Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:59

Tsja, hoe vaak hoor je niet dat familie, of zelfs 1 van de ouders, een kind misbruikt... dan is een kind nergens meer veilig.
Hoewel ik de (veiligheid van de) kinderen echt heel erg belangrijk vind, vind ik qualitytime met mijn man ook heel belangrijk (en fijn). Dus kiezen we er soms voor iemand te laten oppassen ja.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:14

Laura82 schreef:
Tsja, hoe vaak hoor je niet dat familie, of zelfs 1 van de ouders, een kind misbruikt... dan is een kind nergens meer veilig.
Hoewel ik de (veiligheid van de) kinderen echt heel erg belangrijk vind, vind ik qualitytime met mijn man ook heel belangrijk (en fijn). Dus kiezen we er soms voor iemand te laten oppassen ja.


Ja, dat dus!

En bovendien: ik moet 's avonds soms ook werken en mijn partner is geregeld in het buitenland. Soms is een oppas niet 'voor de leuk', maar echt nodig om alles wat je aan verantwoordelijkheden hebt rond te krijgen.

En natuurlijk is mijn verantwoordelijkheid naar mijn kind de allerbelangrijkste. Maar ik heb nog wel enig vertrouwen in de mensheid. Niet iedereen misbruikt meteen mijn kind, steekt mijn huis in brand of neemt de laptop mee... Sorry, dat is overdreven, maar waar het om gaat is dat ik behalve vertrouwen in de mensheid (niet onbegrensd overigens, bij lange na niet), ook vertrouwen heb in mijn intuïtie.

_Nadia_

Berichten: 2652
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:25

Sinds wij in Engeland wonen hebben wij geen oppas meer. Voor de verhuizing gingen ze wel eens een weekend bij opa en oma logeren maar dat kan nu niet meer.
Wij hebben 8 kinderen, waarvan een aantal met special needs, en die laat ik dus niet bij een oppas achter. De enige keren dat we dat gedaan hebben was toen ik moest bevallen, en toen kwam een hele goede vriendin van mij die de kinderen kent en weet wat ze nodig hebben oppassen.

Toen ik zelf nog oppas was ben ik wel eens via via bij een gezin terecht gekomen, kwam binnen, moeder zegt: kinderen liggen op bed, ik ben om middernacht weer thuis. Natuurlijk worden die kinderen wakker, en grote ellende want ze wisten niet eens dat er een oppas zou zijn, moeder had me nog net de namen laten weten maar dat was het ook wel. Dit was nog voor t mobiele telefoon tijdperk, en ik was pas 15 dus wist ook niet goed wat ik moest doen. Uiteindelijk is mijn moeder gekomen, en die is flink pissig geworden op die moeder toen ze eindelijk thuis kwam.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:49

Is geen fijn verhaal Nadia en ik snap ook wel dat een kind er flink van de leg van kan raken, midden in de nacht, slaapdronken, naar gedroomd o.i.d. en dan ineens een gekke vreemde aan je bed.

Tegelijk: sh*t happens en ze zullen daar niet onmiddellijk voor het leven beschadigd van raken. ;-)

Als het aan de orde is zeg ik overigens wel altijd tegen mijn zoon bij het naar bed brengen dat straks Pietje of Jantje (vul naam oppas in) er is, omdat mama moet werken/paardrijden/uit eten gaat etc. Dat herhaal ik gedurende het hele bed-ritueel dan ook een paar keer. Benadruk altijd dat ik snel weer terugkom en dat Pietje of Jantje lief is en goed voor hem zal zorgen. En hij kent alle oppasmeiden, de een wel wat beter dan de ander.

Een oppas die toevallig een tijdje niet geweest is nam laatst zelf spontaan contact op, of ze weer eens mocht langskomen, overdag. Zodat als wij haar weer eens voor een avond zouden vragen, onze zoon haar iig nog vrij recent gezien zou hebben. Situaties zoals Nadia beschrijft zijn immers voor de oppas zelf ook vervelend. Dat vond ik wel heel netjes/professioneel.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:38

_Nelleke_ schreef:
Hier geen kids maar wel veel opgepast vroeger. Vooral op buurkindjes toen ik zelf nog heel jong was en op wat kindjes uit hetzelfde dorp waarvan mijn ouders hun ouders kende. Ging altijd via via.

