Budgettips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Budgettips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:50

Ik ben 3 maanden geleden halsoverkop uit huis gegaan. Hierdoor moest ik mijn spaarrekening (waar niet gek veel op stond) aanvallen. Ik leen maximaal (gedeelte aanvullende beurs). Maar nu wilde ik heel graag mijn rijlessen afmaken waar ik al mee begonnen was. Doordat ik nu vaak meerdere uren achter elkaar moet en de tussentijdse toets en het examen eraan komen is het flink bezuinigen op de kosten. Ik vind het niet vervelend, ik weet waar ik het allemaal voor doe (thuissituatie en rijbewijs).

Maar...
hebben jullie nog budgettips?

Wat ik al doe:
-zo weinig mogelijk in het weekend reizen i.v.m. week-ov.
-aanbiedingen in de gaten houden
-geen drinken kopen (alleen thee en ranja)
-niet teveel uitgaan (maar natuurlijk wil je ook niet altijd nee moeten zeggen)
-social deal, vakantieveilingen en ticketveiling in de gaten houden als ik een keer wat wil doen met mijn vriend
-mac vermijden :(:)

Ik hoor heel graag nog meer dingen, zodat ik weer een beetje een buffer op kan bouwen en straks minder kan lenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:53

Telefoon internet en abbonements kosten in de gaten houden. Kwa eten geen dure merken of kant en klaar kopen maar zelf maken. Kleding niet meer dan nodig aanschaffen. Water stroom en gas zo zuinig mogelijk zijn, oa bijvoorbeeld verwarming lager zetten.

Uitjes kunnen ook gratis of bijna gratis. Met de fiets ergens heen dan wandelen en zelf eten en drinken mee nemen scheelt al een hoop
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-01-18 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:54

Heb je al naar je vaste lasten gekeken? Kun je een goedkoper mobieletelefoonabonnement, heb je dure verzekeringen die je nooit gebruikt of ben je misschien wel dubbel verzekerd?

Heb je dure hobby's die je misschien wel goedkoper kunt maken.
Heb je nog spullen die je kunt verkopen?

Heb je een (bij)baan?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:55

Altijd de lichten uitdoen als ze niet nodig zijn, verwarming niet te hoog zetten, 'low budget' supermarkten ipv de duurdere merken (weet niet welke dit specifiek zijn in NL), coupons knippen, spullen halen in de kringloopwinkel (zitten leuke dingen tussen :j ), geen huisdier nemen haha, abonnementen die je niet of weinig gebruikt opzeggen (bv sportschool opzeggen en gaan joggen, tijdschriften etc opzeggen, netflix opzeggen en youtuben).

Geen grote hoeveelheden inkopen en restjes invriezen voor later gebruik.
Maar ga jezelf ook niet 'verwaarlozen'. Je mag gerust een fles cola ofzo kopen hoor.
Je kunt inderdaad beter plaatsen als McDonalds etc vermijden en gewoon voor jezelf koken. Eventueel voor meerdere dagen en invriezen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:55

Mischien niet leuk, maar je rijlessen stopzetten.
En weer beginnen als je een baan hebt.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:56

karuna schreef:
Telefoon internet en abbonements kosten in de gaten houden. Kwa eten geen dure merken of kant en klaar kopen maar zelf maken. Kleding niet meer dan nodig aanschaffen. Water stroom en gas zo zuinig mogelijk zijn, oa bijvoorbeeld verwarming lager zetten.

Telefoonkosten worden betaald door mijn ouders nog. Betaal een incl. huurprijs dus daar hoef ik me niet druk over te maken verder. Kleding let ik ook wel op ja, hoe moeilijk het ook is. Qua eten ben ik nooit duur geweest, nu ben ik al minder vlees gaan eten i.v.m. de kosten. De nutella vermijden blijft wel moeilijk :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:56

luuntje schreef:

Da's uiteindelijk (omdat je weer helemaal in moet komen) duurder dan nu doorzetten, zeker als het examen er al aan komt. Ik zou deze oplossing alleen toepassen als het echt niet anders kan.

