Ik ben altijd zo serieus...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28979
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:34

Wat wil je zelf? Wil je gek doen? Wil je met de rest mee doen? Of ben je tevreden met wie en hoe je bent en hoe je in het leven staat?

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:37

Het ligt er natuurlijk aan waar jij je fijn bij voelt TS, en wat je zelf wilt :j

Ik was ook altijd verlegen en terughoudend, liefst bleef ik in mijn comfortzone. Maar dat maakte mij niet gelukkig.

Shiloh

Berichten: 19803
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 22:46

Ik waardeer alle reacties heel erg! Dankjewel! Ik ben niet zo goed in het reageren op iedereen, en soms moet ik bepaalde tips ook even laten verwerken/bezinken :) . Ik reageer even redelijk algemeen, omdat mijn gedachtes een wirwar zijn op alle reacties.

Ik weet niet of het echt te maken heeft met wat anderen van me denken of schaamte. Het zal vast deels meespelen, maar dat is zeker niet de hoofd oorzaak. Het is ook niet een "hoe het zou moeten", ik heb werkelijk schijt aan hoe iemands leven eruit zou moeten zien. De mijne is sowieso al wel anders, en daar heb ik absoluut vrede mee.

Ik kan het haast niet beter uitleggen dan dat veilige coconnetje, die ondoorbreekbare schil, waarbinnen het veilig en vertrouwd is, en waar ik maar niet doorheen breek. Mijn default reactie is gewoon "oh help nee".

Het is deels angst de situatie niet te kunnen overzienen en dan misschien wel een situatie komen die ik niet prettig vind, me geen raad mee weet. Niet omdat ik wéét dat dat zal gebeuren, maar omdat ik bang ben dat dat misschien wel gaat gebeuren. Deels is het gewoon vast zitten in mijn denken en mijn hoofd. Deels is het angst dat het me meer energie kost dan ik heb. Zeker zo tijdens/na mijn burnout en de laatste jaren waarin energie gewoon echt een schaarste is, en ik alles moet afwegen of ik niet over grenzen ga. Op alles nee zeggen, en passief blijven is veilig. Maar ook saai.

Ik hoef echt niet ineens totaal iemand anders te worden, zo iemand ben ik gewoon niet. Maar ik zit mezelf gewoon zo in de weg. Ik weet gewoon niet zo goed hoe die cirkel van passiviteit te doorbreken.

@bruintje123 , het is niet zozeer dat ik het perse link aan mijn asperger. Ik noemde het vooral om aan te geven dat alles wat er gespeeld heeft de afgelopen jaren, de diagnose, de depressie, later de burnout, dat ik gewoon duidelijk merk dat er best een groot verschil is tussen ervoor en erna. Dat ik nog geslotener ben geworden, nog voorzichter, nog sneller de default op nee heb staan.

Maar mijn asperger speelt zeker wel mee. Ik ben redelijk vlak in mijn emoties, ik ben zelden mega down, en net zo zelden erg enthousiast en happy. Ik kan geen gesprekken voeren over onzin, en ook vanuit dat van mezelf vrij serieus. Ik ben snel moe en overprikkeld en kan minder in een week dan andere mensen. Ik vind het lastig om iets te veranderen. Als ik op de bank zit, wil ik niet naar bed, als ik in bed lig, wil ik er niet uit, als ik buiten ben, wil ik niet naar binnen, als ik binnen zit, wil ik niet naar buiten. Ik bevind me het liefste in de kleren die ik aan heb. Dit ligt denk ik wel ten grondslag aan dat coconnetje dat ik gecreëerd heb, uit zelfbescherming. Het is erger geworden in de jaren dat het minder goed ging, als een soort overlevingsstrategie. En nu het weer beter gaat, kom ik daar niet meer uit.... Of zo.... I don't know... ik ratel ook maar wat, om te proberen bij mijn gevoel uit te komen.


Ik snap echt wat sommigen zeg met "ben je zelf, en doe wat goed voelt". Echt! Maar dat is het juist. Het voelt níet goed. Het voelt té passief, té voorzichtig. Ik ben in een soort zelfbescherming modus beland en ik kom er niet uit.

Joltsje

Berichten: 9054
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:56

Goed onderbouwd ts.

Dan vooral het advies. Gewoon doen!

Wat ik eerder al zei. Zoek iemand die je vertrouwd (je flierefluit vriendin) en leg dit voor. Je wilt een keer wat out of je comfort zone gaan, maar vind dat spannend. Bang dat je in een vervelende situatie komt. Als je samen met haar gaat kun je afspreken gelijk weer naar huis te gaan als het echt niet wil. Gewoon de verwachtingen duidelijk hebben (wat dat wil je graag).

