Geloof jij in toeval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 07:32

...Ja, dit was dus net de vraag van een theezakje en ik vind het zelf een hele moeilijke.
Aan de ene kant denk ik nee.... Maar toch zijn sommige dingen net iéts te toevallig :P

Dus ik ben benieuwd.. Geloven jullie in toeval?

Anoniem

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:45

Over het algemeen niet, als er iets gebeurt wat later een grote impact op je leven heeft dan denk ik niet dat dat toeval was. Als je je beste vriendin op de camping in Spanje spontaan tegenkomt dan kan dat best toeval zijn.

Denk ik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:45

Ik vind het juist wel leuk om “toevallige”’dingen niet als toevallig te beschouwen, maar als grapje of bedoeling van het universum. Of ik daar echt helemaal heilig in geloof bij elke toevalligheid is een tweede, maar ik benader het wel altijd zo :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:48

I believe its destiny, something magneticly :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:48

Danique schreef:
Over het algemeen niet, als er iets gebeurt wat later een grote impact op je leven heeft dan denk ik niet dat dat toeval was. Als je je beste vriendin op de camping in Spanje spontaan tegenkomt dan kan dat best toeval zijn.

Denk ik.

Maar je weet niet altijd of iets grote impact op je leven heeft of niet, dat kan ook ongemerkt gaan. Misschien heeft het ontmoeten van die vriendin wel super grote impact op je leven, doordat er daardoor iets niet gebeurt, wat anders wel was gebeurd :) Daar merk je misschien niets van, maar kan het verschil in dood of leven zijn, om het maar even extreem te trekken.
Ik kies er daarom voor om dat soort dingen te beschouwen als “het moet blijkbaar zo zijn dat we mekaar hier op een gekke plek tegenkomen”

Wat maakt voor jou het verschil?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:42

Er is een hele wetenschap, met de fraaie naam statistiek. Deze wetenschap is gebaseerd op het feit dat toeval bestaat. je vraag is dus niet goed gesteld. Je bedoelt te vragen: geloof jij, dat, in tegenstelling tot wat wetenschappelijk vast staat, toeval niet bestaat?

Simpel gezegd: geloof jij dat als jij blind knikkers pakt uit een vaas met honderd van die dingen, de helft rood en de helft wit, dat het géén toeval is dat de eerst die je pakt 'toevallig' een witte is?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:44

Ik geloof zeker in toeval. Onderbouwing heb ik nu even niet want ben net wakker. :+

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:47

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:52

Ik geloof in toeval, maar dit tot in zekere hoogte. Ik denk niet dat toeval door iets/iemand wordt gemaakt, maar wel dat het iets kan betekenen.

Een vriendin tegenkomen op vakantie? Vast beiden interesse in het land.
Een paard welke je na jaren weer eens tegenkomt? Waarschijnlijk vallen de advertenties van zulke type paarden meer op waardoor je het sneller ziet.

En ja, af en toe lijkt iets echt wel voorbestemd... Ik zoek daar niets achter, maar geniet er juist van :D

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel ;)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:00

Ik geloof niet in echt toeval, maar ook niet in dat de volledige 100% van je leven al vast staat. Je kan een euro vinden als toeval beschouwen, maar als die euro daarna wordt weggegeven aan een dakloze die opeens denkt wauw ik ga nu mijn leven veranderen en daarna een baan vindt o.i.d. dan is dat geen toeval. Maar ik weet ook niet zo goed wat ik geloof :Y) het is wel een interessant iets.

Ik ben nu op school ook bezig met statistiek, vreselijk! Dan moet je inderdaad gaan uitrekenen of iets toeval is of niet en nog op verschillende manieren. Bah :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:01

Ik geloof zeker in toeval. Of beter....ik geloof niet dat er dingen gebeuren om een rede.
Er is naar mijn mening geen voorbestemd plan, niets of niemand die aan de knoppen draait.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:03

Ibbel schreef:
Er is een hele wetenschap, met de fraaie naam statistiek. Deze wetenschap is gebaseerd op het feit dat toeval bestaat. je vraag is dus niet goed gesteld. Je bedoelt te vragen: geloof jij, dat, in tegenstelling tot wat wetenschappelijk vast staat, toeval niet bestaat?

