Eerste baan, twijfels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie de baan aannemen?

Ja
32 (20%)
Nee
121 (79%)

Totaal aantal stemmen: 153

Amyyy

Eerste baan, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 12:56

Hoi!

In juli ben ik afgestudeerd als landschapsonwerper en ik ben sinds december actief op zoek naar mijn eerste baan. Afgelopen week ben ik op 2e gesprek geweest bij een leuk bureau, maar ik heb twijfels of ik het moet doen. Het is een heel leuk bedrijf, leuke projecten, leuke mensen, fijne sfeer dus dat zit wel goed. Alleen, ik vind het loon erg laag en het is een uur en 3 kwartier met het openbaar vervoer, dus ik zou moeten verhuizen. Nu vind ik verhuizen niet erg en ik weet dat loon ook lang niet alles is maar ik verdien nu zelfs per uur meer met mijn bijbaantje.

Even een vergelijking met klasgenoten die ook net afgestudeerd zijn: op basis van 40 uur verdienen zij tussen de 2300 en 2500 per maand iedereen krijgt volle reiskostenvergoeding en 6 weken vakantie.

Bij dit bedrijf zou ik voor 40 uur 1830 verdienen en nog €150 reiskostenvergoeding krijgen en 5 weken vakantie per jaar. Nu is de functie voor 32 uur wat betekend dat ik rond de 1600 per maand zit.

Aan de andere kant krijg ik wel meer zorgtoeslag en zou ik een studio huren waar ik huurtoeslag over kan krijgen, is die flink (natuurlijk afhankelijk van huurprijs). Maar het is natuurlijk de vraag of ik iets kan vinden waarover ik huurtoeslag kan krijgen. Daarnaast moet ik dus de eerste maand(en) op en neer reizen totdat ik een onderkomen heb gevonden, dit kost me €450 per maand.

Ik ben nog met 2 andere detacheringsbureaus bezig, die nu 2 bedrijven hebben waar ik misschien aan de slag kan. Er is best wel wat werk, maar redelijk lastig om ergens tussen te komen. Mijn klasgenoten hebben allemaal binnen 3 maanden zoeken een baan gevonden, dus het is gelukkig niet dat er geen ander werk te vinden is.

Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen, maar aan de andere kant, het is wel een bedrijf wat bij me past. Help??
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 28-01-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:59

Is dit bruto of netto ? Geld zegt niet alles, een leuke baan is het belangrijkste, wellicht hebben ze goede doorgroeimogelijkheden.

Ga het gesprek eens aan om te kijken of er wellicht meer uit te halen is?

Detachering is ook niet alles.

Amyyy

Re: Eerste baan, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:01

Dit is bruto, er is geen onderhandelingsruimte, dit is het en het is ja of nee

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:02

Ik verdien dit als grafisch vormgever ook, is niet super laag hoor.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:05

Ja kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, of in je (verlengde)proefperiode, of vraag of ze eventueel een contract voor een half jaar willen sluiten oid.

Het is van tevoren natuurlijk lastig te zeggen of je het ergens naar je zin gaat hebben of niet. Persoonlijk zou ik dat belangrijker vinden dan een hoger salaris, het salaris moet echter geen problemen gaan veroorzaken doordat het te laag is (of pas je levensstijl erop aan).

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:15

@maanlicht, ik ben geen grafisch vormgever. Vergeleken met al mijn klasgenoten is het dus wel extreem laag, zij verdienen €470-670 per maand meer, plus kringen alle reiskosten vergoed en een extra week vakantie.

Ik zit nu op kamers in Den Bosch, wat betekend goedkoop wonen.

Voor mij is op mn plek zitten ook belangrijker dat loon, maar ik wil wel een beetje rond kunnen komen en fatsoenlijk kunnen verhuizen. Ik zou er alles voor achterlaten. Aan de andere kant komen er (waarschijnlijk) nog genoeg andere kansen, er zijn meerdere leuke bedrijven en de markt is flink aan aan het trekken

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:27

Ik geloof dat je je keus al wel hebt gemaakt :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:31

Het verschil met je collega's is wel heel erg groot.
Ik vind zelf ook salaris niet het allerbelangrijkste, maar dit ging ik denk ik ook niet doen ;)

Of daar starten voor de werkervaring en van daaruit verder zoeken naar iets anders?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:31

Solliciteren vanuit een baan is altijd makkelijker.
Werkervaring is belangrijk en doorgroeien kan altijd.
Kortom ik zou zeggen doen.
Je kunt toch altijd doorzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:33

