Hypotheek huis met woonbestemming en agrarische grond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Hypotheek huis met woonbestemming en agrarische grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:37

Ik heb gezocht op het forum, maar kom alleen problemen tegen met aankopen van huizen met een agrarische bestemming wat problemen oplevert (dat wist ik al).

Nu is mijn vraag, wij zijn aan het kijken naar huizen met een (toekomstige / definitieve) woonbestemming, maar met wel een stuk agrarische grond en/of bosgrond erbij (1 - 2 hectare)

Het huis financieren is dus het probleem niet, maar wie weet welke banken er ook geen of weinig problemen mee hebben om de agrarische grond, die aan de tuin vastligt overigens, mee te financieren in de hypotheek?

We hebben wel iets eigen geld/mogelijkheden, maar niet even 50-75 duizend euro om de grond los te kopen :)

Urona447

Re: Hypotheek huis met woonbestemming en agrarische grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:44

Nee sorry ik kan je niet helpen maar zit er wel tuin bij je woonbestemming? Want er zijn gemeentes die het verbieden om op agrarische grond een tuin aan te leggen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:48

Er zit bij de ene woning een deel woonbestemming met tuin (900-1000m2), een deel bosgrond (ca 1.3ha) en een deel agrarisch (ca 7000m2 denk ik). Het is kadastraal overigens wel 1 perceel.
Bij de andere woning wordt een deel woonbestemming (max 2000-3000) en zal het grootste deel agrarische grond blijven (ca 1ha).
Laatst bijgewerkt door Prairy op 14-02-18 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:51

ABN :)

Wij hebben 2,8 ha waarvan 2,4 op papier agrarisch is. De andere 3 percelen hebben de bestemming wonen, 1 waar het huis op staat, de oprijlaan en een stuk tuin met stallen.

Onze adviseur vertelde dat ze tot 3 ha agrarisch bij de abn prima vinden en vanaf 3 ha wordt het lastig.

Wel was het voor ons van belang dat het in de koopovereenkomst als 1 geheel stond. Dus percelen X, Y en Z voor xxxxxx euro. Het was bij ons eerst opgesplitst in X en Y voor xxxxx euro en Z voor xxxxx euro, dan gaan er toch vragen komen vanuit de beoordelingscommissie. Deze opsplitsing is ook niet nodig in de koopovereenkomst maar is pas van belang bij de notaris voor de overdrachtsbelasting.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:54

N.a.v. een tip heb ik ook even bij BLG gekeken, daar staat in hun voorwaarden dat ze 100% van woning financieren en 70% zakelijk (=agrarische grond) als er geen boerenbedrijf meer actief is.

Dus dat is ook nog een goede.

Abn is dus ook een goede, die kreeg ik ook als tip maar nog niet zo snel gevonden.

Bij notaris zal het inderdaad gesplitst moeten worden, al is het in het geval van de 1e woning wel een voordeel dat een groot deel van het perceel bosgrond is (dus hopelijk 0% overdrachtsbelasting).

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:56

Wij hebben in Brabant woonboerderij op 1 ha. Grond is agrarisch, boerderij woonbestemming. Geen problemen met financiering (RABO). Ze hebben het niet eens benoemd. Nou haden we al RABO hypotheek en ook deel eigen geld erin gestoken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:00

Hier ook huis met gewone woonbestemming en ruim 3 hectare agrarisch grasland erbij.
Maar we konden bij diverse plaatsen de financiering rond krijgen destijds. Is eigenlijk nooit over gesproken.
Wel ook eigen geld bij gebracht, dus lang niet alles is hypotheek. Geen idee hoeveel dat mee speelt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:42

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:52

Wij hebben in 2015 een huis gekocht met woonbestemming en 3,5 hectare agrarische grond. Dat was toen ook erg moeilijk om de hypotheek te regelen. We zouden veel minder lenen dan we maximaal konden, dat was het probleem niet. Maar hypotheekverstrekkers weigerden agrarische grond. Wij hebben het via een hypotheekadviseur wel kunnen regelen. Ik wil je haar gegevens wel geven in pb. Is ook een bokker trouwens. Stuur me maar een berichtje als je haar gegevens wil hebben.