Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:58

Beste bokkers,

Ik zit met een dilemma. Ik zal proberen kort te blijven.

15 jaar geleden is mijn moeder gescheiden van mijn vader. Ik ben nu 30
3 jaar later is ze hertrouwd met een andere man. Ik noem hem even Ari.
Hetzelfde jaar dat mijn moeder van haar eerste man was gescheiden kwam ze wegens een progressieve bindweefsel ziekte in een rolstoel terecht. Deze ziekte is zoals ik al zei progressief en houdt eigenlijk in dat langzaam maar zeker je bindweefsel afsterft. Bepaalde organen van haar zijn slechter gaan functioneren en haar darmen zijn bijna uitgevallen. Ze heeft nu een stoma en krijgt sondevoeding.
Aan deze ziekte ga je niet meteen dood maar het verkort wel je levensduur en vanwege de slechte staat van haar organen is het niet geheel onwaarschijnlijk dat ze een keer komt te overlijden. Dit was even een stukje over de situatie van mijn moeder.

Ari heb ik leren kennen als een ingewikkelde man die af en toe heel raar gedrag kon vertonen naar mij.
Ik heb me altijd weinig van aan getrokken want mijn moeder was gelukkig met hem.

Echter in het jaar van 2012 is er iets voorgevallen.
Ik zat toen op school en kwam ongeveer elke week bij mijn moeder en Ari om te eten.
Toen mijn moeder een keer weg was raakte ik met hem in een gesprek verzeild. In dit gesprek heeft me me iets bekend en iets tegen me gezegd. Ik citeer:

"Af en toe zie ik het helemaal niet meer zitten met je moeder, maar als zij komt te overlijden krijg ik een flinke smak geld, dat weet ik ook..."

Dit was geen grap en hij was heel serieus en tegelijkertijd heel nochalant. Mijn eerste instinctieve reactie was dat ik het meteen aan mijn moeder wilde vertellen. Maar op de een of andere manier heb ik dit niet gedaan.

Een aantal maanden later zei mijn moeder eens tegen mij: "Soms ben ik bang dat Ari alleen bij me is vanwege het geld."

Ook toen heb ik niks gezegd. Waarom weet ik niet..... Ik denk omdat ik haar niet onzeker wilde maken.

I.v.m achteruitgang van mijn moeders gezondheid is de erfenis en het testament besproken.
Mijn moeder legde uit dat Ari na haar overlijden de eerste erfgenaam is en het huis krijgt plus haar bankrekening. Dit komt op meer dan een half miljoen. Rond de 580.000 euro.

Toen we het daar over hadden herinnerde ik me opeens wat hij in het jaar van 2012 heeft gezegd.
Opeens begon ik me hier heel druk om te maken en voelde ik onwijs veel woede. Dat iemand die zoiets zegt straks wegloopt met meer dan een half miljoen.
Ik bedacht me dat ik het alsnog aan haar wilde vertellen.

Echter zit ik met 1 probleem.

Ergens weet ik dat hij ondanks wat hij zei wel van haar houd en mijn moeder is gek op hem. Als ik nu zou vertellen wat hij heeft gezegd vertrouwd ze hem nooit meer met alle gevolgen van dien.

Omdat het hier over een half miljoen gaat en niet 300 euro vind ik dat ze het toch moet weten omdat ze daar recht op heeft. Als ik iemand een half miljoen na wil laten zou ik het ook willen weten als diegene zoiets over mij en mijn overlijden zou zeggen.

Waar het op neer komt is dat ik het toch aan haar wil vertellen voor ze hem een half miljoen geeft. Maar bang ben dat haar wereld instort.

Ik vind het geen fijne vent en ik trek het heel slecht momenteel allemaal. En weet niet wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Please help!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:59

Is het jou een half miljoen waard om je moeder mogelijk ongelukkig tr maken?

Ik had mijn mond gehouden en haar laten genieten van de tijd die ze nog heeft met hem.

connie64

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:02

krijg jij ook een erfenis als je moeder komt te overlijden?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:04

MarlindeRooz schreef:
Is het jou een half miljoen waard om je moeder mogelijk ongelukkig tr maken?

Ik had mijn mond gehouden en haar laten genieten van de tijd die ze nog heeft met hem.

hier zou ik het dus niet mee eens zijn.
dit zijn mensen, die alleen maar voor het geld, bij zulke mensen blijven.

zowiezo hebben mijn ouders al besproken, dat mocht 1 van mn ouders overlijden, het bv verdeeld wordt, tussen mijn broer en mij.

verder zou er niemand aanspraak op kunnen maken.
wellicht dat jouw moeder dit ook nog kan doen, zeker na de uitspraak van "haar" man.

{:)-:( {:)-:(

Anoniem

Jij kunt nóóit minder krijgen dan je kindsdeel. Ondanks wat iemand zelf wil, er zitten wetten aan het verdelen van een erfenis. Misschien eerst eens uitzoeken hoe dat echt zit. En verder, tja euhh hij heeft gewoon rechten. Ook al zou hij alleen voor het geld bij haar zijn. Ik zou je zieke moeder niet onnodig nog meer ellende bezorgen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Misschien een optie voor je moeder. Ipv het geld aan hem(of überhaupt aan iemand) te geven ,het doneren aan doelen die zij belangrijk vind. Dan komt het terecht waar zij een goed gevoel bij heeft. En voor de rest allemaal mondje houden over waar het geld naar toe gaat. Kan er ook geen gezeur komen onderling over wie meer recht heeft op wat.

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:05

Pfoe wat een ontzettende lastige situatie....

Kan je niet met je moeder praten en voorstellen of het niet beter is om het geld wat meer te verdelen ipv alles naar 1 persoon? Weet niet of je nog broers of zussen hebt, maar dat ook een deel naar jullie gaat?

Mocht er niet op gereageerd worden misschien aangeven dat je je toch een beetje zorgen maakt omdat er wat is voorgevallen en het dan op een rustige manier vertellen. Dat is wat ik heb gehoord en wat jij er mee doet mag je zelf weten manier...?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:05

Zorgt hij goed voor je moeder en maakt hij je moeder gelukkig?
Is hierop het antwoord ja dan zou ik niets zeggen.

Zo niet dan zou ik het wel vertellen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:06

Ik zou ook je mond houden. Vooral als ze zo ziek is heeft ze al zorgen zat. En als ze gelukkig is met hem, waarom zou je dit dan vertellen?
Je kan het misschien wel terloops vragen hoe het zit. Wie weet erf jij wel het grootste deel en heb je je voor niets zorgen gemaakt :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:08

Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het geld nu al van hem. Hij gaat vast niet accoord met weggeven of doneren aan goede doelen.

Unicorn_xX

Ketaki schreef:
hier zou ik het dus niet mee eens zijn.
dit zijn mensen, die alleen maar voor het geld, bij zulke mensen blijven.

Dit.

Als ze al eens heeft gezegd dat ze bang is dat Ari alleen bij haar is vanwege het geld, heeft ze dus ergens wel een vermoeden.

Wiske2

Krijg jij je kindsdeel? Of heeft hij haar zo gek gekregen om jou te schrappen uit het testament?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:09

Ik vind dat je moeder het recht heeft om dit te weten. Het is nu een soort geheim voor haar geworden en het gaat over iets belangrijks.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:10

Mensen die hier over kindsdeel beginnen dit is pas van toepassing als de beste man pas is overleden. De man heeft recht op het volledige nalatenschap. Tenzij anders is vastgelegd

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:11

Ik zou het niet doen, echt, bespaar je moeder het verdriet, echt laat het.

Het is maar geld, echt en voor geen goud in de wereld dat ik de laatste periode van mijn moeders leven een verdrietige zou maken.

Kijk op het moment dat ze overleden is, dan kan je er voluit ingaan en alles uit de kast trekken wat nodig is, maar zolang zij nog leeft zou ik het voor haar laten rusten.

Wel zou ik als ik jou was alvast wat "bewijzen" ed verzamelen. Ga eens met hem zitten en gooi de losse opmerking eruit dat het er financieel enige schot aan zit te komen, ondertussen het gesprek openemend, doe het maar, je weet het nooit.

Ketaki

Wiske2 schreef:
Krijg jij je kindsdeel? Of heeft hij haar zo gek gekregen om jou te schrappen uit het testament?

mijn vader heeft mij dit van het weekend nog uitgelegd.

ongeacht of je uit het testament geschrapt wordt, je blijft altijd nog je kindsdeel houden.

wat er ook gebeurd :) :)

Pandora2

Pfoeh... ellende is dit :(:)
Normaal heb jij ook recht op een deel van de erfenis. Het kindsdeel is wettelijk bepaald.
Misschien eens voorzichtig polsen bij je moeder. Als je dit liever niet doet, dan even raad vragen aan een notaris.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:13

quera schreef:
Mensen die hier over kindsdeel beginnen dit is pas van toepassing als de beste man pas is overleden. De man heeft recht op het volledige nalatenschap. Tenzij anders is vastgelegd

