"Probleem" met concurrent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"Probleem" met concurrent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 13:39

Maart 2017 ben ik als bijverkoop in mijn salon gestart met een geurkaarsen/waxmelt lijn. Een super leuk product waar ik ook achter sta.
Ik heb toen wat research gedaan en het dichtbijzijnde verkooppunt zat op 20 km.
Bij ons in het dorp zit ook een shop in shop waar ik toen ook geweest ben voor informatie, maar omdat ik dat best duur vond en we eigenlijk net het verkeerde seizoen in gingen, heb ik gezegd dat ik rond augustus/september terug zou komen om dan opnieuw te bespreken van hoe of wat.
Tegelijk met mij heeft zich een ander verkooppunt aangemeld op 10 km afstand (hardinxveld ), maar goed, er zit een dikke rivier tussen, dus ik dacht daar geen hinder van te ondervinden.
Mei 2017 zie ik ineens een advertentie van de shop in shop waarin "mijn" product aangeboden wordt, dit bleek vanuit verkooptpunt hardinxveld te zijn.
Ik best pissig, ik heb bewust gekeken waar de verkooppunten zaten, en dan krijg je dit, en ik dacht ook een soort van afspraak te hebben met de shop in shop.
Contact gezocht met de groothandel, en die vonden het heel vervelend, maar konden er niet zoveel mee, ook begrijpelijk natuurlijk. Ik bleef staan als officieel verkooppunt en de shop in shop niet. Ook zou verkooppunt hardinxveld hier maar tijdelijk zitten.

Ondertussen komen nagelklanten mij vrolijk vertellen dat ze in de shop in shop van die heerlijke kaarsen van mij gekocht hebben.
Euh ja, alles leuk en aardig, maar die zijn dus niet van mij.

Ik heb het op z'n beloop gelaten maar voelde me wel genaaid door de shop in shop. Hun hadden mij ook kunnen benaderen van goh, iemand met het zelfde product heeft interesse, wat doe je? (Vooral omdat ik meerdere keren met mijn nagelsalon bij hun op de ladies night heb gestaan).
November 2017 kwam er een advertentie langs van de shop in shop dat ze weer een ladies night hadden, met ook een nagelstyliste.... Geen idee wie, mij is niks gevraagd.

Je begrijpt misschien dat ik er niet op zit te wachten om een vriendelijk gesprek met de shop in shop aan te gaan, ik voel me nogal aan de kant gezet. (We hebben het over een dorp).

Twee weken terug zie ik weer een advertentie van ze langs komen, en weer met "mijn" product, maar ik zag dat de indeling was verandert. Dus ik ben eens op onderzoek uit gegaan, en nu is verkooppunt hardinxveld er uit, en zit verkooppunt Ridderkerk erin |o

Mijn vaste klanten weten inmiddels dat dit niet van mij is, maar andere mensen niet.
De lol gaat er zo voor mij wel af en ik overweeg ermee te stoppen, wat ik overigens wel ontzettend jammer zou vinden, maar ik kan hier niet tegenop concurreren....

Kan ik hier ook maar iéts mee?

Toevoeging: ik heb zelf een fair in hardinxveld laten schieten omdat ik niet in het vaarwater van dat verkooppunt wilde zitten.... Ik zal wel te sociaal zijn...

xChanelx

Re: "Probleem" met concurrent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:45

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Jij koopt product A in en verkoopt dit en nu doen anderen dit ook?
Of maak/koop jij product A, kopen ze dit bij jou en verkopen ze het in hun eigen zaak? In het eerste geval lijkt het me dat er 'gewoon' sprake is van concurrentie.

Dat je zegt dat je er niet op zit te wachten om een (vriendelijk) gesprek aan te gaan met de shop in shop, begrijp ik eerlijk gezegd juist niet. Ga erheen, spreek uit wat je ervan vindt en waarom en of er misschien overleg mogelijk is. Willen zij blijven verkopen, dan is dat hun vrije keuze, volgens mij. Leuk voor jou is anders, maar niet strafbaar of wat dan ook.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:47

Ik snap dat het helemaal irritant is en super oneerlijk voelt, maar dát is ondernemen. Jouw product dusdanig op de markt zetten dat mensen het bij jou willen halen en niet ergens anders. Denk aan een speciale actie of een extraatje dat de ander niet biedt. Als je klanten eenmaal binnen hebt gaan ze zo gauw niet meer weg of het moet financieel heel nadelig worden om klant bij jou te blijven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:48

Even voor de duidelijkheid.. jij krijgt je producten via de groothandel en verkoopt ze in jou salon en was van plan om ze ook in de shop in shop te verkopen. Dit heb je even gelaten voor wat het is en nu verkoopt een andere verkoper van het product het in de shop in shop die jij op het oog had? Klopt dat zo?

Kan elke ondernemer het product in zijn assortiment opnemen of heeft de groothandel een beperkt aantal wederverkopers?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 13:52

Klopt Zorro. In zoverre kan elke ondernemer het product in zijn assortiment opnemen dat de groothandel niet meerdere verkooppunten in een zelfde dorp wil.
Stel dat jij in Werkendam woont, kan jij hier geen verkooppunt worden. Maar dit zijn verkooppunten uit andere plaatsen due vervolgens hier hun producten gaan aanbieden. Groothandel vind dit ook niet netjes, maar heeft er natuurlijk geen zicht op wie waar zijn producten aan biedt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:53

Tsja, volgens mij heb jij gewoon je kans laten schieten, keer op keer. Pro-actief zijn (zoals je concurrenten) brengt je verder dan in een hoekje gaan zitten mokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 13:54

Hoezo keer op keer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:56

Als ondernemer moet je keihard en ook eerlijk zijn. Je bent inderdaad te lief geweest. Misschien een facebookactie opstarten met een winactie eraan gekoppeld en daar duidelijk inzetten dat dit niet de shop in shop is maar jouw salon.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:56

Dat is het risico wat je loopt als je gewoon een product inkoopt bij een groothandel om het vervolgens weer te verkopen vrees ik. Wel balen, maar ik zou eens wat minder lief worden en meer zakelijk; sommige dingen die je omschrijft zijn een beetje naief. Ik snap wel dat die shop-in-shop rechtstreeks inkoopt bij de groothandel, dat is veel goedkoper want jij maakt ook marge op die producten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:57

bigone schreef:
Als ondernemer moet je keihard en ook eerlijk zijn. Je bent inderdaad te lief geweest. Misschien een facebookactie opstarten met een winactie eraan gekoppeld en daar duidelijk inzetten dat dit niet de shop in shop is maar jouw salon.

Precies dat.
Ik wilde ook zeggen nu aan jou om flink reclame te gaan maken voor het product.
Concurreer de ander er maar uit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:59

Duidelijk! Het is en blijft waardeloos dat de groothandel er geen zicht op heeft en zich daar ook niet meer voor inzet. In principe zou jou melding dat er nu twee verkooppunten in 1 dorp zijn, voldoende moeten zijn voor de groothandel om even aan de bel te trekken bij dat verkooppunt hoe dat zit en wat de regels zijn. Mijn ervaring is echter ook dat ze dat niet doen. Er word nu mooi dubbel verkocht in jou dorp dus extra omzet. En dat is heel zuur voor jou als ondernemer.

Je kan twee dingen doen, je producten zo aantrekkelijk maken dat de mensen er graag voor naar jou komen. Vaak moet je dan wel aan kortingen en extra's denken waardoor je winstmarge wat lager word. Of stoppen met het product.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:07

Citaat:
Vaak moet je dan wel aan kortingen en extra's denken waardoor je winstmarge wat lager word.

Of betere klantvriendelijkheid, een uitgebreider assortiment, mooiere geschenksets, sfeervollere winkel ... het hoeft niet altijd in lagere prijzen te zitten. :)

Die shop-in-shop wil ook gewoon goede business, jouw concurrent bood ze dat direct en jij 'misschien later' - ik zou dan ook niet op jou gaan wachten, als ik hen was. Voor jou wel heel vervelend natuurlijk. Maar in elke stad zitten ook tig kledingwinkels en drogisten, die toch allemaal overeind blijven. Als jij je weet te onderscheiden denk ik niet dat je gelijk hoeft te stoppen, dat is zonde van al het werk wat je erin gestopt hebt toch? Ondernemen is ook kansen zien. ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:17

Maar dat is ook raar/makkelijk van de groothandel?!? Zij willen geen meerdere verkooppunten binnen een straal van zoveel kilometer, dat gebeurd nu dus wel en ze laten het erbij zitten!?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:22

Tja, het is kennelijk naïef van me geweest om ervan uit te gaan dat een bedrijf wat mij altijd benaderd als ze een ladies night hebben, me ook wel zou benaderen als er iemand komt met precies hetzelfde product. Want als ik dat had geweten had ik er wellicht wel op ingesprongen. Maar ik wist het niet...
Op braderieën komen we elkaar ook regelmatig tegen en dat is ook niet leuk. Er kan geen boe of bah vanaf ineens vanuit hun kant, en dat geeft mij het gevoel dat ze wel weten dat het niet lekker zit.
Ik heb vervolgens geen contact meer opgenomen in de veronderstelling dat hun toch voorzien waren.
Verkooppunt Ridderkerk zat al met tassen en nu dus ook de geurkaarsen.
Zelf zou ik nooit nu bijv in een shop in shop in hardinxveld gaan zitten, omdat ik weet dat daar een verkooppunt zit...

