Alleenstaande mama's en papa's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:50

Hier krijg ik een klein bedrag aan alimentatie voor de kinderen. Partneralimentatie hoef ik niet. Ik vind het onzin dat mijn ex voor mij zou moeten betalen.
De kinderen zijn het meest bij mij, ook hier ingeschreven. En ik betaal dan in principe ook alles voor de kinderen.
Maar dit is ook omdat mijn ex absoluut niet met geld om kan gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:55

Hier geen co-ouderschap maar een omgangsregeling en dus ook alimentatie. Is maar een klein bedrag en dekt totaal niet de kosten omdat ze op hoog niveau sport maar goed. Is mij inmiddels allemaal wel goed. Ik red me wel met haar, dan betaal ik zelf wel het grootste deel, ook prima.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:59

Partner alimentatie, heb ik ook gezegd van nee die hoef ik niet.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:03

Ik krijg wel alimentatie maar geen partneralimentatie. Ik betaal alles voor de kinderen wat ze nodig hebben. Ik ga ook van baan veranderen omdat wij een bedrijf aan huis hebben en ik daar ook in meewerk. Ik ga wel maar 24 uur werken zodat ik tijd over hou om de kinderen gewoon naar de sporten te laten gaan en leuke dingen te doen.
Ik krijg straks werkuren van 6-14 uur of van 14-21 uur. Dan kan mijn ex de kinderen naar school doen of juist ophalen. Dat is praktisch omdat wij dichtbij elkaar blijven wonen.

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:07

Ik moet ook alles zelf regelen kwa opvang. Ik heb 1 kind op het middelbaar, die red zich wel. Twee kinderen op een school met continuerooster en 1 kind bij een gastouder en PSZ. Zodra de jongste ook naar school gaat, vervalt de gastouder en PSZ en ga ik onder schooltijd werken, dan kom ik ongeveer op 23 uur uit. Dan heb ik nog 2x per maand dat ik uren in zou kunnen halen op zaterdag, of extra kan gaan werken. Ik weet alleen nog niet hoe ik het met al die vakanties zou moeten oplossen. Opa's en oma's werken zelf en wonen ver weg. Dus even uitpluizen wat handig is. Maar gelukkig duurd dat nog een jaar :D

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:25

Dannon schreef:
Ook bij coouderschap kan er recht zijn op alimentatie; maar dat is afhankelijk van hoe je de kosten regelt.

Technisch gezien moet de ontvanger van de alimentatie ook alle kosten vam de kinderen betalen.

In ons geval hebben we twee kinderen, waarvan eentje bij mij ingeschreven en eentje bij hun moeder. Op basis van inkomens kan je dan een alimentatieberekening doen per kind. Krijg je kort door de bocht dat moeder mij moet betalen voor dochterlief, en ik haar voor mijn zoon.

Verdien je evenveel, komt dat gelijk uit, en kan je het wegstrepen. Verdient de een meer dan de ander, dan loopt er alsnog een alimentatiebedrag.

Maar... dan heb je ook de discussie van wie wat betaalt.

Intussen heeft hun moeder ook een baan, en ga ik juist minder verdienen. We zijn nu overgestapt op de andere optie: de kosten verdelen. Scheelt weer een hoop rekenwerk. Dan looot er geen alimentatie meer; maar als de een meer verdient, kan die ook meer van de hobbys oppakken bijvoorbeeld.

To be honest: geen alimentatie geeft toch een stuk rust, geen discussies over wat eerlijk is voor de ouders, wie er meer of minder verdient, wie wat betaalt, of het wel of niet uitgegeven wordt aan de kinderen...

Bij ieder thuis besluiten we zelf wat we uitgeven aan kleding en speelgoed. Speelgoed mag gewoon heen en weer. Hobby in overleg, wil je dat je kind paard gaat rijden, overweeg dan ook zelf de kosten te betalen :P

