Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Oscar schreef:Ik wist ook niet dat er zo gemeten werd als het om m2 woonoppervlakte gaat. Misschien zou je eens kunnen beginnen om uit te zoeken of dat destijds ook al de regel was. Als dat niet zo was, dan zou dat ook betekenen dat het volgens de normen van die tijd wel klopte en dan zou je het af kunnen sluiten.

Citaat:NEN 2580 meting
Bij het inmeten van een object kan verwarring ontstaan over bijvoorbeeld ruimten onder schuine daken, onder trappen en gemeenschappelijke ruimten. Tot voor kort waren er verschillende manieren van inmeten. Dit alles leidde tot onvolledigheid en onduidelijkheid omtrent de gebruiksoppervlakte en totale inhoud van een ruimte.
De NEN 2580 en NTA 2581 norm scheppen duidelijkheid hierover. Sinds 1 september 2010 zijn NVM, LVM en VBO makelaars verplicht om de gebruiksoppervlakte (GBO) in te meten volgens NEN 2580.
Prrrr schreef:In de koop- en/of leveringsakte zijn afwijkingen van de opgegeven vierkante meters meestal afgevangen, in die zin dat geen van de partijen er rechten aan kunnen ontlenen. De gedachte daarachter is dat je het huis hebt kunnen zien en zelf hebt kunnen beoordelen - een verandering van de meetnorm verandert niets aan het huis zelf.
Je komt er maar op een manier achter: koopcontract en leveringsakte uitpluizen of daar iets over gezegd is. Maar daarbij denk ik dat je met tien jaar tegen verjaring aanloopt.
)Tiggs schreef:Maar, even rot gezegd, je hebt het toch gezien? Zou je het niet voor die prijs hebben gekocht als de gemeten afmetingen kleiner zouden zijn? (of misschien krijg je hier weer een iets beter gevoel bij juist)
Tegen die vraag loop je denk ik sowieso aan, nog even los van de bepalingen in het koopcontract of de akte over (afwijkingen) van de grootte.
FCSA schreef:Als er 34 m2 gestaan had, had ik destijds niet dit bedrag geboden (en anderen waarschijnlijk ook niet).
Foutieve info in de advertentie is m.i. wel degelijk misleiding.