Iphone update, dataverbruik ondanks wifi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Iphone update, dataverbruik ondanks wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:11

Kon even geen betere titel bedenken, maar ik heb dus mijn telefoon geupdate en ondanks dat ik de hele dag op wifi zit krijg ik toch bericht dat ik door mijn data heen ben. Het enige wat ik hieraan kan doen is mijn dataverbruik uit zetten. Alleen dit vergeet ik steeds dus ben ik nu binnen 1 week 2x door mijn bundel gegaan.

Beetje zonde.. -O-

Ik heb gegoogled en dan vind ik iets over een 'Slimme netwerkwissel' en wifi-assistentie. Dit staat bij mij alleen al uit?? Wat kan ik hier aan doen? Heb ik iets over het hoofd gezien? Of kan ik een afspraak gaan maken bij de apple store? :\

zonnebloem18

Re: Iphone update, dataverbruik ondanks wifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:13

Uitzoeken welke app zoveel data gebruikt?

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:14

Ik zet meestal idd mijn dataverbruik uit.
Wat ook nog wel eens helpt is dat heel veel apps op de achtergrond werken, die gebruiken dus ook je data. Ik weet niet zeker of je dat al uit hebt staan maar dat was bij mij toch echt wel veel wat minder verbruik opleverde.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:18

Maar is het niet zo dat als jij op wifi zit je verbruik via wifi gaat en je data dus gewoon blijft staan tot je weer van het wifi netwerk af bent? (Zo was het iig bij mij jaren lang zo tot ik net die laatste update erop zette).

Ik heb nog nooit uren achtereen op wifi gezeten om dan ineens een melding te krijgen dat ik door mijn data ben.. Is toch vreemd? :=

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:19

als het goed is kan je data voor een aantal apps uitzetten, ik heb alleen data aan voor whatsapp.

Switch dan af en toe wel met insta of fb etc.

Youtube etc staat allemaal uit

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:19

Bij IPhone heb je bij instelling mobile data (of: mobiele gegevens) staan. Je moet hierop klikken en dit uitzetten. Zo schakel je je internet uit (ik weet niet of je dit bedoeld met data verbruik uitzetten, maar ik dacht ik zeg het toch even).

Ik heb ook wel eens dat als ik Netflix kijk op de WiFi, hij af en toe overspringt naar mijn data, omdat er geen goede WiFi ontvangst gevonden kan worden. Soms kijk ik daardoor onbewust een hele aflevering op data. En ja, dan gaat het hard. Het enige wat je eraan kunt doen is dus je internet uitzetten, ook (of wat zeg ik: JUIST) als je op WiFi zit.

+ veel apps verbruiken data op de achtergrond!! Kijk in je instellingen welke apps dit zijn, zo ga je onnodig data verbruik tegen. Een voorbeeld is de 9292 app, deze slurpt data als een malle. Ontvangen en versturen van Snapchats kost ook veel MB's..

WiFi-assist (mijn telefoon staat op Engels) is geloof ik het meteen overschakelen naar internet wanneer er geen WiFi (meer) gevonden kan worden. Je kunt daaronder zien hoeveel MB je hebt verbruikt terwijl je eigenlijk op WiFi zou moeten zitten.

Als je zeker weet dat je dit allemaal uit hebt staan, zou ik eerst even langs de telefoon winkel lopen. Wie weet hebben ze daar een tip voor je. Lijkt me sterk dat het aan Apple ligt eigenlijk, maar zou kunnen natuurlijk.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:21

Aroha schreef:
Maar is het niet zo dat als jij op wifi zit je verbruik via wifi gaat en je data dus gewoon blijft staan tot je weer van het wifi netwerk af bent? (Zo was het iig bij mij jaren lang zo tot ik net die laatste update erop zette).

Ik heb nog nooit uren achtereen op wifi gezeten om dan ineens een melding te krijgen dat ik door mijn data ben.. Is toch vreemd? :=

Dat is dus die WiFi assist. Om het jou als gebruiker makkelijker te maken wordt er vliegensvlug gewisseld tussen data/WiFi. Soms heb ik gewoon een goede WiFi ontvangst en blijft mijn telefoon alsnog op 4G staan. Dan moet ik de WiFi even opnieuw 'connecten' en doet hij het weer

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:23

Unique6, yes maar dat heet dus 'slimme netwerkwissel' en dat kun je uitzetten, en dat staat bij mij dus al uit. Waarom gaat hij dan toch nog door met het verbruiken van mijn Data? Het uitzetten van dingen zou niet eens moeten want hij zit op wifi en mag dan technisch gezien geen data verbruiken, zelfs al is mijn wifi verbinding slecht, want 'wifi assistentie/ slimme netwerkwissel' staat uit.

-O-

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:23

Uniqute6 ik geef al in mijn begin post aan dat ik wifi assist, wifi assistentie, slimme netwerkwissel, potato potato, uit heb staan :=.. Dus dat kan het dan niet zijn..

Edit: Voorheen kreeg ik dan gewoon een melding in mijn apps met 'we kunnen even niet connecten want je wifi verbinding is te slecht', dit was omdat ik die functie dus uit had staan.
Laatst bijgewerkt door Aroha op 25-01-18 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:27

Unique6 schreef:
Bij IPhone heb je bij instelling mobile data (of: mobiele gegevens) staan. Je moet hierop klikken en dit uitzetten. Zo schakel je je internet uit (ik weet niet of je dit bedoeld met data verbruik uitzetten, maar ik dacht ik zeg het toch even).

Ik heb ook wel eens dat als ik Netflix kijk op de WiFi, hij af en toe overspringt naar mijn data, omdat er geen goede WiFi ontvangst gevonden kan worden. Soms kijk ik daardoor onbewust een hele aflevering op data. En ja, dan gaat het hard. Het enige wat je eraan kunt doen is dus je internet uitzetten, ook (of wat zeg ik: JUIST) als je op WiFi zit.

+ veel apps verbruiken data op de achtergrond!! Kijk in je instellingen welke apps dit zijn, zo ga je onnodig data verbruik tegen. Een voorbeeld is de 9292 app, deze slurpt data als een malle. Ontvangen en versturen van Snapchats kost ook veel MB's..

WiFi-assist (mijn telefoon staat op Engels) is geloof ik het meteen overschakelen naar internet wanneer er geen WiFi (meer) gevonden kan worden. Je kunt daaronder zien hoeveel MB je hebt verbruikt terwijl je eigenlijk op WiFi zou moeten zitten.

Als je zeker weet dat je dit allemaal uit hebt staan, zou ik eerst even langs de telefoon winkel lopen. Wie weet hebben ze daar een tip voor je. Lijkt me sterk dat het aan Apple ligt eigenlijk, maar zou kunnen natuurlijk.

Aan wie ligt het dan? Moet ik naar mijn provider? Het staat namelijk écht uit.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:29

Het is toch een kleine moeite om je data uit te zetten als je het niet gebruikt? Een kleine moeite voor een grote besparing.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:30

Aroha schreef:
Unique6 schreef:

Aan wie ligt het dan? Moet ik naar mijn provider? Het staat namelijk écht uit.

De provider is degene die jouw internet aanlevert, je IPhone dobbert gewoon mee op jouw abonnement. Ik zou dus eerst naar de provider gaan inderdaad :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:31

vevina schreef:
Het is toch een kleine moeite om je data uit te zetten als je het niet gebruikt? Een kleine moeite voor een grote besparing.

Ik heb nu al, wat is het, 9 jaar iphones? Nooit heb ik dit moeten uitzetten, nooit problemen gehad, het is niet zo gek dat dit dus niet in mijn systeem zit, en als het probleem zich ineens voordoet kan ik me hier ook niet op voorbereiden. Ik krijg nergens een melding of waarschuwing, pas toen ik al door al mijn data was kreeg ik een melding. Het gaat niet om of dit een te grote moeite is, mijn vraag is, waarom doet mijn telefoon dit, is er ergens een functie faal, kan ik hier iets aan doen of moet ik naar de winkel met dit probleem. Uit jullie antwoorden kan ik iig opmaken dat ik naar een winkel moet. Waarvoor dank.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:36

Ik zou toch echt kijkrn welke app het meeste heeft verbruikt.

Stom voorbeeld speelt fb auto filmpjes af ? Is al soms een redelijk verbruik.

Jou provider kan zien hoeveel verbruikt is rond hoelaat maar niet aan wat.

En even het dilemma wifi assitentie verklaren : zwart wit iphone kiest gewoon wat die doet. oh ik kan je een betere verbinding geven dan doe ik dat ook. Als je het wilt of niet.
Als er dan met wifi nog problemen zijn, kan het een indicatie geven dat die niet weet 2.4 ghz of 5 ghz.
Maar dat is een heel ander verhaal.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:39

Maar mijn wifi assist staat uit. Dat kun je uit zetten. Dus dit speelt hier niet. Ik heb overigens sinds mijn zomervakantie vrijwel alle apps uit staan omdat ik tijdens mijn vakantie binnen de EU anders te snel door mijn data ging. Daarnaast, wifi assist, staat uit, dus als ik op wifi zit, zou hij geen gebruik mogen maken van mijn data.

Daarnaast; ik heb geen facebook app en zit vrijwel niet op youtube. Either way. Het probleem zou zich helemaal niet moeten voordoen want mijn wifi assist staat uit.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:43

Apple registreert in instellingen ook welke apps data verbruikt hebben. Kan je daar geen info uit halen?
Kunnen het app-updates zijn? Dat die over de 4g gaan door een instelling?

