Opleiding Docent en kennismaneger paard.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3112

Opleiding Docent en kennismaneger paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 23:34

Help!
Ik zoek mensen die ervaring hebben met de opleiding docent en kennismaneger paarden sector op de aeres hogeschool in wageningen. (Voorheen stoas)

Ik heb toen ik van het vmbo afkwam de opleiding paardenhouderik gedaan begonnen op niveau 4 dat qua niveau ook haalbaar was alleen gestopt op niveau 2 aangezien ik een vaste baan kon krijgen en de opleiding me niet erg beviel... Heb nu 2.5 jaar gewerkt in de paarden en kom er nu toch achter (waar veel mensen me eerder voor gewaarschuwd hebben) dat alle dagen werken in de paarden + les geven (wat ik heel leuk vind) en de eigen paarden toch niet leuk is! En financieel ook lastig word in de toekomst (woon nu nog thuis en wil nu prima )
Dus spijt dat ik 1 opleiding paardenhouderij gedaan heb en 2 mijn school niet af gemaakt heb. {:)-:(

Dus kijken naar opleidingen etc etc.
Wil niet alleen maar op kantoor zitten en het liefst toch iets wat ik kan combineren met de paarden.

De bovenstaande opleiding leek mij dus ideaal!! En breed
Alleen loop ik heel erg tegen het niveau aan.
Denk dat de paard gerelateerde vakken en het leren voor de klas staan etc wel te leren valt en te doen is.
Alleen ben ik heel bang dat de vakken : natuurkunde, wiskunde en scheikunde op HBO niveau echt een struikelpunt gaan worden. Heb wiskunde enkel op vmbo gehad en was hier echt niet goed in + jaren niet meer gedaan. Natuurkunde en scheikunde wel op vmbo gehad maar ook een groot drama!
Nu moet ik wel toegeven dat ik eerder ook nooit serieus aan het leren ben geweest en het me weinig kon schelen.(niet slim dus achteraf)

Andere vakken zou ik ook wel mijn best voor moeten doen maar als ik daar voor ga zitten gaat me dat lukken!

Moet natuurlijk eerst mijn mbo 4 halen voor ik kan beginnen aan de opleiding dus kan er alvast wat worden voorbereid en opgehaald worden maar toch.... weet niet of ik het niveau aan kan.

Heeft iemand ervaring met die opleiding en kan mij vertellen of het heel pittig is, hoe het zit met begeleiding, hoe druk het al is als je het niveau makkelijk aan kan etc. Etc.

Alvast heel erg bedankt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:38

Ik weet dat Bokker Macs de opleiding Educatie en Kennismanagement Recreatie- en Gezelschapsdieren doet. Waarschijnlijk komt ze dit topic wel tegen en anders kun je haar misschien een PB sturen.

De bètavakken zijn op het niveau dat havo-eindexamenkandidaten moeten hebben. Het is lastig voor iemand anders te bepalen of dit te hoog gegrepen is of niet, dat is echt afhankelijk van jou kunnen. Daarentegen worden er wel mensen met een niveau 4 diploma toegelaten, dus zou je denken dat het prima haalbaar moet zijn voor mensen die niet van de havo af komen. :)

Mijn ervaring tot nu toe met deze school is dat ze echt heel erg bereid zijn mee te denken en ook graag al je vragen beantwoorden. Je zou ook altijd contact op kunnen nemen met de school zelf en daar je vraag neerleggen, misschien kun je zelfs een dag mee gaan lopen om het niveau te ervaren.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 25-01-18 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Opleiding Docent en kennismaneger paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:43

Ik reageer hier later even uitgebreider op, heb de kopopleiding educatie en kennismanagement groene sector gedaan, wel al paar jaar terug nog in den Bosch
Behoefte informatie daarover?

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 23:47

haike schreef:
Ik reageer hier later even uitgebreider op, heb de kopopleiding educatie en kennismanagement groene sector gedaan, wel al paar jaar terug nog in den Bosch
Behoefte informatie daarover?

Zal super fijn zijn!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:58

Ik kan morgen uitgebreider reageren! Haike er is inmiddels wel veel veranderd, zelfs in de 3 jaar dat ik er zit. Geen BS assessments meer maar fase assessments bijv.

