Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:37

rockwitch schreef:
Wij hebben het niet superbreed dus ik weet niet of wij 15 euro per uur kunnen betalen. Maar over het algemeen zijn wij geen uren weg. Maar een keertje wat eten zou wel leuk zijn zonder dat mijn ouders gelijk een uur moeten rijden. Of juist een keer met mijn ouders als bedankje voor alles wat ze voor ons doen. Maar heb Tink al een pb gestuurd haha.


En een berichtje terug!

Ik vind € 15 per uur ook veel, maar toen ik een jaar of 20 was en ik twee gezinnen had die samen een avond uitgingen en die er dus meteen een logeerpartijtje voor de drie of vier belhamels van maakten, heb ik wel aangegeven dat € 5 per uur in zo'n geval wel wat karig is... Dus ze hebben gewoon het tarief van die twee gezinnen bij elkaar opgeteld en naar beneden afgerond, helemaal prima!

Nu vind ik het heel erg afhangen van de werkzaamheden. Is het een gezin met drie kinderen die nog in de luiers zitten en waar nog gekookt, gegeten, afgewassen, gebadderd enzovoorts moet worden, dan is dat anders dan 'ze liggen in bed, tot over vier uur, daar staat de chips'.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:01

@Ijsco Ach zo, ja dan begrijp ik het bedrag ook wel.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:51

Oeh oeh oeh, goede vraag!! Wij zitten een beetje met hetzelfde probleem. Dus als iemand nog tips heeft, of beter nog, iemand betrouwbaars weet in Gelderland (precieze locatie liever per PB ;)) dan hoor ik het graag.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:03

Ik ben ooit als oppas gevonden via marktplaats! :D Ik heb bijna 3 jaar bij dit gezin opgepast. Doordeweeks dinsdag en donderdag de kinderen uit school gehaald en opgepast van 3 tot 6. 2 a 3 keer per maand nog een extra avond als de ouders samen weg gingen. Het waren 3 jongens van - toen ik begon - 3 (toen nog kinderdagverblijf tot half 5), 6 en 8. Ik ben er inmiddels gestopt omdat ik 2,5 jaar geleden fulltime ging werken na mijn studie. Mis ze nog steeds soms <3

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:27

IJsco_Love schreef:
XiiaaooNaa schreef:
Moet je tijd voor maken en kost je wellicht al wat geld maar je kan dan beter inschatten met wat je in huis haalt.


Ik was het met je berichtje eens tot ik dit zag :D hoezo: 'kost je wellicht al wat geld?'. Voor andere baantjes krijg je toch ook je sollicitatiegesprek niet betaald? :Y)

Wij hebben altijd minimaal één keer de oppas over de vloer gehad voor er echt moest worden geoppast, meestal twee keer (eerste keer kennismaken, tweede keer meer gericht dingen doen op praktijk als samen kinderen naar bed etc). En we zijn volgens mij echt de beroerdste niet met betalen: alles wordt naar boven naar hele uur afgerond, ze krijgen (vind ik) goed betaald (€15,- per uur als kindjes wakker zijn, €10,- als ze slapen. Betalen extra als er met de kinderen moet worden gegeten, in bad of andere gekke dingen. Na middernacht betalen we ook weer €15,-. Volgens ons en onze oppassen is dat goed betaald maar ik weet niet hoe dat bij andere gezinnen zit. De oppas zijn wel ruim volwassen bij ons).

Maar betalen voor een kennismakingsgesprek??? No way :evaw: Dan zou ik gelijk een ander zoeken. :Y)


Nee bedoel niet voor een kennismakingsgesprek haha.