Ja idd, bij 50/50 kan er toch allimentatie zijn. Maar eigenlijk betalen we het merendeel van de kosten van de gemeenschappelijke rekening waar de kindertoeslag wordt op gestort. Ook kleding etc. Speelgoed, cadeautjes etc geeft elk wat hij of zij wil/kan, de kinderen kunnen daar vrij over beschikken en nemen mee wat ze graag meenemen naar elk van de ouders. Voor de huisgebonden kosten, huisvesting en voeding voornamelijk, zou eventueel obv inkomen kunnen berekend worden of er allimentatie verschuldigd is. Mijn inkomen is behoorlijk hoger, zij heeft een partner waarmee ze samen een huis heeft gekocht. Dus ik denk dat het dan moeilijk is om te bepalen of alimentatie te verantwoorden is, het is in elk geval nooit aan bod gekomen of een kwestie geweest.
Ivm hobby's, steeds in overleg en gedeelde kosten. Het is niet omdat bv paardrijlessen op haar dagen zijn dat zij die moet betalen, het gaat om wat de kinderen willen en of het redelijk is.
Elk 1 kind inschrijven is fiscaal mss zelfs gunstiger dan de regeling met 50% ten laste, maar met 3 wordt het moeilijk haha, ik weet niet welk kind we in 2 moeten hakken :P.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:39

Met 3 hoef je fiscaal niet moeilijk te doen hoor :) Zolang ieder "1 of meer" kinderen ingeschreven heeft heb je beide alle voordelen zonder problemen :)

Verder herken ik de puzzels met werk en alles ook. Nu had ik zelf wel de mazzel van veel thuiswerken. Maar wat goud waard is: goede contacten met andere ouders in de omgeving ;)

Ik heb op vrije dagen af en toe een full house met vriendjes en vriendinnetjes vanwege werkroosters en nachtdiensten bij anderen. Maar net zo goed, toen ik laatst jeugdzorg woensdagmiddag over de vloer zou krijgen, konden die van mij ook zo uit school vandaan terecht bij vriendjes en vriendinnetjes :D

Een goed netwerk: goud waard!!

Ik ga nog net niet met iedereen op vakantie. Hoewel we een keer in de voorjaarsvakantie toevallig tegelijk op hetzelfde park zaten met een ander gezin, met zowel een vriendje van Mika als een vriendinnetje van Luna. Wat was dat *handig* met zwemmen en het attractiepark naast de deur... XD

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:45

Ik begrijp het principe met andere ouders, maar ik wil daar zelf niet afhankelijk van zijn. Puur omdat ik dat bij anderen vaak zat fout heb zien gaan. Daarnaast denk ik ook niet dat ik me er heel prettig bij zou voelen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:03

Dannon, misschien is dat dan anders in Ndl, in Belgiƫ heb je per kind een van belasting vrijgesteld stuk loon. Dus 1,2 of 3 maakt een verschil, want het is niet-lineaire toename. Als ik er 3 als bij mij ten laste doorgeef heb ik 7500 euro vrijstelling dacht ik, bij 1 is dat zelfs niet bij benadering een derde dus het maakt wel een verschil. Voor een aantal "voordelen" zoals korting op waterfactuur per gedomicieerde, onroerende voorheffing moet het bij 1 van beide, domicilie bij beide kan jammer genoeg niet. Maar dat verrekenen we ook tov elkaar.
Ik werk 90%, maandag en dinsdag 2 uur minder zodat ik hen kan brengen en halen op school zonder dat ze naar de naschoolse opvang moeten (behoudens uitzonderingen bij meetings bv) en idd ook veel thuiswerken, kan tot 2 dagen per week.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:12

Ahhhh... ja, dat werkt dan flink anders dan in Nederland! Geen aftrek per kind hier :)

Wij hebben een inkomensafhankelijke combinatiekorting als je werkt en 1+ kind op je adres hebt. Verder kinderbijslag (kan je verdelen) en kindgebonden budget als aanvulling op een lager inkomen (daar is kind op je adres op zich niet verplicht voor). En dan nog een extra tegemoetkoming als je wel kinderen hebt maar geen partner op je adres ingeschreven :)

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:29

Ik hb jullie mening en of advies nodig denk ik.

Ik zit echt al weken te denken over het feit dat mijn zoon geen erkenning heeft van zijn vader.
Het feit dat zijn vader bij zijn familie loopt te piepen dat hij het zo moeilijk er mee heeft.. maar onderhand al 3 en half jaar nergens op reageerd . Tegen nieuwe vriendinnen zegt dat hij alleen een dochter heeft... maar wel bij zijn tante piepen dat hij zoveel op hem lijkt.. mij de zwarte piet toe speelt dat hij hem niet mag zien... en ik ben zn slechte moeder.. en weet ik het wat wel niet allemaal. Zijn familie hb ik wel contact mee.. nu zeggen hun waarom ik het niet aanvecht om allementatie te vragen. Ik red me verder allemaal net maar het lukt dus voor het geld hoef ik het niet te doen.. maar hun zeggen dan heeft je zoon op zn minst dat stukje erkenning. Dat zn vader wel iets heeft gedaan.
Nogmaals ik hoef zn geld niet.. maar het gaat om mn zoon.
Maar ik weet niet wat ik moet.. aan ene kan ja die klootzak heeft me 3 en half jaar laten zweten.. en ik werk keihard om het rond te breien.
Aan de andere kant. Als ik hem die plichten geef.. dan geef ik.hem.ook rechten... dan weet ik dat omdat hij betaald dan toch wel zn zoon wil zien. Maar dan niet omdat hij het zo graag wil. Maar meer om het principe.
Ik weet het niet meer.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:15