Ts, je zegt: ik let op kleding. Ik zou voorlopig gewoon even helemaal geen kleding kopen die je niet echt nodig hebt. De meeste mensen hebben meer dan genoeg kleding en ja, dan is een nieuw shirtje leuk, maar wat niet kan, kan niet.

Vergeet trouwens in je budgettering niet de kosten voor het aanvragen van je rijbewijs bij de gemeente en de bijbehorende pasfoto's mee te tellen. Kost hier al snel € 50.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 24-01-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:56

Jaarlijks overstappen van energieleverancier en dan een nieuwe klanten bonus ontvangen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:58

Tink89 schreef:
Heb je al naar je vaste lasten gekeken? Kun je een goedkoper mobieletelefoonabonnement, heb je dure verzekeringen die je nooit gebruikt of ben je misschien wel dubbel verzekerd?

Heb je dure hobby's die je misschien wel goedkoper kunt maken.
Heb je nog spullen die je kunt verkopen?

Heb je een (bij)baan?

Verzekeringen en mobiele telefoonabonnement is (nog) geen sprake van. Verder geen dure hobby's of iets. Hmm zou mn oude galajurk nog weer op mp kunnen zetten.

Bijbaan alleen in het zomer/meivakantie. Hiervoor had ik gekozen i.v.m. studie. Door verre afstandsrelatie kost een bijbaan in het weekend meer dan het oplevert.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:58

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:59

Tink89 schreef:
luuntje schreef:

Da's uiteindelijk (omdat je weer helemaal in moet komen) duurder dan nu doorzetten, zeker als het examen er al aan komt. Ik zou deze oplossing alleen toepassen als het echt niet anders kan.

Ts, je zegt: ik let op kleding. Ik zou voorlopig gewoon even helemaal geen kleding kopen die je niet echt nodig hebt. De meeste mensen hebben meer dan genoeg kleding en ja, dan is een nieuw shirtje leuk, maar wat niet kan, kan niet.

Vergeet trouwens in je budgettering niet de kosten voor het aanvragen van je rijbewijs bij de gemeente en de bijbehorende pasfoto's mee te tellen. Kost hier al snel € 50.

Ja precies! dat vond ik ook. Ik kom rond hoor, maar niet van harte. Ja ik moet even goed kijken naar de kosten voor het einde.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:59

plantje01

Re: Budgettips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 16:01

Over de kleren: ik heb wat broeken moeten kopen (wel in de korting gedaan) omdat ik meerdere verblijfsplaatsen heb. Soms ben ik bij mijn vriend thuis, soms moet ik een nachtje bij mijn ouders slapen omdat ik vroeg rijles heb en meestal ben ik op mijn kamer. Dus dat was in mijn ogen noodzakelijk. Verder geen kleding hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:09

Tasje meenemen en daar kleren indoen gaat ook best hoor. Is wat slepen maar is wel gratis.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:09

Als je wel een keer nieuwe kleren wilt kan je misschien een ruilavond met vriendinnen bespreken? Niet alleen goedkoop maar vaak ook erg gezellig!

Qua boodschappen is het soms handig een vast bedrag te pinnen en daar alles van te halen. Pinpas thuis laten. Dan zie je gelijk wat je waar aan uitgeeft en hoeveel je overhoudt voor de rest vd week.

Succes!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:10

Je bent student als ik het goed begrijp? Ik verdien (bijna) elke maand een extra zakcentje door mijn samenvattingen te verkopen (kan bijv. bij Stuvia of Studeersnel). Het is niet veel, maar je verdient geld met iets wat je toch al hebt gedaan, dus je verliest er ook niets mee! :D Meestal verdien ik er iets van tussen de 10-20 euro p/m mee. Is toch leuk meegenomen als student zijnde.

