Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:30

Ik heb een meisje dat ik ken van een vereniging gevraagd. Heel lieve meid van 17, netjes en verantwoordelijk.
Dus dat moest ik hebben :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:33

Buurmeisjes en buurjongens en via, via. We hebben een straatapp waar ook wel eens oppassers uitgewisseld worden.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:33

Ik heb altijd mensen gehad hier uit te straat al sinds ik 14/15 was. Laatst vroeg iemand of ik voor een vriendin van hem kon oppassen.
Via via kom ik aan een adresje en zij aan een oppas :)

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:52

Ik pas ook wel eens op bij mensen en daar ben ik via via altijd terecht gekomen. Heb nu 2 gezinnen waar ik af en toe nodig ben maar ben nog opzoek naar een vast oppasgezin voor 1-3 keer per week. Ik help ook bij peutergym dus ik ga daar na de vakantie ook een x een balletje opgooien

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:06

Ik heb toen ik 15 was wel eens bij de buren opgepast op een zaterdagavond. Dan lagen de kleintjes al op bed en gingen papa en mama samen weg. Dus dat was niet echt oppassen haha.

2 jaar geleden paste ik elke dinsdag op mijn neefje van 3. Totdat hij naar school ging. Nu pas ik nog steeds regelmatig op hem en zn zus (nu 5 en 8).

Ik denk echt dat je de meeste oppassers via via regelt. Uit vrienden of kennissenkring.

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:22

Hier via oproepje op een fbsite
Toen gewoon eens langs laten komen om kennis te maken en op je gevoel af gaan
De eerste paar keer zijn wij ook pas weg gegaan nadat we de kids op bed hadden gelegd en uiteindelijk dat zo uitgebreidt
Wij hebben inmiddels 3 vaste oppasmeiden op die manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:44

Via via meestal, maar heb ook een superleuk oppas-adres gehad via zo’n site waar gezinnen die een oppas zoeken een bericht kunnen plaatsen.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:50

Ik pas op bij kennissen en bij mensen verderop in de straat. 1 Van die families is nu verhuisd naar een ander dorp, maar ik mag er nog steeds komen oppassen soms. Tis wel meestal 's avonds als alles in bed ligt te slapen overigens.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:55

Wij hebben een bijrijder voor ons trekpaard een meisje van 16 die past ook op. Ideaal want dat zien onze kleine haar vaker.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:00

Tot nu toe passen mijn ouders alleen op. Al is dat nog niet vaak nodig geweest. Zou best een leuke meid willen als oppas, maar ben een beetje controlfreak en vind het dus heel lastig om ze uit handen te geven. Zou ook zo gauw niemand weten in onze omgeving. Dus dan zou het een wildvreemd iemand worden. Vind ik toch een beetje spannend. Maar dat ligt vooral aan mezelf.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:03

rockwitch schreef:
Tot nu toe passen mijn ouders alleen op. Al is dat nog niet vaak nodig geweest. Zou best een leuke meid willen als oppas, maar ben een beetje controlfreak en vind het dus heel lastig om ze uit handen te geven. Zou ook zo gauw niemand weten in onze omgeving. Dus dan zou het een wildvreemd iemand worden. Vind ik toch een beetje spannend. Maar dat ligt vooral aan mezelf.


Ik heb dit gisteren in een ander topic gezet over opbouwen met oppas

Even op de oppas en loslaten inhaken;

Dat kan je leren en rustig opbouwen.

Ik heb dan 1 kindje van 2,5 maar ik heb het zo aangepakt.

We hebben een meisje van nu 16 maar toen 15 uit het dorp.

Ze is 2x "komen spelen" zodat onze kleine haar leerde kennen.
De eerste keer oppassen lag onze kleine al op bed en wij gingen 1 dorp verderop uit eten (ja mn telefoon in de aanslag voor als ze zou bellen of appen. Keurig om 22.00 thuis. En ja hij was 1x wakker geweestze is er naar toe gegaan en heeft mijn eisen lijstje gevolgd (lamp niet aan speen erin en zeggen lekker slapen (ik had 4 spenen klaar gelegd zodat ze niet in het donker hoefde te zoeken).

