Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:41

Babootje schreef:
safina schreef:
Soms vraag ik me wel af of het mensen niet lukt om vrede te bewaren ondanks hun geloof of juist dankzij hun geloof. Al die narigheid en intolerantie op de wereld...en dat allemaal uit naam van het geloof... -O-


Dat klopt en zo zou het niet moeten zijn. Religie is vaak de oorzaak van ellende, gebruikt als machtsmiddel om "het volk" te onderdrukken, dan wel te laten gehoorzamen.


Religie is vaak een excuus om anderen voor te schrijven hoe ze moeten leven. Onder het motto "dat staat zo in de Bijbel" of welk boek dan ook. Neem nou jullie filmpje over homoseksualiteit: bij dat soort dingen begint de ellende en het verdriet. Zo'n flimpje kwetst mensen en jij neemt daar als JG niet zelf de verantwoordelijkheid voor, maar verwijst naar God en de bijbel. Als er een God bestaat, kan ik me niet voorstellen dat Hij het goed vindt als mensen uit Zijn naam andere mensen kwetsen. Jij wel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:42

Babootje schreef:
[
In dit korte filmpje wordt uitgelegd waarom God lijden op aarde op dit moment toelaat. Gelijk een antwoord op jouw vraag Kinke:
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... om-lijden/

Wel,
1. God is almachtig nietwaar?
2. God is alwetend nietwaar?
3. God is absoluut goedaardig nietwaar?
Gezien er gruwelijk lijden in de wereld is, onrecht en kwaadaardigheid moet één van bovenstaande beweringen over eigenschappen van god niet juist zijn.
Vertel eens, welke?

Ibbel

Berichten: 49169
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:47

Kuggur schreef:
Hen je wel eens gehoord van "Pascal's wager"?

Nee, maar ik heb 'm even opgezocht. Interessant gezien de tijd waarin Blaise Pascal leefde.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:53

Avelienvd schreef:
Om dan toch even advocaat van de duivel te spelen.
Wie zegt dat die tekst van de bijbel niet na die tijd gemaakt/bewerkt is.
Dat is namelijk iets wat we niet weten. Je weet niet zeker of de versie van de bijbel die jij volgt, ook daadwerkelijk ht origineel is.


Dat, Avelienvd is best een onderzoek waard.

In oude tijden werd de Hebreeuwse tekst van bijbel handmatig gekopieerd, in de Joodse traditie. Met grote zorgvuldigheid. Zo gaf God de koningen van Israël de instructie om hun eigen afschrift (kopie) van de geschreven wet te maken (Deuteronomium 17:18). Verder gaf God de Levieten de verantwoordelijkheid om de wet te bewaren en aan het volk te onderwijzen (Deuteronomium 31:26; Nehemia 8:7). Na de Joodse ballingschap in Babylon ontstond er een klasse van kopiisten of schrijvers (soferim) (Ezra 7:6, voetnoten). In de loop van de jaren maakten die schrijvers talloze kopieën van de 39 boeken van de Hebreeuwse Geschriften.

Door de eeuwen heen zijn de schrijvers uiterst precies te werk gegaan bij het overschrijven van de boeken. In de middeleeuwen werd die traditie voortgezet door een groep Joodse schrijvers die bekendstonden als de masoreten. Het oudste complete manuscript van de masoretische tekst is de Codex Leningradensis, daterend uit 1008/1009. Maar halverwege de 20ste eeuw werden er onder de Dode Zeerollen zo’n 220 Bijbelse manuscripten of fragmenten ontdekt. Die manuscripten waren meer dan duizend jaar ouder dan de Codex Leningradensis. Een vergelijking tussen de Dode Zeerollen en de Codex Leningradensis bevestigt een zeer belangrijk punt: hoewel er enkele variaties zijn in de bewoordingen, heeft geen ervan invloed op de boodschap zelf. Van oude manuscripten zoals de Dode zeerollen en de Codex Aleppo blijkt de boodschap uit de bijbel niet af te wijken van de boodschap zoals in onze huidige bijbel staat.
Die boeken werden geschreven door enkelen van de apostelen van Jezus Christus en door een aantal andere vroege discipelen. Naar de traditie van de Joodse schrijvers maakten de eerste christenen kopieën van die boeken (Kolossenzen 4:16). Ondanks pogingen van de Romeinse keizer Diocletianus en anderen om alle vroegchristelijke literatuur te vernietigen, zijn duizenden fragmenten en manuscripten tot deze tijd bewaard gebleven.

