Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:09

paardje87 schreef:
bruintje123 schreef:
Maar misschien zeggen ze ja leuk,maar beseffen niet dat ze minder aandacht krijgen, de gevolgen dus.
Zo bedoel ik het meer.


Klopt maar met betrekking tot de oudste, die geeft nu al aan naar mening weinig persoonlijke aandacht te krijgen, dus ik denk , maar dat is natuurlijk mijn gedachte, dat zij wel kan aangeven wat ze er van vind met 'toekomst gevolgen'

En TS vind daarvan dat ze dat maar moet leren, om aandacht te delen.

Elicious schreef:
Onze oudste doet graag dingetjes alleen met ons, heeft graag persoonlijke aandacht en haar interesses liggen natuurlijk heel ergens anders als die van de jongste.
Ik hoor dat wel eens van haar terug en baal soms dat ik haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven welke vraagt.
Als kan dat natuurlijk nooit met meerdere kinderen, of dat er nu 2,3 of 4 zijn. Dat zal ze ook moeten leren..


Ik heb zelf een jonger broertje, 6 jaar jonger dan mij (ik ben nu 21, hij 15). Ik was (en ben) geen makkelijk kind, maar als ik dan aan mijn ouders aan gaf dat ik eigenlijk het gevoel had dat de aandacht niet eerlijk verdeeld werd, was de reactie van mijn ouders "nee dat is niet zo!". Dan voel je je toch echt wel even minderwaardig.

TS, ik wil je waarschuwen voor het ontkennen van het gevoel van je oudste kind, besteed er aandacht aan als je oudste aangeeft dat ze het gevoel heeft dat ze niet evenveel aandacht krijgt als haar broertjes/zusjes. Je geeft ook aan dat je er eigenlijk van baalt, waarom ben je zo verscheurd tussen deze twee? Denk je dat je je oudste nog even veel aandacht kan geven als je nu doet, aangezien ze zich nu al aangeeft vaker wat met jullie te willen doen?

Ik ben afgelopen zomer uit huis gegaan en heb bijna geen contact meer met mijn ouders. Voornamelijk omdat mijn broertje altijd beter is dan mij (ja, is, mijn ouders geloven het nog steeds en ontkennen hoe de vork werkelijk in de steel zit).

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:18

Daantj__ schreef:
Dit is waarschijnlijk totaal off-topic maar ik wil TS toch even complimenteren op haar reacties in dit topic. Kinderen blijven voor een ieder een gevoelig onderwerp waarbij emoties/meningen/gevoelens ed hoog op kunnen lopen (wat logisch is). Dit neemt snel de overhand in reacties. Zoals O.a. In dit topic te merken is. Toch blijft TS zeer netjes in haar reacties en laat ze iedereen in hun waarde wat hij/zij ook voor mening heeft en weet ook daar wat positiefs uit te halen. En ik dacht echt even als de hele wereld zo met elkaar communiceert en denkt dan zouden er geen problemen zijn in de wereld. Dus TS of je het bij 3 kinderen houd of voor een 4de gaat of misschien nog wel meer. Als je jouw kids jouw manier van communiceren/denken over kunt brengen. Dat ze altijd het positieve in dingen kunnen zien en ook al denkt een ander anders dat dit niet gelijk goed of fout is. Dan zit de toekomst weer een beetje beter uit, wat die toekomst ook mag zijn.


Hier sluit ik mij bij aan.