Neem het aan voor bijvoorbeeld een jaar, zoek vanuit daar verder!
Vaak is het een stuk makkelijker studeren op het moment dat je een baan hebt.
Mocht je het echt niet zien zitten, doe het dan lekker niet. Beetje dubbel antwoord, maar snap je dilemma helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:36

Ik vind 'doe het voor een tijdje' en 'solliciteer door vanuit die functie' op zich prima adviezen, maar aangezien TS voor deze baan moet verhuizen is het toch wel even anders. Je zal maar net 3 maanden verhuist zijn, met alle kosten en gedoe van dien, en dan weer op zoek moeten naar een andere plek. Ik zou de baan dus alleen aannemen als je van plan bent er een tijdje te blijven werken.

Hoe zit het met je doorgroeimogelijkheden TS? Laag beginnen is jammer, maar als je vrij zeker bent dat je over een jaar meer verdient en de baan is verder super dan is dat laatste ook wat waard.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:39

Ik heb het gevoel dat je het eigenlijk liever niet doet.

Zou het zelf als het financieel te doen is wel gedaan hebben. Je doet ervaring op en het is makkelijker om ergens anders aan het werk te kunnen later als je aan kunt tonen dat je al het eea gedaan hebt. Kun je doorgroeien op die plek? Dan zou ik het zeker doen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:41

Maar zou je in eerste instantie de reistijd niet kunnen accepteren? Je krijgt een deel reiskosten vergoed...de rest is dan nog altijd goedkoper dan een 'dure' nieuwe woning...kan je goedkoop in je studentenwoning blijven eonen en eerst eens kijken of het bevalt daar te werken...en evt te blijven solliciteren op andere functies...

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:41

Je hoeft toch niet perse te verhuizen? Ik ben ook anderhalf uur onderweg met OV. Ik vind het best te doen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:46

Is het hbo wat je hebt gedaan? Dan vind ik het inderdaad wel erg weinig, zeker als je met je bijbaantje nog meer verdient :=
Trouwens, voor een mbo opgeleid iemand vind ik dit ook zeer weinig, dit is toch een salaris voor ongeschoold of laaggeschoold werk?

Hoezo is er geen onderhandelingsruimte? Zijn er nog 10 anderen die ze ipv jou kunnen aannemen? Ik zou gewoon het gesprek aangaan en zeggen dat je het een leuke baan lijkt maar dat je het aangegeven salaris niet in verhouding vind staan met wat andere soortgelijke functies aanbieden. En als ze niet met je meewillen kun je of gewoon afslaan en verder zoeken of aannemen en alsnog blijven doorsolliciteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:47

Blijheid schreef:
Ik vind 'doe het voor een tijdje' en 'solliciteer door vanuit die functie' op zich prima adviezen, maar aangezien TS voor deze baan moet verhuizen is het toch wel even anders. Je zal maar net 3 maanden verhuist zijn, met alle kosten en gedoe van dien, en dan weer op zoek moeten naar een andere plek. Ik zou de baan dus alleen aannemen als je van plan bent er een tijdje te blijven werken.

Hoe zit het met je doorgroeimogelijkheden TS? Laag beginnen is jammer, maar als je vrij zeker bent dat je over een jaar meer verdient en de baan is verder super dan is dat laatste ook wat waard.

Helemaal mee eens!
En even overheen gelezen: blijven wonen waar je nu woont kán, maar 1 uur en 3 kwartier reizen is is echt wel een lange reistijd. Volgens mij ook 1 van de dingen waar men niet aan kan wennen als het niet bevalt: de reistijd naar het werk.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:48

[quote="verootjoo"]Is het hbo wat je hebt gedaan? Dan vind ik het inderdaad wel erg weinig, zeker als je met je bijbaantje nog meer verdient :=
Trouwens, voor een mbo opgeleid iemand vind ik dit ook zeer weinig, dit is toch een salaris voor ongeschoold of laaggeschoold werk?

Nou dat valt wel mee hoor...voorbeeld leraar/verpleegkundige hbo is dit ook begin salaris...

Edit...effe nagekeken...ik ben al tijdje uit startersalaris en is de laatste jaren wel iets hoger komen te liggen...
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 28-01-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:50

Als al je klasgenoten zo veel meer krijgen (en die banen er dus zijn) dan zou ik dit niet aannemen. Als dit bedrijf niet marktconform kan betalen zijn ze misschien ook njet zó succesvol.
Tenzij er iets is waardoor jij minder gekwalificeerd bent dan je klasgenoten zou ik door solliciteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:59

Vleddertje1 schreef:
verootjoo schreef:
Is het hbo wat je hebt gedaan? Dan vind ik het inderdaad wel erg weinig, zeker als je met je bijbaantje nog meer verdient :=

Nou dat valt wel mee hoor...voorbeeld leraar/verpleegkundige hbo is dit ook begin salaris...

