Ik zit op het moment in het tweede jaar van een bachelor Psychologie. Op zich een leuke studie, maar ik begin me er steeds meer van bewust te worden dat ik eigenlijk niet echt weet wat ik ermee wil gaan doen
Tot een paar maanden geleden wist ik vrij zeker dat ik een master in (cognitieve) neurowetenschappen wilde gaan doen; hersenonderzoek dus. Begin dit jaar heb ik stage gelopen bij de afdeling neurowetenschappen in het Erasmus MC, en hoewel ik dit echt enorm leuk en leerzaam vond heeft het me wel aan het denken gezet... Ik weet namelijk niet of ik mezelf de rest van mijn leven in het onderzoek zie werken. Ik heb tijdens mijn stage veel gepraat met studenten die bezig waren met de master, en die hadden allemaal een beetje zoiets van dat ze het wel leuk vonden, maar alleen voor nu, en niet voor langere tijd. Dat heeft me dus nog meer aan het denken gezet en hierbij heb ik allerlei opties meegenomen; twee masters doen zodat ik niet 'vast zit' aan het onderzoek, een tussenjaar nemen en een cursus of iets in het buitenland gaan volgen, stoppen met mijn opleiding en iets anders gaan doen... Maar ik wist ook niet zo goed waar ik verstandig aan deed.
Mijn zusje is nu bezig met haar studiekeuze, en één van de opleidingen op haar lijstje is Gezondheidswetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Ik zat samen met mijn zusje een beetje te kijken naar de studie, en ineens had ik zoiets van hey, dit lijkt mij ook wel wat! Ik heb altijd al veel interesse gehad in de gezondheidszorg en ik wilde altijd graag de geneeskunde kant op, maar door een verkeerde profielkeuze is dat toen niet gelukt. De combinatie van rechten, gezondheidszorg en bestuur, beleid en organisatie spreekt me heel erg aan.
Met andere woorden heb ik nu een beetje spijt van mijn studiekeuze
Maar goed, daar kan ik nu niets meer aan doen. Ik heb eraan gedacht om nu te stoppen met Psychologie en volgend jaar Gezondheidswetenschappen te gaan studeren, maar dat zou betekenen dat ik anderhalf jaar weg moet gooien en dat wil ik eigenlijk ook weer niet. Daarna was mijn idee om gewoon mijn bachelor Psychologie af te ronden en daarna Gezondheidswetenschappen te gaan studeren, het probleem hiermee is alleen dat ik dan het instellingscollegegeld moet gaan betalen à 6000 euro per jaar (ipv de 2000 euro die ik nu per jaar betaal), dus dat wil ik liever voorkomen.
Ik heb nu een paar opties bedacht om te voorkomen dat ik het instellingscollegegeld moet gaan betalen voor mijn tweede bachelor. Ik heb ook maar van horen zeggen dat je dat op deze manier kan doen, dus mocht er iets niet aan kloppen, zeg het dan vooral!
Optie 1:
Dit jaar Psychologie afmaken en me in mei 2018 inschrijven voor Gezondheidswetenschappen. Dat zou dus betekenen dat ik volgend jaar (het derde en laatste jaar van mijn huidige bachelor) twee studies tegelijk doe. Ik heb geen idee in hoeverre dat haalbaar is, maar er zijn meer mensen van mijn studie die nu al twee studies tegelijk doen, dus in principe moet het te doen zijn lijkt mij. Het scheelt dat op het Erasmus gebruik wordt gemaakt van een systeem waarbij ik maar twee dagen naar de uni hoef en voor de rest zelfstudie heb, dus ik hoop dat daardoor mijn roosters niet zullen clashen.
Optie 2:
Me in mei 2019 inschrijven voor Gezondheidswetenschappen en dus een jaar later daarmee beginnen. Wat ik gehoord heb is dat het dan het handigst is om mijn minor etc van Psychologie volgend jaar gewoon te doen en af te maken, maar mijn scriptie niet in te leveren. Dan kunnen ze me volgend jaar niet laten slagen en dan zou ik mijn scriptie een jaar later in moeten leveren, met als voordeel dat ik geen twee studies tegelijk hoef te doen terwijl ik wel voor twee studies ingeschreven sta. Of hier verder nadelen aan zitten zou ik echt niet weten.
En dan hebben we natuurlijk nog optie 3; helemaal geen Gezondheidswetenschappen doen, maar gewoon Psychologie afronden, master daarna en klaar.
Ik neig op dit moment een beetje naar optie 1, dan kan ik mijn huidige bachelor gewoon in drie jaar afsluiten en hoef ik ook maar twee jaar langer te studeren in plaats van de drie jaar bij optie 2. Het enige waar ik dus mee zit is dat ik echt geen idee heb of twee studies tegelijkertijd wel te doen is, aangezien ik daarnaast ook nog werk en een paard heb.
Wat ik wil bereiken met dit topic? Ik vind het sowieso heel fijn om mijn gedachten even op een rijtje te zetten want door alle mogelijkheden was het in mijn hoofd echt even een enorme chaos
En verder vraag ik me af of er mensen zijn die voor een soortgelijke keuze hebben gestaan? En zo ja, wat hebben jullie in die situatie gedaan en kunnen jullie me advies geven?
Extra dingen erbij doen is een goed idee! Ik heb meteen even gekeken op internet en een studieadviseur gemaild wat de opties zijn qua keuzevakken, en zomerschool of een cursus zou ook interessant zijn