TS hier een moeder van 2. Ben nog jong. Maar toch besloten direct na de tweede om sterilisatie te laten doen. Want ook ik wist toen al: het blijft trekken om kindjes te krijgen, dat wonder is gewoon met niets te vergelijken. Maar ik was er ook heel zeker van dat er geen 3e of meer hoefden te komen vanwege de volgende redenen: 1) groot risico op weer zwangerschaps vergiftiging en keizersnede, wat je hele leven plat legt als je al kinderen hebt 2) financiën, ik wil de 2 die ik al heb graag ook helpen met rijbewijs en studie. 3) ik ben de oudste uit een gezin van 4, en ik heb dat als heel chaotisch en niet fijn ervaren. Al te jong veel verantwoordelijkheden gekregen. Mijn ouders konden ons geen van allen echt aandacht bieden met hun drukke banen 4) ook ik heb wel stilgestaan bij 'de wereld' maar dan meer in de zin van: ik wil genoeg tijd en aandacht hebben om de kinderen hier goed op voor te bereiden. Een gedegen opvoeding bieden en investeren in hun ontwikkeling en mondiale blik.

En ja, zeker trekt het nog. Ik heb een nieuwe partner die zo graag nog een kindje erbij zou willen. Maar toch ben ik blij dat ik die beslissing niet meer hoef te nemen, het is gewoon niet anders. Kleine babietje worden als het goed is vanzelf groot en dan trekt het misschien weer en dan kan je bezig blijven. Heel veel succes met deze moeilijke beslissing

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:28

Bruintje: Die hele kleintjes daarbij zal je het zelf een beetje in moeten zien te schatten of die een baby erbij leuk zouden vinden. Lijkt mij heel lastig trouwens :) Volgens mij is dat echt afwachten of ze een baby als die er eenmaal is, lief of stom vinden.


En daarbij komt dan nog dat je geen idee hebt hoe makkelijk of juist intensief het nieuwe kindje zal zijn. Gooi je het hele dagen in de draagdoek, slaapt het daar heerlijk in en kan mamma daardoor gewoon nog steeds zowat alles doen als voorheen....dan is het al een totaal andere impact op het gezin dan wanneer je er 1 hebt die alleen maar kan slapen na een uur in slaap melken op een donker, prikkelarm slaapkamertje.

Als je dat meerdere keren op een dag moet doen om die baby voldoende rust te bieden, wie let dan op je andere kinderen terwijl jij daar afgezonderd op dat kamertje zit? Dan kan je alleen maar hopen dat je flink hulptroepen achter de hand hebt anders ga je echt kopje onder...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:19

tengeltje11 schreef:
is dat zo?

als je kinderen krijgt,hou je er rekening mee dat ze op een bepaalde leeftijd uitvliegen,op eigen benen staan en een eigen leven opbouwen.

wat als een kind dit niet kan om eender welke reden?
als je dan 4 kinderen hebt of 1 kind,eens je bejaard bent,blijf je met een kopzorg zitten van 'wie zorgt voor mijn kind als ik er niet meer ben'

dus neen,volgens mij is een kind met een beperking niet noodzakelijk een groter of kleiner probleem als je al meerdere kinderen hebt.


sterker nog soms kan het een stimulans zijn!
Dat heb ik op mijn werk ook gezien en bij mijn man zijn oma die moest en zou ome ad overleven....(deze had down syndroom) dat is gelukt en met nu 101 jaar op de teller is zij toch best nog een een krasse knar die altijd zegt hoe blij ze is als ze voor ome ad heeft kunnen zorgen tot het einde toe.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:06

Ik ben zelf enig kind en ik heb er altijd van gedroomd om bij een groot gezin te horen (daar had ik dan wel een beetje een vertekend beeld van want naar mijn idee is dat altijd heel gezellig en heb je altijd iemand om mee te praten en om je te helpen. Dat werkt natuurlijk niet altijd zo :+ )
Een groot gezin en een grote familie lijkt mij fantastisch :j
Aangezien wij dat niet hebben en ik geen kinderwens heb (ja ik wilde wel broers / zussen etc maar geen kinderen :) ) houdt mijn familie bij mij op.. das ook een raar idee hoor..

Dus als het kan, waarom niet?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:01

Het is al lang bekend dat op de wat langere termijn de wereldbevolking zal stabiliseren en uiteindelijk teruglopen.

Maar ja, dat is natuurlijk geen leuk argument als je geen zin hebt ik kinderen en dan een hele goed reden kunt hebben. 'Je weet zelf: het milieu, overbevolking blabla'

Ik durf er wat geld op in te zetten dat heel veel mensen die dat argument gebruiken nooit enig onderzoek gedaan hebben naar het hoe en wat.

Btw: ik heb zelf ook nooit kinderen gewild. Maar mij ook nooit goddelijk genoeg gevoeld om anderen maar te vertellen dat ze geen of minder kinderen mogen omdat ik vind dat...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:32

gekvanfleur schreef:
Het is al lang bekend dat op de wat langere termijn de wereldbevolking zal stabiliseren en uiteindelijk teruglopen.


Ik weet dat ik er eigenlijk niet op in mag gaan. Maar vind het oprecht interessant. Kan je me verwijzen naar artikelen / bronnen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:33

gekvanfleur schreef:
Het is al lang bekend dat op de wat langere termijn de wereldbevolking zal stabiliseren en uiteindelijk teruglopen.

Maar ja, dat is natuurlijk geen leuk argument als je geen zin hebt ik kinderen en dan een hele goed reden kunt hebben. 'Je weet zelf: het milieu, overbevolking blabla'

Ik durf er wat geld op in te zetten dat heel veel mensen die dat argument gebruiken nooit enig onderzoek gedaan hebben naar het hoe en wat.

Btw: ik heb zelf ook nooit kinderen gewild. Maar mij ook nooit goddelijk genoeg gevoeld om anderen maar te vertellen dat ze geen of minder kinderen mogen omdat ik vind dat...


Goddelijk gevoeld dat.. gaat ie lekker? Overdrijf niet zo.
Nou niemand gaat hier op straat staan prediken hoor.
Maar hier vraagt iemand zelf wat, ja dan komen er ook antwoorden. In alle soorten en maten.
Was het daar niet een forum voor?

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:28

gekvanfleur schreef:
Het is al lang bekend dat op de wat langere termijn de wereldbevolking zal stabiliseren en uiteindelijk teruglopen.

Maar ja, dat is natuurlijk geen leuk argument als je geen zin hebt ik kinderen en dan een hele goed reden kunt hebben. 'Je weet zelf: het milieu, overbevolking blabla'

Ik durf er wat geld op in te zetten dat heel veel mensen die dat argument gebruiken nooit enig onderzoek gedaan hebben naar het hoe en wat.

Btw: ik heb zelf ook nooit kinderen gewild. Maar mij ook nooit goddelijk genoeg gevoeld om anderen maar te vertellen dat ze geen of minder kinderen mogen omdat ik vind dat...


Wast een fantastische post :j!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:59

Sees schreef:
Dee_es, ook een goede :j.

Onze ouders zaten met soortgelijke vraagstukken. Dat zal altijd blijven denk ik. Vind IK persoonlijk gezinnen van 14 kinderen nodig? Niet direct. Maar vind ik het nodig dat iemand 4 honden heeft? Of adoptiehonden uit Roemenië haalt (om even over belasting van het mileu te praten). Nee. Maar allemaal dragen we op onze eigen manier bij aan vervuiling en verkl0ting van de aarde. Als we dan de kindjes die we op de wereld zetten ook bijbrengen dat ze lief moeten zijn voor onze wereld en bewustzijn bijbrengen dan kan het inderdaad zo maar eens zijn dat het ooit, ooit nog goed komt met ons ;).


4 honden die er al zijn dankzij iemands kinderen is natuurlijk ook hetzelfde als zelf kinderen krijgen die ervoor kunnen kiezen honden te gaan fokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:03

gekvanfleur schreef:
Ik durf er wat geld op in te zetten dat heel veel mensen die dat argument gebruiken nooit enig onderzoek gedaan hebben naar het hoe en wat.

Btw: ik heb zelf ook nooit kinderen gewild. Maar mij ook nooit goddelijk genoeg gevoeld om anderen maar te vertellen dat ze geen of minder kinderen mogen omdat ik vind dat...


