Dilemma, stage, geld...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DarkCupid

Dilemma, stage, geld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 01:54

Oke ik wil het even kort uitleggen, ik loop stage bij een kleinschalig bedrijf (althans,'bedrijf', het bedrijf bestaat uit 1 persoon en een stagiaire)

Voor de stage periode begon is mij 150 per maand belooft, en is ook in het contract enzo ingevult.

Nu is het probleem dus dat ik nog geen loon heb ontvangen, en ik redelijk in de stress zit hierover.

Want hoe begin ik hier over tegenover mn baas? Ik vind het heel lastig, ik ben sociaal nou eenmaal niet zo'n sterk persoon en vind het echt lastig om over geld te beginnen. Zeker omdat ik weet dat hij ook krap bij kas zit. Maar ik kan het niet uitstellen meer. Hoe pak ik dit aan?

Ik moet aan het eind van de periode ook nog een goede beoordeling krijgen anders kan ik dit jaar opnieuw gaan doen, en ben beetje bang dus om te gaan zitten zeuren..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dilemma, stage, geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 02:02

Het is geen zeuren. Je hebt recht op het bedrag als dit ook in het contract staat.
Hoe lang wacht je al?

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 02:04

Cayenne schreef:
Het is geen zeuren. Je hebt recht op het bedrag als dit ook in het contract staat.
Hoe lang wacht je al?

Te lang, heb al 2 x mn loon horen te krijgen, over 5 dagen zal het 3 x worden..

Ik haat mezelf er ook voor dat ik het zo lastig vind om een gesprek hierover aan te knopen , maar ik moet het doen. Het liefst vandaag

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 02:52

TS, gewoon bespreken als dit is afgesproken geworden voordat je aan je stage begon.
Juist door te praten en dit aan te geven, hoort dat je harder wordt en voor jezelf opkomt in de maatschappij.
Als jij dit netjes voorbrengt aan je baas, is er nergens iets voor om bang voor te worden.
Communiceren en je openstellen is immers belangrijk in de maatschappij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 02:57

Met je stagebegeleider op school bespreken?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 03:06

kan je het niet proberen op een subtiele manier te brengen?
Bijv: "Meneer Klaassen, ik heb nog geen loon ontvangen zoals we hadden afgesproken. Heb je wel de juiste bankgegevens van mij genoteerd?"

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:37

Als je het gesprek zo moeilijk vindt, stuur hem de mail met bovenstaande tekst. Ook prima. En dan heb je het antwoord ook op mail.
Succes, je kan het en het is zoals afgesproken

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:03

ik denk dat ik het ga proberen te formuleren als wat Miranda zegt. het liefst zou ik het via de mail doen maar ik denk dat dat raar over komt sinds ik hem bijna dagelijks zie

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:06

Is er wellicht afgesproken dat het totale bedrag na afloop krijgt ? Lees je contract er eerst eens even goed op na voordat je erover heen gelezen hebt.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:15

Grooming_Mom schreef:
Is er wellicht afgesproken dat het totale bedrag na afloop krijgt ? Lees je contract er eerst eens even goed op na voordat je erover heen gelezen hebt.

ik zou dit elke maand moeten ontvangen, staat ook in het contract

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:18

Ik heb toen eens gewoon op zaterdag een mailtje gestuurd. alsof ik het toen ineeens zag

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:27

Ik zou ook gewoon doen alsof je het ineens opmerkt. "Ik besef me nu pas dat ik nog helemaal geen loon heb gekregen. Misschien heb ik mijn verkeerde bankgegevens aan u gegeven - dit zijn ze! NLXXXINGBXXXXX." Opgelost. Als er daarna nog niks verschijnt, zou ik het even melden bij je stageadviseur vanuit school.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:52

Ik zou het geen loon noemen maar stage vergoeding.

Overigens is er niets mis mee met een net mailtje sturen om hier na te vragen. (maar bij zo'n klein bedrijf zou ik het aan de beste man zelf vragen)

Goede morgen Piet,
Ik zag gisteravond dat ik nog geen stage vergoeding op mijn rekening ontvangen heb kun je aangeven wanneer ik het kan verwachten?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:32

dit is zo goed voor je ontwikkeling. Hier leer je hoe je het volwassen leven moet aangaan. dit soort situaties zijn perfect want dit ga je nog veel vaker krijgen.

Je moet kiezen: of je zegt niks omdat je niet durft/weet hoe je het moet doen.. en krijgt dus al 3 maand niet uitbetaald terwijl je het goed kunt gebruiken.
of je bereidt je voor op een gesprek met je werkgever en gaat ernaartoe of je belt.

Dikke kans dat er gewoon administratief iets verkeerd gaat. En dat je een heel gesprek voorbereid met alle 'ja maar's en dat uiteindelijk als je belt of langsgaat dat je baas zegt: 'oh echt?! heb je nog niks gehad, wat erg! ik ga het gelijk regelen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:33

Inderdaad echt een stage leerpunt :D Gewoon om vragen, je hebt er recht op en het is zo afgesproken. Vraag in ieder geval of het klopt dat je geen vergoeding hebt gekregen en waarom dat zo is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:36

Idd een heel belangrijk leermoment. Gewoon correct en duidelijk communiceren, zonder agressief of aanvallend te zijn. Mailen zou ik niet doen, je werkt er dagelijks mee samen.

Communicatie is de sleutel tot succes.
Komt vast helemaal goed!

En mss geeft hij liever op het einde een mooi bedrag. Ik weet niet hoe het gestipuleerd staat in het contract. Ik neem aan dat het om een stagevergoeding gaat en aldus is manier van uitbetalen overeen te komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:49

RoyceMack schreef:
dit is zo goed voor je ontwikkeling. Hier leer je hoe je het volwassen leven moet aangaan. dit soort situaties zijn perfect want dit ga je nog veel vaker krijgen.

100% mee eens. Dit is waarom stage juist zo belangrijk is. Hierdoor krijg je de kans om met dit soort situaties te leren omgaan. Zeker niet jezelf verschuilen achter een e-mail maar open het gesprek in gaan, hoe moeilijk je het ook mag vinden in eerste instantie.