Nieuwe -luidruchtige- buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 10:38

ElizeVdS schreef:
Dat over nu de politie niet inschakelen had je al duidelijk gemaakt hoor. Snap alleen niet dat half bokt meteen daarmee komt.

Ik denk zelfs dat een gesprek aan gaan met de gemiddelde Nederlander lastiger is ;). Maar ik zou beginnen met even langs gaan en handje schudden. Gewoon onder het motto: jullie hebben het vast druk gehad maar wij zijn die en die, hebben jullie zin om binnenkort even op de koffie te komen zodat we elkaar leren kennen? Aan de hand van de reactie weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Edit: en pas bij de tweede keer op het lawaai in gaan, niet bij het alleen even snel handje schudden


Gelukkig zijn we het dan met elkaar eens. :) Naar mijn gevoel ging ik een beetje van de hak op de tak en was ik bang dat mijn intenties misschien niet helemaal helder waren.

Corelli: gezien het feit dat ze (met name buurman, lijkt het) ons lijken te ontlopen willen we ze ook niet in verlegenheid brengen. Maar ik besef me ook dat we er niet te lang mee moeten wachten, voordat we écht helemaal klaar zijn met onze buren, nog voordat we ze ontmoet hebben. Dan stap je er toch met een iets andere houding op af.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:41

Je moet ook niet er heen gaan als je helemaal over je toeren bent, maar een keer als het rustig is en je weet dat ze thuis zijn.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:42

Ts, neem het lawaai op met je telefoon en ga er langs met je vriend op een rustig tijdstip. Probeer dan gewoon duidelijk te maken dat je respecteert hoe ze leven maar dat de muren zo dun zijn dat jullie alles meekrijgen. En dan kun je de opname laten horen. Heb je nog contact met de oude buren dan is het ook nog een optie om hun ook in te schakelen voor de taal en ten derde, je kunt dus ook te maken hebben met huiselijk geweld. Hoeft niet maar is een mogelijkheid omdat je schrijft dat ze iedereen mijden.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:42

Dus je zoekt naar een manier die ze niet in verlegenheid brengt, maar toch leidt tot een gezellige kennismaking...
Misschien helpt het om het om te draaien in je hoofd? Hoe zou jij graag uitgenodigd worden als nieuwe buur?

Ik zou zelf, maar dat is mijn manier, gewoon op de mensen af stappen als je ze ziet :) En dan zeggen: “goh we hebben ons nog niet eens aan jullie voorgesteld! Ik heet xxx en dit is xxx *schud handjes* Hoe bevalt het in jullie nieuwe huis?”

En dan afhankelijk van hoe het verloopt er meteen een uitnodiging in gooien voor een kop koffie of dat later nog doen

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:45

Ik denk dat je buren uitnodigen op de koffie de eerste stap is. Probeer contact met ze te maken voordat je het lawaai bespreekbaar maakt.
Aankloppen met 'hoi wij zijn jullie buren en wij hebben last van jullie' is eerder gedoemd te mislukken dan ze uit te nodigen en eerst oprecht kennis met ze te maken. En dan is het de kunst om het eerst 'luchtig' bespreekbaar te maken, zonder verwijten.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:49

Ik heb alleen jou reacties gelezen ts. Is het een idee om hun geluid te filmen met je mobiel vanuit je eigen huis? Dan kun je het probleem laten zien en horen, en is het misschien makkelijker aan te geven door het taalprobleem.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:12

In India is Engels echt wel een gangbare taal dus dat zou zeker de man wel moeten spreken.

Over het aanspreken op gedrag, doe dat inderdaad als je ze uitnodigd bij jou thuis. In India kan je het niet maken om als gast commentaar te geven ergens op dus doe dat zeker niet bij hun thuis.

En ik zou het je man/vriend laten regelen met die man, ook weer cultuur dingetje...

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:26

Gewoon vandaag langs gaan voor een vriendelijk gesprek. Je kunt hier blijven twijfelen maar de irritatie wordt groter en die mensen weten van niets
Niet helemaal eerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:54

corinep schreef:
In India is Engels echt wel een gangbare taal dus dat zou zeker de man wel moeten spreken.

Over het aanspreken op gedrag, doe dat inderdaad als je ze uitnodigd bij jou thuis. In India kan je het niet maken om als gast commentaar te geven ergens op dus doe dat zeker niet bij hun thuis.

En ik zou het je man/vriend laten regelen met die man, ook weer cultuur dingetje...