Simpel gezegd: geloof jij dat als jij blind knikkers pakt uit een vaas met honderd van die dingen, de helft rood en de helft wit, dat het géén toeval is dat de eerst die je pakt 'toevallig' een witte is?

Toch vind ik dat dit voorbeeld meer gaat over de vraag of iets 'toevallig' is ipv over of het 'toeval' is. Misschien vind jij dat daar geen verschil tussen zit, maar ik wel. Toeval gaat voor mij over gebeurtenissen, of die gebeuren met een reden of zomaar. Het heeft te maken met je visie op de wereld: geloof je dat deze determineerd is of niet en zo ja, hoe dan? Toevallig daarentegen heeft, zoals uit jouw voorbeeld blijkt, te maken met kansen, is er een kans dat een witte knikker voorkeur heeft boven een rode, of is dit willekeur?

Misschien staat het hier nu een beetje vaag, maar ik kan het vergelijken met geluk en welvaart. De wetenschap denkt dat ze geluk van mensen kunnen afmeten aan welvaart en in objectieve cijfers kunnen uitdrukken. Geluk heeft echter een veel bredere betekenis dan 'blij zijn en kunnen doen wat je wilt'. Zo ook met toeval, toeval heeft in mijn ogen een veel bredere betekenis dan enkel een statistische.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:10

Ik geloof ook niet in een hoger iets, t lot etc. Ik geloof ook niet dat dingen gebeuren met een reden of dat mensen krijgen wat ze verdienen etc.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 19-12-17 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:11

Ik geloof dat alles gebeurd met een reden. Soms is het echt bijzonder dat het gebeurd zoals het gebeurd, maar er zal een reden voor zijn :D ook al zie je die reden soms niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:23

In mijn ogen gebeurd alles met een reden.
Net als mijn dromen. Ik zie vaak visioenen in mijn slaap over dingen. En later zie ik die dingen in het echt gebeuren. Zowel goede als slechte dingen. Voorspellende dromen dus. Soms zelfs om me te behoeden van iets. Dus nee, ik geloof niet volledig in toeval.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:28

Mensen zoeken graag overal een reden achter, dat geeft zekerheid. Maar iedereen heeft ook een confirmation bias: bewijzen bij hun eigen geloof zoeken, andere redenenen negeren, dingen die je geloof/idee bevestigen beter onthouden...
Andere bias: mensen zijn niet altijd goed in kansen inschatten. Als je 6x kop-munt gooit, lijkt KKMKMK bv groter dan KMKMKM, maar kans is toch echt even groot.

Toeval bestaat, maar soms lijkt het niet omdat mensen gewoon zekerheid willen. In de statistiek is sws al veel toeval bewezen :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:49

Hoe wetenschappelijk ik ook onderlegd ben en hoe graag ik ook bewijs heb van alles. Sommige toevalligheden geven mij ook het gevoel dat het deel uitmaakt van een "groter plan" of dat karma bestaat. En in sommige gevallen zou ik willen dat ik daar bewijs voor had en in andere niet :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:13

Nee, ik geloof dat alles gebeurt met een reden, al zeg ik vaak zat * dat is toevallig*
Ik denk ook dat het vast staat wanneer je sterft. Dus bij bijna dood ervaringen was het je tijd nog niet om te gaan, dus kom *terug*.
Ook geloof ik in het paranormale.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:42

Ja en nee. Er bestaat toeval maar sommige gebeurtenissen zijn te "toevallig" om toevallig te zijn. Omdat soms erg onlogische dingen die je overkomt of mensen die je tegenkomt op rare plekken een heel goede reden hebben.

