Foto's Macbook anders dan iPhone?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Foto's Macbook anders dan iPhone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:52

Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen een Macbook en ik merk dat als ik foto's bewerk en opsla op mijn Macbook, dat ze er op mijn iPhone heel anders uit zien.
Zit een stuk minder contrast in de foto's en lijkt wel een soort waas over te zitten. Ook wordt de foto wat rozer.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Wil graag de foto's van een fotomeeting leveren maar nu weet ik dus niet welk apparaat ik kan vertrouwen. :+
Helderheid staat op beide apparaten gewoon op 100%.

Granoek

Re: Foto's Macbook anders dan iPhone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:53

Ja zijn zeker anders, ga je ook niks aan kunnen doen :) Als je je macbook laat kalibreren is dat het scherm dat je kunt vertrouwen. iphone kan niet kalibreren denk ik

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:57

Ik weet niet hoe het met iphone zit, maar bij mijn samsung worden de foto's ook anders als ik de beeldoptimalisatie aan hebt staan. Kleuren worden veel feller, een stuk meer contrast, etc. Als ik de beeldoptimalisatie uitzet is het vergelijkbaar met mijn laptop (laptopmerk is een Dell).

Voor de zekerheid heb ik een foto laten afdrukken. Die heb ik vergeleken en het blijkt dat mijn laptop de goede kleuren heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:22

MariaMaaike schreef:
Ik weet niet hoe het met iphone zit, maar bij mijn samsung worden de foto's ook anders als ik de beeldoptimalisatie aan hebt staan. Kleuren worden veel feller, een stuk meer contrast, etc. Als ik de beeldoptimalisatie uitzet is het vergelijkbaar met mijn laptop (laptopmerk is een Dell).

Voor de zekerheid heb ik een foto laten afdrukken. Die heb ik vergeleken en het blijkt dat mijn laptop de goede kleuren heeft.

Ik kan nergens wat vinden over beeldoptimalisatie. :(

Dacht dat Macbook en iPhone wel redelijk overeen zouden komen omdat het beide Apple is.
Maar helaas.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:39

Het valt bij mij onder 'scherm-modus'. (Instellingen -> display -> scherm modus)
Maar dat zal bij iphone waarschijnlijk anders zijn

Misschien kun je hier iets mee: https://www.appletips.nl/ios-10-kleurfilters/. Misschien staat er zo'n kleurfilter aan :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:47

Idd wat Granoek zegt het scherm van je macbook kalibreren, dan weet je zeker dat die kleuren goed zijn en is het niet erg als de kleuren op je iPhone dan anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:55

Het gaat ook niet zozeer om de kleuren maar echt het contrast. Op iPhone zit er gewoon amper contrast in de foto en op m’n MacBook zeker wel.

Zal eens kijken of ik vanavond hier een voorbeeldje kan posten. Mijn iPhone komt wel overeen met m’n oude laptop qua contrast en daarmee mijn MacBook ook weer. Zijn echt de foto’s die ik op m’n MacBook bewerk en opsla.

MariaMaaike bedankt voor het linkje! Stond geen filter aan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:05

Allereerst, beeldscherm van de Mac kalibreren. Dit zou je eerste stap moeten zijn wanneer je steeds gelijke kwaliteit wilt leveren.

Daarnaast moet je bij het opslaan letten op welk profiel je je bestanden wegschrijft. Mobiele apparaten (en de meeste gewone gebruikers) kunnen alleen bestanden lezen in sRGB. Sla je je foto’s op in bijvoorbeeld ProPhoto RGB (mijn standaard om in te bewerken) dan worden die bestanden als grijzig en contrastloos gelezen door externe apparaten. Daarom exporteer ik mijn foto’s als jpeg met conversie naar sRGB. Probleem opgelost. Foto’s die naar de drukker gaan die gaan welkom ProPhoto RGB.

Daarnaast moet je er even op letten of je op je iPhone de nachtstand staat en de schermverlichting aanpassingen uitstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:14

maaikemuis schreef:
Allereerst, beeldscherm van de Mac kalibreren. Dit zou je eerste stap moeten zijn wanneer je steeds gelijke kwaliteit wilt leveren.

Daarnaast moet je bij het opslaan letten op welk profiel je je bestanden wegschrijft. Mobiele apparaten (en de meeste gewone gebruikers) kunnen alleen bestanden lezen in sRGB. Sla je je foto’s op in bijvoorbeeld ProPhoto RGB (mijn standaard om in te bewerken) dan worden die bestanden als grijzig en contrastloos gelezen door externe apparaten. Daarom exporteer ik mijn foto’s als jpeg met conversie naar sRGB. Probleem opgelost. Foto’s die naar de drukker gaan die gaan welkom ProPhoto RGB.

Daarnaast moet je er even op letten of je op je iPhone de nachtstand staat en de schermverlichting aanpassingen uitstaan.

Ik heb geprobeerd: bestand -> exporteren -> exporteren als en dan klik ik omzetten in sRGB aan, maar er verandert helaas niks.

Dat kleuren en contrast niet helemaal overeen komt snap ik, maar ik heb gewoon een compleet andere foto op mijn mobiel, terwijl dat bij andere foto's niet het geval is.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:21

Misschien moet je bij het bewerken van je foto's het scherm op je macbook minder licht zetten.
Ik heb net mijn mac gekalibreerd en ik sta op 50/60% helderheid voor het bewerken van mijn foto's :) (moet zo voor het printen op school)

Maar ja, first things first.. kalibreren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:23

xTitanic schreef:
Misschien moet je bij het bewerken van je foto's het scherm op je macbook minder licht zetten.
Ik heb net mijn mac gekalibreerd en ik sta op 50/60% helderheid voor het bewerken van mijn foto's :)

Maar ja, first things first.. kalibreren :D

Ja daar heb je een apart apparaat voor nodig toch?
Ken helaas niemand die dat heeft.

Bedankt voor de tip wat betreft de helderheid, zal dat even proberen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:28

Ja.. ik heb natuurlijk geluk dat die apparaten gewoon te gebruiken zijn op school. Wij gebruiken i1Profiler (rond de 200 euro). Maar moest ik dit niet ter beschikking hebben zou ik het zeker aanschaffen.. is toch een must voor een fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:31

xTitanic schreef:
Ja.. ik heb natuurlijk geluk dat die apparaten gewoon te gebruiken zijn op school. Wij gebruiken i1Profiler (rond de 200 euro). Maar moest ik dit niet ter beschikking hebben zou ik het zeker aanschaffen.. is toch een must voor een fotograaf.

Heb ik op dit moment geen geld voor dus dat valt al af.
Maar is kalibreren ook voor contrast of echt alleen kleuren?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:35

Believe schreef:
xTitanic schreef:

Heb ik op dit moment geen geld voor dus dat valt al af.
Maar is kalibreren ook voor contrast of echt alleen kleuren?

Beiden :j want ik werk voornamelijk zwart wit en zie zeker een verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:45

Hmm oke ga daar toch maar eens naar kijken! :j