Id kwijt en identificatie plicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Id kwijt en identificatie plicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:59

Hallo beste bokkers,

Deze week ben ik mijn id verloren in waarschijnlijk het ov. Nu heb ik niks meer om mij volgens de overheid geldig mee te identificeren tot mijn nieuwe id komt. Hierbij vroeg ik mij dan ook af of jullie nog wat meer weten over deze identificatie plicht en waar ik mij in nood mee kan identificeren indien nodig, ik had namelijk alleen een id.

Dit werd aangegeven op de site van rijksoverheid:
Citaat:
Tijdelijk geen identiteitsbewijs
Heeft u tijdelijk geen identiteitsbewijs? Bijvoorbeeld omdat u dit kwijt bent? Dan loopt u het risico dat u niet aan de identificatieplicht voldoet. Iemand die tijdelijk zijn identiteitsbewijs kwijt is, moet zich kunnen identificeren met een ander geldig identiteitsbewijs.

Anoniem

Re: Id kwijt en identificatie plicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:59

Heb je geen rijbewijs? In Nederland is dit ook een geldig identiteitsbewijs.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:01

Heb je ook geen rijbewijs of paspoort?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 00:02

Renee1991 schreef:

Nee ik ben niet in bezit van een rijbewijs en/of paspoort. Dit maakt het dus ook zo lastig
:Y)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:02

Ik had dit nadat ik een nieuw paspoort had aangevraagd en de oude verlopen direct moest inleveren, ID kaart had ik al niet meer. Gelukkig heb ik nog een rijbewijs waarmee ik me kan identificeren, anders was ik een week lang 'illegaal' geweest :))

Edit: Hmm ja zonder rijbewijs gaat dat wat lastig :+
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 29-12-17 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:02

Aangifte doen, nieuwe aanvragen en hopen dat je niet staande gehouden word.
Je kan je aangifte bij je houden als bewijs.
K weet niet hoe vaak jou gemiddeld naar je ID word gevraagd maar k kan de keren op 1 hand tellen.
Laatst bijgewerkt door Polly op 29-12-17 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:03

Volgens mij moet je dan aangifte doen en een nieuwe ID aanvragen. Je aangifte + aanvraag nieuwe ID is dan je bewijs dat je tijdelijk geen ID bij hebt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook geen geldig ID of paspoort heb. Is al jaren verlopen. Ik identificeer me altijd met mijn rijbewijs. Ik kom toch niet in het buitenland.

Je kunt de gemeente ook altijd even bellen om advies.

Anoniem

Lol, lijkt echt een 'bug' in de Nederlandse regelgeving. Hoe moet je je dan in vredesnaam identificeren :=

ilaan

Bij verliezen moet je dit aangeven bij de politie. Misschien daar even vragen? Die zullen het vast weten :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:04

Heb je aangifte gedaan van verlies? Dan kun je dat als bewijs gebruiken mocht je nog gecontroleerd worden. Of vraag op het gemeentehuis.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:04

Volgens mij is je bewijs van aangifte van het verlies dan voldoende ? Of in elk geval krijg je een document. Ik heb dit een paar keer eerder gehad.
Heb het echter niet geprobeerd met uitgaan oid.

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:06

Ik kreeg een papiertje mee waarop stond dat ik een nieuw paspoort had aangevraagd. Denk dat ze daar niet zo moeilijk over doen tenzij je gepakt word tijdens illegale handelingen :Y)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:08

Inderdaad en ik ben echt nog nooit op straat staande gehouden en gevraagd om mijn ID te tonen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:08

We hebben geen Ausweis plicht. (Bij de buren moet je verplicht een ID bij je hebben en dat mag sowieso gecontroleerd worden. In NL niet.)

Word je staande gehouden is het ingewikkeld, verder niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:13

aangifte hoeft in de meeste gemeentes niet meer, er is een lijst welke gemeentes nog wel een aangifte willen zien.
Rest volstaat om nieuwe aan te vragen en daar je oude als vermist op te geven

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:15

Janneke2 schreef:
We hebben geen Ausweis plicht. (Bij de buren moet je verplicht een ID bij je hebben en dat mag sowieso gecontroleerd worden. In NL niet.)

Word je staande gehouden is het ingewikkeld, verder niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

Al jaren in Nederland... de identificatieplicht

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 00:30

Even een vraagje voor tussendoor dan. Als ik naar de winkel ga en alcoholische drank wil kopen of uitga in een uitgaanscentrum hoe word dit dan geregeld?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:36

DearLove schreef:
Even een vraagje voor tussendoor dan. Als ik naar de winkel ga en alcoholische drank wil kopen of uitga in een uitgaanscentrum hoe word dit dan geregeld?

Dan krijg je het niet mee

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:44

DearLove schreef:

Als je net zo'n oude kop hebt als ik mag dat geen probleem zijn :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:45

Ff in je profiel gespiekt en aangezien je onder de 25 bent heb je identificatieplicht met aankoop tabak en alcohol

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:03

Patrick van wegmisbruikers hoorde ik vorige week zeggen 'heb jij even mazsel dat we tegenwoordig veel kunnen opzoeken' toen die beste gozer geen ID of rijbewijs bij zich had.

Gewoon zorgen dat je n nieuwe aanvraagt en lief lachen als je staande gehouden wordt. Misschien krijg je dan geen boete.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:21

Hoe het in de winkel zit weet ik niet, maar als je wilt stemmen en je bent je id kwijt dan kan je stemmen als je een proces verbaal bij je hebt van de vermissing en een ander pasje met je geboortedatum en foto (ov kaart oid) Je kan het erop wagen om zo de kroeg in te komen of drank te kopen (anders even door iemand anders laten halen)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 02:32

Renee1991 schreef:

Is tegenwoordig niet voor alles meer een geldig identiteitsbewijs.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 02:36

Vroeger moest je inderdaad aangifte doen bij het verliezen van een rijksdocument, tegenwoordig is dat niet meer nodig en teken je een kennisgeving van verlies (of hoe ze het ook noemen), die kun je bij je dragen tot je nieuwe ID is gearriveerd :)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 04:40

RoyceMack schreef:
Patrick van wegmtijdelijks vos hoorde ik vorige week zeggen 'heb jij even mazsel dat we tegenwoordig veel kunnen opzoeken' toen die beste gozer geen ID of rijbewijs bij zich had.

Gewoon zorgen dat je n nieuwe aanvraagt en lief lachen als je staande gehouden wordt. Misschien krijg je dan geen boete.

Rijbewijs is verplicht om bij te dragen tijdens autorijden. Je moet aan kunnen tonen dat jij je op dergelijke wijze in het verkeer mag begeven.

Doe je echter niets, loop je op straat en word je dan om identificatie gevraagd, is er niets aan de hand als je niet mee hebt.

@TS: even informeren bij gemeentehuis. Misschien kunnen zij je van iets tijdelijks voorzien +:))