Dit staat er nu even in het kort, maar geloof me hier valt veel en veel meer over te leren.
De fragmenten en manuscripten waarin ook Gods naam wordt gebruikt hebben ons bij onze bijbelvertaling weer geholpen om Gods naam in de bijbel terug te brengen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:18

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
[
In dit korte filmpje wordt uitgelegd waarom God lijden op aarde op dit moment toelaat. Gelijk een antwoord op jouw vraag Kinke:
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... om-lijden/

Wel,
1. God is almachtig nietwaar?
2. God is alwetend nietwaar?
3. God is absoluut goedaardig nietwaar?
Gezien er gruwelijk lijden in de wereld is, onrecht en kwaadaardigheid moet één van bovenstaande beweringen over eigenschappen van god niet juist zijn.
Vertel eens, welke?


Ik heb me er een beetje gemakkelijk vanaf gemaakt maar het filmpje geeft daar antwoord op

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:30

Wat ik van de bijbel begrijp: Adam en Eva maakten de zondeval (aten de vrucht). Er staat in de bijbel dat mensen van nature zondigen en zich niet aan de wet kunnen houden. Mensen hebben vrije wil. God probeert de wereld weer goed te maken door Jezus te sturen, sterft voor de zonden. Jouw zonden worden ook vergeven, als je in Jezus gelooft. Je daden maken je niet rechtvaardig (dat je in de hemel komt), dat staat er een aantal keer letterlijk. Geloof in Jezus wel. Vervolgens ontvang je de heilige geest, wat helpt om te leven volgens de regels. God is ook niet vredig en lief voor iedereen, dat zie je al als je de bijbel leest. Jezus zei ook letterlijk 'ik ben niet gekomen om vrede te brengen.'
Zoals wij geen vluchtelingen in ons land willen die zich niet aan de wet houden, wil God geen mensen in z'n paradijs die zich niet aan zijn regels (geloof in jezus) willen houden.

Het gedeelte van de opstanding, zoveel jaar doem en het laatste boek openbaringen, moet ik me nog in verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 09-03-18 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:32

Kinke schreef:
Avelienvd schreef:
Om dan toch even advocaat van de duivel te spelen.
Wie zegt dat die tekst van de bijbel niet na die tijd gemaakt/bewerkt is.
Dat is namelijk iets wat we niet weten. Je weet niet zeker of de versie van de bijbel die jij volgt, ook daadwerkelijk ht origineel is.


Dat blijkt ook wel, want JG's lezen erin dat ze langs de deuren moeten, terwijl andere stromingen dat blijkbaar niet lezen. Blijkbaar zijn er verschillende versies :D

Ach, zendingswerk werd natuurlijk door die andere geloven vooral gedaan in andere landen, in Afrika, Zuid Amerika... en nog steeds trouwens :j

Ibbel

Berichten: 49169
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:37

Damn, als m'n gedrag me niet in de hemel helpt, dan moet ik maar hopen dat Rowan Atkinson me opwacht :+


Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:37

Wat hebben die vluchtelingen er nou weer mee te maken :')
Die zou je toch als stevig christen eigenlijk in je huis moeten opnemen?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:49

Ibbel schreef:
Kinke schreef:
Maar dat god dit nog steeds niet voor elkaar heeft gekregen, hoe verklaar je dat dan.


