Mijn man en ik hebben jarenlang op twee gare, tweedehands ikea banken gezeten (ektorp). De kussens zijn inmiddels erg ingezakt en de bekleding ziet er niet meer uit.
Nu wij iets ruimer bij kas zitten, willen we stap voor stap de inrichting van ons huis veranderen van goedkoop en versleten naar smaakvol en duurzaam
Wij willen onze banken gaan vervangen. Ik heb mijn oog laten vallen op een bank van geschuurd leer van robuustetafels.nl (bank Tivoli). Die bank is dus van geschuurd leer gemaakt, buffelleer wat opgeruwd is om de bank een stoer uiterlijk te geven. Voordelen: bank wordt volgens de medewerker mooi oud en leer is stevig. Nadeel: er komen gauw vlekken in het leer omdat het geschuurd is (waar overigens genoeg middeltjes voor zijn, maar geen idee of ze effectief genoeg zijn) Ze hebben deze bank ook in een stoffen versie. Voordeel is dat je minder last hebt van vlekken (zeker bij een donkergrijze bank, wat wij willen) maar nadeel is dat stof minder mooi oud wordt en vatbaarder is voor beschadigingen. Ik vind zelf de leren bank erg mooi, wel een stuk prijziger dan de stoffen bank. Maar ik vind het teveel geld om maar een paar jaar een mooie bank te hebben en daarna een vies vlekkending.
Geschuurd leer heeft onderhoud nodig en vlekken moet je verwijderen. Ik vind dat op zich geen probleem, het tuig van mijn paard en mijn rijlaarzen van leer heb ik ook altijd zeer regelmatig en met veel liefde onderhouden
Als ik iets moois heb, wil ik er wel goed voor zorgen zeg maar. Wat meespeelt in de keuze is onze gezinssituatie: we hebben een peuterjongetje rondlopen en krijgen er over een paar maanden een broertje of zusje bij.
Wat zouden jullie kiezen als je mij was? Geschuurd leer of stof? Wie heeft ervaring? Let op, geschuurd leer is heel anders dan glad leer. Wij vinden glad leer erg lelijk en koud dus zullen daar niet voor kiezen.
Ik hoop op jullie reacties en ideeën!
Groetjes, Koos besluiteloos