crowdfunding voor zeer speciale rolstoel Vriendin starten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

crowdfunding voor zeer speciale rolstoel Vriendin starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:30

Weet niet of het hier goed geplaatst staat, maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen.
Daarom hoop ik hier goede tips van ervaringsdeskundigen te krijgen.

Een goede vriendin van mij is ernstig afhankelijk van een rolstoel.
Lopen gaat niet meer door spierdystrofie en langzaamaan gaan ook haar armen aan kracht inleveren.
Zij is zeer actief, heeft altijd op hoog niveau aan rolstoeldansen gedaan en heeft een goedlopend eigen bedrijf.
Eigenlijk iemand die niet graag toegeeft aan haar beperkingen, maar langzaamaan zie ik haar achteruit gaan.
Het kost haar steeds meer kracht om haar rolstoel te gebruiken en deze week hoorde ik, dat zij zich toch aan het verdiepen is in een elektrische voorziening.
Nu woont zij aan de bosrand en kan zij niet meer op eigen kracht de onverharde paden op met haar (hulp)hond.
Daar geniet zij heel erg van en dat mist ze enorm.
Daarom zou zij het liefst een speciale rolstoel willen, waarmee dit wel kan en ze ook het strand op kan.
Zij had het over een soort Segway systeem, maar deze kost €13000,- en de gemeente vergoedt maar tot 2500,-.

Omdat ik haar haar vrijheid zo gun (en besef dat ze langzamerhand steeds slechter wordt, en nu nog kan genieten), overweeg ik voor haar een crowdfunding op te starten.

Maar ik heb geen idee waar te beginnen, of er valkuilen zijn en wat de betrouwbare kanalen zijn.
Dus misschien dat de bokkers mij tips kunnen geven, wat de juiste weg is.

CathyTBP

Re: crowdfunding voor zeer speciale rolstoel Vriendin starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:33

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik vind het echt prachtig dat je zoiets voor haar wilt doen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:37

CathyTBP schreef:
Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik vind het echt prachtig dat je zoiets voor haar wilt doen!

Dank je wel, dat is lief <3

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:46

Voor zon bedrag moet je een groot bereik hebben. Denk dus aan het starten van een crowdfunding en dan contact opnemen met bv de lokale tv en hart van Nederland.
Organiseer een sponsordag oid en nodig piet paulusma uit.
Schrijf bedrijven aan die dergelijke rolstoelen leveren, wellicht willen zij sponsoren.

Als je niet een heel goed verhaal hebt, of een goed netwerk, red je het waarschijnlijk niet door alleen een crowdfunding op een website te starten. Dan blijf je hangen bij als je mazzel hebt een paar honderd euro van familie en vrienden. Maar pas als je veel mensen bereikt, kan zoiets echt effectief leiden tot de aanschaf van een goeie stoel.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:54

Denk dat het netwerk wel goed gaat komen :o
Ik weet zeker dat ik mijn netwerk heb, daarnaast heb ik contact met een paar goede vriendinnen die ook een netwerk hebben.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:04

Ik vraag me af of een op de segway gebaseerd systeem voor je vriendin de juiste oplossing is. Ik ken zelf 2 types rolstoel gebaseerd op het onderstel en principe van de segway, de Genny en iets van nino robotics. Misschien zijn er inmiddels ook wel meer. Je drijft ze aan en remt ze af op rompbalans. De Genny heb ik zelf wel eens uitgeprobeerd tijdens een demo en dat is nog best tricky.

Heeft je vriendin zoiets al eens uit geprobeerd? Het is natuurlijk zonde om geld jjn te zamelen voor iets dat achteraf niet geschikt blijkt. Er is ook nog zoiets als de Zoom, op 4 wielen en misschien nog wel geschikter voor het bos dan de Segway-modellen. Zoek op fb zoomability maar eens op.

Ik vind het super dat je een crowdfundingactie wilt starten voor je vriendin, misschien is het alleen wel verstandig wat mogelijk geschikte rolstoelen uit te proberen, alvorens een actie te starten.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 00:11

Annick75 schreef:
Ik vraag me af of een op de segway gebaseerd systeem voor je vriendin de juiste oplossing is. Ik ken zelf 2 types rolstoel gebaseerd op het onderstel en principe van de segway, de Genny en iets van nino robotics. Misschien zijn er inmiddels ook wel meer. Je drijft ze aan en remt ze af op rompbalans. De Genny heb ik zelf wel eens uitgeprobeerd tijdens een demo en dat is nog best tricky.

Heeft je vriendin zoiets al eens uit geprobeerd? Het is natuurlijk zonde om geld jjn te zamelen voor iets dat achteraf niet geschikt blijkt. Er is ook nog zoiets als de Zoom, op 4 wielen en misschien nog wel geschikter voor het bos dan de Segway-modellen. Zoek op fb zoomability maar eens op.