Maar stel je laat iemand echt een halve dag komen, dan zou ik toch wel uit mezelf dan iets ervoor geven.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:53

Hoi! :D

Ik had even een vraagje wbt geld qua oppassen.
Ik pas al 2,5 jaar elke week op bij de dochter van de ex van m'n broer.(Snappen jullie m nog? :')) Eerst verdiende ik per avond 5 euro en pastte ik van 7-9 op. Dat vond ik een normale en goede 'vergoeding. Nu ben ik 15 geworden en pas ik van 5-11/half12/12 uur op, dit verschilt per keer. Ik wil dus ook heel graag meer verdienen, aangezien ik nogsteeds 5 euro per avond krijg.
Ik weet dat ze me niet heelveel kan betalen, ze heeft een eigen huis etc. en werkt fulltime, omdat ze het anders niet kan betalen. Ik ken haar al minimaal 5 jaar en verwacht ook echt niet dat ze me 20 euro per avond betaald, maar ik wil wel minimaal 10 euro per avond.
Het probleem is, dat ik niet weet hoe ik dat moet brengen/vragen etc. omdat ik bang ben dat ze het niet goed opvat.
Hopelijk hebben jullie hier tips voor me, en de mensen die hier zelf oppas hebben/willen, hoe zou jij willen dat zoiets aan jou gevraagd zou worden?

Alvast bedankt :)

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:35

Nico_lette schreef:
Hoi! :D

Ik had even een vraagje wbt geld qua oppassen.
Ik pas al 2,5 jaar elke week op bij de dochter van de ex van m'n broer.(Snappen jullie m nog? :')) Eerst verdiende ik per avond 5 euro en pastte ik van 7-9 op. Dat vond ik een normale en goede 'vergoeding. Nu ben ik 15 geworden en pas ik van 5-11/half12/12 uur op, dit verschilt per keer. Ik wil dus ook heel graag meer verdienen, aangezien ik nogsteeds 5 euro per avond krijg.
Ik weet dat ze me niet heelveel kan betalen, ze heeft een eigen huis etc. en werkt fulltime, omdat ze het anders niet kan betalen. Ik ken haar al minimaal 5 jaar en verwacht ook echt niet dat ze me 20 euro per avond betaald, maar ik wil wel minimaal 10 euro per avond.
Het probleem is, dat ik niet weet hoe ik dat moet brengen/vragen etc. omdat ik bang ben dat ze het niet goed opvat.
Hopelijk hebben jullie hier tips voor me, en de mensen die hier zelf oppas hebben/willen, hoe zou jij willen dat zoiets aan jou gevraagd zou worden?

Alvast bedankt :)


Misschien ben ik gek hoor, maar ik krijg nog niet eens 10,- netto ( belasting eraf) in een uur op mijn werk. Ik vind 10,- voor 15 jarige veel maar goed mischien ligt dat aan mij

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:38

wemkelover schreef:
Nico_lette schreef:
Hoi! :D

Ik had even een vraagje wbt geld qua oppassen.
Ik pas al 2,5 jaar elke week op bij de dochter van de ex van m'n broer.(Snappen jullie m nog? :')) Eerst verdiende ik per avond 5 euro en pastte ik van 7-9 op. Dat vond ik een normale en goede 'vergoeding. Nu ben ik 15 geworden en pas ik van 5-11/half12/12 uur op, dit verschilt per keer. Ik wil dus ook heel graag meer verdienen, aangezien ik nogsteeds 5 euro per avond krijg.
Ik weet dat ze me niet heelveel kan betalen, ze heeft een eigen huis etc. en werkt fulltime, omdat ze het anders niet kan betalen. Ik ken haar al minimaal 5 jaar en verwacht ook echt niet dat ze me 20 euro per avond betaald, maar ik wil wel minimaal 10 euro per avond.
Het probleem is, dat ik niet weet hoe ik dat moet brengen/vragen etc. omdat ik bang ben dat ze het niet goed opvat.
Hopelijk hebben jullie hier tips voor me, en de mensen die hier zelf oppas hebben/willen, hoe zou jij willen dat zoiets aan jou gevraagd zou worden?

Alvast bedankt :)


Misschien ben ik gek hoor, maar ik krijg nog niet eens 10,- netto ( belasting eraf) in een uur op mijn werk. Ik vind 10,- voor 15 jarige veel maar goed mischien ligt dat aan mij


10€ per avond he, niet per uur. Ze krijgt nu 5€ voor 6 uur werk, niet eens een euro per uur.

Vind ik erg schappelijk voor minimaal 6uur werken.
Ik zou er echt niet voor komen :n

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:43

verootjoo schreef:
wemkelover schreef:


Misschien ben ik gek hoor, maar ik krijg nog niet eens 10,- netto ( belasting eraf) in een uur op mijn werk. Ik vind 10,- voor 15 jarige veel maar goed mischien ligt dat aan mij


10€ per avond he, niet per uur. Ze krijgt nu 5€ voor 6 uur werk, niet eens een euro per uur.