En dan dus gezellig gaan schaatsen of iets anders.dat van kleren passen wat niet bij je past vond ik ook een goeie tip van iemand hier.
Wat kan er gebeuren? Dat je ze lelijk vind.. jammer dan. Koop je daarna gewoon weer ee lievelingssetje.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:13

Ik denk toch dat het voor anderen heel moeilijk voor te stellen is. Wat je beschrijft herken ik heel goed. Ik moet de deur uit, maar zie er tegenop. Als ik eenmaal bezig ben buiten de deur, kan er van alles. Maar ben ik klaar of heb ik geen zin meer, wil ik alleen maar naar huis.
Een aantal jaren geleden dacht ik echt dat ik een kluizenaar zou worden. Gelukkig kan dat niet door de paarden en hondjes, maar merk wel in een slechte periode dat ik het wat liet afweten en mn man vroeg te voeren bijvoorbeeld.

Onzin gesprekken kan ik ook niet echt voeren. Als vrouwen met ene groepje kletsen en in ene deuk liggen om alles, volg ik het niet en kan ook niet echt goed mee doen. 1 op 1 is vaak wel iets makkelijker en kan ik wel grapjes maken.

Een tijdje geleden vroeg een vriendin spontaan of ik ergens mee naartoe ging. Ik zei wel ja, maar voelde me er wel rot en onzeker over, want ik weet hoe ik ben. Ik begon vlak ervoor wel smoesjes te bedenken, maar wilde doorzetten. Zij is heel geduldig en haalde me heel voorzichtig op laatste moment iets over en toen zei mn man ook, ga gewoon mee. Eenmaal gegaan ging het prima. Ik had de plekken natuurlijk niet kunnen uitkiezen en vind dat normaal heel moeilijk, maar heb me er overheen gezet en het was super.

Met de honden wandelen doe ik wel vaak en heb ik ook goed in mn ritme, dus dat werkt ook. Misschien als je begint met een vaste dag en tijdstip iets te doen of af te spreken, krijg je een soort gewoonte en heb je ook het overzicht.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 05:19

Voor de mensen die reageren met; "gewoon doen , het werkt bevrijdend..."

Zo werkt het vaak niet.
Ik heb 3 autisten thuis waarvan 2 echt heel vlak zijn in hun reacties (en beleving).
Nooit heel vrolijk of heel verdrietig.
Dat gevoel is er gewoon niet.

Als mijn oudste dochter iets heel leuks heeft gedaan en ik vraag hoe het was, zegt ze "was wel leuk".
Als ik doorvraag van: hoe leuk vond je het; is het bv "is leuker dan school".
Het is nooit: Jeeh dat was gaaf zeg; morgen ga ik het weer doen.

Zij vind het soms ook moeilijk dat ze niet voelt wat anderen voelen/beleven.
Maar dat is nu eenmaal hoe haar lichaam/hoofd werkt.
Het is dan extra frustrerend voor haar als andere blijven "zeuren" dat ze gewoon het moet doen om dat het "zo leuk/gaaf" is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:08

Citaat:
Maar mijn asperger speelt zeker wel mee. Ik ben redelijk vlak in mijn emoties, ik ben zelden mega down, en net zo zelden erg enthousiast en happy. Ik kan geen gesprekken voeren over onzin, en ook vanuit dat van mezelf vrij serieus. Ik ben snel moe en overprikkeld en kan minder in een week dan andere mensen. Ik vind het lastig om iets te veranderen. Als ik op de bank zit, wil ik niet naar bed, als ik in bed lig, wil ik er niet uit, als ik buiten ben, wil ik niet naar binnen, als ik binnen zit, wil ik niet naar buiten. Ik bevind me het liefste in de kleren die ik aan heb. Dit ligt denk ik wel ten grondslag aan dat coconnetje dat ik gecreëerd heb, uit zelfbescherming. Het is erger geworden in de jaren dat het minder goed ging, als een soort overlevingsstrategie. En nu het weer beter gaat, kom ik daar niet meer uit.... Of zo.... I don't know... ik ratel ook maar wat, om te proberen bij mijn gevoel uit te komen.