Ik vind het super dat je een crowdfundingactie wilt starten voor je vriendin, misschien is het alleen wel verstandig wat mogelijk geschikte rolstoelen uit te proberen, alvorens een actie te starten.

Ze had de naam genoemd en ik heb geprobeerd hem stiekem op te slaan :o
Ik had general mobility staan, maar denk dat de zoomability de juiste is.
Had het in Jip en Janneke taal begrepen :+
Dank je wel!
Zij is wel altijd iemand die zich goed verdiept in de dingen en gaat in mei ook naar een speciale beurs om zich verder te oriënteren,

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:49

Kan ook genny mobility zijn geweest, lol. Misschien toch stiekem even informeren, de Zoom is nl absoluut niet gebaseerd op de Segway. De Genny, van Genny mobility, wel.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 00:59

Annick75 schreef:
Kan ook genny mobility zijn geweest, lol. Misschien toch stiekem even informeren, de Zoom is nl absoluut niet gebaseerd op de Segway. De Genny, van Genny mobility, wel.

Hihi, dat kan dus zeker heel goed.
Ben me nu vooral aan het inlezen.
Als ik dit op poten ga zetten, benader ik zeker de moeder van mijn vriendin.
Die weet ongetwijfeld welke ze precies wil.

Voorzichtig heb ik natuurlijk wel geïnformeerd of ze niet boos wordt, als er "iemand" een crowdfunding opstart :o
Ze is nogal van het type: ik dop m'n eigen boontjes wel :D
Maar ze wil deze rolstoel zooo graag, dus dat komt wel goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:16

Is je vriendin het werkelijk eens met dit idee van crowdfunding? Dat lijkt mij cruciaal. Voor dit soort acties is aandacht vragen voor haar situatie en handicap belangrijk. Wil ze dat wel?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:36

senna21 schreef:
Is je vriendin het werkelijk eens met dit idee van crowdfunding? Dat lijkt mij cruciaal. Voor dit soort acties is aandacht vragen voor haar situatie en handicap belangrijk. Wil ze dat wel?

Zoals gemeld, heb ik eerst voorzichtig geïnformeerd.
Dus ja, ik kan dit in dat opzicht veilig op poten zetten.
Sowieso zal ik voor die tijd haar moeder erbij betrekken, zodat ik precies weet welke rolstoel ze wil en ook waar haar grenzen liggen.
Daarnaast schaamt ze zich niet voor haar handicap, geeft ook regelmatig demonstraties met haar hulphond.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:44

Zonder vervelend te willen zijn,maar je niet schamen voor je handicap en domo's geven is nog wat anders als iets krijgen van anderen.Ik zou het goed met haar er over hebben.Ze is gehandicapt en zo te lezen best zelfstandig dan is iets aanpakken van iemand anders hoe goed en lief ook bedoeld best moeilijk voor sommige mensen.
Bovendien wil je het goed aanpakken moet je best wat bekendheid aan je actie geven en dan kan je er niet omheen dat het om haar draait.Het is helaas geen klein bedrag.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:44

Een kennis van mij heeft een elektrische rolstoel en daarmee rijdt ze gewoon in het bos met haar hulphond.
Ik zou je vriendin willen aanraden contact op te nemen met een ergotherapeut.
Die kan samen met haar en WMO kijken wat het meest geschikt is voor je vriendin.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:54

Zoals al vermeld, er is echt goed geïnformeerd of ze er geen problemen mee zou hebben, als iemand dit voor haar doet.
Ik heb alleen nog niet specifiek benoemd, dat ik degene ben die dit overweegt te gaan doen :D

En met een gewone elektrische rolstoel komt ze ook het strand niet op.
Hij moet echt geschikt zijn voor alle terreinen.
En ik weet zeker, dat zij zich goed genoeg inleest over de specifieke mogelijkheden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:06

Dan is het beste advies dat ik je vriendin kan geven, en waar ze zich vast ook al wel van bewust is; ga niet alleen uit van wat op papier geschikt lijkt, maar probeer dingen uit. Een Genny ziet er heel mooi uit, maar is op het strand dan weer minder praktisch dan de Zoom, met de Zoom is ook sneeuw geen punt bv. En je beweegt en remt niet vanuit je zit, dus je zit relaxter. De Genny is wel weer een heel stuk compacter. Je vriendin kent zichzelf en haar fysieke (on)mogelijkheden het beste natuurlijk.

Mijn 'angst' met de Genny was vooral dat ik plotselingen dingen onderweg niet goed kon 'opvangen', bv als iemand ineens voor je voeten loopt snel genoeg afremmen, omdat je dan achterover moet leunen. Maar ik heb alleen een kort demo-rondje gedaan en niet heel uitgebreid kunnen proberen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:09

:Even een update buiten TS om:

Inmiddels weet ik over wie dit gaat (naaste familie), over de twijfel of dit wel of niet gewaardeerd wordt is geen twijfel meer. Ze zou dit nooit voor zichzelf vragen maar er wanneer iemand het voor haar doet, slaat ze dit niet af. De kwaliteit van leven gaat hiermee vooruit!