Zoooo over je goddelijk voelen gesproken.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:19

Fellor schreef:
Sees schreef:
Dee_es, ook een goede :j.

Onze ouders zaten met soortgelijke vraagstukken. Dat zal altijd blijven denk ik. Vind IK persoonlijk gezinnen van 14 kinderen nodig? Niet direct. Maar vind ik het nodig dat iemand 4 honden heeft? Of adoptiehonden uit Roemenië haalt (om even over belasting van het milieu te praten). Nee. Maar allemaal dragen we op onze eigen manier bij aan vervuiling en verkl0ting van de aarde. Als we dan de kindjes die we op de wereld zetten ook bijbrengen dat ze lief moeten zijn voor onze wereld en bewustzijn bijbrengen dan kan het inderdaad zo maar eens zijn dat het ooit, ooit nog goed komt met ons ;).


4 honden die er al zijn dankzij iemands kinderen is natuurlijk ook hetzelfde als zelf kinderen krijgen die ervoor kunnen kiezen honden te gaan fokken...


Peoh deze moet ik wel 4x lezen hoor... Maar nee, ik geloof niet dat ik het met je eens ben.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:29

gekvanfleur schreef:
Maar mij ook nooit goddelijk genoeg gevoeld om anderen maar te vertellen dat ze geen of minder kinderen mogen omdat ik vind dat...

Sorry? Ik zou niet weten waar iemand op een wolk het recht vandaan zou halen zich ermee te bemoeien, alleen omdat hij ooit als eerste zou zijn begonnen met kleien.

Mijn medemensen daarentegen, die deze wereld met mijn eventuele vierde kind zouden moeten delen, die hebben echt heel veel meer recht van inspraak wat dat betreft.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:41

Ik vind dat helemaal niemand inspraak heeft eerlijk gezegd... Een mening ja maar inspraak...nee.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:59

Sees schreef:
Ik vind dat helemaal niemand inspraak heeft eerlijk gezegd... Een mening ja maar inspraak...nee.


Mee eens. Dit is alleen maar aan TS en haar man. Inspraak gaat imo zeker te ver.

pien_2010

Berichten: 43293
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:28

De vraag is: "hoe beslis je of er nog een vierde kindje bij komt"? Bij ons is dat heel gevoelsmatig gegaan. Altijd heb ik een gezin van 4 kinderen willen hebben. Na de geboorte en overlijden van ons eerste kindje voelde ik gelijk, ik wil het nog een keer proberen en ik zei dit ook tegen mijn man. Zo ook na de tweede, derde en vierde bevalling. Tja toen hadden we dus drie gezonde kinderen en een zwaar gehandicapt kindje dat overleden was en het risico bij ons op gehandicapt kindje was hoger als bij iemand anders. Na het vierde kindje (derde levende dus) voelde ik opeens het is mooi geweest. dit voelde heel spijtig want het gevoel werd mede bepaald dat we toen hoorde dat we een hoger risico hadden als een ander op een gehandicapt kindje. Dus ik heb me toen laten steriliseren. Met heel verdriet. Lang voelde mijn gezin niet compleet, ik miste het vierde kind, die er natuurlijk in ons geval wel was geweest. Toch voelde de keuze goed, want met drie gezonde kinderen voelde ik dat ik de hoofdprijs had en we gingen niet de Goden verzoeken.

Moraal van dit verhaal. Vier kinderen is geweldig als je dit aan kan. Mijn vriendin heeft wel vier gezonde kinderen gehad en zij konden het heel goed aan en het was en is een geweldig gezin. Volg je gevoel en ga er voor. Ongeacht wat je kiest.
Bij ons gaf het veel rust toen ik gesteriliseerd was. Ik heb een jaar gerouwd daar het vierde levende kind nooit meer zou komen, ging huilend de operatie kamer in en ontving veel begrip van de mensen die toen werkten, maar het was goed zo. Af en toe (totdat de jongste vier jaar was) dekte ik per ongeluk de tafel voor 4 kinderen, zo bizar.