Veel van die dingen die je benoemd herken ik ook bij mezelf.
Ik denk eigenlijk dat het gewoon iets is bij mensen zoals jij en ik die niet een losbol zijn :)
Ik herken het wel dat ik ook meer losbol zou willen zijn, maar dat maakt me niet gelukkig, want dat ben ik gewoon niet. Nooit geweest.
Dus ik heb dat leren loslaten. Ik ben wie ik ben. En dat is goed.
En dat is mij jou ook, je bent wie je bent. De ene is wat serieuzer, de ander is een losbol. Met misschien wel de consequentie vaak in de problemen te zitten.
Iets wat ik nooit zit omdat ik alles al uitgedacht heb van te voren.
Alles zijn voors een zijn tegens :)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Ik ben altijd zo serieus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:16

Ik heb ook Asperger en ik herken die reactie van "oh god nee". Bij alles heb ik dat. En vaak geef ik daaraan toe. Maar ik heb ook geleerd om die reactie gewoon te kunnen negeren. Er zijn zat dingen die ik met tegenzin doe, het huishouden, naar m'n werk gaan om 8 uur 's ochtends, rekeningen betalen, dus ik kan ook best eens iets "leuks" doen met tegenzin. En vaak blijkt het dan ook gewoon écht heel erg leuk te zijn.

Dat is denk ik het enige advies wat ik kan geven. Herken je "oh nee!"-reactie, en leg die dan naast je neer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:57

Brainless schreef:
Voor de mensen die reageren met; "gewoon doen , het werkt bevrijdend..."

Zo werkt het vaak niet.
Ik heb 3 autisten thuis waarvan 2 echt heel vlak zijn in hun reacties (en beleving).
Nooit heel vrolijk of heel verdrietig.
Dat gevoel is er gewoon niet.

Als mijn oudste dochter iets heel leuks heeft gedaan en ik vraag hoe het was, zegt ze "was wel leuk".
Als ik doorvraag van: hoe leuk vond je het; is het bv "is leuker dan school".
Het is nooit: Jeeh dat was gaaf zeg; morgen ga ik het weer doen.

Zij vind het soms ook moeilijk dat ze niet voelt wat anderen voelen/beleven.
Maar dat is nu eenmaal hoe haar lichaam/hoofd werkt.
Het is dan extra frustrerend voor haar als andere blijven "zeuren" dat ze gewoon het moet doen om dat het "zo leuk/gaaf" is.


Vroeger als ik iets had gedaan zoals school of pony kamp, kwam er ook niks uit en was ik zelfs chagerijnig. Mijn ouders wilden natuurlijk wel een enthousiaste reactie, maar hadden wel door dat met rust laten beter was. Daarna kwam er steeds meer af en toe een verhaal uit.

Zelfs na school, was ik niet te genieten en de bom kon ook weleens barsten. Toen wisten we nog niet alles, maar mijn moeder had wel door dat ik me enorm inhield op school. Ze hoorde altijd dat ik de perfecte en lieve leerlinge was, dus dat kostte waarschijnlijk gewoon heel veel energie en inspanning. Zo jong al weten dat je je zo moet gedragen. Een paar keer is de bom gebarst op school en moesten mijn ouders ook echt komen.

Mensen snappen niet dat je niet heel enthousiast kan reageren op dingen die in principe heel leuk zijn. Dat je niet wat meer emotie toont.

Omdat bij mij dingen wat later naar boven zijn gekomen en ik een gezin heb en wat ouder ben, heb ik heel veel mezelf aangeleerd en snap ik nu heel goed waar dingen vandaan komen.

Maar het heeft wel problemen veroorzaakt vroeger bij vriendschappen bijvoorbeeld. Een vriendin zeurde steen en been over een jongen die ze leuk vond. Ik zei tegen die jongen; X vind je leuk. Dat was dus direct ruzie.

Heel uitbundig zijn, liegen, achterbaks zijn etc, vind ik ook heel moeilijk. Van dieren pik ik dingen wel weer veel sneller op.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:10

Elise_0o schreef:
Herkenbaar wat je schrijft, ik ben inmiddels ook 30 en veel minder gek/impulsief/actief als een aantal jaren geleden.
Heb ook niet meer de energie sinds ik door mijn dochter gedwongen een ochtendmens ben geworden :P

Wat bij mij goed werkt is een kleine hoeveelheid alcohol, maar dat is niet echt een goede tip :')

Wat een heerlijk antwoord :D .

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:15

Shiloh schreef:
... en ik begin te denken dat ik daardoor hele leuke dingen misloop in het leven.

