Geloof jij in toeval?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:08

Resistance, alles is energie.
Wij, maar ook alles om ons heen.

Ik geloof verder niet dat je dingen krijgt zoals schizofrenie door je (groot)ouders. Ieder heeft zijn eigen leven om aan te werken, niet dat van andere.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:12

Nee geloof ik niet in toeval.
Kat van mijn buurman doet al een paar dagen raar. Niet zijn gewone laid back en hallo jou ken ik.
Maar weglopen en op de auto van de buuf gaan liggen.
Ik langs, met wat is er aan de hand, je kat doet raar.
Het antwoord was erg luid, duidelijk en vooral verdrietig.


Verder is Schizofrenie voor een deel erfelijk bepaald en omgevingsfactoren spelen ook mee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:39

Koper schreef:
Schizofrenie vindt zijn oorzaak in een onontdekte moord in de familie die minimaal 3 generaties vóór de patiënt plaatsvond. De patiënt is dan geïdentificeerd met zowel dader als slachtoffer (waarvan (minimaal) één dus een voorouder van de patiënt is). Dit is echt een heel klassiek axioma.

" Een heel klassiek axioma", laat me niet lachen, weet je eigenlijk wat axioma betekent?
Maar serieus, het is tragisch dat je dit soort baarlijke nonsens verbreidt, zelfs adviezen uitdeelt aan mensen wiens naasten ernstige ziekten hebben zoals eerder in dit topic.
Ik vind met name de manier waarop je het presenteert, als absolute waarheid, zeer laakbaar.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:43

Kuggur schreef:
Koper schreef:
Schizofrenie vindt zijn oorzaak in een onontdekte moord in de familie die minimaal 3 generaties vóór de patiënt plaatsvond. De patiënt is dan geïdentificeerd met zowel dader als slachtoffer (waarvan (minimaal) één dus een voorouder van de patiënt is). Dit is echt een heel klassiek axioma.

" Een heel klassiek axioma", laat me niet lachen, weet je eigenlijk wat axioma betekent?
Maar serieus, het is tragisch dat je dit soort baarlijke nonsens verbreidt, zelfs adviezen uitdeelt aan mensen wiens naasten ernstige ziekten hebben zoals eerder in dit topic.
Ik vind met name de manier waarop je het presenteert, als absolute waarheid, zeer laakbaar.


Op zich doe jij precies hetzelfde door deze theorie (en ook van anderen) te presenteren als absolute onwaarheid en daarmee je eigen als waarheid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:50

Nope niet waar, ik zou zelfs zover gaan dat er een minieme kans is dat ze werkelijk de waarheid spreekt.
Maar ik acht die kans in dezelfde orde van grootte dat er een cultuur van onzichtare ruimte eenhoorns op de maan woont.
En voor alle duidelijkheid de "eenhoorns op de maan " theorie zou ik vanwege de zeer lage waarschijnlijkheid óók als baarlijke nonsens classificeren. Tot ze een ambassade in Reykjavík openen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-12-17 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:56

Kuggur schreef:
Koper schreef:
Schizofrenie vindt zijn oorzaak in een onontdekte moord in de familie die minimaal 3 generaties vóór de patiënt plaatsvond. De patiënt is dan geïdentificeerd met zowel dader als slachtoffer (waarvan (minimaal) één dus een voorouder van de patiënt is). Dit is echt een heel klassiek axioma.

" Een heel klassiek axioma", laat me niet lachen, weet je eigenlijk wat axioma betekent?
Maar serieus, het is tragisch dat je dit soort baarlijke nonsens verbreidt, zelfs adviezen uitdeelt aan mensen wiens naasten ernstige ziekten hebben zoals eerder in dit topic.
Ik vind met name de manier waarop je het presenteert, als absolute waarheid, zeer laakbaar.

en sowieso is schizofrenie... in al zijn typen geen stoornis waarbij meerdere persoonlijkheden oid voorkomen.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:14

Morganlefay schreef:
Nee geloof ik niet in toeval.
Kat van mijn buurman doet al een paar dagen raar. Niet zijn gewone laid back en hallo jou ken ik.
Maar weglopen en op de auto van de buuf gaan liggen.
Ik langs, met wat is er aan de hand, je kat doet raar.
Het antwoord was erg luid, duidelijk en vooral verdrietig.


Verder is Schizofrenie voor een deel erfelijk bepaald en omgevingsfactoren spelen ook mee.

Dat sommige dingen een oorzaak hebben betekent toch niet dat toeval niet bestaat?