Zouden mensen tips geven in dit topic over hoe het beste en op de leukste manier geld hiervoor kan inzamelen.

Note:
Die gene waarover het gaat heeft zelf ook meerdere keren voor het goede doel geld in gezameld en dit gaat over geen banketstaaf bedragen! Het is absoluut geen profiteur!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:19

Ik werd gewezen op dit topic. Je zou kunnen proberen om het via haar eigen vrienden en kennissen kring voor elkaarte krijgen. Ik weet dat haar eigen netwerk erg groot is en dat heel veel mensen haar zoveel gunnen. Ze staat altijd klaar voor andere, dus het is het proberen waard. Via fb., De hulphonden, de dans wereld enz.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:25

ik heb een aantal succesvolle crowdfund donatie acties gezien via gofundme.com
Voor behandelingen die een zorgverzekeraar niet vergoedde e.d.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 15:09

WendyLotte schreef:
Ik werd gewezen op dit topic. Je zou kunnen proberen om het via haar eigen vrienden en kennissen kring voor elkaarte krijgen. Ik weet dat haar eigen netwerk erg groot is en dat heel veel mensen haar zoveel gunnen. Ze staat altijd klaar voor andere, dus het is het proberen waard. Via fb., De hulphonden, de dans wereld enz.

Dat was idd ook mijn idee, ik weet dat zij een groot netwerk heeft en ook een vriendengroep met wederom een netwerk.
Dat is ook de reden, dat ik denk dat het haalbaar moet zijn.

Fijn dat er een aantal persoonlijk betrokkenen reageren, besef heel goed dat we met meer mensen sterker staan!
En ze is zeker geen profiteur, geeft nog liever alles weg om anderen gelukkig te maken.
Daarom gun ik haar dit ook zo erg!
Laatst bijgewerkt door frisian_love op 06-03-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 15:09

c_alsemgeest schreef:
ik heb een aantal succesvolle crowdfund donatie acties gezien via gofundme.com
Voor behandelingen die een zorgverzekeraar niet vergoedde e.d.

Bedankt voor de tip, daar ga ik me zeker in verdiepen!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:29

Check ook even de algemene voorwaarden van de verschillende aanbieder, want het kan redelijk verschillen wat er in de voorwaarden staat over wat er met het geld moet gebeuren op het moment dat het doel niet behaald wordt. En het zou zonde zijn als het ged bv automatisch terug gestort wordt oid op het moment dat je er bijna bent het het laatste stukje nog wel bij te leggen is.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 16:20

Annick75 schreef:
Check ook even de algemene voorwaarden van de verschillende aanbieder, want het kan redelijk verschillen wat er in de voorwaarden staat over wat er met het geld moet gebeuren op het moment dat het doel niet behaald wordt. En het zou zonde zijn als het ged bv automatisch terug gestort wordt oid op het moment dat je er bijna bent het het laatste stukje nog wel bij te leggen is.

Kijk, dat is nu een goede tip!
Dank je wel voor het meedenken, dat zou idd zonde zijn

En wat ik me ook afvraag, is hoe het zit met de belasting.
Belastingtelefoon heeft storing, waardoor ik daar nu niet om informatie kan vragen.
Ik zamel natuurlijk geld in, moet daar dan belasting over betaald worden?
En hoe zit het met schenkbelasting?
Iemand die daar meer over kan vertellen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:17

Mws => LZP

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:08

Ik denk eigenlijk dat je beter kunt kijken naar andere opties. Zo’n segwaysysteem is ook veel gebieden onhandig namelijk, binnenshuis bijvoorbeeld.
Ik denk dat ze beter zou kunnen kijken naar bv een elektrische handbike, die word gewoon vergoed door de gemeente en daarmee kan ze ook prima de onverharde paden op samen met haar hond. :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:12

frisian_love schreef:
WendyLotte schreef:

Dat was idd ook mijn idee, ik weet dat zij een groot netwerk heeft en ook een vriendengroep met wederom een netwerk.
Dat is ook de reden, dat ik denk dat het haalbaar moet zijn.

Hoe groot is zo'n netwerk? Ervaring leert mij dat directe vrienden wel geven, maar vrienden van vrienden vaak niet als zo'n actie gewoon op Facebook gedeeld wordt.
Kijk ook wel even bij welke site je crowdfunding aanmaakt. Zo zijn er sites waar je minimaal 5 euro moet doneren, en dat vinden sommige mensen teveel. Je kan beter 50 mensen hebben die 1 euro geven, dan 6 die 5 euro geven. Een klein bedrag wat makkelijk over te maken is, dat is vaak het makkelijkst. Als mensen teveel moeite moeten doen om te doneren doen ze het vaak niet, tenzij ze een hele goede motivator hebben.