Ik ben altijd al wel serieus geweest, maar het lijkt me de jaren wel steeds erger te worden. Rond mijn 22ste is er Asperger vastgesteld, in die periode ook een depressie doorgemaakt. (...) en inmiddels alweer een jaar heel gelukkig in mijn nieuwe vakgebied. Wel nog een jaar met heel veel vermoeidheid.

De laatste jaren hebben dusdanig in het teken gestaan van vermoeidheid, dat ik steeds voorzichter ben geworden, en steeds verder in mijn schulp ben getrokken, of zou het gewoon komen omdat ik volwassen ben geworden (ben inmiddels 31). Het lijkt wel alsof ik in een soort veilig coconnetje ben gestapt, en als ik me in de wereld begeef ik daar lekker in blijf zitten en alles passief meemaak. Vanuit het vertrouwde, het bekende, de veiligheid.

Nu ben ik nooit een spring in het veld geweest die spontaan dingen deed, maar ik deed wel vaker leuke (actieve) dingen, ik was veel minder passief in de omgang met andere mensen. Soms lijkt het wel een beetje "ik stond erbij en ik keek ernaar".
(...)
Als ik met anderen ben, en die gedragen zich heel vrij en doen lekker kinderlijk gek, dan sta ik erbij te lachen, maar ik zal nooit mee doen. Als een vriendin van me, die wel heel sterk zo is, op een kei springt en van kei naar kei huppelt, loop ik er naast en denk alleen maar "doe nou maar normaal....". Terwijl ik wel zie dat ze dikke lol heeft! Ik zal nooit zelf zo doen.

Waarom niet? Ik heb geen idee. Zoals ik zei, ik stond erbij en keek ernaar, vanuit een veilige onzichtbare, maar ook ondoorbreekbare cocon.

Het leven lijkt me zoveel leuker en vrijer, als het gewoon wat minder serieus is, als je wel spontaan en gek kunt doen.

Herkent iemand dit? Hoe doorbreek je het?

Ja. Gewoon doen. Maar hoe dan? Hoe zorg ik ervoor dat mijn eerste reactie niet meer is "oh god, nee!" Hoe doorbreek ik zo'n patroon?


Niet alleen het menselijk lichaam, maar ook onze psyche stelt prioriteiten.
Plezier is zogezegd 'de kers op de taart'.
Gezien het feit dat de vermoeidheid nog zo duidelijk aanwezig is - lijkt mij dat de prioriteit. Eerst de vermoeidheid "wegwerken".
(Voor iedereen belangrijk, maar zeker voor diegenen die een depressie hebben doorgemaakt. Heel vaak steekt de ziekte depressie de kop op tijdens of na een periode met veel stress.)

Dat 'veilig in die cocon zitten' lijkt mij dan ook geen 'patroon' "waar je van af zou moeten", maar gewoon elementair zelfbehoud.

En op zich: van spontane, gekke acties kun je erg blij worden. Maar je 'moet' zogezegd wel in balans zijn.
En ivm asperger kan het natuurlijk zo zijn dat ongeplande zaken in principe jou meer stress geven dan een ander mens - en denkbaar dat je er momenteel gewoon niet voor voelt omdat je die extra stress er net niet bij kunt hebben.

xPabloBokt

Berichten: 9507
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:26

Janneke2 schreef:
Shiloh schreef:
... en ik begin te denken dat ik daardoor hele leuke dingen misloop in het leven.

Ik ben altijd al wel serieus geweest, maar het lijkt me de jaren wel steeds erger te worden. Rond mijn 22ste is er Asperger vastgesteld, in die periode ook een depressie doorgemaakt. (...) en inmiddels alweer een jaar heel gelukkig in mijn nieuwe vakgebied. Wel nog een jaar met heel veel vermoeidheid.

De laatste jaren hebben dusdanig in het teken gestaan van vermoeidheid, dat ik steeds voorzichter ben geworden, en steeds verder in mijn schulp ben getrokken, of zou het gewoon komen omdat ik volwassen ben geworden (ben inmiddels 31). Het lijkt wel alsof ik in een soort veilig coconnetje ben gestapt, en als ik me in de wereld begeef ik daar lekker in blijf zitten en alles passief meemaak. Vanuit het vertrouwde, het bekende, de veiligheid.

