Laptop voor fotobewerking maar geen Mac

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Laptop voor fotobewerking maar geen Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 08:52

Mijn huidige laptop is echt aan vervanging toe.. Dus bij deze de vraag, welke dan? _/-\o_

Ik doe aan fotobewerking (Adobe photoshop en lightroom), videobewerking (gopro/moviemaker) en heb mijn laptop vooral nodig voor de administratie van mijn bedrijf.

Enige voorwaarde: géén Mac :+
Verder weet ik eigenlijk niks over over laptops.

Dus ik ben benieuwd wat jullie adviseren!
Thanks alvast! ;)

8nnemiek

Re: Laptop voor fotobewerking maar geen Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:00

Zeker voor videobewerking zou ik toch echt niks anders willen dan een macbook :Y)
Is het vanwege de administratieve programma’s dat je geen mac kan/wil gebruiken?
Als je echt zware video wil bewerken dan zou ik voor een gewone pc gaan ipv een windows laptop. De meeste laptops, op macbooks na, zijn daar gewoon niet zo geschikt voor. Je hebt een pc nodig met een goede koeling, laptops lopen meestal te snel warm bij zware processen.
Qua merken kan ik je niet helpen, maar ik zou in ieder geval voor een pc met een i7 processor gaan, met een SSD harddisk, zeker 16GB geheugen en een goede videokaart.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:02

Wat is het budget?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:03

Ik heb een ontzettend fijne van hp! Ik kan lightroom en photoshop gewoon tegelijk draaien zonder problemen ;) ik kan vanavond wel even voor je kijken welke ik precies heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:04

Er bestaan echt wel andere merken dan Apple die heavy-duty laptops maken, er zijn zelfs meer dan genoeg laptops voor gamen op de markt die beter zijn dan Apple voor zware programma's draaien :)) Dan is het alleen wel heel belangrijk om inderdaad een budget vast te stellen.

Photoshop en Lightroom zijn allebei niet de zwaarste programma's die je op een laptop kan installeren en de gemiddelde nieuwste laptop uit de iets hogere prijsklasse (dus geen laptop van 400 euro) zal dat echt wel aankunnen. Let goed op het werkgeheugen, ik zou aanraden om minstens 8GB te gebruiken voor algemene snelheid. GoPro en moviemaker zijn ook niet bepaald zwaar, niet te vergelijken met Premiere Pro of Final Cut iig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:06

8nnemiek schreef:
Zeker voor videobewerking zou ik toch echt niks anders willen dan een macbook :Y)
Is het vanwege de administratieve programma’s dat je geen mac kan/wil gebruiken?
Als je echt zware video wil bewerken dan zou ik voor een gewone pc gaan ipv een windows laptop. De meeste laptops, op macbooks na, zijn daar gewoon niet zo geschikt voor. Je hebt een pc nodig met een goede koeling, laptops lopen meestal te snel warm bij zware processen.
Qua merken kan ik je niet helpen, maar ik zou in ieder geval voor een pc met een i7 processor gaan, met een SSD harddisk, zeker 16GB geheugen en een goede videokaart.
Dikgedrukte is echt al lang niet meer zo.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:09

Ik heb een ASUS. Recent nieuwe harde schijf in gemoeten. Heb nu 500gb SSD. 8GB ram (al zou die een upgrade gehad moeten hebben naar 16GB maar merk daar weinig van :') ) en een i7. Werkt als een zonnetje. Ik zou graag Mac willen maar helaas dat budget niet. Voor deze laptop (15 inch) was ik toen €980 kwijt. Maar dat was zonder SSD.
Wil je een desktop? Zoek dan iemand die er eentje in elkaar kan zetten voor je. Dat werkt ideaal! Is iets duurder, maar dan kan je al je eigen eisen er in laten zetten.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:10

Zoek naar een laptop met minimaal een sata SSD en met voorkeur een PCIe NVMe-SSD voor video bewerking.
Minimaal 16GB ram
minimaal een Intel I7 of vergelijkbaar product van AMD
Laptop met ook standalone videokaart ipv alleen geintegreerd.

OP een hoge accutijd hoef je niet te rekenen :P

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:29

Ik heb een Macbook en een werklaptop van HP! :)

De macbook is het fijnst maar een HP is zeker voor een Windows wel een goede!
En inderdaad wat PascalB zegt, kijk goed naar het werkgeheugen.
Ik heb nu 8gb RAM en dat is heel fijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:40

Thanks voor alle reactie's!