Je krijgt goede begeleiding maar je moet veel zelf studeren. Vind het niveau zelf niet moeilijk (heb ook de havo vakken moeten doen) maar er zijn veel studenten toch door afgehaakt omdat ze bv alleen wiskunde niet haalde.
Biologie wordt in je tweede jaar een groot onderdeel en dan ga je diep in op planten en cellen. Als biologie of na/sk je absoluut niet interesseert wordt dat een groot struikelpunt.
Denk ook niet te licht over de docent gerelateerde vakken. Dat is 80% van de opleiding en best pittige toetsen (theorieën verbinden aan casussen). Vakverdieping is vooral op eigen houtje of met de studievereniging. Je krijgt maar 2 semesters echt les over je vak.
Ik vind het persoonlijk niet super moeilijk maar bezwijk nog wel eens onder de werkdruk op stage en alle verslagen die ik moet inleveren. Je bent zo'n 40 uur bezig met je vakken in theorie, alleen is het niet echt mooi verdeeld. De ene week kan je niks, de andere week verveel je je niet. := je moet goed tegen inleverdruk kunnen.
Nu heb ik toch al heel veel getypt haha. Als je nog meer vragen hebt beantwoord ik ze graag.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:07

Ik heb het 1e jaar gevolgd, maar kon deze vakken overslaan aangezien ik dat op havo heb gehad. Wat ik hoorde van klasgenoten was dat het inderdaad vrij pittig is na het mbo maar bijna iedereen heeft (sommigen door flink zn best te doen) het wel gehaald. Hun hadden voor de klas wel een voorsprong aangezien ze veel praktijk ervaring hadden en dat miste ik toch wel heel erg zonder mbo opleiding.

Beide kanten hebben dus voor en nadelen. Je moet veel zelf regelen, de docenten willen je graag helpen als je daar naar vraagt, maar je staat echt wel meer op je eigen benen dan op mbo. Het kan allemaal enorm onduidelijk zijn.

En inderdaad, veel verslagen! Heel veel.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 01:42

Lees dat er veel in veranderd sinds ze in Wageningen zitten, ik zat zelf nog in Dronten. Had mbo4 en heb de exacte vakken op havo niveau moeten doen. Heeft me veel moeite gekost (slecht met cijfers) maar zoals eerder genoemd de docenten zetten zich keihard voor je in als je, je goede wil laat zien. Ik heb ontzettend veel bijlessen gehad waardoor ik het heb gehaald.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:08

Ik heb zelf het eerste jaar gevolgd en niet afgerond (2016-2017). Kan mij ook niet aansluiten bij bovenstaande berichten. Leraren toonde weinig tot geen interesse enhadden geen zin of tijd om vragen te beantwoorden. Zelfs bij mijn exit gesprek ging hij zitten bellen over wat ze van het weekend gingen doen dus over koetjes en kalfjes. Alles draait om de naam van de school en de leerlingen boeien niet. Docenten lijken weinig tot geen kennis te hebben van het vak wat ze geven. Niveau van de vakken ook de havo vakken vond ik mee vallen.

Bij een diploma uitreiking heeft de directrice zelfs gezegd dat zij een slechte school zijn (onderop in de lijst). Toch wordt er weinig gedaan aan verbetering.

Deze school zal ik dan ook niet snel aanraden. Dit is niet alleen wat ik bij de paardensector mee heb gekregen maar ook van groen en dier. Er is geen of hele slechte communicatie op die school.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:49

Over de communicatie ben ik het ook mee eens, enorm slecht en heel veel onduidelijkheid.

Maar ik heb leraren gehad die echt hun best voor de leerlingen deed, je moest er wel zelf om vragen maar zolang je inzet toonde deden hun dat ook voor mij.

Je valt wel een beetje in het diepe op deze school, en dat moet je aankunnen.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:17

xTiffani schreef:
Over de communicatie ben ik het ook mee eens, enorm slecht en heel veel onduidelijkheid.

Maar ik heb leraren gehad die echt hun best voor de leerlingen deed, je moest er wel zelf om vragen maar zolang je inzet toonde deden hun dat ook voor mij.

Je valt wel een beetje in het diepe op deze school, en dat moet je aankunnen.

Klopt er waren er een paar. Ik kan er hooguit 4 op noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:39

Is het een optie om naar een ander MBO te kijken, om zo toch HBO te kunnen starten?
Eventueel een BOL/BBL zijn vaak leuke opleidingen met niet al te veel theorie.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 17:26

Bedankt voor jullie reacties!
Ga ga vanavond naar mbo opleiding kijken junior account manager en hoop dat ik dat ook kan combineren. Zoals vertegenwoordiger ruitersport artikelen of iets dergelijks.
Wil ook nog naar de opendag van de stoas en daar even goed vragen stellen qua niveau etc.
Zou het heeeeel graag willen maar ben zelf bang dat het niveau gewoon een stap te hoog ligt en daardoor mijn motivatie bij een aantal vakken zoek gaat raken..

Iemand nog suggesties voor andere mbo 4 opleiding ?