2e keer hadden we een feestje en waren we 02.00 pas thuis maar lag hij ook al op bed toen ze kwam.

3e keer gingen we uit eten maar zat meneer pyjama aan voor te tv toen ze kwam en heeft ze hem (met lijstje) in bed gelegd.

laten we pas de 8e keer of zo gehad hebben. Kerstdiner van het werk man en ik op andere plek. en allebei om 17.30 weg.

Ik had in een lasagne in de oven geschoven en oppas en terror peuter hebben daar samen van gegeten. Samen gespeeld ze heeft hem op bed gelegd enz.

Zo groeit iedereen er langzaam in.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:09

Ik zal mijn kind in ieder geval nooit bij een onbekende achterlaten.
Ik moet iemand kennen, alleen dan kan ik die eventueel mijn kind toevertrouwen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:13

Ik had een berichtje op marktplaats geplaatst, naast alle vieze berichtje van mannen kreeg ik ook een heel serieus en leuk berichtje. Besloten om een keer kennis te maken met de ouders en kinderen en het klikte goed. Pas daar nu al een aantal jaar op en pas ook op bij kennissen en collega’s van deze familie.

Hoe de oppas omgaat met de kinderen is denk ik ook wel van de kinderen af te lezen. Bij mij rennen ze bijvoorbeeld naar de deur als ik er ben en vertellen de volgende dag aan de ouders hoe leuk het was. Daarnaast kun je de oppas ook natuurlijk wat vroeger laten komen dan dat je eigenlijk weg moet, dan zie je de oppas ook samen met de kinderen. Of leg de eerste keer eens samen het kind op bed.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:14

Mijn ouders hebben eerst altijd opgepassen, toen die niet eens konden mijn zusje. Mijn buurvrouw en een andere buurvrouw hebben wel eens opgepast. Toen heb ik ook opgegeven moment heb ingeschreven bij een kinderopvang omdat ik poosje niemand kon en ik wel moest werken. Eigenlijk ging het allemaal heel makkelijk. Zijn vaak de ouders die het lastiger vinden dan de kinderen zelf.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:45

friesam schreef:
Ik heb dit gisteren in een ander topic gezet over opbouwen met oppas

Even op de oppas en loslaten inhaken;

Dat kan je leren en rustig opbouwen.

Ik heb dan 1 kindje van 2,5 maar ik heb het zo aangepakt.

We hebben een meisje van nu 16 maar toen 15 uit het dorp.

Ze is 2x "komen spelen" zodat onze kleine haar leerde kennen.
De eerste keer oppassen lag onze kleine al op bed en wij gingen 1 dorp verderop uit eten (ja mn telefoon in de aanslag voor als ze zou bellen of appen. Keurig om 22.00 thuis. En ja hij was 1x wakker geweestze is er naar toe gegaan en heeft mijn eisen lijstje gevolgd (lamp niet aan speen erin en zeggen lekker slapen (ik had 4 spenen klaar gelegd zodat ze niet in het donker hoefde te zoeken).

2e keer hadden we een feestje en waren we 02.00 pas thuis maar lag hij ook al op bed toen ze kwam.

3e keer gingen we uit eten maar zat meneer pyjama aan voor te tv toen ze kwam en heeft ze hem (met lijstje) in bed gelegd.

laten we pas de 8e keer of zo gehad hebben. Kerstdiner van het werk man en ik op andere plek. en allebei om 17.30 weg.

Ik had in een lasagne in de oven geschoven en oppas en terror peuter hebben daar samen van gegeten. Samen gespeeld ze heeft hem op bed gelegd enz.

Zo groeit iedereen er langzaam in.