Maar we zijn hier gelukkig toch echt in Nederland.
Dus ik zou het gewoon zelf, samen met je man/vriend aankaarten. In NL zijn man en vrouw nl gelijk, ook weer cultuurdingetje.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:53

Ik denk dat je te maken hebt met expats, of het huis word aan de verhuurd(zelf als het er koopwoning is). Of het is voor ze gekocht. De cultuur in India is inderdaad heel anders dan hier in Nederland. Als ze dit niet verteld word kunnen ze het ook niet weten. Mijn ervaring is dat het vaak vriendelijke mensen zijn maar geen benul hebben van hoe het hier gaat. Ga gewoon een deze dagen langs stel je voor en geef aan waar je last van hebt, nu blijf je in de stress zitten. Mocht het dan nog niet goed gaan kan je altijd een geluidsoverlast melden bij de politie.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:00

Jolien87 schreef:
ElizeVdS schreef:
Dat over nu de politie niet inschakelen had je al duidelijk gemaakt hoor. Snap alleen niet dat half bokt meteen daarmee komt.

Ik denk zelfs dat een gesprek aan gaan met de gemiddelde Nederlander lastiger is ;). Maar ik zou beginnen met even langs gaan en handje schudden. Gewoon onder het motto: jullie hebben het vast druk gehad maar wij zijn die en die, hebben jullie zin om binnenkort even op de koffie te komen zodat we elkaar leren kennen? Aan de hand van de reactie weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Edit: en pas bij de tweede keer op het lawaai in gaan, niet bij het alleen even snel handje schudden


Gelukkig zijn we het dan met elkaar eens. :) Naar mijn gevoel ging ik een beetje van de hak op de tak en was ik bang dat mijn intenties misschien niet helemaal helder waren.

Corelli: gezien het feit dat ze (met name buurman, lijkt het) ons lijken te ontlopen willen we ze ook niet in verlegenheid brengen. Maar ik besef me ook dat we er niet te lang mee moeten wachten, voordat we écht helemaal klaar zijn met onze buren, nog voordat we ze ontmoet hebben. Dan stap je er toch met een iets andere houding op af.



Dat lijkt mij nou ook. Zijn vaak gewoon vriendelijke welwillende mensen.
Wat wel lastig is dat (ik ga ervan uit dat ze in goed gesprek jou begrijpen, en dat ze goedwillend zijn) is dat de ouders allicht wel zachter gaan doen, maar een jankend en krijsend kind, tja.. die heb je soms en sommigen houden echt niet op met janken en krijsen... (klopt af dat buren in mijn zeer gehorige jaren 30 huisje lief schattig niet heel veel huilend en krijsend kindje hebben, maar als het wel huilbaby was geweest, tja, dan kan ik alleen maar heel veel medelijden met de ouders hebben en zelf paar oorproppen kopen )

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 20:06

Een huilbaby zullen ze inderdaad weinig aan kunnen doen en dat is vooral voor de ouders vervelend. :(:)
Wij hebben zelf ook een kinderwens en ik ben mezelf er maar al te bewust van dat de buren hier ongetwijfeld van zullen 'meegenieten' als het eenmaal zover is. Maar gisteren was dit wel even de druppel.

En we willen het uiteindelijk samen aanpakken, we wonen hier immers allebei.
Ik bedenk me nu ook net dat we komende zomer de tuin willen aanpakken en ook de schutting willen vervangen, dit gebeurt op onze kosten maar we zullen hoe dan ook vroeg of laat met ze in gesprek moeten hierover.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:10

Jolien87 schreef:
Een huilbaby zullen ze inderdaad weinig aan kunnen doen en dat is vooral voor de ouders vervelend. :(:)
Wij hebben zelf ook een kinderwens en ik ben mezelf er maar al te bewust van dat de buren hier ongetwijfeld van zullen 'meegenieten' als het eenmaal zover is. Maar gisteren was dit wel even de druppel.

En we willen het uiteindelijk samen aanpakken, we wonen hier immers allebei.
Ik bedenk me nu ook net dat we komende zomer de tuin willen aanpakken en ook de schutting willen vervangen, dit gebeurt op onze kosten maar we zullen hoe dan ook vroeg of laat met ze in gesprek moeten hierover.


Gewoon morgen direct langs gaan. Je maakt je zelf helemaal gek door juist niet langs te gaan en naar het geluid te blijven luisteren. Misschien hebben ze niets door. De baby kunnen ze niets aan doen, maar rest wel.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:35

xEline schreef:
Ik denk dat je te maken hebt met expats, of het huis word aan de verhuurd(zelf als het er koopwoning is). Of het is voor ze gekocht. De cultuur in India is inderdaad heel anders dan hier in Nederland. Als ze dit niet verteld word kunnen ze het ook niet weten. Mijn ervaring is dat het vaak vriendelijke mensen zijn maar geen benul hebben van hoe het hier gaat. Ga gewoon een deze dagen langs stel je voor en geef aan waar je last van hebt, nu blijf je in de stress zitten. Mocht het dan nog niet goed gaan kan je altijd een geluidsoverlast melden bij de politie.

Hier ben ik het mee eens :) wij hebben ze ook als buren (en overburen, en de buren van onze buren, ongeveer de halve straat bestaat ondertussen uit expats). Op het eerste gezicht vond ik ze eigenlijk ronduit asociaal, maar dat kwam inderdaad omdat ze geen idee hebben van wat hier in Nederland ‘normaal’ is. Hier gingen ze altijd om 11 uur ‘s avonds met z’n alle voor de deur van één van de gezinnen uit de straat staan praten terwijl ze hun deuren open hadden om hun huis te laten lucht voor de kerrie lucht. Super irritant want dat gaf best veel lawaai en daardoor ging ons huis ook naar kerrie ruiken :')
Maar ze bleken geen idee te hebben dat wij (en andere uit de straat) hier last van hadden en hebben zich er daarna ook direct aan aangepast :)

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:31

Dus....je hebt nog niet één woord met ze gesproken maar weet al wel dat ze geen Nederlands en geen Engels spreken? 8)7 of mis ik wat...

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 10:34

Ik maak me nu wel een beetje zorgen. De baby ligt alweer een tijd te krijsen en daaroverheen hoor ik de buurman schreeuwen. Zo nu en dan hoor ik flink gebonk, ook toen ik het net aan het opnemen was. Ik weet niet zo goed wat ik op dit moment moet doen maar ik hoop maar dat de baby heel gelaten wordt.

Ijsco, ik denk dat je wat mist. Met de bemiddelaar/makelaar/contactpersoon/??? spreken ze gebrekkig Engels en deze man is zelf Nederlands. Ik neem aan dat ze niet voor de lol Engels praten als ze ook gewoon Nederlands kunnen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:38

Even langs gaan!

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:46

Jolien87 schreef:
Ik maak me nu wel een beetje zorgen. De baby ligt alweer een tijd te krijsen en daaroverheen hoor ik de buurman schreeuwen. Zo nu en dan hoor ik flink gebonk, ook toen ik het net aan het opnemen was. Ik weet niet zo goed wat ik op dit moment moet doen maar ik hoop maar dat de baby heel gelaten wordt.

Ijsco, ik denk dat je wat mist. Met de bemiddelaar/makelaar/contactpersoon/??? spreken ze gebrekkig Engels en deze man is zelf Nederlands. Ik neem aan dat ze niet voor de lol Engels praten als ze ook gewoon Nederlands kunnen.


Ga gewoon eens langs i.p.v. aannames te maken,
Bizar dat je zegt ik hoop dat ze de baby heel laten , mss is die man wel aan t verbouwen. Ze wonen er net.
Mss zijn deze mensen wel slechter af met jouw als buur als andersom, je oordeelt zonder eerst te informeren

Speirs

Berichten: 1683
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:52

Nu meteen langsgaan!
Gewoon aanbellen en neem des noods iets leuks mee voor de baby omdat je die zo hoort huilen. Dat is helemaal niet raar en als ze dat wel vinden dan maar wel.

Dan ben je vwb de baby misschien gerust gesteld.

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 10:54

Pardon, tokedri? Ik oordeel niks en trek nog geen enkele conclusie, ik zeg wat ik hoop en geef aan dat ik me zorgen maak. De baby huilt al 3 dagen en nachten en daaroverheen wordt geschreeuwd. Het gebonk was heel kort.
Dat we er nog niet op de stoep hebben gestaan is omdat we dit tactisch willen doen. We willen geen burenruzie ontketenen en we willen niemand in verlegenheid brengen.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:58

Jolien87 schreef:
Pardon, tokedri? Ik oordeel niks en trek nog geen enkele conclusie, ik zeg wat ik hoop en geef aan dat ik me zorgen maak. De baby huilt al 3 dagen en nachten en daaroverheen wordt geschreeuwd. Het gebonk was heel kort.
Dat we er nog niet op de stoep hebben gestaan is omdat we dit tactisch willen doen. We willen geen burenruzie ontketenen en we willen niemand in verlegenheid brengen.

