voornaam neem (zou dat werken? Of moet het dan Cobo zijn?) en dan als achternaam een vertaling van "wandelen"? Dan heb je keuzes als dit:

caminant | piedirante | jalgsi | kuierje | mache | tafiya | ganga | berjalan | camminare | lumampah | hodati | ambulate | ejot | goen | mandeha | kuyenda | yurish | caminhando | savavali | kufamba | hojo | leumpang | socodka | caminando | cerdded | ukuhamba | rinrin

Cobo Kuierje ofzo 8-)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:14

Ik heb zelf geen facebook, en ik kan dus heel veel kleinere bedrijfjes niet zien.
Ik vertik het om een fb account aan te maken: als informatie niet zonder in te loggen te zien is, dan hoeft het voor mij niet meer.
Ik hoor bij een minderheid met dat idee, maar denk dus niet dat je met Facebook iedereen bereikt.
Het is maar wat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:35

Heb ook niet de illusie dat ik iedereen ga bereiken, heb ook geen bedrijf ofzo ;)
Het is gewoon voor mezelf, om meer info te vergaren en te delen met wie wil, want instagram is het vooral foto's kijken en dat is wel fijn maar je mist toch een informatief gedeelte ...

Hoewel ik mijn eerdere facebook-account juist verwijderd hebt omdat er zoveel op mij af kwam dat ik nooit alles kon bijhouden en heel veel skipte, en daarnaast heel veel negatieve dingen en lelijke reacties (op anderen, niet op mij, ik las gewoon mee ;) ) en daar werd ik moe van ...

Dus misschien dat ik het ook wel zo laat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:51

Ondertussen zijn we 18 dagen verder en weet ik het nog steeds niet _O-
Kan om te beginnen al geen naam verzinnen om het überhaupt te proberen ...

Daarnaast wil ik graag facebook om een soort "eigen wereldje" te creëren, mensen/pagina's volgen die met dezelfde dingen bezig zijn en dezelfde ideeën hebben enzo. Maar dan zit ik weer met hoe pak je het aan met vrienden, ik ga dan bv. wel vrienden hebben omdat ik hun posts graag zou zien, maar hoe doe je het dan met mensen die je kennen en die daarom vriend willen worden? Gewoon toevoegen en het laten uitzoeken of ze je blijven volgen of niet? Weet namelijk niet of er wel iets interessants gaat bijzitten voor hen wat ik ga posten :+ Maar ze weigeren vind ik ook zo stom ...

Wat is het beste plan van aanpak? Wil wel graag opnieuw een account voor de "goede dingen", maar wil zoveel mogelijk van het "slechte" (mishandelingsfoto's/berichten, commentaar op bepaalde zaken, eventueel commentaar op hoe ik over dingen denk (waarmee ik niet wil zeggen dat kritiek niet mag, maar soms op social media ... ) en dergelijke ) erbuiten houden, voor zover je dit zelf onder controle hebt.

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen, naast bij de naam dan :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:03

Mensen die ik wel ken/vaaglijk ken die een vriendschapsverzoek sturen waar ik geen zin in het negeer ik gewoon. :P Mensen die ik er wel op heb maar waar ik flauw van ben ontvriend ik ook. :P

Wat je aan nare zooi te zien krijgt ligt volledig aan wat jij aan vrienden toevoegd. Ik heb nog nooit dergelijk sh*t langs zien komen. Mensen die dat wel doen gewoon verwijderen/blokkeren als je daar geen zin aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:52

Misschien gewoon wat strenger zijn inderdaad, hoewel je dan weer het risico loopt IRL gezaag te krijgen waarom je een persoon niet toevoegt/verwijderd hebt :+ Maar uiteindelijk is het wel mijn beslissing uiteraard :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:55

Ik heb een persoonlijk account voor vrienden en familie, en een zakelijke pagina voor mijn salon. Mijn klanten heb ik niet op mijn persoonlijke account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:07

Hebben jullie eigenlijk gewoon jullie echte naam? Dat wil ik zelf niet, omdat het toch enkel over de paarden gaat en familie en werk heeft daar niks aan/moet dat niet zien. Maar geraak niet echt ver in het verzinnen van iets :+

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:32

Je kan ook altijd iemand wel als vrienden hebben op facebook maar niet volgen.. dan ben je van dat probleem ook af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:54

Dat is waar, al loop je dan weer het risico om vragen te krijgen over "gemiste posts" gok ik. Ik zie overal problemen :))

Zou een naam als Positiewe Perdery iets kunnen zijn? Moet nog even in andere talen kijken, maar dus een vertaling waar ik voor sta en welke richting ik met het account uit wil (met dan nog een pagina als aftakking over de wandelingen/trektocht).

Edit; kan je een pagina eigenlijk op een later tijdstip verwijderen/veranderen? Neem aan van wel, maar voor de zekerheid...
Wil eentje maken over de wandelingen met mijn oudjes (in combinatie met mijn instagram) en dan met de naam Hiking Oldies , maar uiteraard zullen die Oldies niet eeuwig op wandeling gaan (jammer genoeg) en met een eventueel nieuw paard zal het toch anders zijn. Maar mijn persoonlijke account is dan wel een algemeen account waar dat nieuwe paard dan gewoon in past zeg maar.