Bestrating, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Bestrating, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 16:46

Beste Bokkers, omdat hier toch de meeste kennis aanwezig is, vraag ik het maar eens aan jullie.

Onze oprit moet nodig worden aangepakt. Momenteel bestaat deze uit een overal kapotgereden asfaltlaag met daaronder vermoedelijk nogal wat puin. Ook langs ons huis ligt een kapotte strook van hetzelfde materiaal.

De oprit is grofweg 14 x 9 meter en langs het huis ligt nog een strook van zo'n 26 x 2,5 m en er zijn nog wat paadjes achter en rond de stal die opgeknapt mogen. Het zal al met al zo'n 200 m2 bedragen.

Naast de oprit ligt o.m. de mestbak; deze is waterdicht. Doordat er geen enkele waterafvoer is van ons erf/oprit (de gemeente wil daar geen put aanleggen en de weg ligt hoger dan ons huis, dus alle water komt op ons erf/tuin/oprit) loopt het water van ons erf in de mestbak, wat natuurlijk niet de bedoeling is. De afwatering is sowieso een probleem (we zitten op kleigrond) en alles staat geregeld onder water.

Omdat de mest een paar maal per jaar met een tractor wordt afgevoerd, moet de bestrating sterk genoeg zijn om het te houden. Verder moet water zo goed mogelijk kunnen wegzakken (dus beton is ongeschikt). Omdat ik slecht loop zoek ik iets dat zo onderhoudsvrij mogelijk is (en geen grint) en omdat ik niet rijk ben: iets betaalbaars.

Als jullie ervaringen hebben met bepaalde vormen van bestrating, goede of juist slechte bestraters (prov. Groningen) kennen, of goede adviezen hebben, hoor ik die graag.

Afbeelding

Ook waar je gras ziet zit asfalt; links zijn de muurtjes van de mestbak zichtbaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:04

Niet het meest fraai, wel praktisch: H-klinkers. En aangezien er een tractor over moet de 10 cm dik, niet de 8 cm.

Ik ken het afwateringsprobleem, ik heb dat opgelost met een betongoot met rooster vooraan in de oprit. Ook deze zijn er in sterktes en diktes, geef duidelijk aan dat het bestand moet zijn tegen zwaar verkeer/tractor.

De zwaardere uitvoeringen zijn (uiteraard) duurder. Je kan het ook stapsgewijs aanpakken. Als je kiest voor een standaard kleur klinkers kan je later goed een partij bij bestellen.

Investeren in (mensen met) materiaal loont. Iemand met een shovel krijgt zand er gewoon mooier en beter in dan wanneer je dat zelf met een kruiwagentje moet doen.

Hou ook rekening met het afvoeren van je puin. Asfalt mag lang niet altijd in dezelfde container worden afgevoerd als overig puin.

Spoiler:
Jullie hebben wel een hele rare verzakking in het huis (zie het raam en de windveer) ;) .

pvdbosch

Re: Bestrating, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:13

Niet duur, wel effectief, oude dakpannen, kun je gratis krijgen op marktplaats, die rijdt je met de auto stuk waardoor het wel verhard wordt maar het nog wel water doorlaat. Mooi is het mischien niet echt?
Wij hebben gebroken puin genomen, zitten ook op klei. Duurder maar het ziet er mooier uit.
In beide gevallen zul je overigens wel eerst de oude asfaltlaag moeten laten weghalen maar dat moet natuurlijk zo wie zo als je het een beetje gelijk wilt hebben anders krijg je overal plassen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:07

Ik zou persoonlijk eerst/vooral zorgen voor een goede afwatering, waar je oprit van gemaakt is maakt dan niet meer zoveel uit (en die zou ik zelf dan verder zo laten :) ).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:52

Wij hebben kort geleden de oprit laten bestraten en wilden dit absoluut zo stevig mogelijk doen.

Het zijn klinkers geworden van 8-10 dik en die liggen in elleboog verband, want dat ligt steviger vertelde de stratenmaker mij.
Verder ligt dit vast tussen opsluitbandjes van 10 dik.
Hij zei dat het nu geen kant meer op kon :+

Maar wij hebben dan ook geen klein grond, maar gewoon zand.. Ik weet niet hoe het dan is..
Ik volg wel even :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:13

Wij hebben hetzelfde idee als Nancy, maar bij ons is het dus wel gaan verzakken. Ook is de afwatering niet gelegd zoals we graag gehad hadden. Alles loopt nu richting paarden paddock.

Wat je ook kiest (en niks is goedkoop) ik zou de oprit schuin laten leggen richting de voortuin.
Verder zou ik voor de mestpuntingang een betonnen randje storten zodat er geen water meer in kan lopen.
Naar de mestput aan beide zijden zou ik een stuk uitgraven en daar grof grind storten zodat het water daar in weg kan lopen.
Misschien een idee om betonnen grasdallen c.q. grindplaten te nemen en deze te vullen met iets wat goed water doorlaat (drainage zand of lavasplit).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:03

Je zou ook eens kunnen kijken naar hoogovenslakken.
Hebben wij vroeger ook gehad en beviel echt prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:07

Mogen die nog dan ?? Ik dacht dat die zwaar verontreinigend waren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:08

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:46

DubbelDun schreef:
Wij hebben hetzelfde idee als Nancy, maar bij ons is het dus wel gaan verzakken. Ook is de afwatering niet gelegd zoals we graag gehad hadden. Alles loopt nu richting paarden paddock.

Wat je ook kiest (en niks is goedkoop) ik zou de oprit schuin laten leggen richting de voortuin.
Verder zou ik voor de mestpuntingang een betonnen randje storten zodat er geen water meer in kan lopen.
Naar de mestput aan beide zijden zou ik een stuk uitgraven en daar grof grind storten zodat het water daar in weg kan lopen.
Misschien een idee om betonnen grasdallen c.q. grindplaten te nemen en deze te vullen met iets wat goed water doorlaat (drainage zand of lavasplit).

We hadden een gemetseld randje, twee bakstenen hoog, maar de mestophaler heeft het per ongeluk afgeschraapt en meegenomen :)

Overigens iedereen alvast bedankt. Ik bekijk alle tips!