Bokkers met een telescoop?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Captain

Bokkers met een telescoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 15:11

Ha Bokkers!

Ik vroeg me af of hier mensen zaten met een telescoop? (Vast wel!)
Ik ben me een beetje aan het oriënteren en wil er ook graag een kopen maar waar moet ik op letten en wat is een leuk ding om mee te beginnen?
Ik vind het heelal fascinerend en kan al uren kijken naar de maan.

Is het ook mogelijk foto's er doorheen te maken of hoe werkt zo iets?

Alvast bedankt!! {:}

Aeris

Re: Bokkers met een telescoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:19

Ik heb een Celestron, leuk ding om mee te starten, type kan ik wel eens nagaan.
Ideaal om de maan de observeren, alsook Jupiter (kan er 4 manen mee zien), Saturnus ook heel duidelijk. Mars en Venus zijn niet spectaculair, omdat die in vergelijking ook gewoon klein zijn.
The Orion Nebula is er ook al eens mooi doorheen gekomen, en de Pleiaden ook.
"Minpuntje" is dat hij niet computer gestuurd is, en je dus zelf moet navigeren doorheen de sterrenhemel. In the end is dat dan wel weer een pluspunt, je leert de sterren kennen...
Heb veel hulp gehad van het gratis programma Stellaris, om te zien wat er wanneer te zien is.

Je kan er geen foto's mee maken, toch niet geschikt voor echte astrofotografie, voor een dergelijke setting ben je al snel 2k+ kwijt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:26

Ik heb bij mijn ouders een simpele telescoop liggen.
Heb geprobeerd de maan te fotograferen erdoorheen maar dit lukte niet erg goed.
Ook viel me op dat sterren niet stilstaan maar continu heel snel bewegen, heel raar haha. Vergelijk het met een lasertraal spelen, dat effect geeft het vond ik.

Weet niet welke ik heb.

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:22

Hier staat er een telescoop van Discovery. Het is een eenvoudige telescoop, maar je kan er toch aardig wat meer mee zien dan met het blote oog.

Het is een refractor telescoop. Er zit geen correctie bij voor het draaien van de aarde, dus je moet hem wel steeds een stukje bijstellen.

Aan de studie.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:34

Ik zie nu net dit topic en volgens mij is er nog geen nieuwere.

Ik heb zelf geen telescoop maar mijn vriend wel. Hij heeft een Bresser Messier, volgens mij deze:
https://www.telescoop-expert.nl/bresser ... rce=google.
Best een groot gevaarte op een even zo groot statief, want de halve tuin stond vol.

Hebben gisteren voor het eerst samen gekeken en hebben besloten dat we een nieuwe hobby hebben *\o/* . Zo gaaf!
We hebben een foto kunnen maken (gewoon met de telefoon door de lens heen) van Jupiter en 4 manen en een filmpje van een hele felle ster, waar je echt constant ziet dat die van kleur verandert.
En 2 felle meteoren en een stuk of 10 satellieten gezien, maar dan niet door de telescoop :).

Ik heb gisteren dus ook voor het eerst geprobeerd bepaalde sterren te vinden vanaf een kaart (ging vrij aardig want ik kan heel goed kaartlezen), wij gebruiken nu nog het appje sterhemel. Moeten even op zoek naar iets wat beter functioneert, want het is geen supergoede app maar voor nu op zich prima en er staat veel informatie op van wat er te zien is elke avond.

Helaas is het voor ons weer heel vroeg dag, dus nu in de zomer kunnen we niet zo heel lang kijken behalve in het weekend. Zitten nu al plannetjes te smeden voor de winter *\o/* .

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:35

Wat leuk! Lijkt me erg gaaf om planeten te kunnen ziern door een microscoop!

Probeer de app Night Sky eens. Die houd je omhoog en hij laat in realtime zien waar alle sterren en planeten liggen en hoe ze wegdraaien enzo.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:18

Oh dat is wel een goeie 8nnemiek, ga straks eens kijken of het wat is! als het goed is kunnen we deze week Saturnus en venus zien. Saturnus is nu nog vrij laat in de nacht zichtbaar, dat wel, maar dat wordt beter als het goed is :) vriendlief vind het nu nog leuker nu ik het ook leuk blijk te vinden, dus die is alles fanatiek aan het bijhouden nu haha

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:39

Gisteren venus gezien, een dubbelster en M13 (dat is een bolhoop, letterlijk een hoopje sterren) gevonden! Donderdag kijken of we M5 kunnen vinden, is ook een bolhoop.
We hebben een sterrenstelseltje gezien op de kaart wat we donderdag willen proberen te vinden als het helder is, maar de vraag is of we daarvoor misschien een keer naar open veld moeten, staat vrij laag waarschijnlijk. Ik ontdekte gisteren dat er ook gewoon een dubbelster in de grote beer zit, de helderste. Kijken of we die ook mee kunnen pakken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:45

Om maar weer eens wat leven hier in te schoppen:

Hebben jullie Saturnus en Jupiter nog gezien tijdens de laatste gedeeltelijke maansverduistering?
Hier 2 beelden gemaakt met mn Panasonic lumix fz1000.

Afbeelding

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie