Regels bestelde medicatie apotheek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:19

Kayleigh__ schreef:
Kan de apotheek dit echt niet terugsturen naar de groothandel? Of eventueel apotheken in de buurt of zelfde organisaties contacten om daar naartoe te sturen.


Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere apotheken geregeld is, maar bij ons is het zo dat uitgeschreven medicatie (dus besteld en op naam) nooit terug op de plank mag komen. Wanneer de bestelde medicatie niet afgehaald wordt dan wordt dit vernietigd.

Helemaal precies waarom weet ik niet, ik kan het wel navragen op mijn werk evt :)

TS: ik vind het raar dat zowel het zkh als jouw apotheek jou betrekken in deze situatie. Naar mijn mening heeft 1 van beide partijen een fout gemaakt en ik zie niet in waarom jij hiervoor zou moeten opdraaien.

Bij ons gebeurd het ook wel heel soms eens dat een verkeerde toedingsvorm of hoeveelheid Mg/g ‘klaar ligt’. Zolang dit niet op naam staat is het geen probleem en wacht het medicijn op de volgende gebruiker. Wanneer wij erachter komen en het medicijn staat al op naam zal het vernietigd worden en wordt de juiste hoeveelheid/dosering/vorm met spoed opnieuw besteld.

Ook stukje service van apotheek naar klant toch?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:24

Genja, ik raak je een beetje kwijt haha, wat is een lsd? Nou je het zegt heb ik hier wel voor getekend ja, maar volgens mij alleen dat de zkhapotheek er in kan. Andersom is me volgens mij nooit gevraagd.

Liess, ik vind dat echt idioot. Als het opgehaald is snap ik het, maar het heeft de apotheek nooit verlaten dus waarom doet men zo spastisch hierover? Totale geldverspilling wat mij betreft.
Zoals jij het noemt doet mijn apotheek ook, alleen begrijp ik wel dat er nooit een volgende gebruiker zal zijn voor deze medicatie, zeker als ze een toedieningswijze kiezen die normaal niet wordt voorgeschreven. En die service, eens. Maar ik snap dat 200euro zelf ophoesten voor een apotheekhoudende huisarts ook aardig aan de prijs is. Zeker als zij de fout niet hebben gemaakt.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:25

secricible schreef:
genja schreef:
[quote="secricible"
Geen idee of de apotheek dat kan zien bij het bestellen shadow. Ze hebben het iig niet uit ervaring geweten als ze het nooit verstrekken.


Dat kunnen wij in ieder geval wel zien! normaal wordt de medicatie automatisch besteld als het recept aangeschreven wordt. En bij het aanschrijven zie je ook meteen de eigen bijdrage. Als een patiënt deze medicatie nog niet eerder heeft gehad overleggen we bij zo hoog bedrag wel eerst even of dit akkoord is.


Dat was dan wel zo netjes geweest. Ik heb de medicatie in de juiste toedieningswijze gehad maar dan uit de zkhapotheek. Vandaar dat ik wist dat het onjuist was. Neem aan dat mijn apotheek dat niet kan zien.

@jennyj01. Ik ga morgen de verzekering nogmaals bellen. Zij vergoeden maar 13euro dus vermoed dat het voor hun niet interessant is.[/quote]

Ik zou gewoon contact opnemen met de apotheek met de boodschap dat ze het zelf moeten regelen en dat jij de medicijnen niet gaat afnemen. Als het hun fout is draaien ze zelf voor de kosten op, is het de fout van het ziekenhuis moeten ze dat zelf maar verhalen bij het ziekenhuis. Laat ze niet van hun probleem jouw probleem maken.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:58

Liess__ schreef:
Kayleigh__ schreef:
Kan de apotheek dit echt niet terugsturen naar de groothandel? Of eventueel apotheken in de buurt of zelfde organisaties contacten om daar naartoe te sturen.


Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere apotheken geregeld is, maar bij ons is het zo dat uitgeschreven medicatie (dus besteld en op naam) nooit terug op de plank mag komen. Wanneer de bestelde medicatie niet afgehaald wordt dan wordt dit vernietigd.