Voorbeeldje. Ik heb een goede vriendschap met iemand. Tegengekomen op een druk festival (nee niet de zwarte cross hihi). Eerste jaar wat met elkaar opgetrokken. Geen idee van woonplaats of wat ook. Jaar erop. Wie loop ik tegen het lijf op dag 1 juist :+ wat bleek op een terrein van denk ik 10 ha of meer zelfs tenten stonden ook nog naast elkaar kwamen we de laatste dag achter :') interesses gelijk en redelijk in de buurt wonen. Sinds die tijd een erg goede hechte vriendschap. Toeval mwa ik betwijfel het.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:41

Soms. Maar ik denk dat veel dingen gebeuren met een reden. :o

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:49

Ik geloof dat God het doet. Vroeger, toen ik echt nog heel klein was, was mij verteld dat God alles kon doen. Mijn moeder zei dan bijvoorbeeld dat ik alleen naar de manege mocht als het lekker weer was. Ik ging dan met mijn handjes gevouwen op de grond zitten en vroeg God om mooi weer. Toevalig de volgende dag supermooi weer en ik mocht naar de manege.

Zo waren we ook een keer 1 van onze waterschildpadjes kwijt. Die was via een plant zijn aquarium uit geklommen. De hele kamer doorzocht maar niks kunnen vinden, ik besloot boven op mijn kamer God te vragen of hij ons kon helpen met vinden. En ja hoor, enkele minuten later vonden we het schildpadje in een hoekje van de kamer onder een soort speelgoedauto.

Ik heb nog meer van zulke dingen, en ik weet niet of dit toeval is of omdat er echt een “God” is die naar mij luistert. Ik was nog jong dus ik geloofde niet dat het toeval was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:50

Goh, da's nog best een moeilijke!
Ik geloof in pech... En pech is in principe gewoon en negatieve vorm van toeval. :=
Maar tegelijk zijn er ook dingen waarvan ik denk "dit kan toch geen toeval zijn..."
Mijn huidige meest betrouwbare paard is absoluut een toevalstreffer geweest. Hij zou nooit betrouwbaar worden, daarom ging hij ook weg, maar hij trok me al aan vanaf het eerste moment dat ik een foto van hem zag maar toen was ie nog redelijk braaf, een paar maanden later kwam ik in een situatie waarin je geen paard koopt normaal en hij kwam in een situatie dat ze hem opgegeven hebben. En ik heb hem laten overkomen... Ik weet tot op de dag van vandaag nog altijd niet waarom ik hem heb laten komen toen. Een ongeschikter moment was er echt niet maar op één of andere manier troffen ze me net op een dag dat ik ietsje overmoediger was dan de rest van de maanden en ik heb toegestemd... :+
Zoals ik al zei is die onbetrouwbare ezel nu voor mij mijn meest betrouwbare paard waar ik al fantastisch mooie herinneringen mee heb gemaakt... :+:
Dat kán toch geen toeval zijn dat zo'n dier op zo'n manier bij je komt?

Mijn man heb ik ook in die periode leren kennen. De periode zelf was pure pech maar er zijn wél een aantal mooie dingen door in gang gezet. Dus dan zit je met een tegenstrijdigheid he. Aan één kant geloof ik dat ik pech gehad heb. Aan de andere kant heeft dat wel voor samenloop van omstandigheden gezorgd waar ik nu mooie dingen door heb. :+

Vooralsnog denk ik dat je in het leven op een aantal "knooppunten" komt waarin een aantal omstandigheden zo samen lopen dat je een keuze moet maken. Als die omstandigheden niet toevallig samen komen zoals ze samen gekomen zijn, zou je of niet op dat knooppunt komen of andere keuzes hebben. Maar dat je het verdere verloop uiteindelijk wel bepaalt door de keuzes die je maakt. :)
Ik had dat paard kunnen laten waar ie was en dan had mijn leven er heel anders uit gezien (en het zijne ook overigens.).
Ik had mijn man kunnen negeren en ook dan hadden onze levens anders uit gezien.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:22

Mooie vraag. Het woord zegt het zelf al. Ik zie toeval als iets wat je toe valt. Kan positief of negatief zijn, maar het is iets wat voor je voeten geworpen wordt, omdat je er iets mee moet of het je ergens aan herinnert. Kan iets groots of iets kleins zijn en misschien niet eens altijd opvallen. Geloof alleen dat het je uiteindelijk dus nooit zonder reden 'toe valt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:29

Ik geloof niet in toeval!

Ik ben christen, dat verklaart het nader denk ik :D