Verder helemaal eens met Kuggur.. geloof wat je wilt maar dit wringt bij mij. Dit is de reden dat mensen echte medicijnen opzij zetten voor "alternatieve behandelingen"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:18

Maar echte medicijnen werken ook vaak niet.
Mijn vader heeft kanker gehad, was niet meer te redden.
Meer dan 30 jaar terug overigens. Pijn bestrijding werkte toen ook niet.
Ja wat blijft er dan over? het alternatieve.
Ze hebben nooit gezegd dat ze hem beter konden maken. Maar zijn pijn hebben ze wel grotendeels weg kunnen halen. Hij is dus ook helder geweest tot bijna op het laatst.
Enig idee hoe waarde vol dat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:05

bruintje123 schreef:
Resistance, alles is energie.
Wij, maar ook alles om ons heen.

Ik geloof verder niet dat je dingen krijgt zoals schizofrenie door je (groot)ouders. Ieder heeft zijn eigen leven om aan te werken, niet dat van andere.


Als je op quantumniveau kijkt wel, inderdaad. En kanker kan inderdaad zeker worden veroorzaakt door frequenties (de energieën die denk ik bedoeld worden) uit het elektromagnetisch spectrum, alfa-, beta- , UV- en gammastraling. Maar dan denk ik: het kan ook worden veroorzaakt door gifstoffen uit bijvoorbeeld tabak. Het gaat er uiteindelijk om dat er op de een of andere manier een mutatie in het DNA ontstaat waardoor de cel op hol slaat, en dat kan op verschillende manieren.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:43

Dit topic heeft mij onder andere geïnspireerd tot een column. Ik vond het interessant om te lezen wie wel of niet in toeval gelooft. Vind jij het interessant om mijn column over toeval te lezen?

https://roosvlaar.nl/bonusmateriaal/toeval/

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:52

Laatst staakte het busverkeer, dus was er geen OV op het streekvervoer. Ik werkte noodgedwongen thuis. Besloot bij mijn ouders te gaan eten en dat was op een tijdstip waarop ik normaal nog niet uit het werk ben. Nu kreeg mijn vader een hartstilstand en heb ik hem gereanimeerd. Zonder enige hartschade. Was het toeval of niet dat ik er toevallig was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:56

germie schreef:
Laatst staakte het busverkeer, dus was er geen OV op het streekvervoer. Ik werkte noodgedwongen thuis. Besloot bij mijn ouders te gaan eten en dat was op een tijdstip waarop ik normaal nog niet uit het werk ben. Nu kreeg mijn vader een hartstilstand en heb ik hem gereanimeerd. Zonder enige hartschade. Was het toeval of niet dat ik er toevallig was?



Wat ongelofelijk goed dat je hem hebt gereanimeerd! :) En inderdaad... bijna té toevallig...

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:04

Bijzonder verhaal inderdaad, wat knap dat jij hem hebt geholpen en super dat het goed is gegaan!

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:43

Interessant topic, om iedereen zijn meningen en gedachten te lezen.

Ik kan me vinden in de gedachtengang van de andere christenen hier. Toch mis ik daar nog een stukje in: onze eigen wil en onze mogelijkheid om zelf te kiezen wat we doen. Ik geloof dat God het beste met ons voor heeft, maar soms kiezen we voor dingen die bepaalde gevolgen hebben. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel zwart-wit om te zeggen: ik geloof niet in God, want er zijn zoveel oorlogen. Veel oorlogen ontstaan doordat mensen daar keuzes voor maken met hun eigen wil, buiten God om.

Ik geloof dus niet in toeval, omdat ik geloof dat God mijn leven leidt en dit een goed plan is. Daar vertrouw ik op. Daarnaast maak ik dus keuzes die bepaalde gevolgen kunnen hebben, die dan niet toevallig zijn. Zo kan ik mijn hele leven zwaar roken met als gevolg dat mijn longen kapot gaan. Dat was dan mijn eigen keuze

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:04

Ik geloof meer dat dingen "gewoon" gebeuren, zonder toeval of reden. Het zijn vaak acties en reacties en ik zie daar niet in dat het gebeurt omdat het is gepland, of omdat het toevallig gebeurt. Ik denk dat het ook meer ligt aan de keuzes die iemand maakt en of je aandacht schenkt of wil schenken aan bepaalde gebeurtenissen.