Stukjes advies die wij telkens meekrijgen vanuit de hulpverlening (en daar kennen we er genoeg van!):

1. Je kan de ander niet veranderen. Dat kunnen ze alleen zelf.

2. (Deze is nieuw voor mij, vorige week gekregen van een andere ouder :D ): NIVEA. Niet Invullen Voor Een Ander.

Of hij wel of niet actief probeert een vader te zijn kan je niets aan doen, dat is aan hem. En je energie steken in nadenken of het vragen om alimenentatie wel of niet zal zorgen voor dat hij zijn kind ziet, en of dat om de juiste redenen zal zijn of juist niet... daarvoor is NIVEA. Je kan er heel veel energie in steken om dat te bedenken, maar je weet het toch nooit. :)

Als je je zelf redt, dan is dat prima. Dat is jouw keuze voor jezelf. Als je geld nodig hebt en wel alimentatie wil aanvragen; ook jouw keuze, als je het dan maar voor "jezelf" doet... want als middel om de ander te veranderen bereik je er toch weinig mee vrees ik.

Ja, voor je zoontje zou het fijn zijn als zijn vader een rol speelt in zijn leven. Maar het enige wat je kan doen, is denk ik er voor open staan als vader zelf besluit een stap in die richting te zetten.

En wat hij zegt over jouw tegen je familie... kan je ook weinig mee. Maar het klinkt alsof zijn familie er ook nuchter mee om gaat...?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:23

Regallie schreef:
Sinds kort mag ik me bij de groep alleenstaande mama's aansluiten en ik ben op zoek naar lotgenoten.

Om een lang verhaal kort te maken: de vader van mijn dochtertje en ik zijn sinds oktober vorig jaar uit elkaar. Mijn dochtertje is inmiddels ruim 9 maanden, nog ontzettend jong dus. We hebben besloten om ondanks haar jonge leeftijd toch te gaan voor co-ouderschap. Dat lijkt op het moment hele goed te gaan. De kleine meid doet het super en de communicatie tussen mij en haar vader gaat redelijk.
Volgende week trek ik in mijn nieuwe huis. Op naar een nieuwe toekomst.
Echter vind ik alles behoorlijk spannend en ik vraag me continu af of ik het wel goed doe voor mijn kleine meisje.

Wat ik met dit topic wil? Praten met lotgenoten. Hoe ervaren jullie het alleenstaande moederschap/vaderschap? Oftewel een topic om je hart te luchten, om tips en trucs te delen en om elkaar te steunen in moeilijke tijden.

Wat misschien leuk is voor je (ik ben er ook lid van): www.ouderalleen.nl boordevol lotgenoten, tips, uitjes, vakantie's enz. Kost maar 12,50 per jaar maar je kunt gewoon een kijkje op de site nemen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:22

Lieve mama's en papa's.
Heel binnenkort ben ik gescheiden, het huis moet verkocht worden en ik ga ik een huurhuis.
Ik ben natuurlijk bang dat ik niet goed rond kan komen met mijn 2 kinderen.
Mag ik vragen wat jullie vaste lasten ongeveer zijn en hoeveel geld ik nodig ga hebben om normaal rond te komen?

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:11

Storm schreef:
Lieve mama's en papa's.
Heel binnenkort ben ik gescheiden, het huis moet verkocht worden en ik ga ik een huurhuis.
Ik ben natuurlijk bang dat ik niet goed rond kan komen met mijn 2 kinderen.
Mag ik vragen wat jullie vaste lasten ongeveer zijn en hoeveel geld ik nodig ga hebben om normaal rond te komen?


In principe is de regel hoe minder je verdiend, hoe hoger je toeslagen zijn. Ik zit op bijstandsniveau met mijn werk en hou na de vaste lasten ongeveer 650 euro over voor tanken, boodschappen en extra's of uitjes.

