Ouderschapsverlof opnemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdjen

Ouderschapsverlof opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 13:00

kan iemand mij helpen?

Situatie is als volgt; werkgever vind opname van verlof prima, werk hier al 4 jaar/24 uur pw. Ik heb 2 ochtenden in de week dat ik ongeveer een half uurtje later op werk kan zijn/ben. Omdat dit een structureel ritueel is, wil ik dit graag voor alle partijen zo goed mogelijk oplossen.

Nu kan ik 2 uurtjes per week ouderschapsverlof opnemen maar ik lees dat het ouderschapsverlof maar 1x opgenomen kan worden. Aangezien het maar 2 uurtjes zijn (24x26 = 624 : 2 = 312 weken ?) zou dit dan 6 jaar zijn?
Graag zou ik het eerst bijv. 1 jaar willen aanzien hoe het gaat. Kan ik dan niet beter bijv. 2 uurtjes per week onbetaald verlof opnemen?

verootjoo

Re: Ouderschapsverlof opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:09

Ouderschapsverlof mag ook in meerdere delen opgenomen worden.
Je kan dit prima voor een jaar doen, en het daarna opzeggen en de rest bewaren voor een later moment :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:55

verootjoo schreef:
Ouderschapsverlof mag ook in meerdere delen opgenomen worden.
Je kan dit prima voor een jaar doen, en het daarna opzeggen en de rest bewaren voor een later moment :)

Dat is niet overal het geval, de afspraken daarover verschillen vaak per cao.

femke85

Re: Ouderschapsverlof opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:11

Je kan alleen je ouderschapsverlof onderbreken als fit schriftelijk is aangevraagd en goedgekeurd is door de werkgever, je ouderschapsverlof is zoiezo onbetaald verlof ;) alleen met wat meer rechten, ik neem voor 4.5 jaar 4 uur per week op (Heb ook meer contracturen)
Ik zou ik gesprek gaan met je werkgever en vragen wat de mogelijkheden zijn

Succes!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:13

femke85 schreef:
Je kan alleen je ouderschapsverlof onderbreken als fit schriftelijk is aangevraagd en goedgekeurd is door de werkgever, je ouderschapsverlof is zoiezo onbetaald verlof ;) alleen met wat meer rechten, ik neem voor 4.5 jaar 4 uur per week op (Heb ook meer contracturen)

Succes!

Ook dit is niet per se allemaal waar. In sommige cao's staat dat ouderschapsverlof (deels) doorbetaald is. Dat geldt onder meer voor gemeentelijke ambtenaren.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:13

femke85 schreef:

Succes!

Die 2 uurtjes vind werkgever prima en ook de periode van een jaar is geen probleem. Ik vroeg me alleen af of het wettelijk wel mocht.
Mijn CAO is ook onbetaald.

Dank voor de reacties zover!