Zo wilden mijn moeder en ik ons eerste paard kopen, we hadden een leuke merrie gezien, paar keer gereden en we waren om. Week later kregen we een mail dat de merrie was verkocht aan andere mensen, die ook al langer een oogje op haar hadden. Zo moesten we dus weer op zoek naar een ander paard en kregen we ons huidige paard voorgesteld. Natuurlijk hadden we met het andere paard waarschijnlijk net zo'n band opgebouwd als met ons huidige paard, maar dat weet je niet en het is nooit gebeurt. Nu zouden we nooit meer een ander paard willen, maar is het met een reden gebeurt dat we niet dat andere paard, maar onze huidige hebben? Geen idee. Ik denk gewoon dat die andere mensen lucht hadden gekregen van onze interesse en toen sneller een beslissing hadden genomen dan wij. In dit geval was het niet onze eigen keuze, maar de keuze van die mensen die ons verdere leven heeft beïnvloed, maar zo erg vind ik dat niet meer :P

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:41

Ballard_L schreef:
Interessant topic, om iedereen zijn meningen en gedachten te lezen.

Ik kan me vinden in de gedachtengang van de andere christenen hier. Toch mis ik daar nog een stukje in: onze eigen wil en onze mogelijkheid om zelf te kiezen wat we doen. Ik geloof dat God het beste met ons voor heeft, maar soms kiezen we voor dingen die bepaalde gevolgen hebben. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel zwart-wit om te zeggen: ik geloof niet in God, want er zijn zoveel oorlogen. Veel oorlogen ontstaan doordat mensen daar keuzes voor maken met hun eigen wil, buiten God om.

Ik geloof dus niet in toeval, omdat ik geloof dat God mijn leven leidt en dit een goed plan is. Daar vertrouw ik op. Daarnaast maak ik dus keuzes die bepaalde gevolgen kunnen hebben, die dan niet toevallig zijn. Zo kan ik mijn hele leven zwaar roken met als gevolg dat mijn longen kapot gaan. Dat was dan mijn eigen keuze

Met zulke redeneringen begeef je je mi op erg glad ijs. Maar ik weet niet in hoeverre een serieuze theologische discussie buiten dit topic valt.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:43

Kuggur schreef:
Ballard_L schreef:
Interessant topic, om iedereen zijn meningen en gedachten te lezen.

Ik kan me vinden in de gedachtengang van de andere christenen hier. Toch mis ik daar nog een stukje in: onze eigen wil en onze mogelijkheid om zelf te kiezen wat we doen. Ik geloof dat God het beste met ons voor heeft, maar soms kiezen we voor dingen die bepaalde gevolgen hebben. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel zwart-wit om te zeggen: ik geloof niet in God, want er zijn zoveel oorlogen. Veel oorlogen ontstaan doordat mensen daar keuzes voor maken met hun eigen wil, buiten God om.

Ik geloof dus niet in toeval, omdat ik geloof dat God mijn leven leidt en dit een goed plan is. Daar vertrouw ik op. Daarnaast maak ik dus keuzes die bepaalde gevolgen kunnen hebben, die dan niet toevallig zijn. Zo kan ik mijn hele leven zwaar roken met als gevolg dat mijn longen kapot gaan. Dat was dan mijn eigen keuze

Met zulke redeneringen begeef je je mi op erg glad ijs. Maar ik weet niet in hoeverre een serieuze theologische discussie buiten dit topic valt.


mag ook via pb hoor ;) maar welke redenering?

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:48

Ballard_L schreef:
Kuggur schreef:

Met zulke redeneringen begeef je je mi op erg glad ijs. Maar ik weet niet in hoeverre een serieuze theologische discussie buiten dit topic valt.


mag ook via pb hoor ;) maar welke redenering?


Doe maar hier, want ben ook wel benieuwd

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:01

In toeval geloof ik wel maar ergens ook dubbel, het is gewoon toevallig dat het zo is gegaan......

Wel geloof ik in iets wat het gewoon zo heeft moeten gaan en of is gebeurd en valt alles op hun plekje.

En dat men zegt achteraf na een gebeurtenis.......oh dat heeft gewoon zo moeten zijn........

Dat iets........ja, daar geloof ik wel in.

Ik heb zoveel meegemaakt........en ook ongelooflijke dingen dat we achteraf na een gebeurtenis zeiden, dat heeft gewoon zo moeten zijn dat het toch nog mocht meemaken en of toch nog dit en dat........

Maar ik zet het hier niet neer, teveel om te typen en daar heb ik geen zin in en hou ik ook liever voor me.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:05

WithinYuuri schreef:
Ballard_L schreef:


mag ook via pb hoor ;) maar welke redenering?


Doe maar hier, want ben ook wel benieuwd

+1!