Vind ik erg schappelijk voor minimaal 6uur werken.
Ik zou er echt niet voor komen :n


Ow sorry mijn excuses niet goed gelezen. :o :o :o :o :o
Ja ik had je wel wat meer gegeven in dat geval. Nogmaal sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:44

wemkelover schreef:
Nico_lette schreef:
Hoi! :D

Ik had even een vraagje wbt geld qua oppassen.
Ik pas al 2,5 jaar elke week op bij de dochter van de ex van m'n broer.(Snappen jullie m nog? :')) Eerst verdiende ik per avond 5 euro en pastte ik van 7-9 op. Dat vond ik een normale en goede 'vergoeding. Nu ben ik 15 geworden en pas ik van 5-11/half12/12 uur op, dit verschilt per keer. Ik wil dus ook heel graag meer verdienen, aangezien ik nogsteeds 5 euro per avond krijg.
Ik weet dat ze me niet heelveel kan betalen, ze heeft een eigen huis etc. en werkt fulltime, omdat ze het anders niet kan betalen. Ik ken haar al minimaal 5 jaar en verwacht ook echt niet dat ze me 20 euro per avond betaald, maar ik wil wel minimaal 10 euro per avond.
Het probleem is, dat ik niet weet hoe ik dat moet brengen/vragen etc. omdat ik bang ben dat ze het niet goed opvat.
Hopelijk hebben jullie hier tips voor me, en de mensen die hier zelf oppas hebben/willen, hoe zou jij willen dat zoiets aan jou gevraagd zou worden?

Alvast bedankt :)


Misschien ben ik gek hoor, maar ik krijg nog niet eens 10,- netto ( belasting eraf) in een uur op mijn werk. Ik vind 10,- voor 15 jarige veel maar goed mischien ligt dat aan mij


Ze vraagt het ook niet per uur hè, het is een tientje voor een hele avond. €10,- voor een avond lijkt me een redelijk voorstel, vind het eigenlijk nog niet bijster veel. Dat ze je voor €5,- een hele avond van 17 tot 23 oppassen vind ik niet erg netjes. Dat is nog geen euro per uur :=

Edit: spuit elf :Y)

Ik pas zelf heel soms op. Ben 20 en in het bezit van een auto, rijbewijs en EHBO diploma’s, dus ik vraag wel wat meer. Laatst een avondje voor nood opgepast, drie kindjes die nog in bed moesten, ik heb van 19 tot 2 uur ‘s nachts gezeten voor wel €12,50. Nou dat doe ik dus ook niet weer zonder vooraf een tarief af te spreken.... Ik snap dat je er niet de hele wereld aan uit wil geven, maar er mag mijns inziens toch wel een verschil in mijn loon en het loon van je buurmeisje van 12 zitten.€5 per uur is voor mij wel het minimum :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:05

Mijn oppasadresjes heb ik gevonden door of een briefje in de albert heijn op te hangen, of mensen uit mijn straat hebben mij benaderd :j

Dat was voor mij de makkelijkste en fijnste manier om aan een oppasadresje te komen!

Ik ben nu 17, ruim 5 jaar oppaservaring en ik krijg 5 a 6 euro per uur. Geen verschil of tussen slapen/niet slapen of wel/niet naar bed brengen. Vind ik persoonlijk erg fijn! Heb ook altijd erg veel plezier met de kinderen en ze vinden het altijd leuk als ik kom. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-18 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:07

Ik krijg momenteel 10 euro per uur. Kinderen zijn wel gewoon wakker en ik onderneem veel activiteiten met ze. Zelfs voor een 15 jarige zou ik 20 euro voor 6 uur werk niet eens gek vinden om te vragen, het zijn wel je kinderen....