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:21

DebGizmo schreef:
Storm schreef:
Lieve mama's en papa's.
Heel binnenkort ben ik gescheiden, het huis moet verkocht worden en ik ga ik een huurhuis.
Ik ben natuurlijk bang dat ik niet goed rond kan komen met mijn 2 kinderen.
Mag ik vragen wat jullie vaste lasten ongeveer zijn en hoeveel geld ik nodig ga hebben om normaal rond te komen?


In principe is de regel hoe minder je verdiend, hoe hoger je toeslagen zijn. Ik zit op bijstandsniveau met mijn werk en hou na de vaste lasten ongeveer 650 euro over voor tanken, boodschappen en extra's of uitjes.


Zelfde hier :)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:24

Dannon schreef:
Ahhhh... ja, dat werkt dan flink anders dan in Nederland! Geen aftrek per kind hier :)

Wij hebben een inkomensafhankelijke combinatiekorting als je werkt en 1+ kind op je adres hebt. Verder kinderbijslag (kan je verdelen) en kindgebonden budget als aanvulling op een lager inkomen (daar is kind op je adres op zich niet verplicht voor). En dan nog een extra tegemoetkoming als je wel kinderen hebt maar geen partner op je adres ingeschreven :)


Voor KGB moet er wel degelijk een kind op je adres staan ingeschreven.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:36

Bon_charmeur schreef:
Ik hb jullie mening en of advies nodig denk ik.

Ik zit echt al weken te denken over het feit dat mijn zoon geen erkenning heeft van zijn vader.
Het feit dat zijn vader bij zijn familie loopt te piepen dat hij het zo moeilijk er mee heeft.. maar onderhand al 3 en half jaar nergens op reageerd . Tegen nieuwe vriendinnen zegt dat hij alleen een dochter heeft... maar wel bij zijn tante piepen dat hij zoveel op hem lijkt.. mij de zwarte piet toe speelt dat hij hem niet mag zien... en ik ben zn slechte moeder.. en weet ik het wat wel niet allemaal. Zijn familie hb ik wel contact mee.. nu zeggen hun waarom ik het niet aanvecht om allementatie te vragen. Ik red me verder allemaal net maar het lukt dus voor het geld hoef ik het niet te doen.. maar hun zeggen dan heeft je zoon op zn minst dat stukje erkenning. Dat zn vader wel iets heeft gedaan.
Nogmaals ik hoef zn geld niet.. maar het gaat om mn zoon.
Maar ik weet niet wat ik moet.. aan ene kan ja die klootzak heeft me 3 en half jaar laten zweten.. en ik werk keihard om het rond te breien.
Aan de andere kant. Als ik hem die plichten geef.. dan geef ik.hem.ook rechten... dan weet ik dat omdat hij betaald dan toch wel zn zoon wil zien. Maar dan niet omdat hij het zo graag wil. Maar meer om het principe.
Ik weet het niet meer.



Lastige situatie Bon charmeur.

Wanneer hij erkend dan heeft hij wel recht op omgangsregeling en betaling van alimentatie maar hij heeft niet meteen ouderlijk gezag. Indien er goede afspraken gemaakt kunnen worden voor omgangsregeling, al is het maar een paar uurtjes op een zondag bijv, dan is het misschien nog te overwegen. Maar inderdaad mensen kun je niet veranderen en als je het zelf financieel redt dan is dat toch wel prettig. Ook al is het geen vetpot. Vraagt hij zelf weleens naar z'n vader?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:47

SophievdV schreef:
Dannon schreef:
Ahhhh... ja, dat werkt dan flink anders dan in Nederland! Geen aftrek per kind hier :)

Wij hebben een inkomensafhankelijke combinatiekorting als je werkt en 1+ kind op je adres hebt. Verder kinderbijslag (kan je verdelen) en kindgebonden budget als aanvulling op een lager inkomen (daar is kind op je adres op zich niet verplicht voor). En dan nog een extra tegemoetkoming als je wel kinderen hebt maar geen partner op je adres ingeschreven :)


Voor KGB moet er wel degelijk een kind op je adres staan ingeschreven.


Inderdaad :j Mijn ex kan geen kgb aanvragen omdat ons zoontje bij mij ingeschreven staat. Ik maak hem dus de helft van het kgb over.


Storm: op de site van de belastingdienst (toeslagen) kan je heel makkelijk een berekening maken van je toeslagen. Vergeet ook niet dat je de kinderbijslag en evt alimentatie krijgt.
kgb met alleenstaande ouderkop is best een lekker bedrag en je krijgt met je jaarlijkse belastingopgave ook nog inkomensafhankelijke ouderkorting

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:51

SophievdV schreef:
Voor KGB moet er wel degelijk een kind op je adres staan ingeschreven.


