Aangenomen op BBL studie, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Aangenomen op BBL studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 15:55

Hoi Bokkers,

Gisteren viel dan bij mij ook de brief op de mat: ik ben aangenomen voor de opleiding die ik wil gaan doen *\o/*

Het gaat hier om de opleiding Zelfstandig Werkend Kok, niveau 3, BBL aan De Rooi Pannen te Eindhoven.

In die structuur gaat het dus om een leer-werktraject waarbij ik 4 dagen, 32 uur onder arbeidscontract zal gaan werken bij een leer-werkbedrijf en 1 dag naar school ga.

Nu is mij op de open dag van mijn opleiding aangeraden om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het vinden van mijn leer-werkbedrijf. Ik zit dus ook vandaag al achter mijn laptopje om er gelijk mee aan de gang te gaan, maar ik loop een beetje vast -O-

Solliciteren en dergelijke ben ik absoluut niet onbekend mee daar ik momenteel gewoon fulltime ergens werk (geen optie voor leer-werktraject overigens) en mee draai in het bedrijfsleven. Ik vraag me vooral gewoon af wat de verschillen zijn bij het solliciteren naar een baan en het solliciteren naar een leer-werktraject.

Daarnaast vraag ik me af hoe het dan in zijn werk gaat als ik een leer-werkbedrijf heb gevonden. Hoe wordt dat geregeld met school, stel dat ik eerder kan beginnen dan het schooljaar begint, wat dan?

Ik woon tevens al ongeveer anderhalf jaar op mezelf en ik moet dus ook even goed uitpluizen welke gevolgen dit financieel voor mij gaat hebben, niet geheel onbelangrijk, en hoe ik hier de overgang fulltime baan - leer-werktraject moet gaan regelen.

Beetje spannend dus en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu kan doen. :+

Is er iemand met ervaring (misschien zelfs in dezelfde opleiding) die zijn/haar belevingen hiermee met mij kan delen? Hoe is het toen bij jou gegaan, hoe kan ik het het beste aanpakken volgens jou?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Aangenomen op BBL studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:50

Allereerst: gefeliciteerd! Super leuk dat je bent aangenomen.

Ten tweede: jouw punt is mij niet helemaal duidelijk. Want je werkt nu bij een bedrijf, fulltime, maar hebt hier niet de kans dit BBL traject te gaan doorlopen. Dan lijkt het mij logisch dat je daar dus niet meer kunt gaan werken; daar het de crux van een BBL is om een leer-werktraject te volgen bij een erkend bedrijf.

Je zal dus sowieso opzoek moeten naar een leer-werk bedrijf om je BBL te starten.
Mocht dit niet lukken, neem dan even contact op met je school. Je bent niet de enige die nog niet gelijk een juist bedrijf kan vinden, en ook niet de laatste. :D
Naar mijn weten kennen de meeste scholen gewoon een september/februari start. Dat kan uiteraard anders zijn: bel daarom even met je school.

Succes!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:04

Anoniem schreef:
Allereerst: gefeliciteerd! Super leuk dat je bent aangenomen.

Ten tweede: jouw punt is mij niet helemaal duidelijk. Want je werkt nu bij een bedrijf, fulltime, maar hebt hier niet de kans dit BBL traject te gaan doorlopen. Dan lijkt het mij logisch dat je daar dus niet meer kunt gaan werken; daar het de crux van een BBL is om een leer-werktraject te volgen bij een erkend bedrijf.

Je zal dus sowieso opzoek moeten naar een leer-werk bedrijf om je BBL te starten.
Mocht dit niet lukken, neem dan even contact op met je school. Je bent niet de enige die nog niet gelijk een juist bedrijf kan vinden, en ook niet de laatste. :D
Naar mijn weten kennen de meeste scholen gewoon een september/februari start. Dat kan uiteraard anders zijn: bel daarom even met je school.

Succes!

Wat je zegt klopt helemaal, ik had het ook meer over hoe ik het dus moet gaan doen als ik bij mijn huidige baan vertrek en dan naar binnen rol bij mijn leer-werkbedrijf. Dat is meer een persoonlijk puntje haha, niet persé iets wat met school te maken heeft.

Ik heb mijn school ook al gemaild met de punten die ik hier ook heb aangehaald. Hopelijk kunnen zij mij op weg helpen ermee.

Anoniem

Re: Aangenomen op BBL studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:08

Op die manier!
Dan zou ik inderdaad even het antwoord van je school afwachten. Mocht je het echt zo snel mogelijk willen weten kun je misschien zelfs bellen.

Daarna ik er persoonlijk voor kiezen om aan te geven dat je opzoek bent naar een ander bedrijf dat wel aansluit bij jouw wens er ook die opleiding te kunnen volgen. Dit zullen ze, als het een fijne werkgever is, begrijpen. Dit heeft hen ook de kans om tijdig naar vervanging te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 02:00

Een collega! Hoi!!

Heel simpel:

1. Je solliciteert naar ieder restaurant/ bedrijf wat je leuk lijkt als leerling. Nu al mee beginnen! Periode februari/maart beginnen de leeeling sollicitaties zeker al te komen

2. Je tekent je contract met je nieuwe werk.

3. School komt vanzelf met formulieren en een schoolcontract!

Ik heb afgelopen maand bij 9 bedrijven gesolliciteerd en mocht op 7 gesprekken komen. Allemaal open, dus er was geen vacature beschikbaar volgens de websites.

Je loon zal rond de €1200,- bruto gaan worden voor 32 uur en je krijgt geen financiele extra's voor school, alleen je huurtoeslag, zorgtoeslag ed. Zie het als een gewone baan, maar dan 32 uur en waarschijnlijk minimumloon omdat je als leerling komt.

Voor vragen staat mijn pb open, ik ben nu 2e jaars.

Succes! :-)