Houten vloer blijft viezig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Houten vloer blijft viezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:10

Wij hebben een eikenhouten vloer in ons huis. Niet zelf gelegd, hij zat erin toen we het kochten. Op zich mooi, alleen is 'ie niet ideaal behandeld, want alle vlekken trekken erin. Zelfs als ik waterdruppels direct droog maak kan het nog een vlek geven. Dweilen kan gelukkig wel, maar...de vloer blijft viezig. M'n sokken zijn niet schoon aan het eind van de dag zeg maar, terwijl ik daar in ons vorige huis (laminaat) veel minder last van had. Hij ligt er ook niet mooi in trouwens, flinke kieren hier en daar.

Wat kunnen we hiermee? Is dat vieze op te lossen met heel grondig/anders schoonmaken? Zijn er wondermiddeltjes? Is laten schuren en behandelen de beste optie? Of kunnen we qua prijs dan net zo goed voor een nieuwe vloer gaan die we dan ook goed laten leggen? Of misschien zelfs deze vloer opnieuw laten leggen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:17

Je hebt meerdere keuzes, laten schuren en opnieuw behandelen, vloer eruit halen en een nieuwe leggen of alles laten zoals het is.

ontherun

Re: Houten vloer blijft viezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:19

Schuren en opnieuw olieën/lakken en daarna fatsoenlijk onderhouden. Zonder eerst opschuren zul je alle oude rotzooi niet weg kunnen halen en dus oplossen en blijf je met het probleem zitten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:20

precies mijn antwoord :) , succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:23

Onze houten vloer is wel goed behandeld en wij hebben ook speciaal spul om mee te dweilen wat die behandeling in stand houdt. Monocoat Soap heet het.

Kieren hebben wij nu ook, dat is omdat door stoken als het koud is alle vocht uit de planken trekt. Daardoor hebben wij nu kieren van maximaal een CM tussen sommige planken liggen. Dat trekt in het voorjaar weer keurig recht (zodra stoken minder wordt)

Ik zou je houten vloer zeker niet weg doen maar schuren en dan behandelen en met monocoat onderhouden. :j

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:31

Meubels naar buiten en alles boenen met echte groene zeep met loog.

Reinigend als een gek

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:49

Probeer eens een stukje te verwarmen met een verfbrander. Niet te lang natuurlijk. Als hij in de was staat gaan alle vlekken en viezigheid eruit. Komt namelijk omhoog en dan afvegen. Is een heel karwei, maar kost je alleen moeite. Daarna weer in de was zetten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 17:57

Santigo_ schreef:
Schuren en opnieuw olieën/lakken en daarna fatsoenlijk onderhouden. Zonder eerst opschuren zul je alle oude rotzooi niet weg kunnen halen en dus oplossen en blijf je met het probleem zitten.

Ja, daar was ik al bang voor. :( Met een verfbrander zou ik best proberen als 't een klein stukje was, maar de hele vloer op die manier zie ik niet zitten, kan m'n tijd ook wel beter gebruiken. :+ En stevig boenen durf ik ook niet, dat heb ik op één plek geprobeerd en daar zit nu een lichte plek. Maar ik hoopte dat het een kwestie was van heel goed dweilen of een bepaald schoonmaakmiddel wat magisch alle viezigheid eraf zou halen, haha.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:00

Dat er bij flink boenen een lichte plek komt is niet raar. Daar heb je dan namelijk de bovenste laag (vuil en olie/lak) weggehaald.

Hier was de vloer ook echt vies en verkleurd toen we in het huis kwamen. Heb de hele vloer met verfkrabber, schuurpapier, en schuursponzen te grazen genomen en er een flinke laag vloerolie overheen gedaan en hij was weer bijna als nieuw. Is even werk, maar dan kan je hem wel weer mooi krijgen en houden.