Wij hebben het precies zo gedaan. Onze oppas heeft onze zoon ook nog een keer in ons bijzijn in bad gedaan en naar bed gebracht en dat ging zo leuk (gieren van het lachen allebei bij het badderen en heerlijk knuffelen bij het voorlezen) dat we echt met een gerust hart weggingen. Ondanks haar jonge leeftijd.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:55

Ik heb mijn eerste oppas via een mevrouw op school. Mevrouw zorgde voor haar nichtje en neefje (ongeveer leeftijd mijn kinderen). Haar oudste dochter paste wel vaker her en der op en begon dat bij ons ook te doen, ondertussen is ze afgestudeerd kleuterjuf.
Als zij niet kan, komt haar zusje of het vriendje van het zusje. Mijn zoons vinden vooral dat vriendje ook super. Die doet uiteraard mee met rare spelletjes op de ps4 etc. Echte oppas neemt vaak een gezelschapsspel mee of doet er een uit de kast. Ook al zijn mijn kinderen 9 - 11 en 14, ik vind niet dat grote zus haar broertjes in bed moet leggen. Soms gebeurt het wel, voor een uurtje regel ik geen oppas meer.
Fijne aan mijn oppas is dat ze zelf ook rijdt/paard heeft. Ze doet dus ook wel eens de paarden als we dag/weekend weg zijn.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:01

Ik ben geronseld (oké, niet op de verkeerde manier haha), via een officiële site van Nannys’s. Daar kan je je ook laten inschrijven als je alleen een oppas nodig hebt.
Nu ben ik sinds februari afgestudeerd als hbo pedagoog en wordt via deze site ingezet als opvoedondersteuner, niet als nanny. Ouders krijgen hier subsidie voor, volgens mij vanwege de kinderopvang.

Als je nog wat vragen hebt, mag dat altijd! :D

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:24

Ik zoek dus in omgeving zuid-westveluwe. Dus als iemand in de buurt woont?! :-)

Ik ga in de kennissenkring balletje omgooien iig. Maar vind het nog wel lastig inschatten hoe dat gaat uitpakken. Zoontje heeft moeite met slapen en heel eerlijk hebben we zelf ook geen idee wat wijs is en hoe dat evt aan te pakken. Het lijkt me lastig om daar een ander (jong) iemand mee 'op te zadelen'

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:32

Bienotje schreef:
Ik zoek dus in omgeving zuid-westveluwe. Dus als iemand in de buurt woont?! :-)

Ik ga in de kennissenkring balletje omgooien iig. Maar vind het nog wel lastig inschatten hoe dat gaat uitpakken. Zoontje heeft moeite met slapen en heel eerlijk hebben we zelf ook geen idee wat wijs is en hoe dat evt aan te pakken. Het lijkt me lastig om daar een ander (jong) iemand mee 'op te zadelen'



Wakker worden of niet naar bed willen? Anders is oppas laten komen als hij al slaapt natuurlijk ook een optie.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:36

Hier geen kids maar wel veel opgepast vroeger. Vooral op buurkindjes toen ik zelf nog heel jong was en op wat kindjes uit hetzelfde dorp waarvan mijn ouders hun ouders kende. Ging altijd via via.

Bij mij verliep het ook altijd een beetje volgens het schema van friesam. Vaak lagen de kids al op bed en pas als ik er vaker was geweest werd ik ook weleens gevraagd om eerder te komen om te helpen met op bed leggen om het vervolgens een keer zelf te doen.

Ben ook weleens door een gezin enorm in het diepe gegooid met 3 terrorkids vanaf een uurtje of 17.00. Was er nog nooit geweest dus ik kende die kinderen ook helemaal niet en zij mij niet. Moet daar nog koken en de hele boel in bad doen en op bed leggen. Was zelf een jaar of 16 en die kids tussen de 2 en 8 en dat was echt geen succes. Ouders waren ook niet meer bereikbaar. Iedereen heeft het overleeft, geen gewonden en ook niks stuk gegaan maar de oudste 2 lagen om 23u nog niet te slapen en toen de ouders rond middernacht thuis kwamen vonden ze het gek dat ik nog geen afwas had gedaan.