Bijna... Voor KGB moet je kinderbijslag hebben; en die kan je bij coouderschap ook hebben als je kind niet op je adres staat :)

Wel is het een bedrag per kind, dus je krijgt niet zomaar beide het hele bedrag (het wordt verdeeld, of dit doe je zelf). Er is ook nog een alleenstaande ouderkop; bij 2 of meer kinderen is het dan gunstig om ieder apart voor tenminste 1 kind het KGB aan te vragen zodat je beide die alleenstaandeouderkop hebt... maar alleen relevant als je alleenstaand bent natuurlijk!

Bij 1 kind kan wel maar 1 iemand het KGB aanvragen... maar dit mag ook de ouder zijn waar het kind niet ingeschreven staat, als er maar wel een coouderschap is.

(Die situatie hadden wij een tijdje. Kind 1 stond bij mij, kind 2 bij moeder, ik verdiende sowieso te veel voor KGB, maar moeder had wel recht op KGB en had die dus voor beide kinderen)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:54

Je moet de aanvrager zijn van de kinderbijslag en dat is degene die het kind op het adres heeft staan..

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:00

Je moet het *krijgen*. Daarvoor is ingeschreven staan niet vereist.

Bij ons is de aanvrager sowieso voor beide kids hun moeder. Die kreeg voorheen het hele bedrag via de SVB. Nu omgezet naar 50/50.

Wat de SVB netjes opdeelt. (Als we apart hadden aangevraagd had ik meer gehad omdat de oudste op mijn adres staat en in een hoger tarief valt :') ).

Ik zie dus ook mijn Mijn SVB geen gegevens verder omdat ik niet de aanvrager ben, maar dochterlief toch echt op mijn adres staat :)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:03

Hmm.. Ik ga er eens achteraan. Vriendinnen van me werken bij de Belastingdienst en 1 van hen was er vrij stellig over. Maar nu ik deze tekst zo lees kon je ook nog wel eens gelijk hebben. Wat voor mij echt een uitkomst zou zijn!

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:11

De belastingdienst zijn ook maar mensen hoor, en de regels niet altijd 100% helder. Kan prima zijn dat er daar weer een andere dimensie was waar voor kind X de andere ouder al KGB ontvangt of zo, dat daar het verschil zit...?

Maar mijn ervaring met de belastingdienst is dat je er gewoon naar moet kijken met ze. Zo was er rondom studie aftek als je geen diploma haalt ook wat wazige regelgeving. Dit gezellig samen met de inspecteur toen uitgeplozen :D

(Uitkomst: ik mocht het niet aftrekken over het jaar waarin ik dat deed, en die aftrek terugbetalen)

((Plottwist! Maar het mocht WEL in het huidige jaar kwam hij achter, waarin ik zelfs meer kon aftrekken door hoger inkomen, dus dankzij de inspecteur er netto op vooruit <3 )

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 09:53

janderegelaa schreef:
Regallie schreef:
Sinds kort mag ik me bij de groep alleenstaande mama's aansluiten en ik ben op zoek naar lotgenoten.

Om een lang verhaal kort te maken: de vader van mijn dochtertje en ik zijn sinds oktober vorig jaar uit elkaar. Mijn dochtertje is inmiddels ruim 9 maanden, nog ontzettend jong dus. We hebben besloten om ondanks haar jonge leeftijd toch te gaan voor co-ouderschap. Dat lijkt op het moment hele goed te gaan. De kleine meid doet het super en de communicatie tussen mij en haar vader gaat redelijk.
Volgende week trek ik in mijn nieuwe huis. Op naar een nieuwe toekomst.
Echter vind ik alles behoorlijk spannend en ik vraag me continu af of ik het wel goed doe voor mijn kleine meisje.

Wat ik met dit topic wil? Praten met lotgenoten. Hoe ervaren jullie het alleenstaande moederschap/vaderschap? Oftewel een topic om je hart te luchten, om tips en trucs te delen en om elkaar te steunen in moeilijke tijden.

Wat misschien leuk is voor je (ik ben er ook lid van): http://www.ouderalleen.nl boordevol lotgenoten, tips, uitjes, vakantie's enz. Kost maar 12,50 per jaar maar je kunt gewoon een kijkje op de site nemen.


Bedankt voor de tip +:)+