Bij mij verliep het ook altijd een beetje volgens het schema van friesam. Vaak lagen de kids al op bed en pas als ik er vaker was geweest werd ik ook weleens gevraagd om eerder te komen om te helpen met op bed leggen om het vervolgens een keer zelf te doen.

Ben ook weleens door een gezin enorm in het diepe gegooid met 3 terrorkids vanaf een uurtje of 17.00. Was er nog nooit geweest dus ik kende die kinderen ook helemaal niet en zij mij niet. Moet daar nog koken en de hele boel in bad doen en op bed leggen. Was zelf een jaar of 16 en die kids tussen de 2 en 8 en dat was echt geen succes. Ouders waren ook niet meer bereikbaar. Iedereen heeft het overleeft, geen gewonden en ook niks stuk gegaan maar de oudste 2 lagen om 23u nog niet te slapen en toen de ouders rond middernacht thuis kwamen vonden ze het gek dat ik nog geen afwas had gedaan.

Dus hoe verantwoordelijk een 14/15/16-jarige ook kan zijn, ineens een huishouden runnen van 3 kids incl koken schoonmaken wassen en op bed leggen is voor zo iemand teveel. Maar zoals Friesam het omschrijft kan prima.


Wow, dat is wel heel erg Nelleke -O- Zochten die mensen een oppas of een huishoudster? :?
En dan nog verwijten dat de afwas niet is gedaan ook.... |o

@Nadia: Dat is ook echt heel onverantwoord van die moeder zeg...Ik vertel de kinderen (de oudste twee dan, de tweeling snapt er nog niks van 8)7 ) altijd dat de oppas komt. Enige probleem is dat ze dan nooit gaan slapen voordat ze de oppas hebben gezien haha O:)

Laatst zei mijn zoon: 'Kunnen jullie niet weer eens even weg? Ik wil zo graag dat X weer eens komt oppassen'. Nou, dan zit het volgens mij wel goed := 8)7

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:51

Haha ijsco_love, dat zeggen onze kinderen ook inderdaad. Toevallig vandaag weer een uitje gepland (dit topic bood inspiratie :D ) en ze kijken er nu alweer naar uit.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:24

Laura82 schreef:
Haha ijsco_love, dat zeggen onze kinderen ook inderdaad. Toevallig vandaag weer een uitje gepland (dit topic bood inspiratie :D ) en ze kijken er nu alweer naar uit.


Hahaha, best een goed idee. Toch eens voorstellen aan mijn man als hij zo thuis komt :Y)
Waar zo'n topic al niet goed voor is :o Bedankt voor het inspirerende topic, TS *\o/* ;)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:47

Misschien is een camera ook een idee, als het een paar keer goed is gegaan hoef je niet meer te kijken. Ik heb er een voor de hond met verlatingsangst :')

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:32

friesam schreef:
Mavelle schreef:
Het verbaasd me soms hoe makkelijk mensen een ander op hun rijkste bezit laten passen. Hier past alleen mijn moeder op. Lees veel te vaak dat kinderen misbruikt zijn door 'een goede vriend van de familie'.


Vind dit wel een beetje een steek naar alle mensen die een oppas hebben. Het is voor iedereen een kostbaar bezit maar ook bij ons past er een meisje op dat geen familie is en wat ik wel 100 procent vertrouw. Ik ben een leukere moeder en partner als ik soms iets zonder kind kan doen en daar is oppas voor nodig.
Mijn schoonouders passen liever niet op (ook nog nooit gedaan) en mijn moeder past al 2 werkdagen op.
Dus als we een avondje weg moeten of willen komt er een meisje van 16.


Zo is het niet bedoeld.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 07:01

friesam schreef:
Bienotje schreef:
Ik zoek dus in omgeving zuid-westveluwe. Dus als iemand in de buurt woont?! :-)

Ik ga in de kennissenkring balletje omgooien iig. Maar vind het nog wel lastig inschatten hoe dat gaat uitpakken. Zoontje heeft moeite met slapen en heel eerlijk hebben we zelf ook geen idee wat wijs is en hoe dat evt aan te pakken. Het lijkt me lastig om daar een ander (jong) iemand mee 'op te zadelen'



Wakker worden of niet naar bed willen? Anders is oppas laten komen als hij al slaapt natuurlijk ook een optie.


Moeite met inslapen en veel wakker met onrust. Wij zelf kunnen daar ook nog moeilijk onze weg mee vinden, dus wat voor advies geef je dan een oppas mee vraag ik me af. Een willekeurige tiener die alleen paar uurtjes beneden tv hoeft te kijken wordt hem voor ons niet helaas.

XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:28

Ik pas zelf regelmatig op.
21 jaar en ik vraag 7 euro per uur.
(Minder dan mijn minimumloon)

Al mijn adresjes heb ik gekregen viavia.
Mn moeder verwijst mensen door naar mij en adresjes zelf verwijzen mij ook weer door naar andere.

Wat ik zal doen als ouder met een kindje dat moeilijk slaapt...
Gewoon het er al bij het zoeken eerlijk bij vertellen dat het moeilijk slaapt en het geen urenlang ongestoord tv kijken is. :)
Iemand met oppaservaring zal daar niet van afschrikken als er een mooi loon wel tegenover staat.

En over een oppas vertrouwen; waarom niet eerst een keertje kennismaken zonder alleen te laten als je er moeite mee hebt?
Moet je tijd voor maken en kost je wellicht al wat geld maar je kan dan beter inschatten met wat je in huis haalt.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:48

Nu ik dit topic zie, krijg ik meteen weer zin om op te passen. Ik werk zelf fulltime, maar 's avonds en in het weekend ben ik vaak beschikbaar. Dus als er iemand een oppas zoekt in de omgeving van Gilze-Rijen, stuur me gerust een PB. Ik ben 28, ervaren, lief en consequent :D

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:58

XiiaaooNaa schreef:
Moet je tijd voor maken en kost je wellicht al wat geld maar je kan dan beter inschatten met wat je in huis haalt.


Ik was het met je berichtje eens tot ik dit zag :D hoezo: 'kost je wellicht al wat geld?'. Voor andere baantjes krijg je toch ook je sollicitatiegesprek niet betaald? :Y)

Wij hebben altijd minimaal één keer de oppas over de vloer gehad voor er echt moest worden geoppast, meestal twee keer (eerste keer kennismaken, tweede keer meer gericht dingen doen op praktijk als samen kinderen naar bed etc). En we zijn volgens mij echt de beroerdste niet met betalen: alles wordt naar boven naar hele uur afgerond, ze krijgen (vind ik) goed betaald (€15,- per uur als kindjes wakker zijn, €10,- als ze slapen. Betalen extra als er met de kinderen moet worden gegeten, in bad of andere gekke dingen. Na middernacht betalen we ook weer €15,-. Volgens ons en onze oppassen is dat goed betaald maar ik weet niet hoe dat bij andere gezinnen zit. De oppas zijn wel ruim volwassen bij ons).

Maar betalen voor een kennismakingsgesprek??? No way :evaw: Dan zou ik gelijk een ander zoeken. :Y)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:27

Dat is wel echt heel ruim betaald hoor ijsco love, ik ben 20 en krijg €5 per uur, en dan zijn de kinderen meestal 1/1,5 uur wakker en dan moet ik ze op bed leggen (een van de 2 heeft ook nog een lichte beperking en is aan het puberen waardoor ik echt een hele uitdaging heb elke keer) even rustig op de bank zitten is er iniedergeval niet bij, als ze wakker zijn niet en ook niet als ze al op bed liggen..
Kennismakingsgesprek/uitleg of iets was er niet, er werd eigenlijk vanuit gegaan dat ik het wel snapte :+ (kende die mensen al wel hoor) Eerste keer was dan ook echt heel heftig voor mij.
Echter wel heel interessant en leerzaam, pas er nu nog wel eens op en probeer echt het kind te begrijpen en kijken wat het beste bij hem past als die zo in de knoop zit met zichzelf of woedeaanvallen krijgt, zit er nu zelfs aan te denken om misschien wel pedagogiek te gaan studeren :D

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:33

Dani199764 schreef:
Dat is wel echt heel ruim betaald hoor ijsco love, ik ben 20 en krijg €5 per uur, en dan zijn de kinderen meestal 1/1,5 uur wakker en dan moet ik ze op bed leggen (een van de 2 heeft ook nog een lichte beperking en is aan het puberen waardoor ik echt een hele uitdaging heb elke keer) even rustig op de bank zitten is er iniedergeval niet bij, als ze wakker zijn niet en ook niet als ze al op bed liggen..
Kennismakingsgesprek/uitleg of iets was er niet, er werd eigenlijk vanuit gegaan dat ik het wel snapte :+ (kende die mensen al wel hoor) Eerste keer was dan ook echt heel heftig voor mij.
Echter wel heel interessant en leerzaam, pas er nu nog wel eens op en probeer echt het kind te begrijpen en kijken wat het beste bij hem past als die zo in de knoop zit met zichzelf of woedeaanvallen krijgt, zit er nu zelfs aan te denken om misschien wel pedagogiek te gaan studeren :D