Volgens mij zie je er gewoon zelf heel erg tegenop, wat niet erg is overigens.
Na 3 dagen baby gehuil nog geen actie hebben ondernomen doet mij vermoeden dat het allemaal wel meevalt.
Je geeft zelf aan dat je niet lekker in je vel zit, wellicht komt alles gewoon wat intenser binnen qua geluid.

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 11:11

Wildgirl schreef:
Jolien87 schreef:
Pardon, tokedri? Ik oordeel niks en trek nog geen enkele conclusie, ik zeg wat ik hoop en geef aan dat ik me zorgen maak. De baby huilt al 3 dagen en nachten en daaroverheen wordt geschreeuwd. Het gebonk was heel kort.
Dat we er nog niet op de stoep hebben gestaan is omdat we dit tactisch willen doen. We willen geen burenruzie ontketenen en we willen niemand in verlegenheid brengen.

Volgens mij zie je er gewoon zelf heel erg tegenop, wat niet erg is overigens.
Na 3 dagen baby gehuil nog geen actie hebben ondernomen doet mij vermoeden dat het allemaal wel meevalt.
Je geeft zelf aan dat je niet lekker in je vel zit, wellicht komt alles gewoon wat intenser binnen qua geluid.


Oh, absoluut hoor. We zitten er allebei tegenaan te hikken en vooral omdat we niet goed weten hoe we dat 't beste kunnen doen. En ik denk ook zeker dat we er inmiddels een groter punt van hebben gemaakt voor onszelf dan nodig is.
En ik wil je laatste opmerking absoluut niet in de wind slaan hoor, want dat is natuurlijk niet gek gedacht, maar mijn vriend is van ons beiden degene die het meest tolerant is en zelfs hij zit nu met zijn handen in het haar. Ik wil hiermee niet zeggen dat het dan niet aan ons ligt maar dat mijn vriend -die zich normaal niet snel de kop gek laat maken- nu ook langzaamaan gillend gek wordt, wil ook wel wat zeggen.
Vandaag hebben we zelf al bezoek maar ik denk dat het goed is als we morgenavond even langsgaan.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:20

Wildgirl schreef:
Jolien87 schreef:
Pardon, tokedri? Ik oordeel niks en trek nog geen enkele conclusie, ik zeg wat ik hoop en geef aan dat ik me zorgen maak. De baby huilt al 3 dagen en nachten en daaroverheen wordt geschreeuwd. Het gebonk was heel kort.
Dat we er nog niet op de stoep hebben gestaan is omdat we dit tactisch willen doen. We willen geen burenruzie ontketenen en we willen niemand in verlegenheid brengen.

Volgens mij zie je er gewoon zelf heel erg tegenop, wat niet erg is overigens.
Na 3 dagen baby gehuil nog geen actie hebben ondernomen doet mij vermoeden dat het allemaal wel meevalt.
Je geeft zelf aan dat je niet lekker in je vel zit, wellicht komt alles gewoon wat intenser binnen qua geluid.


Precies !

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:25

Als die man zo schreeuwt zou ik zelf toch de politie bellen... noem mij maar een angsthaas, maar je hebt geen idee wie je voor je krijgt.
Hier ook eens midden in de nacht wakker geworden door een enorm boze vrouw. Woont een huis of 6 verderop. Uit welk land ze komen geen idee, maar ze zijn donker van huidskleur. Ik heb uit t slaapkamerraam gekeken en zag dat het stel ruzie had en de vrouw vloog letterlijk de man aan die zn armen over zn hoofd deed om deze te beschermen en de man liet de vrouw begaan. De vrouw schreeuwde als een mager speenvarken in haar eigen taal. Toen hebben mn man en ik ook de politie gebeld. Daarna zelden last meer gehad. Af en toe zijn ze wat luidruchtig maar zolang het niet dagelijks is heb ik er geen problemen mee.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:15

Mijn hemel, al drie pagina's vol aannames en angsten zonder dat er een woord met de buren gewisseld is.
Kom op zeg.

TS geef jezelf een schop onder je kont (en je vriend ook), haal een mooie bos bloemen en ga langs.
Hoi buurman en buurvrouw, we wilden ons zelf graag even voorstellen en jullie welkom heten. Hoe bevalt het huis, werken jullie hier in de buurt, blablabla.
Het zijn gewoon mensen hoor en met een open, welwillende houding kom je echt wel voorbij een (eventuele) taalbarrière.

Dus hup, op naar de super of de pomp die open is voor een bos bloemen en succes!