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:19

Ik kreeg doordeweeks 50 euro voor 2 dagen. Dan haalde ik 3 jongens onder de 11 om 15.00 uur uit school op dinsdag en donderdag, fietste met ze naar huis en bleef daar tot half 6 a 6uur. Ik deed dan huiswerk met ze of spelletjes en buitenspelen. Dus ongeveer 10 euro per uur.
In het weekend in de avond kreeg ik wat minder (kids lagen dan tenslotte vaak al op bed of vlak nadat de ouders weg waren), meestal 45 euro voor van 19.00 tot 1.00 dus ongeveer 7.50 euro per uur.

Dit was wel mijn vaste oppasadres. Heb daar 3 jaar elke week dinsdag en donderdag opgepast en om de week op vrijdag of zaterdag avond. :) was als student wel een fijn bijbaantje en ik kreeg erg goed betaald! Vond het heerlijk om te doen ook.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:35

Nicolette, lijkt me niet meer dan normaal dat je meer wilt! Ik zou denk ik aan haar vertellen dat je graag wilt blijven oppassen en dat je goed begrijpt dat ze het niet heel breed heeft, maar dat je nu geaag wat meer zou willen verdienen. Je kan bijvoorbeeld opzoeken wat een gemiddelde oppasser van jouw leeftijd verdiend. Ik zou 3 a 4 euro per uur niet meer dan normaal vinden op jouw leeftijd. Ik werkte op die leeftijd ook en verdiende volgens mij iets van 3,50 per uur.

Je ex schoonzus zou er ook voor kunnen kiezen je eenmaal in de twee weken in te ‘huren’, om te voorkomen dat ze veel meer geld kwijt is. Dan zou je voor de andere week een ander oppasadresje kunnen zoeken.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:44

Iedereen heel erg bedankt voor de suggesties! Denk dat ik vanavond even met haar in gesprek ga..!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:51

Vraagje: Wat vinden jullie van gezinnen waarbij camera's in huis zijn?
Ik heb ooit eens opgepast bij een gezin met 2 kinderen. Ik was er al een keer of drie geweest toen ik eens de moeder sprak en vertelde dat het goed was gegaan. 'Ja, we hebben het allemaal op de camera terug gezien. Het was top!'
Ja, fijn dat het hun ook bevallen was, maar ik wist niet dat ik uitgebreid gefilmd was. In de keuken, woonkamer en slaapkamers van de kinderen hingen camera's. Normaal gesproken heb ik daar geen problemen mee, maar dit wist ik dus niet en kreeg er toch een beetje een onbehagelijk gevoel bij.

Edit ter verduidelijking: ze konden dus live meekijken vanaf hun telefoons en deden dit ook.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:28

Cayenne schreef:
Vraagje: Wat vinden jullie van gezinnen waarbij camera's in huis zijn?
Ik heb ooit eens opgepast bij een gezin met 2 kinderen. Ik was er al een keer of drie geweest toen ik eens de moeder sprak en vertelde dat het goed was gegaan. 'Ja, we hebben het allemaal op de camera terug gezien. Het was top!'
Ja, fijn dat het hun ook bevallen was, maar ik wist niet dat ik uitgebreid gefilmd was. In de keuken, woonkamer en slaapkamers van de kinderen hingen camera's. Normaal gesproken heb ik daar geen problemen mee, maar dit wist ik dus niet en kreeg er toch een beetje een onbehagelijk gevoel bij.

Edit ter verduidelijking: ze konden dus live meekijken vanaf hun telefoons en deden dit ook.


Ik zou er geen probleem mee hebben mits ze het vooraf vertellen en kunnen aantonen dat de beelden privé blijven en niet worden gedeeld.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:34

Als ik het zou doen, zou ik dat vooraf aan de oppas vertellen. Ik geloof ook niet dat ik dan live mee zou kijken eigenlijk, hooguit ff met bedtijd kijken of ze al liggen ofzo. Wij hebben geen camera's, maar ik snap wel dat steeds meer mensen dit wel hebben.

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:48

Ik pas op bij de buren en bij mensen die 'vroeger' (haha ik ben ook pas 18) bij ons oppasten en die nu zelf een kindje hebben en ook bij vrienden van hun.
Wat ik verdien verschilt wel, bij de ene €5,- bij de ander €3,- en bij de andere €2,70.

Wat betreft de camera's, ik zou het niet fijn vinden als ik er niks van af wist.
Als ze het dan doen vind ik het wel zo netjes dat ze dat op zn minst aangeven.