Edit...effe nagekeken...ik ben al tijdje uit startersalaris en is de laatste jaren wel iets hoger komen te liggen...

In onze CAO beginnen de HBO salarissen op €2400 bruto p/m voor 36uur. Net wat TS aangeeft. Dat is in de zorg dus niet eens de bestbetaalde sector :+
€1800 bruto vind ik echt onderbetaald voor een hbo’er en blijkbaar ook niet marktconform.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:06

Heb je onderhandeld met deze werkgever? Vaak zit er veel meer ruimte in dan je denkt. Vaak zijn vrouwen veel minder brutaal dan mannen en zo eindigen wij dus met minder loon... Leg je twijfels voor aan je werkgever en wie weet waar hij/zij nog mee komt!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:08

Even snel een berichtje:

Reistijd: uur en 3 kwartier vind ik echt te ver, heb ik een half jaar voor school gedaan, maar ik vind het gewoon zonde van mijn tijd. Dus verhuizen is wel noodzakelijk.

Aannemen en doorzoeken: het is een klein bedrijf en ze gaan er we vanuit dat je ook een jaar blijft, anders hebben ze gewoon mensen te kort. Kijk mocht het nou echt niet bevallen, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar aannemen met de intentie om zsm iets anders te vinden, nee, dat vind ik niet kunnen. Daarnaast is er inderdaad nog het probleem van verhuizen.

Doorgroeimogelijkheden: na 3-5 jaar kun je doorgroeien tot medior en krijg je 50% meer loon. Senioren krijgen 3500 pm, maar dat zal over 10-15 jaar zijn, daarna is er niks meer.

Ik ben inderdaad HBO geschoold en niet minder gekwalificeerd dan andere klasgenoten.

Onderhandelingsruimte: alle junioren, medioren en senioren krijgen hetzelfde. Daar is niks in te veranderen.

Ik ben nu nog over met 1 andere junior kandidaat. Ze hebben ook nog 2 medior kandidaten. Er wordt een junior en een medior aangenomen. Morgen moet ik laten weten of ik de baan nog steeds wil, en dan maken ze de uiteindelijke keuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:13

Aannemen en doorzoeken vind je niet kunnen := Sorry, je bent echt veel te lief voor deze wereld ;)

Ze kunnen er prima vanuit gaan dat je minimaal een jaar blijft, maar jij hebt gewoon 1 of 2 mnd (?) opzegtermijn dus als je weg wilt kan je weg.
Wel een beetje voor jezelf opkomen hoor! Je weet wat je waard bent en wat marktconform is ;) Als je het niet vraagt weet je niet of er niks aan te veranderen is. Misschien zeggen ze dit bij iedereen en weet jij zeker wat die anderen maandelijks op hun rekening gestort krijgen? Echt hoor, word wat harder en vertrouw niet iedereen in de wereld, zeker als het om geld gaat :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:16

En aangeven dat je de baan wel wil maar alleen voor een full time contract?? Dan heb je qua financien wat meer speelruimte.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:18

Het was eigenlijk een functie voor maar 24 uur, wat ze me in het laatste gesprek pas vertelde. Dat is nu veranderd vaan 32, meer kan dus echt niet.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:19

Tja ik ben ook net klaar met mijn hbo en mijn eerste salaris was net zo. Terwijl klasgenoten inderdaad hoger zaten. Ik heb het gedaan. Je bent ergens binnen en je doet ervaring op voor je CV. In tussentijd kun je altijd verder kijken. En is er echt niks te overleggen? Misschien dat je van te voren kan afspreken dat je graag naar 3 of 6 maanden het opnieuw wil hebben over het salaris. Of het dan met een grootte stap omhoog kan? Je begint dan pas een meerwaarde te worden voor het bedrijf. Eerst is het natuurlijk vooral inwerken en jij hebt alleen stage ervaring dat is toch wat anders dan iemand die van een ander bedrijf komt. Ik zou het gewoon doen al is het maar voor je CV. Misschien gaat er zo weer 3 maanden overheen voor je wat anders hebt en het gat wordt steeds groter. En een leuk bedrijf is ook heel wat waard kan ik je zeggen. Maar ik denk dat jij je keuze al hebt gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 28-01-18 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt