Huis gekocht - lekkage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Huis gekocht - lekkage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:32

Omdat ik even niet weet wat nu wijsheid is, een korte vraag aan het alwetende Bokt :Y)

In het kort; ik heb eind November 2017 een huis gekocht. Ik heb in Oktober 2017 dit huis bouwkundig laten keuren, waaruit bleek dat op het platdak alles in orde was (Conditie 2 - goed, geen visuele gebreken). Na de storm vannacht heb ik helaas een flinke lekkage van het platdak naar de keuken. De hele keuken moet opnieuw gestuct en geschilderd worden.

Mijn verzekering dekt de schade in de keuken, maar niet een eventuele reparatie van het dak. Het gekke is ook dat het platdak pas 2 jaar oud is en er helemaal niks aan schade / gaten / opstaand lood te zien is.

Wat zijn mijn rechten? Zit er garantie op het dak? Is die bouwkundige keuring iets waar ik op terug kan vallen?

secricible

Re: Huis gekocht - lekkage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:37

Ik zou sowieso gaan informeren bij rechtsbijstand of een jurist oid, dit zijn serieus complexe zaken. Je zal moeten gaan kijken naar een verborgen gebrek en dus naar de vorige eigenaren moeten wijzen. Het bouwkundig rapport kan daarbij jou bewijs zijn dat je hebt voldaan aan je onderzoeksplicht.
Echter, als blijkt dat de vorige eigenaren kunnen bewijzen hier ook niks van te hebben geweten wordt het heel erg lastig...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:38

Als de bouwkundige keuring zegt dat je dak goed was, maar bij een storm is het misgegaan, zou dat dan niet aan die storm liggen? Oftewel: ongelukkige pech?

Zoals een goedgekeurde auto ook stuk kan gaan, bedoel ik dus eigenlijk.

Wel zuur hoor, gelijk zo'n schadepost :(:)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:39

Ook eens gehad, net vier weken het huis. En toen met oostenwind regen in mijn woonkamer.

De makelaar even gebeld. Maar zulke zaken worden ingewikkelde kwesties. Bouwkundig op het zicht geen gebreken. Dus dan moet je allereerst al gaan aantonen dat er een gebrek zat voor aankoop. Daarna waarschijnlijk een juridisch pad ingaan.

Stormschade is vrij logisch op een dag als vandaag.
Dit zijn dus de zaken waar je als huiseigenaar zelf onderhoud moet plegen en schades herstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:44

Misschien is de oorzaak niet je dak maar de opstaande muur daarboven. Bij deze wind en regen komt het water door de muur heen, wanneer het lood van het platte dak niet helemaal goed gelegd is dan loopt het water via de binnenkant spouw naar beneden. Optie is om de buitenmuur te impregneren wanneer hij heel goed droog is. Schiet je nu helaas niets mee op.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:21

Toen de sneeuw onlangs smolt had ik zo'n erge lekkage op de eerste verdieping, dat het halve plafond (zachtboard) naar beneden kwam. De oorzaak bleek een verstopping door bladeren; verstopping weggehaald, oorzaak opgelost. Een andere keer stond de wind net verkeerd en kwam er water onder de dakpannen. In beide gevallen gewoon pech gehad.

Ik ben bang dat er bij jou nu ook zoiets aan de hand is. Bij de bouwkundige kun je niet aankloppen, het is niet voor niets dat ze specificeren dat er op het gezicht niks mis is. Want ze hebben geen rontgenogen. Wel kun je ermee aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Dus wat er nu nodig is, is een deskundige die de oorzaak achterhaalt. Pas daarna kun je eventueel aankloppen bij de verkopers.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:27

Het zou kunnen zijn dat het water over of onder de loodslab is geslagen, of dat er iets is losgegaan wat voorheen wel vast zat. Dakdekker kan het voor je bekijken. Of er nog wat te verhalen valt betwijfel ik. Als het voorheen ook gelekt had dan zouden er sporen te vinden moeten zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:47

Informeer bij de vorige eigenaren of er nog garantie op het dak zit. Vaak geeft een aannemer een x periode garantie op het werk wat hij heeft verricht.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:56

Ik denk dat je eerst heel concreet gaat moeten uitzoeken wat fout liep.
Zit er effectief een gat in het dak?kwam iets los door de storm?raakte iets verstopt door bv wind en afgevallen bladeren,of gewoon te veel regen en wind?
Zolang je daar geen concreet en bewezen antwoord op hebt,ga je ook nergens kunnen horen hoe of wat,want alles zal van het antwoord afhangen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:03

Dakdekker naar het dak laten kijken en zo achterhalen of en wat de schade is. Als je die info niet hebt wordt het lastig om een antwoord te krijgen op de vragen uit je OP.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:04

Mri schreef:
Informeer bij de vorige eigenaren of er nog garantie op het dak zit. Vaak geeft een aannemer een x periode garantie op het werk wat hij heeft verricht.

Dit dus, vaak zit er 10 jaar garantie op werk en materiaal.. wij hebben precies hetzelfde gehad en hebben het zo kunnen oplossen. Hou er wel rekening mee dat water zijn weg zoekt. Bij ons kwam de lekkage van 2 buren verderop vanuit hun schoorsteen..we zijn 3 jaar bezig geweest met zoeken waar het vandaan kwam..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:36

Ik heb het eens gehad bij de verkoop.
Dak van schuur was bij ons niet lek.
Het huis was heel grondig gekeurd.
Dé nacht na de verkoop storm en regen een lekkage!!!

Ik werd gebeld.. het wat een küthuis en weet ik wat. Ik zou een rechtszaak aan mijn broek krijgen en weet ik niet wat meer.

Wij waren bereid het dak te (laten) repareren terwijl dat niet hoefde, een kennis dakdekker zou ons hierbij helpen.

Dé koper wilde niet wachten en heeft het voor veel geld laten doen, iets wat ik op dat moment gewoon niet had (huis was erfenis van ex, heel verhaal en verdriet ervan en ik wilde er gewoon vanaf en verder met mijn leven, had het met restschuld verkocht). Hij wilde dat ik het zou betalen.

De makelaar adviseerde mij niet meer op zijn verzoeken en vooral gescheld in te gaan. Hij had geen poot om op te staan. En door zijn gedrag was ik er ook wel klaar mee..

Ik wil erme zeggen, blijf vriendelijk en vraag idd naar de garantie, ik geloof dat je 3 maanden na aankoop nog verborgen gebrek (na grondig onderzoek) kan aantonen.

Maar of je dat wil?

Het hoort een beetje bij het risico van een koophuis..