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:49

Bij niet vertellen zou ik er niet meer teruggaan. Als je ze even aanwijst dan heb ik er geen probleem mee, heb niets te verbergen voor de gezinnen... Maar je zult maar 13 zijn en even snel na onverwachts ondergeregend te zijn samen met de kids even van shirt verwisselen op de ouderslaapkamer...

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:08

Waarom niet een camera in de slaapkamer van je kind ipv de woonkamer eigenlijk (indien je s avonds oppast)? Wat voor nut heeft het om je babysitter te bespioneren? :o

Ik zou het op zich ook geen probleem vinden, maar me de eerste keer wellicht ook wel een beetje ongemakkelijk voelen.

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:33

Urona447 schreef:
Ik via een oppassite, maar dat was geen succes dus momenteel oppasloos. Ik ga binnenkort eens aan vrienden en kenissen vragen of zij nog iemand kennen.

Helaas heb ik wel geleerd dat het volgen van een pedagogische opleiding geen garantie is dat iemand voldoende verantwoordelijke in zich heeft om te kunnen oppassen.

Het in de praktijk uitvoeren is hele andere koek dan op papier en dan lopen ze tegen de lamp aan! School tijden werk ik anders past mijn moeder vaak of man op...bij het laatste laat soms de wensen over?" Als ik terug kom van de paarden of werk ,dan is het net of het home alone...hoor vaker om mijn heen dat" mannen er geen goede combi mee zijn?

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:49

Wij hebben alleen de babyfoons met camera. Maar die staan dan dus op de kinderen gericht. Maar verder niet. Al kan ik me er aan de ene kant best wel iets bij voorstellen. Alleen zou het zelf niet zo snel doen. Als ik de oppas niet zou vertrouwen zou ik die gene niet op mijn kinderen laten passen.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:33

rockwitch schreef:
Wij hebben alleen de babyfoons met camera. Maar die staan dan dus op de kinderen gericht. Maar verder niet. Al kan ik me er aan de ene kant best wel iets bij voorstellen. Alleen zou het zelf niet zo snel doen. Als ik de oppas niet zou vertrouwen zou ik die gene niet op mijn kinderen laten passen.


Hier precies hetzelfde. De babyfoon heeft camera en kun je op je telefoon zien, maar de babyfoon staat op de bedjes van de kinderen gericht. Daarbij: waarom zou je iemand die je niet vertrouwd op je kinderen laten passen?

Verder heb je ook te maken met privacy. Mensen die legaal in jouw huis zijn, dus je toestemming hebben binnen te komen (wat de oppas heeft :+), hebben recht op privacy (inbrekers hebben dat dus niet!). Die mag je niet zomaar filmen, dit moet je eerst vertellen. Dat het jouw huis is maakt niet uit, privacy blijft gelden.

Als ouders bang zijn dat hun kinderen misbruikt worden en de ouders filmen zonder toestemming de oppas dan kan de rechter beslissen dat het belang van kind hoger is dan privacy oppas en de ouders geen straf krijgen, maar dit gebeurt niet zomaar.

Het is strafbaar om zonder mensen te vertellen hen te filmen in je huis. (Paar maanden cel geloof ik, maar dat is uit mijn hoofd, ik weet het niet zeker hoeveel).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:38

miramii schreef:
Waarom niet een camera in de slaapkamer van je kind ipv de woonkamer eigenlijk (indien je s avonds oppast)? Wat voor nut heeft het om je babysitter te bespioneren? :o

Ik zou het op zich ook geen probleem vinden, maar me de eerste keer wellicht ook wel een beetje ongemakkelijk voelen.


In de slaapkamer hadden ze ook camera's. Ik vond het principe ook best goed. Je wilt immers weten wat er met je kind gebeurd.
Maar vertel het dan even. Nou had ik me netjes gedragen :P Maar voor hetzelfde geld ga je je inderdaad even omkleden in een ruimte waar een camera staat.
Dat zou ik achteraf toch niet fijn vinden. Ze gaven trouwens aan dat het niet om het vertrouwen ging, maar voor het eigen gemoedsrust dat alles goed was met de kinderen.