Verder: fruit en groente op de markt kopen bespaart vaak geld, zeker als je aan het einde van de dag komt.. dan moeten de meeste marktlieden van hun producten af. Ook is het slim om een weekmenu te maken en slechts één keer per week boodschappen te doen. Hiermee voorkom je ook impulsieve aankopen of 'lekkere trek'. :D

Wat vooral belangrijk is: weet wat je in- en uitgaven zijn per maand. Houd een overzicht bij met bijv. Excel zodat je goed inzicht hebt in je financiën.

Edit: spelfoutjes gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 24-01-18 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:11

Ik koop eigenlijk alles op marktplaats, scheelt vaak veel geld :j

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:14

Bijbaantje geen optie? En inderdaad dingen niet nieuw maar tweedehands zoeken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:17

Heb je een vriezer? Kook in grotere porties en vries de helft in

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:20

inderdaad voor leuke uitjes later is vakantie veilingen heel leuk, je kan er vaak voor een klein bedrag iets leuks doen. Daarnaast voor kleding eens op UnitedWardrobe kijken.
Maar goed dit zijn alsnog 'bij' dingetjes, voor de rest even geen tips :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:21

Jtragter schreef:
karuna schreef:

Telefoonkosten worden betaald door mijn ouders nog. Betaal een incl. huurprijs dus daar hoef ik me niet druk over te maken verder. Kleding let ik ook wel op ja, hoe moeilijk het ook is. Qua eten ben ik nooit duur geweest, nu ben ik al minder vlees gaan eten i.v.m. de kosten. De nutella vermijden blijft wel moeilijk :')

Dit betaal ik ook, echter krijg ik halverwege het jaar een soort ''bonus'' terug omdat ik minder verbruik dan verwacht. Dat bedrag ligt rond de 90-250 per jaar, dus het loont zeker wel om een beetje op te letten :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:34

Heb je de tussentijdse toets al afgesproken/betaald? Persoonlijk vind ik de tussentijdse toets gewoon een manier om extra geld af te troggelen. Kan je beter in een extra les steken of het geld gewoon overhouden voor je daadwerkelijke examen.
- Verder maakt waar je boodschappen doet ook een verschil en welke producten je pakt. Ga naar de Lidl, Aldi of plaatselijke Turkse supermarkt. Kies voor b merken in plaats van a merken. Koop enkel wat je nodig hebt.
- Geen afhaalmaaltijden
- Je kan ook leuke dingen doen met je vriend of vrienden zonder dat het meteen veel geld kost. Ga bij elkaar over de vloer en kook samen, trok overdag de natuur in voor een mooie wandeling enz.
- kijk of je kan besparen op je vaste lasten. Hoe zit het met GWL, verzekeringen, tv/internet. Maak je gebruik van “luxediensten” zoals Netflix, Videoland, spotify.
- heb je hobby’s die geld kosten en kan je daarbinnen besparen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:35

Als je kleding nodig hebt: kringloop, stuk goedkoper en het is ook leuk om de leuke dingen ertussen te zoeken.
Boodschappen: bereken wat je aan budget hebt voor boodschappen en pin dit vooraf elke week, hierdoor hou je de kosten wat makkelijker in de hand.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:39

Voor mij maakt de supermarkt waar je je boodschappen doet erg veel uit! Als je naar de Aldi gaat in plaats van de Albert Heijn ben je zo een kwart minder kwijt. Bijkomend voordeel is dat je niet verleid kan worden door A-merken.

Daarnaast zal je als je echt geld wil besparen toch wat 'luxere' gewoontes op moeten geven (social deal is goedkoop, maar zoals gezegd is een wandeling nog goedkoper :P ). Maar het is aan jezelf hoe ver je daarin wil gaan natuurlijk.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 19:11

karuna schreef:
Tasje meenemen en daar kleren indoen gaat ook best hoor. Is wat slepen maar is wel gratis.

klopt zeker, maar stel er word een keer wat vies en ik heb daarna iets belangrijks ofzo :)

zefiros schreef:
Als je wel een keer nieuwe kleren wilt kan je misschien een ruilavond met vriendinnen bespreken? Niet alleen goedkoop maar vaak ook erg gezellig!