€5,- per uur, dat is we heel erg laag zeg. Zeker gezien de leeftijd en de beperking. Ok zit op de €13,- per uur, ongeacht of het kind wakker is of slaapt. Ik weet niet of het aan mijn leeftijd of afgeronde opleiding ligt, maar sommige bedragen vind ik wel astronomisch laag.

Verder wil ik ook niet betaald worden voor een kennismakingsgesprek, dan wordt het al een gedwongen sfeer en moet het lukken. Dan maar zelf even energie en tijd er in steken, als het goed loopt verdien je dat ook wel weer terug.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:35

Ik betaal 6 euro per uu voor mn oppas van 19, en dan hoeft ze alleen de kinderen even op bed te leggen. Zijn makkelijke slapers, dus misschien uurtje werk, en verder studeert ze meestal de hele avond. Wilde dat ik daar ooit aan gedacht had vroeger, betaald studeren :+

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:40

Ik betaal onze oppasmeiden 5 euro per uur
Ze zijn 20/21 jaar
We maken verder geen verschil in prijs of de kids nog wakker zijn of niet, maar we ronden wel altijd naar boven af
Volgens mij is dat prima betaald. Als onze kids op bed liggen, slapen ze over het algemeen gewoon door, alleen voor de jongste moet er nog 1 of 2 keer naar boven gegaan worden om een speen er terug in te stoppen

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:44

@Dani: €5,-?! Voor zoveel werk... Ik snap dat er mensen zijn die het niet zo breed hebben en dat die wat minder betalen maar €5,- zou ik niet rechtvaardig vinden als ik lees wat je allemaal doet :\
Zéker icm wat je allemaal moet doen en je leeftijd... :oo (ander verhaal misschien bij 13-jarige die alleen tv kijkt, of als kinderen zoals bij milka slapen en er alleen soms een speen in moet).

@justme_lisaa: ik denk dat het wel aan je leeftijd ligt. Maar ben van mening dat leeftijd kinderen ook invloed moet hebben op je salaris :+
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 04-01-18 10:48, in het totaal 4 keer bewerkt

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:44

@Ijsco :wow: jeetje, die krijgen inderdaad flink betaald! Hoe komen jullie zo op deze bedragen?

Ik denk overigens ook dat zowel leeftijd als salaris geheel afhangt van de betreffende situatie. Ik pas nu nog maar weinig op, maar kom eigenlijk altijd terecht bij de gezinnen waarbij het geen gevalletje ‘hele avond tv kijken is’. Ik vraag dan ook vaak wel meer dan €5 euro per uur. Maar goed, ik heb twee opleidingen, EHBO, werkervaring in PSZ, KDV en BSO en daarnaast diverse stages met kinderen met een beperking. Dus dan vind ik persoonlijk dat er van beide kanten meer verwacht mag worden, ik vraag wat meer, het gezin kan rekenen op een oppasser met ervaring.

De meeste oppasgezinnen ken ik via mijn stages/werk, de anderen via mijn familie.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:46

Citaat:
€5,- per uur, dat is we heel erg laag zeg. Zeker gezien de leeftijd en de beperking. Ok zit op de €13,- per uur, ongeacht of het kind wakker is of slaapt. Ik weet niet of het aan mijn leeftijd of afgeronde opleiding ligt, maar sommige bedragen vind ik wel astronomisch laag.

Verder wil ik ook niet betaald worden voor een kennismakingsgesprek, dan wordt het al een gedwongen sfeer en moet het lukken. Dan maar zelf even energie en tijd er in steken, als het goed loopt verdien je dat ook wel weer terug.


Vind het zelf ook wel laag, maar heb echt elke euro zo hard nodig en het is dit of niets ben ik bang, verdien nu toch zo'n 15/20 euro per maand extra waar ik weer een zak voer voor mijn paard van kan kopen :j

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:58

Kennismakingsgesprek vraag ik ook geen geld voor, ook niet als ik een tweede keer kom kennis maken etc. Wel zou ik het netjes vinden als ouders even mijn buskaartjes aanbieden te betalen als ze vaker willen kennismaken. Zo'n gesprekken zijn vaak overdag en over het algemeen betekend dat, dat ik een hondentraining af moet zeggen en dus inkomen misloop.

Zodra je een oppas alleen laat met je kind verwacht ik een uurloon te krijgen, want ik ben dan toch verantwoordelijk voor je kind. Heb ooit iemand de optie gegeven mij via mijn bank het geld over te maken de week erop. 2x opgelet en toen had ze iemand anders gevonden. Nooit geld gekregen, dus nu vraag ik de eerste keren contant.

Op de een of andere manier lijken hondeneigenaren beter te beseffen dat ik verantwoordelijk ben als de eigenaar/ouder weg is en dat hier geld tegenover hoort te staan. Ook nog nooit meegemaakt bij hondeneigenaren dat er niet eerst minimaal 1 kennismaking en 2 proefdagen vooraf gaan en ik een lijstje krijg met commando's die de hond kent en wat het ritme is van de hond. mij lijkt een kind toch net wat belangrijker dan een hond...

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:05

miramii schreef:
@Ijsco :wow: jeetje, die krijgen inderdaad flink betaald! Hoe komen jullie zo op deze bedragen?


Wij vinden dat niet zoveel eigenlijk....tot deze topic dan haha O:) minimumloon van 21-jarige is al 8 euro nog iets.
We hebben maarliefst vier kinderen dus dat is wel belangrijk voor salaris vind ik. voor de geboorte van de tweeling betaalden we dacht ik €10,- tot €12,- per uur. Nu hebben ze toch hun handen wel vol aan de tweeling :+ zeker als die wakker zijn. De oudste twee zijn zeven dus dat gaat wat makkelijker (die slapen door, gaan zelf naar wc, eten zelfstandig, snappen dat je niet van dingen af moet springen en geen dingen in de neus van je zusje mag stoppen.... :+ die hebben iets minder continue bewaking nodig zeg maar ~~}> )
Daarom wij hebben ook ander tarief als zijn de kinderen nog wakker. want dan zijn ze echt veel meer werk, vier tegelijk :Y) wel makkelijke kinderen verder, luisteren (meestal :+) goed en geen gedragsprobleem of iets.

We keken gewoon naar wat er gedaan moet, de kwaliteiten van oppas (21 of ouder, ehbo diploma), de verantwoordelijkheid die je iemand oplegt en het bedrag dat wij redelijk vonden daar tegenover te zetten...Je neemt toch van iemand de vrije tijd in de avond in beslag met jouw kinderen...
Man en ik kwamen uit op dit bedrag, lijkt ons niet meer dan redelijk.
(ik moet wel zeggen dat wij het kunnen missen. Ik snap dat dat niet voor elk gezin geldt.). Ik vind dus aantal van de kinderen ook belangrijk. Met één kindje zou ik het heel anders vinden.
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 04-01-18 11:13, in het totaal 3 keer bewerkt

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:08

Wij hebben het niet superbreed dus ik weet niet of wij 15 euro per uur kunnen betalen. Maar over het algemeen zijn wij geen uren weg. Maar een keertje wat eten zou wel leuk zijn zonder dat mijn ouders gelijk een uur moeten rijden. Of juist een keer met mijn ouders als bedankje voor alles wat ze voor ons doen. Maar heb Tink al een pb gestuurd haha.

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:12

Ik vind het een hoop geld
Wij hebben er 5, de oudste is bijna 8 en de jongste is 10 maanden oud

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:16

Wij hebben een heel verschillend regime, afhankelijk van de leeftijd van de oppas en afhankelijk van of kind wakker is of slaapt. En in ons geval gaat het (nu nog) maar om 1 kind, dat vind ik ook echt wel schelen in wat je betaald krijgt!
- Oppas van < 18 die er alleen een avond zit terwijl kind al op bed ligt en slaapt krijgt 5 euro per uur.
- Oppas van > 18 die ook echt aan de bak moet als kind wakker is krijgt 7 of 8 euro per uur (afh van leeftijd).
- Oppas van > 18 die er alleen een avond zit en studeert terwijl kind al op bed ligt krijgt 6 of 7 euro per uur (afh van leeftijd).

Ik vraag me wel af hoe we dat gaan doen als straks nr. 2 er is. Ga je dan alle tarieven een paar euro om hoog doen, of verander je niets?