Wormen? Naaktslak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Wormen? Naaktslak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:14

Hoi,

Iemand enig idee wat het zijn? Ik dacht naaktslakken, maar ze lijken eerder op maden/wormen? Ze hebben geen voelsprieten namelijk en zon kop die maden meestal ook hebben?

Kunnen het houtwormen zijn? Ze zitten op een houten bank. Of een soort regenworm?

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn er een stuk of 20..

Edit: ze zijn maar iets van 1,5 cm.

Anoniem

Re: Wormen? Naaktslak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:19

Bleh. Houtworm(larven) zijn bleker, dacht ik. Het lijken bijna wel bloedzuigers, maar dat zal wel niet. Ben benieuwd wat het wel zijn.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:21

Dit zijn in elk geval geen slakken... Lijken idd eerder wormen.. Zal eens even kijken of google het me wil vertellen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:22

Ik vind ze ook op bloedzuigertjes lijken...houtworm zijn wittig

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:24

Ja ze zien er viezig uit he ..

Ik kan zelf ook niet uitvogelen wat het is. Dacht eerst naaktslak, toen een maden. Maar die lijken me niet in deze regen buiten te zitten?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:25

Zouden ook nog larven kunnen zijn, aangezien ze zo klein zijn..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:26

ik dacht eerst aan emelten,maar die zijn niet zo donker en volgens mij is het ook totaal niet het seizoen voor een emelt?

vooral je 2de foto lijkt er wel op,dan natuurlijk een exemplaar die niet onder de aarde zit.

zijn larven van langpootmuggen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:28

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:30

Ze lijken inderdaad op de larven van een langpootmug! Ik vraag me dan wel af, wat ze in de regen doen? Houden de meeste larven niet van warm?

Edit ; even gegoogled. Ze zitten blijkbaar in gras. Bij ons is alleen geen gras te bekennen aangezien we een appertement hebben met houten vlonders buiten :P
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 04-01-18 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:32

waar precies lagen ze?

want hier al eens een invasie van die dingen gehad 2 voorjaren terug.
ons gras stopt plots en dan is er een borduur die +/- 5 cm naar beneden gaat.
daar vielen ze af en lagen dan in hopen op de kasseien.
ik kon ze letterlijk opvegen,in een emmer gooien en verderop uitgooien,was echt cm-ers in een emmer,zoveel waren het er!

dus als ze bv ergens afvallen waar hoger aarde/gras/planten zijn,en daardoor daar terecht komen,kan het prima.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:34

tengeltje11 schreef:
waar precies lagen ze?

want hier al eens een invasie van die dingen gehad 2 voorjaren terug.
ons gras stopt plots en dan is er een borduur die +/- 5 cm naar beneden gaat.
daar vielen ze af en lagen dan in hopen op de kasseien.
ik kon ze letterlijk opvegen,in een emmer gooien en verderop uitgooien,was echt cm-ers in een emmer,zoveel waren het er!

dus als ze bv ergens afvallen waar hoger aarde/gras/planten zijn,en daardoor daar terecht komen,kan het prima.

Is eigenlijk niet mogelijk denk ik, dan vallen ze van ons dak. Gewoon een stenen dak, zonder mos etc. En wij hebben geen gras/grond.

Alleen houten vlonders met zeil eronder.

Nu hebben we wel sinds kort een puppy, die we in het begin dus daar hebben laten poepen, ivm vuurwerk voor het huis. Hij doet er soms nog een plasje of poepje.. dat is het enige wat veranderd is de afgelopen jaren. Heb ze daarvoor nooit gehad. Zullen ze daar op af komen?

Nogmaals Edit; we ruimen het wel elke dag op.. het is dus niet dat het er ligt te rotten of zo..
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 04-01-18 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:35

dan denk ik niet dat het emelten zullen zijn(de langpootlarven),maar een andere soort larve?

emelten leven echt in de aarde,daar worden de eieren gelegd en komen ze uit en blijven ze ook tot ze langpootmuggen worden.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 02:22

Als ik de fotos zo zie, denk ik ook aan de emelt. Hoewel ik ze wel aan de donkere kant vind. Bij mij waren er ook veel emelten, ondanks gebrek aan gras.

Misschien is deze van de houtlangpootmug, maa rkan ook van gewone langpootmug zijn.

En @tengeltje, ik heb ze regelmatig ook boven de grond gezien, en om plekken die bestraat zijnm ook regelmatig onder bloempotten en matten. dus dat klopt niet helemaal.

(Vroeger, toen ik klein was en niet wist wat het waren verzamelde ik insecten. noemde deze altijd 'poepbeestjes', omdat ze als je ze aanraakte soms een bruin/groenig goedje achter lieten :r := := wat een apart kind was ik ook :oo

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 15:41

Ga je last / overlast krijgen van deze beestjes? Als in moet ik gif gaan strooien oid?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:43

Als je wilt kan ik ze even doorsturen naar mijn stiefvader? Hij is ongediertebestrijder dus weet vast wat het is en of t schade veroorzaakt, stuur maar even een pb als je wilt :)