Helemaal precies waarom weet ik niet, ik kan het wel navragen op mijn werk evt :)

TS: ik vind het raar dat zowel het zkh als jouw apotheek jou betrekken in deze situatie. Naar mijn mening heeft 1 van beide partijen een fout gemaakt en ik zie niet in waarom jij hiervoor zou moeten opdraaien.

Bij ons gebeurd het ook wel heel soms eens dat een verkeerde toedingsvorm of hoeveelheid Mg/g ‘klaar ligt’. Zolang dit niet op naam staat is het geen probleem en wacht het medicijn op de volgende gebruiker. Wanneer wij erachter komen en het medicijn staat al op naam zal het vernietigd worden en wordt de juiste hoeveelheid/dosering/vorm met spoed opnieuw besteld.

Ook stukje service van apotheek naar klant toch?

Hier kan het bijna altijd terug naar de groothandel (alleen koeling niet). Soms liever niet, maar met een beetje je best doen mag praktisch alles wel terug.
En anders word het hier bij de voorraad opgeteld. Het Word pas vernietigd als het het over de datum gaat of uit de apotheek is geweest (moet wettelijk gezien).
Vind het vernietigen van verkeerd aangeschreven medicatie echt heel zonde en ook echt onnodig. Logisch dat de premies omhoog gaan...

Ts: Lsp is het landelijk schakelpunt. Apotheken en huisartsen kunnen zo jinformatie uitwisselen. Hiervoor moet je toestemming geven. De apotheek kan dan zien in welke apotheek je nog meer medicatie gehaald hebt bijvoorbeeld. Www.ikgeeftoestemming.nl is een website met meer informatie.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:01

secricible schreef:
Genja, ik raak je een beetje kwijt haha, wat is een lsd? Nou je het zegt heb ik hier wel voor getekend ja, maar volgens mij alleen dat de zkhapotheek er in kan. Andersom is me volgens mij nooit gevraagd.

Liess, ik vind dat echt idioot. Als het opgehaald is snap ik het, maar het heeft de apotheek nooit verlaten dus waarom doet men zo spastisch hierover? Totale geldverspilling wat mij betreft.
Zoals jij het noemt doet mijn apotheek ook, alleen begrijp ik wel dat er nooit een volgende gebruiker zal zijn voor deze medicatie, zeker als ze een toedieningswijze kiezen die normaal niet wordt voorgeschreven. En die service, eens. Maar ik snap dat 200euro zelf ophoesten voor een apotheekhoudende huisarts ook aardig aan de prijs is. Zeker als zij de fout niet hebben gemaakt.



Sorry is voor mij zo dagelijkse zaak Haha . Lsp is het opvragen van de medicatie via het landelijk schakel punt. Is dan de vraag of jou apotheek daar wat mee doet. Bij ons in het ziekenhuis wordt er ook per fax nog aan de thuis apotheek doorgegeven wat er afgeleverd is. Is dan aan de thuis apotheek wat er mee gebeurt.

Bij ons mag medicatie zolang het niet de deur uit is geweest , de verpakking er nog netjes uit ziet en het geen aangebroken verpakking is gewoon terug de robot in. Dat wordt niet weg gegooid. Dan hoeft wettelijk ook niet je weet wat de bewaar condities zijn geweest dus kan voor de kwaliteit in staan.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:14

Blijkbaar verschilt dat dus per apotheek. En verpakking er netjes uitziet, valt een naamsticker die er niet volledig af gaat daar ook onder? Want apotheek zegt dat het daarom niet terug kan...

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:21

Je bent wel erg coulant voor jouw apotheek, jij wil hun niet voor de kosten op laten draaien maar zij hebben er geen probleem mee om jou wel voor die kosten op te draaien, dus zo aardig zijn ze niet voor jou.

Zij kunnen de kosten financieel afschrijven, jij niet. Voor hun betekend dit aan het eind van het jaar minder winst, ze zullen er echt niet failliet om gaan.

