Auditie monoloog gezocht. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Auditie monoloog gezocht. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:20

Ik heb zaterdag ochtend een auditie. En moet een monoloog van 2 minuten voorbereiden. Nu vind ik online vooral monologen van 10 zinnen, maar dat is natuurlijk veel te weinig. De monologen die ik ken zijn ook amper 1 minuut. Dus, weet iemand nog een goede monoloog die ik eventueel zou kunnen aanpassen of helemaal zou kunnen doen?

Ik ben 15, dus nie te moeilijk anders komt het misschien over alsof ik hem zo van internet heb geplukt. Het is voor een muzikaal stuk maar weet verder niks over het verhaal.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Trui op 08-01-18 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

Re: Auditie monoloog gezocht. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:23

Is het de bedoeling dat je het zelf schrijft dan? Aangezien je zegt dat het anders lijkt dat het van internet is geplukt.
"Het is voor een muzikaal stuk maar weet verder niks over het verhaal." En wat bedoel je hiermee?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:23

Kun je niet gewoon een monoloog houden over je hobby's, je school je huisdieren of iets anders waar je makkelijk over praat? Twee minuten praat je zo vol....

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:28

Er staat niks bij of het zelf geschreven moet zijn of niet. Maar denk het niet.
Alleen kan ik online niets vinden wat lang genoeg is helaas, vandaar
Ik bedoel dat ik niet weet waar het stuk over gaat. Alleen dat ze muzikale mensen zochten die goed konden zingen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:36

Tijdens mijn studie heb ik ook een monoloog moeten doen van 5 minuten (en dat is langer dan je denkt!).
Het ging hierbij niet om wat je zei, maar er werd gelet op uitspraak, stemgebruik, adem, houding, etc.
Ik heb gewoon verteld over mijn leven: schoolgaan, familie, hobby's, vakanties, etc. Toen ik uitgepraat was, was de tijd nog niet om en ging ik maar meer in op details.
Ik heb tijdens mijn studie ook mensen moeten beoordelen van de theaterschool op die punten, dus ik vermoed dat ze op mijn genoemde punten gaan letten :)
Maar werden er geen voorbeelden of richtlijnen gegeven?

Edit: Ik zou zeker niet iets van internet pakken. Als je dat gaat 'monologen' kan het opgedreund klinken omdat je het uit je hoofd kent. Je hebt meer aan algemene richtlijnen of vragen die je beantwoord tijdens je monoloog, voor mijn part pak je een discussiepunt waarover je je mening geeft. En dat in hoofdlijnen voorbereiden en maximaal 2 keer oefenen, zo blijft het tijdens je performance redelijk spontaan klinken.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:44

Nee er stond alleen dat ze een monoloog van 2 minuten wilde. Geen aanwijzingen verder :n

Ik heb wel aardig wat monologen van vroeger maar die zijn niet zo lang

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:58

Trui schreef:
Nee er stond alleen dat ze een monoloog van 2 minuten wilde. Geen aanwijzingen verder :n

Ik heb wel aardig wat monologen van vroeger maar die zijn niet zo lang

Kan je daar er niet één van uitbreiden? En anders is het misschien toch fijn om zelf wat te schrijven, gewoon over een persoonlijk iets. Dat vertelt waarschijnlijk makkelijker en komt er minder ingestampt uit. Of denk aan iets in een essay form, je mening over iets uitleggen met voor en/of tegen argumenten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:07

Ben je echt op zoek naar een theater monoloog? Dat is inderdaad best lastig zoeken als je niet weet waar je moet beginnen.
Zoals Oedi schrijft letten ze bij een auditie vooral op bepaalde aspecten en als het om een amateur productie gaat denk ik met name op je uitstraling, of je bij de rol of binnen de productie past en of het prettig is naar je te kijken / luisteren.
Kies daarom vooral iets wat goed bij je past, wat je leuk of uitdagend vind om uit te voeren en het liefst een stukje waar je binnen die twee minuten verschillende kanten van jezelf of het personage laat zien. Niet als een emotionele rollercoaster, maar niet een heel eentonig iets, want dan zijn twee minuten voor de auditoren erg lang ;)
Heb je geen leuke boeken in de kast die in de ik-vorm zijn geschreven? Of desnoods in een heel verhalende hij-vorm. Misschien kun je daar iets uit lenen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:11

Ik zat ook aan een monoloog uit een boek te denken. Weet alleen niet zo goed wat bij jouw leeftijd past. Roep zelf namelijk gelijk bridget jones vanwege de humor en de verschillende kanten die je in korte tijd kunt laten zien. Er zijn vast ook jeugdboeken als dagboek geschreven dus wellicht die kant uit zoeken? Succes!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:16

Ik zou inderdaad iets uit een boek/literatuur doen. Shakespeare ofzo :P Misschien Edgar Allen Poe. Het moet natuurlijk wel bij je passen!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:33

Ik zit zelf op de opleiding logopedie en heb een monoloog van 3 minuten moeten houden. Mijn ervaring is dat je dat zo vol kletst als je het ergens over hebt wat je leuk vind, wat dicht bij jezelf ligt.
Als je een tekst uit een boek pakt oid dan wordt het echt uit je hoofd leren.

Misschien kun je een leuke anekdote vertellen over iets wat je mee gemaakt hebt ofzo. Iets wat je zo zonder leren kan vertellen komt veel leuker en spontaner over dan iets wat je moet leren.dan wordt het zo'n spreekbeurt. Het gaat immers niet om de inhoud van de tekst maar om jouw uitstraling, houding intonatie en de andere dingen die door oedi al genoemd zijn.