HBO Communicatie deeltijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

HBO Communicatie deeltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 13:29

Beste allemaal

Na even googelen en zoeken op Bokt kan ik helaas geen RECENT topic vinden over de HBO studie Communicatie, laat staan over deeltijd.

Momenteel doe ik een MBO deeltijd studie die me eigenlijk heel makkelijk af gaat. Deze 4 jarige studie heb ik nu in 2 jaar (bijna) afgerond. De combi van werken en studeren ligt me echt super goed waardoor ik graag een overstap tot HBO zou willen maken maar dan wel deeltijd.

Ik heb 2 opleidingen gezien op zowel Fontys als Avans. Na enige verdieping zie ik dat soortgelijke opleidingen aangeboden worden op scholen zoals de NCOI, LOI etc maar dit vertrouw ik toch niet helemaal.

Toch, de angst blijft. Het zijn weer 4 volle jaren. Ik ben van mening dat als je echt graag iets wilt je het haalt, hoe dan ook. Maar als hier vervolgens geen tot weinig werk in te vinden valt is het ‘voor niks geweest.’

Ik heb ook niet zo zeer een bepaalde baan voor ogen als ik denk aan deze opleiding. Het doel is meer om mijn kans op de markt de vergroten. En dan de hamvraag.... is dit een opleiding geschikt om je positie op de banenmarkt te versterken?

Een (wellicht stom) voorbeeldje: zien jullie het niet kei vaak? ‘Hbo werk/denk niveau verreist’. Zonder een specifieke vooropleiding te benoemen. Of dat er enkel ‘afgeronde hbo opleiding’ bij staat. Dit zijn vaak vacatures die aantrekkelijk zijn, een leuk salaris aanbieden, goede arbeidsvoorwaarden etc.

Graag zou ik jullie ervaring willen horen! Was dit nou het stomste idee ooit om met deze opleiding te starten of heeft het juist deuren geopend?

Bokt.... brand los :)

Doubtless

Re: HBO Communicatie deeltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:54

Ik zou naar een andere opleiding kijken. Communicatie heeft niet het beste toekomstperspectief. Zeker op Fontys raad ik 'm af; school is niet al te best (weinig raakvlak met het werkveld, veel slechte docenten).

Wat wil je graag gaan doen na het studeren? Welk beroep vind je interessant?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 17:18

Bedankt voor je reactie Doubtless. Wanneer heb jij deze opleiding afgerond?

Ik vind het lastig. Ik heb veel ervaring op verschillende vlakken: met name sales en administratie. Momenteel ben ik werkzaam in de retail. Leuke branche maar niet voor altijd. Hierin heb ik wel gemerkt dat ik communicatief vaardig ben, vandaar ook het idee tot deze opleiding.
Momenteel ben ik me aan het verdiepen over welke beroepen er zijn met een vereiste HBO diploma. Voorheen heb ik alleen gezocht naar mbo dus ik merk wel dat mogelijkheden groot zijn.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:26

Ik heb communicatie gestudeerd aan Fontys Eindhoven. Vond dat inderdaad niet per se een geweldige school. Ik denk dat het qua banenmarkt ook wel uitmaakt wat je verder te bieden hebt. Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie na m'n afstuderen een jaar fabriekswerk heb gedaan omdat ik niks in mijn vakgebied kon vinden (wel gesolliciteerd, nergens aangenomen). Waar ik tegen aan liep is dat ze overal mensen met ervaring zochten. Inmiddels heb ik wel een baan, maar ik zit zelf heel erg richting de online marketing, social media etc, waar ik nu - mede door mijn jaar HBO ICT - ook een baan in heb gevonden.

Ik heb het destijds gekozen omdat ik niet wist wat ik wilde en op mijn ICT opleiding de communicatiegerelateerde vakken het leukst vond. Achteraf zou ik alleen voor een hogeschool gekozen hebben die creatiever was, maar zou ik alsnog communicatie gedaan heb. Al ben ik wel nog geen 1,5 jaar afgestudeerd, dus ik moet natuurlijk nog zien hoe ik er over een aantal jaar voor sta. Klasgenoten die ik nog op LinkedIn heb zijn ook wel merendeels in de communicatie terecht gekomen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 17:39

Oké Nienke! Dat klinkt wel positief. Maar dit jaar ICT wat je gedaan hebt behoorde dit bij communicatie of heb je dit na afronding gedaan?

Momenteel zou ik een werkgever veel te bieden hebben door veel werkervaring. Echter heb ik soms het gevoel dat er HBO moet staan omdat her aantrekkelijker is voor een werkgever.

Dit word sowieso geen overhaaste beslissing. Zolang ik niet weet wat ik wil gaan doen zal ik ook niet beginnen aan een studie. Ben momenteel 21 dus heb voor mijn gevoel echt nog wel de tijd.

Ben helaas wel gebonden aan Zuid Nederland omdat ik niet kan verhuizen. Hoge school Zuyd ligt het meest dichtbij maar biedt geen deeltijd studie die mij echt aanspreekt. Fontys en Avans zijn qua afstanden nog te doen 1 x per week.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:54

Doubtless schreef:
Ik zou naar een andere opleiding kijken. Communicatie heeft niet het beste toekomstperspectief. Zeker op Fontys raad ik 'm af; school is niet al te best (weinig raakvlak met het werkveld, veel slechte docenten).