Laat hun het met het zhs oplossen zonder dat jij de dupe hiervan wordt.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:31

secricible schreef:
Blijkbaar verschilt dat dus per apotheek. En verpakking er netjes uitziet, valt een naamsticker die er niet volledig af gaat daar ook onder? Want apotheek zegt dat het daarom niet terug kan...

Als dat de reden is ben jij zeker veel te lief! Fohn doet wonderen, krijg je bijna alle stickers mee weg. Krijg het idee dat ze weinig meewerkend zijn eigenlijk.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:41

Er is een fout gemaakt; namelijk dat de apotheek het recept niet juist heeft geïnterpreteerd, waardoor zij het recept niet juist bereid hebben. De vraag is aan wie die fout is toe te rekenen; het ziekenhuis -omdat het recept niet duidelijk was- of de apotheek. Die partij zal de kosten voor zijn rekening moeten nemen. Die vraag zal alleen door een deskundige 'beantwoord' kunnen worden (tussen aanhalingstekens, omdat er een grijs gebied zal zijn).

Het is weliswaar niet mijn tak van sport, maar het lijkt me vreemd als jij voor de kosten zou moeten opdraaien.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:49

Ik ben iig door jullie wel wat helderder naar de situatie gaan kijken en realiseer me dat het echt idioot is dat ik er voor op moet draaien.
De apotheek belt me morgen om te laten weten hoe en wat en ga dan inderdaad aangeven dat ik bereid ben mee te denken voor een oplossing maar dat ik zeker de medicatie niet af wil nemen.

Ik vind het ook lastig, het is een klein dorpje en dan wil ik ook geen stennis schoppen, zeker omdat ik me ook wel kan vinden in hun mening dat het niet hun schuld is. Maar inderdaad betekend dat niet dat ik er dan maar voor moet betalen...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:51

Kayleigh__ schreef:
secricible schreef:
Blijkbaar verschilt dat dus per apotheek. En verpakking er netjes uitziet, valt een naamsticker die er niet volledig af gaat daar ook onder? Want apotheek zegt dat het daarom niet terug kan...

Als dat de reden is ben jij zeker veel te lief! Fohn doet wonderen, krijg je bijna alle stickers mee weg. Krijg het idee dat ze weinig meewerkend zijn eigenlijk.



Nou medicatie gaan föhnen lijkt mij niet de meest handige oplossing .
En Ts doosje moet echt onbeschadigd zijn dus ook zonder sticker resten etc de groothandel accepteert het anders echt niet .
Maar ik zou echt gewoon in overleg gaan, kopie van recept vragen zodat je kan zien waar de fout zit en vragen waarom ze jou niet gebeld hebben over die hele hoge eigen bijdrage

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:54

secricible schreef:
Ik ben iig door jullie wel wat helderder naar de situatie gaan kijken en realiseer me dat het echt idioot is dat ik er voor op moet draaien.
De apotheek belt me morgen om te laten weten hoe en wat en ga dan inderdaad aangeven dat ik bereid ben mee te denken voor een oplossing maar dat ik zeker de medicatie niet af wil nemen.

Ik vind het ook lastig, het is een klein dorpje en dan wil ik ook geen stennis schoppen, zeker omdat ik me ook wel kan vinden in hun mening dat het niet hun schuld is. Maar inderdaad betekend dat niet dat ik er dan maar voor moet betalen...


Als een recept onduidelijk is of als het ongebruikelijk is, hadden ze moeten bellen.. Om dit soort situaties te voorkomen. Zeker als het speciaal bereid moet worden en je hetzelfde middel al eerder hebt gehad met een andere toedieningsvorm, dan had er een belletje moeten rinkelen.

Op mijn werkplek bellen we altijd de patiënt of ze het wel willen hebben als er zulke kosten aan verbonden zitten of als het speciaal gemaakt moet worden.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:00

Hier een partner met medicatie. Bij onze oude apotheek geen eigen bijdrage, haal ik diezelfde medicatie na verhuizing bij een andere apotheek kost het ineens 30 euro per maand! En partner gebruikt die medicatie chronisch dus dat zou 360 euro per jaar zijn. Na heel veel vragen blijkt die medicatie inderdaad duurder te zijn maar de groothandel dekt dat verschil, niet de patiënt. Daar zijn afspraken over gemaakt.