Mac vind ik gewoon een verschrikkelijk systeem, ik kan er echt niet aan wennen (heb ook een Iphone gehad, nu weer terug naar Sony). En al mn administratie doe ik in Excel ed.

Budget is tot ongeveer 900 euro. Ik hoopte daar toch wel een fijne laptop mee te kunnen vinden.

Heb nu een Asus (van zo'n 6-7 jaar oud) waar ik wel heel tevreden mee ben geweest, dus dat merk spreekt me wel aan, over Lenovo ook goede ervaringen om me heen gehoord.
Nu kijk ik een beetje rond, zit zelf te kijken naar een Asus Vivobook of een Lenovo Ideapad, is dat wat?

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:51

Loiz schreef:
Thanks voor alle reactie's!

Mac vind ik gewoon een verschrikkelijk systeem, ik kan er echt niet aan wennen (heb ook een Iphone gehad, nu weer terug naar Sony). En al mn administratie doe ik in Excel ed.

Budget is tot ongeveer 900 euro. Ik hoopte daar toch wel een fijne laptop mee te kunnen vinden.

Heb nu een Asus (van zo'n 6-7 jaar oud) waar ik wel heel tevreden mee ben geweest, dus dat merk spreekt me wel aan, over Lenovo ook goede ervaringen om me heen gehoord.
Nu kijk ik een beetje rond, zit zelf te kijken naar een Asus Vivobook of een Lenovo Ideapad, is dat wat?

Ik heb zelf een Asus VivoBook Pro N552VX-FW116T en ben daar zeer tevreden over!
Hij is sneller dan alle Macbooks van mijn mede studenten en iMac's op school.
Deze heeft 256 GB SSD geheugen, Intel Core i7 processor en Nvidia GeForce GTX 950M.
En het belangrijkste hij loopt nooit vast bij programma's als Photoshop, Premiere pro, After Effects enz.
Heeft ook nog gewoon een cd-speler.
https://tweakers.net/pricewatch/553717/ ... ificaties/

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:08

waar je voor inspiratie altijd even naar kan kijken zijn de laptops die de TU's (TUDelft, TU/e en UT) aanbieden aan hun eerstejaars elk jaar.
dat zijn over het algemeen goede laptops, die makkelijk zware programma's kunnen draaien. Ook meer geschikt voor renderen dan voor videogames (en volgens mij heb jij renderen nodig ;) ).
Ze zijn waarschijnlijk wel wat duurder dan je budget, maar dan heb je wel een beeld :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:08

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:50

GerdjeHoran schreef:
Ik heb een ontzettend fijne van hp! Ik kan lightroom en photoshop gewoon tegelijk draaien zonder problemen ;) ik kan vanavond wel even voor je kijken welke ik precies heb

Zou ik eventueel ook mogen weten welke laptop dit is?
Ik ben namelijk ook opzoek naar een laptop voor fotobewerking :)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:54

Lenovo! Ik vind het een heel fijn merk! Ik heb alleen nu een laptop van 3 jaar oud dus geen idee wat nu "goed" is van Lenovo.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:01

Maak zelf gebruik van een Asus zenbook pro
Een goede desktop replacement.
Ben bang wat boven budget

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:18

Ik heb de HP Pavilion Power 15-cb091nd. Wel een investering, maar zeker een aanrader. Ik draai er Adobe Permiere Pro, After Effects, Indesign, Photoshop, Lightroom en Illustrator op. Dit werkt perfect :) Hij draait dagelijks deze programma's vanwege mijn studie.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:20

MusicIsLife schreef:
Ik heb de HP Pavilion Power 15-cb091nd. Wel een investering, maar zeker een aanrader. Ik draai er Adobe Permiere Pro, After Effects, Indesign, Photoshop, Lightroom en Illustrator op. Dit werkt perfect :) Hij draait dagelijks deze programma's vanwege mijn studie.

Heb je dan degene met GTX 1050Ti?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:02

MillyH schreef:
MusicIsLife schreef:

Heb je dan degene met GTX 1050Ti?

Excuus, ik zie dat ik een getalletje verkeerd heb geschreven :P Ik las namelijk het typenummer op zijn kop omdat hij onderop mijn laptop staat :+

Ik heb de home hp power pavilion 15-cb061nd dus de 61 ipv. 91. Met GTX 1050.