Nu ben ik nooit een spring in het veld geweest die spontaan dingen deed, maar ik deed wel vaker leuke (actieve) dingen, ik was veel minder passief in de omgang met andere mensen. Soms lijkt het wel een beetje "ik stond erbij en ik keek ernaar".
(...)
Als ik met anderen ben, en die gedragen zich heel vrij en doen lekker kinderlijk gek, dan sta ik erbij te lachen, maar ik zal nooit mee doen. Als een vriendin van me, die wel heel sterk zo is, op een kei springt en van kei naar kei huppelt, loop ik er naast en denk alleen maar "doe nou maar normaal....". Terwijl ik wel zie dat ze dikke lol heeft! Ik zal nooit zelf zo doen.

Waarom niet? Ik heb geen idee. Zoals ik zei, ik stond erbij en keek ernaar, vanuit een veilige onzichtbare, maar ook ondoorbreekbare cocon.

Het leven lijkt me zoveel leuker en vrijer, als het gewoon wat minder serieus is, als je wel spontaan en gek kunt doen.

Herkent iemand dit? Hoe doorbreek je het?

Ja. Gewoon doen. Maar hoe dan? Hoe zorg ik ervoor dat mijn eerste reactie niet meer is "oh god, nee!" Hoe doorbreek ik zo'n patroon?


Niet alleen het menselijk lichaam, maar ook onze psyche stelt prioriteiten.
Plezier is zogezegd 'de kers op de taart'.
Gezien het feit dat de vermoeidheid nog zo duidelijk aanwezig is - lijkt mij dat de prioriteit. Eerst de vermoeidheid "wegwerken".
(Voor iedereen belangrijk, maar zeker voor diegenen die een depressie hebben doorgemaakt. Heel vaak steekt de ziekte depressie de kop op tijdens of na een periode met veel stress.)

Dat 'veilig in die cocon zitten' lijkt mij dan ook geen 'patroon' "waar je van af zou moeten", maar gewoon elementair zelfbehoud.

En op zich: van spontane, gekke acties kun je erg blij worden. Maar je 'moet' zogezegd wel in balans zijn.
En ivm asperger kan het natuurlijk zo zijn dat ongeplande zaken in principe jou meer stress geven dan een ander mens - en denkbaar dat je er momenteel gewoon niet voor voelt omdat je die extra stress er net niet bij kunt hebben.


Zo, dit is ook voor mij heel boeiend advies.. zo heb ik er zelf nog nooit tegenaan gekeken, met mijn Asperger. Bedankt!

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:28

Ik herken het niet echt, gelukkig denk ik?
Het is vervelend om je ongemakkelijk te voelen op die momenten.

Ik zie wel de andere kant. Ik ben niet een extreme spring in het veld, maar ik hou wel van lekker gek doen. Op mijn werk kan dat, ik werk met veel mannen in een productie-omgeving. Zelf zit ik dan op kantoor als planner voor grondstoffen en personeel. Ik kan mijn ei redelijk kwijt in mijn werk, maar vind het heerlijk om lekker gek te doen met die mannen.
Dan heb ik een leidinggevende/locatiemanager, die maar 4 jaar ouder is dan ik... Die altijd bloedserieus is en er van een afstandje naar kijkt, niet heel erg mee doet.
Dan vraag ik me af: Is mijn gebrek aan serieus zijn de reden dat ik niet echt op mijn eigen niveau werk?

Ik ken mezelf en weet dat er meer in mij zit, maar ik vind het heerlijk op deze manier. Ik ben alleen wel eens bang dat het mijn carrière in de weg zit.

Ooit las ik 'regret the things you didn't do', daar leef ik zoveel mogelijk naar. Maar wel binnen wat ik leuk vind. Af en toe heb ik het idee dat ik op reis zou moeten, omdat veel mensen van mijn leeftijd dat doen. Maar het boeit mij helemaal niet hoe de rest van de wereld er uit ziet. Home sweet home <3
Ik leer liever over de wereld dicht bij huis. Ik zie de realiteit van mijn eigen leven liever, sta liever oog in oog met het leven hier, dan dat ik bekijk hoe mensen elders op de wereld leven.
En daar is helemaal niets mis mee...

Tegelijk denk ik ook dat de manier waarop we onszelf af en toe van een afstandje zien (ik mezelf als de gigantische flapuit die altijd in is voor een lolletje, jij jezelf als de stille genieter die meer wil deelnemen aan gekkigheden) onderdeel is van onze ontwikkeling. Ik denk op dit moment dat ik, omdat ik graag mensen om me heen heb, mijn carrière misschien wel wil voortzetten in de richting van HRM, coaching etc. Terwijl ik juist altijd heb gedacht dat ik niet zo iemand was...
Mijn leidinggevende/locatiemanager, is misschien juist meer van de platte kant van het bedrijf, waar ik meer van de human value ben...