Onze nieuwe apotheek meende echter dat verschil bij ons ook nog eens te incasseren en het was hun niet aan het verstand te peuteren hoe het zat. Misschien is er bij jullie ook iets dergelijks aan de hand? Ik zou de apotheek dus niet zomaar geloven, zeker als het medicatie is waar ze niet vaak mee te maken hebben snappen die assistentes er echt niks van is mijn ervaring.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 22:07

estja schreef:
Hier een partner met medicatie. Bij onze oude apotheek geen eigen bijdrage, haal ik diezelfde medicatie na verhuizing bij een andere apotheek kost het ineens 30 euro per maand! En partner gebruikt die medicatie chronisch dus dat zou 360 euro per jaar zijn. Na heel veel vragen blijkt die medicatie inderdaad duurder te zijn maar de groothandel dekt dat verschil, niet de patiënt. Daar zijn afspraken over gemaakt.

Onze nieuwe apotheek meende echter dat verschil bij ons ook nog eens te incasseren en het was hun niet aan het verstand te peuteren hoe het zat. Misschien is er bij jullie ook iets dergelijks aan de hand? Ik zou de apotheek dus niet zomaar geloven, zeker als het medicatie is waar ze niet vaak mee te maken hebben snappen die assistentes er echt niks van is mijn ervaring.


Hoe kom ik hier achter? Ik heb de zorgverzekeraar gebeld en die bevestigd deze eigen bijdrage bij deze toedieningsvorm. Zkh ook, mede daarom kiezen ze voor de andere variant.

Genja, ze kunnen misschien het doosje fohnen zonder de medicatie er in? :D of kan dat ook niet?

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:14

Kan je het recept niet opvragen bij de apotheek? Dan heb je wat meer informatie. Om welke toedieningsvorm gaat het? (En wat had je eerst?)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:33

secricible schreef:
estja schreef:
Hier een partner met medicatie. Bij onze oude apotheek geen eigen bijdrage, haal ik diezelfde medicatie na verhuizing bij een andere apotheek kost het ineens 30 euro per maand! En partner gebruikt die medicatie chronisch dus dat zou 360 euro per jaar zijn. Na heel veel vragen blijkt die medicatie inderdaad duurder te zijn maar de groothandel dekt dat verschil, niet de patiënt. Daar zijn afspraken over gemaakt.

Onze nieuwe apotheek meende echter dat verschil bij ons ook nog eens te incasseren en het was hun niet aan het verstand te peuteren hoe het zat. Misschien is er bij jullie ook iets dergelijks aan de hand? Ik zou de apotheek dus niet zomaar geloven, zeker als het medicatie is waar ze niet vaak mee te maken hebben snappen die assistentes er echt niks van is mijn ervaring.


Hoe kom ik hier achter? Ik heb de zorgverzekeraar gebeld en die bevestigd deze eigen bijdrage bij deze toedieningsvorm. Zkh ook, mede daarom kiezen ze voor de andere variant.

Genja, ze kunnen misschien het doosje fohnen zonder de medicatie er in? :D of kan dat ook niet?



Ligt eraan welk medicijn het is sommige fabrikanten verpakken het I onbenullig dat je 1x doosje kan openen en nooit meer dicht krijgt. En sommige etiketten zijn een ramp eenmaal geplakt niet meer te verwijderen ...

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:40

Hele stomme vraag, maar heb je al een kopie opgevraagd van dat recept, dan kan je zelf kijken waar het fout is gegaan. Ik vind het namelijk een heel vreemd verhaal.