Doordat van die dwarsliggers zoals jij geen JG's aan de deur willen natuurlijk :+ :Y)




:') _/-\o_ :') _/-\o_

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:01

bruintje123 schreef:
Dat haal je hier niet hoor, ik moet helemaal naar buiten, schoen en jas aan om dan naar de poort te lopen :P :+


Maar ja jij woont dan ook op een landgoed.....en als er niet een paar nadelen aan het wonen op een landgoed zou zitten zou iedereen dat natuurlijk gaan doen..... :+

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:02

:D
Misschien crowd funding starten voor de intercom :P
Het liefst met keuze menu:
Voor verkoper kies 1
Voor de brenger van God kies 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:03

Ik ben wel benieuwd naar je reactie op mijn post, Babootje. :o

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:04

Kinke schreef:
Gezellig berichtje Cowboy. Het gaat niet om die 60-120 seconden per jaar.


Gelukkig Kinke. Want je hebt nu al meer tijd in dit topic zitten dan dat het je kost om de volgende 10 jaar die mensen gewoon te woord te staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:07

Cowboy55 schreef:
bruintje123 schreef:
Dat haal je hier niet hoor, ik moet helemaal naar buiten, schoen en jas aan om dan naar de poort te lopen :P :+


Maar ja jij woont dan ook op een landgoed.....en als er niet een paar nadelen aan het wonen op een landgoed zou zitten zou iedereen dat natuurlijk gaan doen..... :+

Haha. Volgende keer dan maar de butler er op af sturen :+

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:16

bruintje123 schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar ja jij woont dan ook op een landgoed.....en als er niet een paar nadelen aan het wonen op een landgoed zou zitten zou iedereen dat natuurlijk gaan doen..... :+

Haha. Volgende keer dan maar de butler er op af sturen :+


Of een portierswoning laten bouwen? Is toch wel ultiem Victoriaans/stijlvol.

Ibbel

Berichten: 49169
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:17

Gewoon een hek om je landgoed (om de honden binnen te houden) en geen deurbel. Werkt hier prima :+

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:35

Cowboy55 schreef:
Gelukkig Kinke. Want je hebt nu al meer tijd in dit topic zitten dan dat het je kost om de volgende 10 jaar die mensen gewoon te woord te staan.


Tja, gelukkig mag ik gewoon zelf weten waar ik m'n tijd aan besteed

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:36

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
[
In dit korte filmpje wordt uitgelegd waarom God lijden op aarde op dit moment toelaat. Gelijk een antwoord op jouw vraag Kinke:
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... om-lijden/

Wel,
1. God is almachtig nietwaar?
2. God is alwetend nietwaar?
3. God is absoluut goedaardig nietwaar?
Gezien er gruwelijk lijden in de wereld is, onrecht en kwaadaardigheid moet één van bovenstaande beweringen over eigenschappen van god niet juist zijn.
Vertel eens, welke?

Alle antwoorden kunnen beantwoord worden met 'nee'. Mijn zoon kwam namelijk met een hele mooie paradox: "Als er een god is die almachtig is, dan zou hij een steen kunnen maken die onverwoestbaar is. Als die god diezelfde steen zelf niet alsnog kan breken, dan is hij niet almachtig. Kan die god die steen wel breken, dan betekent het dat hij geen onverwoestbare steen kan maken en dus ook niet almachtig is."

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:38

Dat vind ik leuk :))

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:24

Kinke schreef:
Cowboy55 schreef:
Gelukkig Kinke. Want je hebt nu al meer tijd in dit topic zitten dan dat het je kost om de volgende 10 jaar die mensen gewoon te woord te staan.


Tja, gelukkig mag ik gewoon zelf weten waar ik m'n tijd aan besteed


Gelijk heb je!! Je mening wijkt een beetje af van de massa, en dat maakt zo'n topic juist het lezen waard.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 22:42

?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:08

Sizzle schreef:
Wat hebben die vluchtelingen er nou weer mee te maken :')
Die zou je toch als stevig christen eigenlijk in je huis moeten opnemen?

Niks, ik maakte slechts een vergelijking. Ik ben ook geen christen :+ (familie wel, dus heb een aardige bijbelkennis. Ik ben agnostisch).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:59

Kinke misschien moet je dit maar als bel gaan nemen :D


Afbeelding

Anoniem

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:04

Hahaha. :')

Dan heb ik er ook nog eentje:

Afbeelding