Welke provider heb je? Ik kan een uitgebreide rekening opvragen bij Vodafone en dan kan ik precies zien waar en wanneer ik data verbruik.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:46

Aroha schreef:
Maar mijn wifi assist staat uit. Dat kun je uit zetten. Dus dit speelt hier niet. Ik heb overigens sinds mijn zomervakantie vrijwel alle apps uit staan omdat ik tijdens mijn vakantie binnen de EU anders te snel door mijn data ging. Daarnaast, wifi assist, staat uit, dus als ik op wifi zit, zou hij geen gebruik mogen maken van mijn data.

Daarnaast; ik heb geen facebook app en zit vrijwel niet op youtube. Either way. Het probleem zou zich helemaal niet moeten voordoen want mijn wifi assist staat uit.

Heb ook niet aangegeven dat die aan staat.
Gewoon de zwart witte verklaring van wat het doet.
Maar je weer waar wifi assitentie staat. Daarboven staan ook de apps en zie je normaal ook onder staan van kb mb of gb.
Kijk eens welke het meest heeft verbruikt. Dan kan het nog aan andere instellingen liggen.

check dit ook eens even.
https://www.appletips.nl/automatisch-updaten-apps/

verbruik kan ook al zijn van voor dat je op wifi zat

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:52

Sani, ik zit bij T-Mobile. Dit probleem doet zich echt voor sinds ik de laatste update heb doorgevoerd (waar ik best laat mee was, maar dat terzijde :') ). Ik zou dus zelf echt niet weten waar dit aan kan liggen. Ik heb toevallig wel apps geupdate vandaag, maar bv afgelopen zaterdag was hij er ook ineens doorheen en toen heb ik niets geupdate.. Snap er echt niets van. Ik zit dus al die tijd gewoon op wifi, omdat ik ziek thuis zat :+.

Kmbrly, iedereen valt hier in herhaling over de assistentie, maar die staat uit, dus jouw reactie kwam op mij een beetje over als de zoveelste reactie. Daarnaast weet ik hoe deze functie werkt.
In die lijst met apps staan er weinig aan op dataverbruik. Ik heb de meeste namelijk uitgezet. Het enige wat ik veel gebruik is whatsapp en een spelletje (die normaliter probleemloos op wifi draait en geen data verbruikt tenzij ik echt van het wifi netwerk af ben. Bij slechte wifiverbinding gaf hij voorheen gewoon een melding en liep vast).

Automatisch updaten heb ik uit staan.

Edit: Ik ben vrijwel niet van het wifi netwerk af geweest en terwijl ik eraf was heb ik geen apps gebruikt. Ik heb de afgelopen dagen namelijk ziek thuis gezeten.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:55

Heb gekeken bij Itunes Store en App Store onder instellingen en ook hier staat gebruik mobiele data uit (en ook bij updates staat deze uit). Dit gaat dus ook alleen via wifi. -O- -O- -O- Ik snap er niets van.

Edit: Ververs op achtergrond staat ook uit.
Edit2: Voor de duidelijkheid, ik lees mijn op nu terug, misschien niet helemaal duidelijk, maar de problemen begonnen pas enkele dagen NA de laatste update.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 01:33

Ik heb het met mijn telefoon als mijn bleutooth aan staat. Hij pakt dan de wifi niet goed. Misschien die van jouw ook?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 01:44

Ik dacht eerst ook dat het iets van bluetooth was, maar die heb ik standaard uit staan aangezien ik geen bluetooth apparaten heb. Ik vrees toch dat ik langs de winkel moet. -O-

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 01:52

Je bent door je bundel heengegaan zeg je, welke apps hebben daarvoor gezorgd (en dus zoveel data verbruikt)?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:32

Jee wat vreemd zeg!
Wanneer heb je de update gedraaid?
Ik zou zeggen, zet een backup terug en blijf nog even met het oude ios werken totdat de bugs eruit zijn. Ik heb ook nog steeds niet geupdate omdat je steeds vaker hoort dat er problemen zijn, dus ik wacht altijd een aantal maanden af :=
Ik zou ook echt niet weten wat het probleem kan zijn. Wifi netwerk moet simpelweg betekenen dat de iphone alleen wifi gebruikt.
Heb je ook de instellingen bij reservekopie op ‘alleen wifi’ staan?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:35

Hoeveel gig data heb je?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:05

Hoe het kan, ik weet het niet. Ik heb zelf ook een iPhone en ik heb 4G voor apps als youtube en netflix uitgeschakeld staan, maar laatst had ik toch dat ik netflix opende en dat hij op 4G ineens verder streamde. Geen idee hoe dat kan, gelijk settings gecontroleerd, wel verbruik geregistreerd maar app staat nog steeds op ‘uit’ voor mobiel netwerk.

Staat je persoonlijke hotspot wel uit?