Toen mijn moeder overleed kregen mijn broertje en ik de vraag van de notaris of wij mijn vader het vruchtgebruik gunden of dat wij ons kindsdeel wilden. Dus mijn vader kreeg niet alles.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:14

Ik weet niet heel precies hoe het zit met erfrecht,maar volgens mij erf jij ook.Jij bent toch haar dochter.Zelfs al zou ze willen dan zou ze jou nog niet geheel kunnen onterven,want je hebt altijd recht op een kindsdeel.Ik zou dat gesprek uit 2012 niet doorvertellen aan je moeder,want dan ontneem je haar haar liefde. En het is ook al lang geleden! Maar je hebt zeker wel recht om ook te erven.Dat zou ik gewoon zakelijk uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:15

quera schreef:

Dan bestaat er nog iets als Wilsrecht. Het betreft een stiefouder.
Het lijkt me voor TS verstandig om dit bij iemand die er beroepsmatig mee te maken heeft na te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:16

Eviii_x schreef:
Pfoe wat een ontzettende lastige situatie....

Kan je niet met je moeder praten en voorstellen of het niet beter is om het geld wat meer te verdelen ipv alles naar 1 persoon? Weet niet of je nog broers of zussen hebt, maar dat ook een deel naar jullie gaat?

Mocht er niet op gereageerd worden misschien aangeven dat je je toch een beetje zorgen maakt omdat er wat is voorgevallen en het dan op een rustige manier vertellen. Dat is wat ik heb gehoord en wat jij er mee doet mag je zelf weten manier...?

Het gaat mij er niet om dat ik het dan krijgt. Ik gun het hem niet vanwege wat hij heeft gezegd en omdat het bedrag zo groot is.

Ik wil het haar graag vertellen omdat ik vind dat ze er recht op heeft. Ook met het idee dat ze dan nogmaals na kan denken over wat ze met haar geld doet. Ik vind het helemaal prima als ze haar geld aan vrienden die het goed kunnen gebruiken en goede doelen geeft. Ze is gul in haar persoonlijkheid dus waarschijnlijk zou ze dat ook doen.

Het gaat mij er dus niet om dat ik het niet krijg. Maar dat iemand het krijgt die zoiets heeft gezegd over. Ik vind dat je dat niet kunt zeggen en dan weg kunt lopen met een half miljoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:16

Ketaki schreef:
Wiske2 schreef:

mijn vader heeft mij dit van het weekend nog uitgelegd.

ongeacht of je uit het testament geschrapt wordt, je blijft altijd nog je kindsdeel houden.

wat er ook gebeurd :) :)

Dat is legitieme portie en dat is de helft van het kindsdeel. En idd pas als de echtgenoot van de ouder ook overleden is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-18 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:17

Wiske2 schreef:

Mijn moeder heeft mij niks verteld over een kindsdeel... Voor zover ik weet krijg ik niks omdat hij eerste erfgenaam is. Ik vind dit helemaal niet erg want mijn moeder ondersteund me nu financieel al waar het kan en gunt me alles. Hier ben ik haar heel dankbaar voor.

quera

Anoniem schreef:
quera schreef:

Dan bestaat er nog iets als Wilsrecht. Het betreft een stiefouder.
Het lijkt me voor TS verstandig om dit bij iemand die er beroepsmatig mee te maken heeft na te vragen.

Dit is iid wat ik op internet gevonden heb

https://www.erfrechtshulp.nl/quickscan- ... 1446#gf_19

b0hemian

Wiske2 schreef:

Ook bij het schrappen van een kind uit het testament blijft die recht hebben op een legitieme portie. Uit mijn hoofd geloof ik 25% van het oorspronkelijke kindsdeel (correct me if i'm wrong). Nu weet ik niet precies hoe het zit met een 'langstlevende' testament, maar ik geloof dat in dit geval de partner alles krijgt en kan opmaken, maar mocht die overlijden, dat dan het (overgebleven) kindsdeel opeisbaar is. Verdeeld over de andere erfgenamen uiteraard (dan weer een kwestie van wie het meeste geld in leven heeft ingelegd: in dit geval waarschijnlijk moeder). Toevallig zit ik in een erfverdeling situatie, waar ook heel wat gerommel bij komt kijken.

Ik vind het een lastige situatie TS. Wat zegt je eigen intuïtie?