DALF examen (Frans)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

DALF examen (Frans)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 22:09

Dag allemaal,

Ik ben van plan volgend jaar mijn DALF examen te halen :). Zijn er hier op bokt meer mensen die dit hebben gedaan of gaan doen? Hoe heb je je voorbereid?

Mijn collega, een docent Frans, gaf me als tip om in eerste instantie de passieve kennis goed op orde te hebben. Dus ik lees op zijn aanraden nu wat Le Figaro en Le Monde Diplomatique :). Qua luisteren probeer ik France Culture wat vaker aan te zetten, maar veel streams werken niet bij mij.

Het is wel weer leuk om een doel te hebben :)

maximuss

Re: DALF examen (Frans)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:22

Ik weet niet wat je huidige niveau is maar ik heb net eens die testen bekeken en qua moeilijkheidsgraad vallen doe imo heel goed mee...
Is echt basis frans.
Het mondeling zal het grootste struikelblok zijn vrees ik...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 23:02

Ik wil gewoon niveau C1/C2 doen, als het goed is is dat geen basisfrans maar professionele vaardigheid. Ik heb voor de grap wel van die kleine online testen gedaan om mijn niveau te bepalen, dat kwam steeds uit op B2 of C1, afhankelijk van de test.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:18

Dan zal het aan mij liggen ;-)...
Ik ben van thuis uit tweetalig (echte belg ;-)) en heb niet echt een idee van het niveau op school in nl. Dit was bij ons het niveau op school, vandaar dat ik dit basis vinď.
Professioneel frans is hier vooral echt vakjargon voor een bepaalde sector.
Alvast veel succes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 23:23

In Nederland spreken we meer over basisfrans als we het hebben over 'Mag ik één brood alstublieft' en 'ik wil graag een plaats reserveren voor twee nachten' :P

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:04

Is het niet DELF- examen (hahaha) ?
Zelf heb ik het DELF-examen gedaan 2 jaar terug maar dat was B1 niveau (ik was 15).

Dat was wel mede mogelijk dankzij school dus hebben we daar ook voor voorbereid : jezelf goed kunnen voorstellen ; goed teksten kunnen lezen en stellingen ook ; goed kunnen luisteren etc.

Heel veel succes in elk geval!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 20:16

DELF is voor jongeren, dat wordt inderdaad op school gedaan en is A en B-niveau :) DALF is C.