Wat wil je graag gaan doen na het studeren? Welk beroep vind je interessant?

Ik weet niet zo goed waar je deze op baseert, maar als je hard werkt zijn er genoeg baankansen. Communicatie heeft door een aantal stereotypen een slechter imago gekregen, maar juist deze opleiding is zeker iets waar je wat mee kan. Redelijk wat stromen door en vandaag op open dag HBO wederom bevestigd gekregen met harde cijfers dat in de communicatiesector veel vraag is.

Ik studeer zelf Communicatie aan de Rijks, je mag vragen wat je wil vragen. Het fijne van een HBO opleiding weet ik niet, enkel dat gedurende mijn studie bijna iedereen wel een bijbaan heeft in het vakgebied en relatief makkelijk soorstroomt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 18:02

Bedankt voor je reactie Pharootz. Is het ook echt van belang dat je een bijbaan in de sector hebt?
Ik zit namelijk op het randje van een vast contract bij mijn huidige werkgever (althans, ik hoop het enorm) waardoor ik tijdens de studie wel vastigheid heb omtrent inkomen. Ik werk momenteel ook gewoon tussen de 24 en 32 uur in wat tot nu toe prima te combineren valt met mijn studie. Misschien dat ik tegen de tijd iets terug moet in mijn uren maar met een vast contract in de pocket heb ik dan net wat meer rust :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:06

Ik ben momenteel bezig met een master Communicatie aan de Universiteit Utrecht. Ik herken dat 'niet al te beste toekomstperspectief' ook niet. Een vriendin van mij studeert hbo Communicatie (overigens wel voltijd) en ook zij heeft mogelijkheden genoeg. Ik ben nog niet bezig met solliciteren, daarvoor moet ik eerst de opleiding afronden. In de kant die ik op wil (gezondheidscommunicatie) zijn er genoeg stageplekken te vinden en ik zie ook genoeg vacatures voorbijkomen. Ik zou me dus niet af laten schikken door dat 'slechte toekomstperspectief'. Als je hart bij de communicatie ligt, dan moet het wel goedkomen. Communicatie is natuurlijk ook erg breed, daar kun je veel kanten mee op. Sowieso is een hbo-papiertje waardevoller dan een mbo-papiertje, voornamelijk om jouw denkniveau aan te tonen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:11

In de randstad zijn er voldoende communicatiebanen, maar in de rest van het land leunt het veel meer tegen óf het creatieve óf tegen marketing aan.
Gebaseerd op banenjacht overigens ;)
Verder zijn er ontzettend veel sollicitanten per vacature (heb voor 1 functie wel eens met 400 andere geïnteresseerden ingeschreven...), dus je moet echt opvallen om aan de bak te komen.

Ik ben overigens in 2015 afgestudeerd. Eerst een jaar in de horeca gewerkt, daarna ruim een jaar bij een zorgverzekeraar (geen gerelateerde functie). Nu als tekstschrijver aan de slag (waar je de opleiding communicatie niet specifiek voor nodig hebt).

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:19

Maureen_M schreef:
Oké Nienke! Dat klinkt wel positief. Maar dit jaar ICT wat je gedaan hebt behoorde dit bij communicatie of heb je dit na afronding gedaan?

Ik heb na de middelbare school 1 jaar ICT gedaan, maar dat was toch niet mijn ding dus toen communicatie gaan doen :) Het is inderdaad wel waar dat in deze branche véél meer banen zijn in de Randstad.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 18:20

Veel verdeelde meningen maar wel positief. Ik ben blij om te horen dat als het iets is wat goed bij je past het ook wel goed zal komen.

Hoe zit het met de lesstof? Hier lees ik namelijk ook verdeelde meningen over op een forum wat ik gister tegen kwam. Zal natuurlijk ook per persoon verschillen?

Na het afronden van de studie zou verhuizen altijd een optie zijn maar natuurlijk moet de partner daar ook mee instemmen. Nog ver weg dus!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:34

Lesstof verschilt waarschijnlijk per school. Bij ons was het erg algemeen, en kreeg je van alles wat. Fijn als je niet weet wat je wil, maar alle vakken over interne communicatie en M&O enzo vond ik helemaal niks aan. Achteraf had ik misschien beter voor een opleiding als Communicatie & Multimedia oid kunnen kiezen, maar als je nog niet precies weet wat je wil is communicatie heel breed :j

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:24

Maureen_M schreef:
Bedankt voor je reactie Pharootz. Is het ook echt van belang dat je een bijbaan in de sector hebt?

Nee, het was meer om aan te geven dat als je goed zoekt, een baan vinden wel te doen is, naar mijn ervaring. Ik herken ook niet echt wat Doubtless zegt, maar dat kan aan gebied van studeren of wonen liggen. Ik studeer zelf in Groningen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:56

Ik volg een deeltijdopleiding aan de Avans, wel een andere studie (commerciële economie). Mocht je specifiek vragen hebben over Avans icm deeltijd mag je altijd een pb sturen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 13:47

Wat Fontys en Avans betreft lees ik heel veel verschillende meningen. Het ligt wederom per opleiding en locatie aan de kwaliteit van lesgeven.

De voorkeur gaat uit naar Eindhoven omdat ik woonachtend ben in Maastricht.

Wat vinden jullie van de studie Human Resource Management Deeltijd?