In mijn berging heb ik een lichtschakelaar/stopcontact combi. Echter, ik wil op deze plek een kast neerzetten en die schakelaar zit in de weg en steekt te ver uit. Ik wil die schakelaar dus niet meer gebruiken en eigenlijk gewoon netjes wegwerken met een afdekplaatje.
Ik heb daarom van klikaanklikuit een zender en ontvanger gekocht. De zender/schakelaar door middel van een draadloze bewegingssensor en de ontvanger kan aan het plafond tussen de lamp en de bedrading.
Nu staat er in het boekje dat er verschil is tussen of er een (bruine) fasedraad aanwezig is of niet.

Nu blijkt die plafonddoos echt helemaal vol met draden te zitten, echt zon verzamelpunt van allerlei stekkers lijkt het. Ik heb daar zwart, bruin, groen/geel en blauw. Blauw en zwart zitten aangesloten aan het peertje dat daar hangt.

De bruine en geel/groene draden lijken allemaal afgedopt/doorgesluisd te zitten. Ik heb dus de indruk dat het een situatie is zonder fase draad.
Is er een manier om dat zeker te weten? Er zit daar namelijk wel een bruine bundel ook.
Het verschil zit hem in hoe die ontvanger aangesloten moet worden. Met bruine/fase draad, moet ik schakel en nuldraad doorknippen. Schakeldraad uit plafond afdoppen, nuldraad en fasedraad aan het kastje verbinden en nuldraad en schakeldraad van het peertje ook aan het kastje verbinden. De schakelaar aan de muur is daarmee nutteloos geworden. Ik zou daar de draden gewoon kunnen afdoppen, plaatje ervoor en klaar.

Als er geen fase draad is, dan moeten schakel en nuldraad zowel uit plafond als vanaf het peertje allemaal aan het kastje worden aangesloten. Alleen dan moet de bestaande schakelaar altijd op aan staan.

Maar, ik wil die schakelaar dus weghalen en een afdekplaatje voor doen. Dus dat zou betekenen dat ik de draden daar zo moet verbinden dat die altijd contact maken.
In de schakelaar stopcontact combi heb ik ook een blauwe, bruine, zwarte en , geel groene draad aanwezig.

Ik heb een beetje zitten googlen. Als er in het plafond dus inderdaad geen fasedraad aanwezig is, volgens mij moet ik dan bruin en zwart verbinden aan elkaar. En blauw en geel/groen afdoppen.
Klopt dat?

) Zelf ben ik er helaas te dom voor.