Kentaro: ik ben nog steeds het enige officiële verkooppunt hier.
Ze kunnen ook moeilijk in de gaten houden wie op welke braderie staat....

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:26

Maar waarom ga je niet gewoon langs om te vragen hoe en wat? Want je doet nu allerlei aannames, maar wellicht hebben zij die ook over jou gedaan en zitten jullie nu daarom in deze situatie. Even langsgaan, praatje maken, uitzoeken wat er precies gebeurd is en dan kun je daarna altijd nog een conclusie trekken en eventuele stappen ondernemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:28

Wat heeft dat nu nog voor nut? Hun zijn voorzien...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:30

Wil je handel of wil je het niet? Ze komen het niet brengen natuurlijk :D

Misschien kun je er nu niet tussen maar volgende keer wel. Niks is voor eeuwig en kansen maak je zelf.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:31

LadyMadonna schreef:
Wat heeft dat nu nog voor nut? Hun zijn voorzien...

Het gaat toch niet alleen om het voorzien zijn? Jij voelt je er rot over en je denkt zelfs dat het hun ook niet lekker zit. Daarnaast wordt je niet meer gevraagd voor de ladiesnight, wat je voorheen wel altijd met plezier deed. Ook komen jullie elkaar tegen op braderieën en dat is ook niet meer zoals het was.

Ik denk dat het al lang niet meer om het verkopen alleen gaat, toch? Er valt echt nog heel veel te behalen met een praatje. Misschien geen verkoop, maar wel een normale verstandhouding.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:33

Wat kan het jou schelen dat je een concurent dwars gaat zitten als je in hardinxveld gaat zitten? Ik heb sinds kort een webshop en het is echt niet leuk dat ik een nieuw merk bestel, wat nog zeer slecht te koop is in Nederland en er vervolgens achter kom dat mijn concurent ineens ook dat merk verkoopt, en dan nog met 20% korting ook. Ben ik ook boos om..... Maar niets aan te doen helaas. Als zei landje pik willen spelen, kan jij het ook!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:33

Enerzijds snap ik wat je zegt (pantykous), anderzijds voelt het een beetje of ik met hangende pootjes kom of ik niet alsjeblieft in hun winkel wat mag verkopen...
Ik dacht afgesproken te hebben later op het jaar terug te komen, ik ben er ook vanuit gegaan dat ik "hun" styliste was voor hun ladies nights, aangezien ze me daar drie x voor gevraagd hebben en ik ook drie x geweest ben. Is het dan raar dat ik me gepasseerd voel als er ineens een ander zit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:37

TS
Maar zo werkt het wel.
Daarom hebben veel bedrijven vertegenwoordigers die proberen nieuwe klanten binnen te halen (juist als ze bij de concurrent zitten).
Dat is dagelijkse kost.
Wil je (meer) zekerheid, werk dan met contracten dat een bedrijf je een x aantal keren (of bv 1 jaar lang) gebruikt voor een party.

Op mijn werk stapten wij ook wel eens over qua leverancier, dit omdat ze dan een betere aanbieding konden doen dan de oude.
Ik denk dat je wat zakelijker moet gaan denken.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-01-18 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:38

Wat ik uit je onduidelijke verhaal haal is dat je nu concurrentie hebt en dat je dat vervelend vindt. Maar wat wil je dan? Gedwongen winkelnering bij jou voor mensen die die kaarsen willen kopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:43

Nouja Karl, ik ben hier wel ingestapt met het idee het enige verkooppunt binnen een straal van 10 km te zijn.
En ik hoef er verder m'n brood niet mee te verdienen, maar ik vind het wel een ontzettend leuk product, en het steekt me dat mensen dan denken bij mij te kopen, wat niet zo is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:45

Brainless schreef:
TS
Maar zo werkt het wel.
Daarom hebben veel bedrijven vertegenwoordigers die proberen nieuwe klanten binnen te halen (juist als ze bij de concurrent zitten).
Dat is dagelijkse kost.
Wil je (meer) zekerheid, werk dan met contracten dat een bedrijf je een x aantal keren (of bv 1 jaar lang) gebruikt voor een party.

Op mijn werk stapten wij ook wel eens over qua leverancier, dit omdat ze dan een betere aanbieding konden doen dan de oude.
Ik denk dat je wat zakelijker moet gaan denken.

Met een ladies night verdien ik niet direct iets, soms levert t me een klant op, maar verder kost het meestal geld ;) (maar goed, ik vind het leuk om te dien, en mensen zien je naam weer...)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:50

Ik snap het even niet. Jij verkoopt product A en een andere winkel ook? Heb je octrooi op het product aangevraagd? Dat is toch logisch, anders komen ze toch niet rond van alleen jouw verkopen?

Epplejeck en Divoza verkopen toch ook allebei Spooks, Kingsland etc.?
Ik moet hier eerlijk gezegd wel om lachen :D