Jouw apotheek kan gewoon die kosten bij het ziekenhuis in rekening brengen als zij een fout recept hebben uitgeschreven, dus dat kan nooit het probleem zijn is gewoon verzekeringswerk. Ik vind het een heel raar verhaal en meestal zijn dat ook rare verhalen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:44

Ik zou niet zo meeleven met je apotheek, doen hun tenslotte ook niet met jou. Wel zou ik het recept opvragen en kijken waar het fout is gegaan. Dit is de fout van de apotheker of het zkh en niet jouw fout of verantwoording. Lekker laten gaan, ze vogelen het samen maar uit!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:53

Ik zou morgen inderdaad ook eerst achter het recept aan gaan. Volgens mij kan dat via het ziekenhuis, maar moet de apotheek je dit ook kunnen tonen.
Hoe dan ook of de apotheek of het ziekenhuis heeft een fout gemaakt. Het simpelste lijkt me als blijkt dat het goede op het recept stond en de apotheker iets anders (vergelijkend maar duurder) heeft besteld. Dan kun je simpel zeggen tegen de apotheek dat je het voor hun heel vervelend is dat het niet retour kan, maar dat dit niet is wat je besteld hebt en dat je het niet afneemt en dus niet betaald.
En dan zou ik het idd opnieuw laten bestellen via de ziekenhuisapotheek.

Ik vind eigenlijk ook dat de apothekers assistente dit zelf uit kan zoeken en contact op kan nemen met het ziekenhuis, met de assistent van je arts bijv. Zij moeten hier samen uit komen en het op zien te lossen.
En zij kan het originele recept toch terugzoeken?

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:05

Ik zou in de apotheek een kopie van het recept vragen en dan eens kijken wat daar op staat.

Ben zelf werkzaam in een apotheek. Weet niet wat er precies is besteld, de meeste dingen kunnen terug naar de groothandel, indien onbeschadigd. Maar is het koeling of van een speciale bereidingsapotheek dan is het een heel ander verhaal. Soms wordt iets speciaal op naam gemaakt.

Bij producten met veel kosten, zelfs €20 bellen we de patiënt al of ze het wel echt willen hebben.

Wij hebben ook vaker dat een recept wat het ziekenhuis doorstuurd via de lijn niet klopt met wat wij binnen krijgen. Bellen we helaas dagelijks voor... Komt door de verschillende systemen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:29

Huh, raar verhaal. Ze gaan toch niet serieus jou laten betalen voor een fout die of zijzelf, of het zkh heeft gemaakt :?

Dat je überhaupt nog zo coulant blijft, je kan toch gewoon zeggen dat jij niet gaat betalen voor andermans fouten en dat ze maar zorgen dat het juiste geleverd wordt of dat je het ergens anders haalt?

Of het wel of niet terugkan is al helemaal jouw probleem niet, jij moet er toch op vertrouwen dat de apotheek het juiste bestelt voor je?

Of denk ik te simpel?

_Nadia_

Berichten: 2652
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:18

Hou het zakelijk, jij hebt niets aan deze medicijnen, jij hebt het recept niet uitgeschreven, en jij gaat dus die 200 euro niet betalen. Hoe ze het dan oplossen? Niet jouw probleem.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:40

_Nadia_ schreef:
Hou het zakelijk, jij hebt niets aan deze medicijnen, jij hebt het recept niet uitgeschreven, en jij gaat dus die 200 euro niet betalen. Hoe ze het dan oplossen? Niet jouw probleem.

Dit. Ik snap ook niet dat iedereen het recept wil opvragen om uit te zoeken waar het fout gegaan is. Of de fout nu bij het ziekenhuis of de apotheek gemaakt is, betalen zou ik toch niet. Laat ze dat onderling maar uitvechten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 01:43

Sowieso was ik niet van plan om dat op te vragen. De situatie qua toediening is wat ingewikkeld en ik ben niet degene die gaat bepalen of dit duidelijk genoeg is.
Ondertussen ben ik er door wat tips van apothekers wel achter dat het probleem vooral zit bij een apotheek die niet de gespecialiseerde kennis heeft en daardoor een fout heeft gemaakt. Lekker grijs dus, dus zal nog een uitdaging worden.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:52

Niks grijs, zíj hebben een fout gemaakt, hun verantwoording. Als ze geen ervaring hebben met dat medicijn dan hadden ze advies kunnen inwinnen. Dat ze dat niet hebben gedaan is jou niet te verwijten.

Dorp of niet, zij zouden de kennis moeten hebben en ze mogen en kunnen ze niet op jou afschuiven.