Qua boodschappen is het soms handig een vast bedrag te pinnen en daar alles van te halen. Pinpas thuis laten. Dan zie je gelijk wat je waar aan uitgeeft en hoeveel je overhoudt voor de rest vd week.

Succes!

Ik wil zeker meer contant gaan betalen. Heb toevallig vanochtend geld gepind voor de hele maand.

GrumpyCat schreef:
Je bent student als ik het goed begrijp? Ik verdien (bijna) elke maand een extra zakcentje door mijn samenvattingen te verkopen (kan bijv. bij Stuvia of Studeersnel). Het is niet veel, maar je verdient geld met iets wat je toch al hebt gedaan, dus je verliest er ook niets mee! :D Meestal verdien ik er iets van tussen de 10-20 euro p/m mee. Is toch leuk meegenomen als student zijnde.

Verder: fruit en groente op de markt kopen bespaart vaak geld, zeker als je aan het einde van de dag komt.. dan moeten de meeste marktlieden van hun producten af. Ook is het slim om een weekmenu te maken en slechts één keer per week boodschappen te doen. Hiermee voorkom je ook impulsieve aankopen of 'lekkere trek'. :D

Wat vooral belangrijk is: weet wat je in- en uitgaven zijn per maand. Houd een overzicht bij met bijv. Excel zodat je goed inzicht hebt in je financiën.

Edit: spelfoutjes gecorrigeerd

Hmm... ik schrijf veel samenvattingen met de hand, maar intypen is misschien ook wel een goed idee. Markt ga ik ook eventjes proberen, vind t altijd lastig om uit te rekenen hoeveel ik kwijt ben met al die kiloprijzen haha.

_Zoe schreef:
Bijbaantje geen optie? En inderdaad dingen niet nieuw maar tweedehands zoeken!

Als ik mijn rijlessen af heb wil ik zeker weer gaan werken, en deze zomer sowieso. Verder is het nu dus niet echt een optie qua tijd doordeweeks en de reiskosten die ik of mijn vriend moeten maken wil ik in het weekend reizen (plan het altijd zo dat ik van vrijdag tot maandag er ben). Mp en kringloop ben ik sowieso fan van, nadeel is wel dat ik snel troep koop bij de kringloop omdat ik het leuk vond :')

LadyMadonna schreef:
Heb je een vriezer? Kook in grotere porties en vries de helft in

Ja doe ik vaak al wel!

Nightingale schreef:
Voor mij maakt de supermarkt waar je je boodschappen doet erg veel uit! Als je naar de Aldi gaat in plaats van de Albert Heijn ben je zo een kwart minder kwijt. Bijkomend voordeel is dat je niet verleid kan worden door A-merken.

Daarnaast zal je als je echt geld wil besparen toch wat 'luxere' gewoontes op moeten geven (social deal is goedkoop, maar zoals gezegd is een wandeling nog goedkoper :P ). Maar het is aan jezelf hoe ver je daarin wil gaan natuurlijk.

Aldi ben ik inderdaad ook fan van en is lekker dichtbij hier. Voor aanbiedingen ga ik wel naar de Dirk en de Appie trouwens als ik weet dat het goedkoper is dan bij de Aldi. De Dirk is trouwens echt een aanrader! Klopt zeker dat ik die dingen moet opgeven en dat doe ik grotendeels wel, toch is het wel fijn om iets te geven als mijn vriend jarig is of een keertje echt wat samen te doen ipv bankhangen of samen leren. Jammer dat het geen zomer meer is, picknicken is echt een van onze favoriete bezigheden :j of lekker zwemmen in een natuurplas. Denk dat er zeker op uitjes nog wel te bezuinigen is maar soms houd het op, moet wel een leven hebben nog.