Dus hoe verantwoordelijk een 14/15/16-jarige ook kan zijn, ineens een huishouden runnen van 3 kids incl koken schoonmaken wassen en op bed leggen is voor zo iemand teveel. Maar zoals Friesam het omschrijft kan prima.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:49

_Nelleke_ schreef:
Ben ook weleens door een gezin enorm in het diepe gegooid met 3 terrorkids vanaf een uurtje of 17.00. Was er nog nooit geweest dus ik kende die kinderen ook helemaal niet en zij mij niet. Moet daar nog koken en de hele boel in bad doen en op bed leggen. Was zelf een jaar of 16 en die kids tussen de 2 en 8 en dat was echt geen succes. Ouders waren ook niet meer bereikbaar. Iedereen heeft het overleeft, geen gewonden en ook niks stuk gegaan maar de oudste 2 lagen om 23u nog niet te slapen en toen de ouders rond middernacht thuis kwamen vonden ze het gek dat ik nog geen afwas had gedaan.



Jasses, dan ben je ook wel genezen. Wat een ontzettend onverantwoordelijke ouders :n

Edit: dat is geen sneer naar jou hoor!

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:52

Ik vind Oppasbron een goede site. Dat is zo'n site waar je op stad of regio kunt zoeken naar een geschikt oppas-adres of naar een geschikte oppas.

Wij wonen in een studentenstad, dus in de praktijk reageren er vooral studenten via Oppasbron. Op zich prima, want wat ouder (19-21 jaar), maar ook duurder. Als je kind(eren) echt al op bed liggen en meestal doorslapen, dan is het eigenlijk zonde als je iemand hebt van 20 die 8 euro per uur vraagt, terwijl je ook iemand van 15 beneden zou kunnen hebben zitten die met 5 euro per uur tevreden is. (Qua tarieven: die liggen hier misschien hoger dan op sommige andere plekken, echt hartje Randstad. Net als met pensionstallen en huizen vrees ik...?)

Inmiddels hebben wij via die site 3 meiden die afwisselend oppassen. Sommigen komen maar eens per maand, anderen zien we vaker. Degene die het handigste is met onze zoon (2 jaar) en die hem het vaakst gezien heeft, die vragen we voor de momenten dat hij nog wakker is en nog moet eten of op bed gelegd moet worden. Overigens probeer ik het bedritueel zo min mogelijk aan een oppas over te laten, ik vind dat bij voorkeur mijn man of ik dat zelf moeten doen! (Zoon gaat al 4 dagen per week naar opvang overdag, dus ik vind ook dat hij 'recht' heeft op zijn eigen vader of moeder bij het hele naar bed gaan ritueel.)

We hebben altijd 1x kennisgemaakt, bij ons thuis, uitgelegd hoe wij het graag hebben en daarna ging het eigenlijk altijd meteen goed. Geen negatieve ervaringen mee.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:58

Kaka schreef:
Jasses, dan ben je ook wel genezen. Wat een ontzettend onverantwoordelijke ouders :n

Edit: dat is geen sneer naar jou hoor!


Geen zorgen, vatte het totaal niet op als een sneer.

Heb me daar toen ik jonger was heel druk om gemaakt en me schuldig over gevoeld maar nu ik zelf wat ouder ben zie ik ook dat het hele gebeuren totaal onverantwoord was van de ouders. Ze hebben me wel nog vaker gevraagd maar heb altijd vriendelijk bedankt.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:45

Het verbaasd me soms hoe makkelijk mensen een ander op hun rijkste bezit laten passen. Hier past alleen mijn moeder op. Lees veel te vaak dat kinderen misbruikt zijn door 'een goede vriend van de familie'.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:54

Mavelle schreef:
Het verbaasd me soms hoe makkelijk mensen een ander op hun rijkste bezit laten passen. Hier past alleen mijn moeder op. Lees veel te vaak dat kinderen misbruikt zijn door 'een goede vriend van de familie'.


Vind dit wel een beetje een steek naar alle mensen die een oppas hebben. Het is voor iedereen een kostbaar bezit maar ook bij ons past er een meisje op dat geen familie is en wat ik wel 100 procent vertrouw. Ik ben een leukere moeder en partner als ik soms iets zonder kind kan doen en daar is oppas voor nodig.
Mijn schoonouders passen liever niet op (ook nog nooit gedaan) en mijn moeder past al 2 werkdagen op.
Dus als we een avondje weg moeten of willen komt er een meisje van 16.